Rickzel schreef:
Wat is jullie mening over audiobooks.
Vroegah las ik in de zomervakantie's graag boeken (geen elitaire ongein, vaak gewoon harry potter of lotr haha). Maar gun mezelf de rust hier niet meer voor.
Echter luister ik wel elke week uren podcasts, dus misschien eens een audioboek proberen als tussenweg.
Ervaring mee? Vinden jullie dit een heel andere ervaring dan "normaal" een boek lezen? Ik kan me zo voorstellen dat je iets minder focust oid.
Ik hang er wat tussenin. Als ik podcasts luister als ik onderweg ben oid dan krijg ik prima alles mee, maar zo zittend en relaxen heb ik toch beeld er bij nodig. Anders raak ik afgeleid (nooit op ADD getest maar heb wel vrij veel overeenkomsten).
Boeken lezen dan consumeer je natuurlijk wat er staat, maar wat ik gelezen heb ben ik meestal binnen een dag weer vergeten. Naast het feit dat ik een boek minder snel oppak. Je "beeld" zijn dan de letters op het boek en met mazzel wat afbeeldingen her en der. Als je te veel afbeeldingen ziet heb je vaak een kinderboek of iets van een leerboek te pakken. Dat blijft bij mij gewoon niet genoeg hangen tenzij het een boek over iets waargebeurd is of een informatief boek oid (wat dus veel meer visuele ondersteuning en inbeelding geeft).
Dus een "videoboek". En dat bestaat niet echt, dat heet meestal een film

. Waarbij films vaak juist enorm gecomprimeerde versies van de boeken zijn.
Video blijft bij mij gewoon het langste hangen, niet per sé een film maar een verhaal dat wordt verteld met ondersteunende beelden. Lees: beelden zijn ondersteunend aan het verhaal en dialoog voor beeldvorming. Dus niet andersom waarbij beeld het verhaal verteld en de dialoog je eerder expositie of uitleg van het beeld geeft zoals bij het overgrote deel van de films.
Docu's zijn een goed voorbeeld van het eerste, daarom kijk ik dat ook vrij vaak. Een deel uit interesse in het onderwerp en leergierigheid/nieuwschierigheid, maar ook omdat een verhaal vertellen op die manier mij het meeste vasthoudt, blijft hangen en bij de les houdt. Vaak ook omdat de meeste docu's over de realiteit gaan en je zodoende een beter inzicht in de huidige wereld geeft. Echter, zodra het in audiovorm gaat, dan kickt de afleiding weer in

.
Dus ik ondervind ook wel bij audioboeken dat ik snel afgeleid raak en andere dingen ga doen waardoor ik gewoon grote delen van het verhaal mis en niet opsla. Podcasts zijn vaak wat laagdrempeliger, je volgt meestal gewoon een conversatie over iets waarbij je bij audioboeken wel iets meer moet opletten om het verhaal te begrijpen en te volgen over de hele duur van het boek.