Voor de echte die-hards hier, zeker eens wat werk van Gaspar Noé kijken.
Deze schrijver/regisseur maakt zijn films niet per se om te entertainen, maar vooral om je te choqueren.
Zijn twee beste titels, Irréversible en Enter The Void zijn de meest indrukwekkende en bizar spannende films die ik ooit gezien heb. Dat wil niet zeggen dat het mijn overall favoriete films zijn, maar als je eens een keer flink in een andere wereld gezogen wilt worden: kijken.
#1: Enter The Void. Vooral de drugs gebruikers van jullie zullen dit erg waarderen. Protip: kijk deze film (geldt voor alles van deze regisseur) niet in je eentje in je donkere slaapkamertje, maar gezellig met meerdere mensen. En vooral: kijk 'm stoned. Ik ken zelfs iemand die 'm laats op LSD gekeken heeft, dat gaat mij wat te ver, maar als je 'm gezien hebt snap je waarom. Deze film gaat gedeeltelijk over hallucinogene drugs, en letterlijk de complete film is in first person. Dus alles wat de hoofdpersoon meemaakt, zie jij ook op die manier. Dus ook wanneer hij iets gebruikt. En de manier waarop Gaspar Noé dit gemaakt heeft is werkelijk waar briljant. Geluiden, visuals, gevoel, je zit helemaal in zijn rol. Verder ga ik niets verklappen.
Uiteindelijk heeft de film een ontzettend diepe boodschap, liefhebbers van Donnie Darko / Inception / Fight Club zullen dit echt waarderen.
http://www.imdb.com/title/tt1191111/?ref_=nm_knf_i2#2 Irréversible (spreek uit in frans)
Vond je Memento vet? Dan gaat dit nog een stapje verder. De complete film is achterstevoren, enkel spelen de scènes zich wel voorwaarts af, maar zodra er een afloopt begint de scène ervoor. Dit is een ontzettend bruut, geweldadig, bloederig, angstaanjagend en misselijkmakend verhaal, maar door de omgedraaide chronologie is dit een totaal andere dimensie. Houd je van horror, en kijk je graag de meest enge films die er maar te vinden zijn? Dan kun je dit aan. Vind je horror niet prettig, zeker niet kijken dan. Na het kijken van deze film ben je alles behalve vrolijk, maar ik vind de manier van choqueren pure kunst, dus het is juist geweldig mooi op een bepaalde manier. NB: dit is dus géén horror maar er zitten gewelddadige scènes in die zó bloederig zijn dat je er wel een beetje tegen moet kunnen.
http://www.imdb.com/title/tt0290673/?ref_=nm_knf_i1Toevallig mensen hier die ze al gezien hebben?