Gisteren heb ik dan eindelijk Star Wars VII gezien. Als iemand die een ontzettend grote fan is van zowel de originele trilogie als de prequels, had ik bewust lage verwachtingen gesteld, wetende dat Disney wel eens de verkeerde kant op zou kunnen gaan met dit deel. Toch hoorde ik van alle kanten positieve geluiden, dus ik was erg benieuwd en had stiekem goede hoop. Echter bleek dat zelfs deze lage verwachtingen niet voldoende waren voor het eindresultaat. Star Wars VII is een finale verkrachting van een fenomenale filmreeks en één grote Fuck You naar alle oorspronkelijke fans. Ik stuit dan ook tot mijn grote verbazing op een gemiddelde van 8.7 op IMDb genomen over 200.000+ stemmen. George Lucas werd afgeslacht na de prequels, waar ik het overigens totaal niet mee eens ben, maar waarom de Star Wars fanaten zich nu niet massaal tegen deze film keren vind ik simpelweg onbegrijpelijk. Het verhaal is een regelrechte kopie van Episode IV en lekt aan alle kanten, je voelt je nauwelijks verwant met de personages, de dialogen zijn slecht geschreven, de Sith is een doetje, er is nauwelijks backstory, en het ergste van alles: wat is er aan de hand met de hoeveelheid slechte grappen? Waar is die subtiele Star Wars humor gebleven? Het lijkt wel een Sitcom. Ik heb nog nooit eerder de behoefte gehad om een review te schrijven, maar deze film is zo verschrikkelijk slecht op elke mogelijke manier, dat ik er speciaal de tijd voor ga nemen.
Wat is het plot, en waarom is het zo slecht? Episode VII is in essentie een remake van Episode IV, met hier en daar invloeden van V en VI. Naarmate de film vordert zie je steeds meer gelijkenissen met Episode IV, waarbij je er aan het eind al helemaal niet meer omheen kan. Om de rest van de review te begrijpen, volgt hier een lijst van de belangrijkste nieuwe personages: Rey (een vrouwelijke schrootmetaal verzamelaar), Finn (een gedeserteerde stromtrooper), BB-8 (een R2-D2 vervanging), Poe (een piloot van The Resistance), Kylo Ren (de Sith van deze film), Supreme Leader Snoke (The Emperor in een ander jasje) en sgt. Phasma (Een Chrometrooper zonder verdere toevoeging). Verder is The Rebel Alliance nu The Resistance, en The Empire nu The First Order.
In de openingcredits wordt verteld dat Luke Skywalker is vermist, en dat zowel The Resistance als The First Order nu naar hem op zoek zijn. Het verhaal begint op Jakku (een woestijnplaneet, wat in essentie gewoon Tatooine is) waar Poe een kaart weet te bemachtigen die leidt naar Luke Skywalker. Vervolgens wordt het dorp waar hij zich bevind binnengevallen door The First Order, waarop Poe de informatie aan zijn droid BB-8 geeft, die deze informatie zo snel mogelijk naar The Resistance moet brengen. Klinkt bekend, niet? Exact hetzelfde gebeurt namelijk aan het begin van Episode IV met Leia en R2-D2. Dit is het begin van een lange reeks herhalingen van de originele trilogie. Ik zal ze niet allemaal aanhalen, want het zijn er ontzettend veel. Eén punt wil ik echter niet onvermeld laten, en dat is hetgeen waar je niet omheen kan aan het eind van de film. [Spoiler in wit] -Gedurende de film zie je dat The First Order van een planeet een wapen heeft gemaakt wat in staat is om niet alleen hele planeten, maar ook hele sterrenstelsels weg te vagen. In de eerste instantie had ik echt de indruk dat ze het anders gingen opzetten als de Death Star, maar nee, dit wapen is simpelweg de Death Star 3.0. Tegen het eind van de film schakelen Han, Chewie, Finn en Rey het schild uit op de planeet, waardoor de X-Wings van The Resistance de basis in kunnen vliegen om het van binnenuit te vernietigen, waardoor de planeet implodeert. Dit is een directe kopie van hetgeen er gebeurt in Episode VI (en VI). Na 2 films waarbij de Death Star een aanzienlijke rol speelt was het eigenlijk wel genoeg geweest.
Waar lekt het plot? Tsja, waar moet ik beginnen. Er komt werkelijk waar geen eind aan. Iedereen die de voorgaande films heeft bekeken moet het toch opvallen dat er veel dingen echt totaal niet kloppen. Maar er zijn ook bepaalde aspecten die simpelweg totaal onlogisch zijn, ongeacht of je die films hebt gekeken of niet. [Spoilers in wit] -Het is erg toevallig dat Han Solo net in het goede sterrenstelsel zat om zijn schip te zoeken, en dat deze toevallig net van de planeet af komt vliegen, waar deze (naar zeggen van Rey) tijden heeft gestaan zonder dat het heeft gevlogen. -Kylo Ren voelt op kilometers afstand aan dat Han Solo op zijn planeet geland is, maar als hij in dezelfde ruimte een meter of 10 achter hem staat voelt hij dat niet aan. -Kylo Ren heeft moeite met het verslaan van 2 pubers die nog nooit een Lightsaber hebben aangeraakt en verliest uiteindelijk zelfs van Rey. -Rey weet het voor elkaar te krijgen om binnen 30 seconden de Force compleet te beheersen, een Lightsaber te gebruiken, mindtricks toe te passen etc. Dit is iets waar Luke meerdere films over deed. -Han en Finn dwingen sgt. Phasma om het schild van de planeet uit te schakelen. Waarom zou zij hier liever aan meewerken dan zelf sterven? Ze weet hoe kwetsbaar de basis wordt wanneer ze hieraan meewerkt, en ze weet ook dat de doelen van The First Order vele malen belangrijker zijn dan haar leven. Uiteindelijk wordt ze gedumpt in een afvalcompressor (of ze nog leeft is onduidelijk), wat meer dan lame is. Hier hou ik het bij, maar dit is slechts een extreem klein gedeelte van dit ontzettend lekkende plot.
Wat is er nog meer ontzettend kut? Het grootste probleem aan deze film is dat het totaal niet voelt als Star Wars. Het is een film met elementen van Star Wars, maar that's it. Goed uitgedachte dialogen zijn er nauwelijks tot niet. Eén van de eerste dingen die Finn aan Rey vraagt is of ze een vriendje heeft. Ik bedoel: wat is dit? Dit is toch niet Star Wars zoals we het kennen? Kylo Ren is de Sith uit deze film, maar hij doet zwaar af aan het duistere imago wat ze tot nu toe hebben ontwikkelt voor de Sith. Kylo is een tiener die boos wordt als het niet op zijn manier gaat. Daarbij is hij ook nog eens ontzettend slecht gecast. Zijn bad-assheid vergaat ook helemaal wanneer hij zijn masker afzet, en er op geen enkele manier kwaadaardig, maar als een of andere Disney prins uitziet. Wat was de gedachte hierachter? Dit is echt een complete faal en ontzettend slecht. Dan is er nog de Sitcom-like humor. Dit is écht een van de meest verschrikkelijke dingen in tijden. Een voorbeeld van de typische Sitcom humor, is wanneer Finn sgt. Phasma onder schot houdt en triomfantelijk 'WHO'S IN CHARGE NOW' meerdere keren achter elkaar schreeuwt, waarbij Han hem tot bedaren moet brengen. Past totaal niet bij het imago van Star Wars. De subtiele Star Wars humor is dan ook echt compleet verdwenen, met een enkele uitzondering. Overigens worden sommige grappen ook ontzettend slecht getimed, en wordt soms de clou onnodig dubbel gegeven. Een perfect voorbeeld daarvan is het volgende: Rey en Finn vluchten voor een bepaald soort monster op Han's schip. Rey vraagt: 'Hoe zien deze monsters eruit?'. Vervolgens lopen ze de hoek om en zien ze zo'n monster iemand verslinden. Dit is de clou, de grap is compleet. Nadat dit gebeurt is rennen ze weg en zegt Finn 'ZO zien ze eruit'. Net alsof wij dat niet hadden begrepen zonder die extra uitleg. Dan nog iets: waarom zaten bepaalde personages in de film? Sgt. Phasma heeft letterlijk in 2 of 3 scenes gezeten waar ze dialoog had. Ze lijkt alleen in de film te zijn opgenomen omdat haar armor 'cool en anders' was. Ten laatste: hoe hard heeft Disney geprobeerd deze film zo politiek correct mogelijk te maken? Naast het hebben van een vrouw in de hoofdrol, lijkt het wel alsof de andere hoofdrolspeler bewust is gecast op het hebben van een andere kleur dan blank. Het voelt geforceerd. Ontzettend matige acteur ook.
Wat is dan écht de grootste Fuck You in deze film? Het volgende is één grote, massieve spoiler. -Han Solo sterft, en niet op een heroïsche manier die zijn imago, wat in de originele trilogie is opgebouwd, eer aan zou doen. Het is compleet in strijd met alles wat we van Han weten sinds de originele trilogie. Han vraagt aan zijn zoon Kylo om met hem mee te komen naar huis (''we miss you'', really?), waarna Kylo eerst bijna begint te janken (heerlijk, dat Sith imago), alvorens deze grote held te doorboren met zijn Lightsaber, en gooit hij Han's dode lichaam van de brug af. Om deze held op deze manier aan zijn eind te laten komen is de grootste Fuck You die J.J Abrams kon geven naar de fans. -Oh, en in één klap wordt de Republic en daarmee een fan favorite planeet (Coruscant) compleet weggevaagd. Dat is ook wel redelijk kut allemaal.
Conclusie: het maakt niet uit of het verhaal in de film al eens is gedaan, of er goede dialogen zijn geschreven, of je een connectie kan maken met de personages, en of het plot überhaupt ergens op slaat. Deze film bewijst opnieuw dat dat allemaal niet nodig is zolang er maar flink met speciale effecten wordt gegooid, en het ene na het andere gevecht de film in wordt geslingerd. Zolang er lightsabers en lasers rondvliegen, en de naam Star Wars erop is geplakt vindt iedereen het allemaal maar best. Deze film is een verkrachting en een regelrechte schande voor deze geniale filmreeks. Bespaar jezelf deze oogrape en zet 'A New Hope' weer eens aan.
|