Shoutbox | Zoeken (tijdelijk uitgeschakeld)
Ongelezen bericht Geplaatst op 14 jul 2022 16:52 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

In mijn tiener jaren heb ik veel boeken gelezen maar naarmate ik ouder werd, werd het 'rustig een boek lezen' steeds minder. Maar sinds dit jaar ben ik er toch weer aan de haal geslagen (met name engineering, wetenschappelijke en historische boeken).

Om in de flow te blijven en omdat het misschien andere ook wel interesseerd leek het mij leuk om een lijst bij te houden van goed en aan te raden boeken. Ik zal de topic proberen bij te houden.

Dus als je suggesties hebt, noem het boek, de waarom en het liefst ook onder welke categorie het valt :)
Misschien zit er wat leuks tussen voor de lezers onder ons.

Categorieen:

Antropologie
The Dawn Of Everything
Survirval of the Friendliest
De Meeste Mensen Deugen

Design & Engineering
Titanic - The Ship Magnificent

Fotografie / Interviews
Dutch Djs

Politiek:
23 things they dont tell you about capitalism
The Tyranny of Merit
Kapitaal en ideologie

Muziek
Steve Knopper - Appetite For Self Destruction

Physica
A Brief History of Time
Beta voor alfa's
A Short History of Nearly Everything
Factfulness

Historie
Primary Sources For Ancient History Vol I: The Ancient Near East & Greece
Primary Sources For Ancient History Vol II: The Roman World

Post-apocalyptic
Metro 2033
Metro 2034
Metro 2035

Sci-Fi
A Street Cat Named Bob
Ongelezen bericht Geplaatst op 19 jul 2022 17:32 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Leuk toppa!!!!!! Om ff helemaal in de sfeer van het dooie muziekforum te blijven lees ik momenteel Steve Knopper - Appetite For Self Destruction. Is een boek over de muziekindustrie. Gaat vooral om het gouden tijdperk van de ‘70 (piek van de cd verkoop) maar hij analyseert ook feilloos welke cruciale fouten de industrie maakte toen een nieuwe revolutie zich aandiende: de mp3. Heel interessant.
Ongelezen bericht Geplaatst op 20 jul 2022 08:34 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Wat is jullie mening over audiobooks.

Vroegah las ik in de zomervakantie's graag boeken (geen elitaire ongein, vaak gewoon harry potter of lotr haha). Maar gun mezelf de rust hier niet meer voor.

Echter luister ik wel elke week uren podcasts, dus misschien eens een audioboek proberen als tussenweg.

Ervaring mee? Vinden jullie dit een heel andere ervaring dan "normaal" een boek lezen? Ik kan me zo voorstellen dat je iets minder focust oid.
Ongelezen bericht Geplaatst op 20 jul 2022 09:00 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Politiek:
23 things they dont tell you about capitalism
De titel is beetje clickbaity en dit komt heel links over (is het ook wel beetje), maar het is geschreven door hoog econoom Ha-Joon Chang werkzaam aan Oxford, die zelf niet anti kapitalistisch is maar wel waarschuwt voor de gevolgen van een volledig vrije markt en met goede kritiek op neo liberalisme (kut rutte!!!).

The Tyranny of Merit
Boek over hoe we in een meritocratie leven en hoe meritocratisch het nou echt is (spoilers, valt tegen).

Kapitaal en ideologie
Erg taai boek, maar als je politiek en economie interessant vindt zou ik het wel aanraden. Duikt de geschiedenis in van onze politieke systemen en legt die beetje naast elkaar.


Antropologie:

The Dawn Of Everything
Vrij revolutionaire boek. Gaat in tegen de meest voorkomende antropologische ideeën (zoals het boek Sapiens). Duikt de geschiedenis in van hoe de mens als jager en verzamelaars leefden en dat wij eigenlijk niet helemaal een correct beeld hierover hebben. Ik heb hem niet uit, vond hem in het Engels vrij pittig dus wacht even af tot ik een NL vertaling kan vinden (yarrr).

Survirval of the Friendliest
Super boeiend boek over hoe wij (maar ook vele dieren) zijn geëvolueerd op basis van vriendelijk zijn en niet op basis van hoe sterk of agressief we zijn.

De Meeste Mensen Deugen
Jaja, daar is ie dan. Vergeet vooral niet om een goede glas wijn te pakken en een foto voor op de insta te maken van hoe je dit goede boek leest en je nu een echte deuger bent. Jokes aside, het is wel een mega vermakelijk boek om te lezen. Je moet het meer als een betoog zien dan als een feitelijk boek, maar de boodschap achter het boek vind ik sterk.

Physica:
Beta voor alfa's
Als je echt een leek bent op het gebied van wetenschap bent (zoals ik) is dit echt een aanrader. Gewoon goed instap boek voor noobies.
A Short History of Nearly Everything
Beetje zelfde idee als boek hierboven maar dan stapje verder. In het Engels wel vrij moeilijk vond ik.
Factfulness
Auteur Hans Rosling kun je kennen van zijn TED talks en zijn bezoek aan Arjen Lubach. Met dit boek laat hij zien hoe we een veel pessimistischer beeld over de mens/wereld en haar ontwikkeling hebben dan het echt is. Met gebruik van simpele statistieken.



Fictie:
A Street Cat Named Bob
Aandoenlijk boek over een zwerver die zijn leven heeft verbeterd omdat hij een straatkat heeft geadopteerd.
Ongelezen bericht Geplaatst op 20 jul 2022 09:18 
 
Kraak... Piep...
Avatar gebruiker

Rickzel schreef:
Wat is jullie mening over audiobooks.

Vroegah las ik in de zomervakantie's graag boeken (geen elitaire ongein, vaak gewoon harry potter of lotr haha). Maar gun mezelf de rust hier niet meer voor.

Echter luister ik wel elke week uren podcasts, dus misschien eens een audioboek proberen als tussenweg.

Ervaring mee? Vinden jullie dit een heel andere ervaring dan "normaal" een boek lezen? Ik kan me zo voorstellen dat je iets minder focust oid.


Ik hang er wat tussenin. Als ik podcasts luister als ik onderweg ben oid dan krijg ik prima alles mee, maar zo zittend en relaxen heb ik toch beeld er bij nodig. Anders raak ik afgeleid (nooit op ADD getest maar heb wel vrij veel overeenkomsten).

Boeken lezen dan consumeer je natuurlijk wat er staat, maar wat ik gelezen heb ben ik meestal binnen een dag weer vergeten. Naast het feit dat ik een boek minder snel oppak. Je "beeld" zijn dan de letters op het boek en met mazzel wat afbeeldingen her en der. Als je te veel afbeeldingen ziet heb je vaak een kinderboek of iets van een leerboek te pakken. Dat blijft bij mij gewoon niet genoeg hangen tenzij het een boek over iets waargebeurd is of een informatief boek oid (wat dus veel meer visuele ondersteuning en inbeelding geeft).

Dus een "videoboek". En dat bestaat niet echt, dat heet meestal een film :P. Waarbij films vaak juist enorm gecomprimeerde versies van de boeken zijn.

Video blijft bij mij gewoon het langste hangen, niet per sé een film maar een verhaal dat wordt verteld met ondersteunende beelden. Lees: beelden zijn ondersteunend aan het verhaal en dialoog voor beeldvorming. Dus niet andersom waarbij beeld het verhaal verteld en de dialoog je eerder expositie of uitleg van het beeld geeft zoals bij het overgrote deel van de films.

Docu's zijn een goed voorbeeld van het eerste, daarom kijk ik dat ook vrij vaak. Een deel uit interesse in het onderwerp en leergierigheid/nieuwschierigheid, maar ook omdat een verhaal vertellen op die manier mij het meeste vasthoudt, blijft hangen en bij de les houdt. Vaak ook omdat de meeste docu's over de realiteit gaan en je zodoende een beter inzicht in de huidige wereld geeft. Echter, zodra het in audiovorm gaat, dan kickt de afleiding weer in :P.

Dus ik ondervind ook wel bij audioboeken dat ik snel afgeleid raak en andere dingen ga doen waardoor ik gewoon grote delen van het verhaal mis en niet opsla. Podcasts zijn vaak wat laagdrempeliger, je volgt meestal gewoon een conversatie over iets waarbij je bij audioboeken wel iets meer moet opletten om het verhaal te begrijpen en te volgen over de hele duur van het boek.
Ongelezen bericht Geplaatst op 20 jul 2022 09:23 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Ja podcasts in m'n bluetooth oortjes is voor mij dé manier om klusjes, lange fiets of auto ritjes boeiender te maken. Maar de podcasts die ik daarvoor aanzet zijn vaak niet de meest inhoudelijke verhalen en meer gewoon slap geouwehoer waar je rustig ff een paar minuten niet ibj hoeft op te letten.

Vandaar dat ik in dubio ben met een audioboek, want als ik dat op een zelfde maneir ga gebruiken dan verwacht ik dat ik zo 10/15% van het boek niet helemaal mee krijg :P
Ongelezen bericht Geplaatst op 20 jul 2022 09:28 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Broken Balance schreef:
Ik hang er wat tussenin. Als ik podcasts luister als ik onderweg ben oid dan krijg ik prima alles mee, maar zo zittend en relaxen heb ik toch beeld er bij nodig. Anders raak ik afgeleid (nooit op ADD getest maar heb wel vrij veel overeenkomsten).



Interessant, ik heb het precies andersom. Alles op beeld vergeet ik zo snel. Ook raak ik te snel afgeleid bij het kijken van video. Terwijl bij een boek ik zelf mijn tempo kan bepalen. Als mijn gedachtes even afdwalen, dan wacht ik gewoon even met lezen en ga ik weer verder als ik het zelf wil. Denk daarom ook niet dat audioboeken iets voor mij zijn. Ik luister wel eens een podcast in de trein, dat lukt nog wel redelijk.

Ook herken ik wel het probleem van dat je een boek niet zo even oppakt. Lukte mij ook nooit goed, tot dat ik er achter ben gekomen dat ik tering goed in slaap val als ik een boek heb gelezen (van 1u+ doen over in slaap vallen naar 2minuten gegaan). Sindsdien lees ik iedere avond in bed nog even 30min een boek, zo heb ik een systeem en dus ook niet meer het probleem dat je een boek niet even oppakt.
Ongelezen bericht Geplaatst op 20 jul 2022 09:31 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Sowieso half uur tot een uur voor je gaat slapen geen beeldscherm meer voor je snufferd is echt iets dat mijn nachtrust een enorme boost heeft gegeven. Een boek lezen is dan echt een hele goeie.

Thanks voor de tips! :)
Ongelezen bericht Geplaatst op 20 jul 2022 11:01 
 
Hardtraxx Elite
Avatar gebruiker

Rickzel schreef:
Wat is jullie mening over audiobooks.

Vroegah las ik in de zomervakantie's graag boeken (geen elitaire ongein, vaak gewoon harry potter of lotr haha). Maar gun mezelf de rust hier niet meer voor.

Echter luister ik wel elke week uren podcasts, dus misschien eens een audioboek proberen als tussenweg.

Ervaring mee? Vinden jullie dit een heel andere ervaring dan "normaal" een boek lezen? Ik kan me zo voorstellen dat je iets minder focust oid.


Las tot een jaar geleden regelmatig maar sinds dien kwam het er niet echt meer van. Nu met de nieuwe job veel on the road met trips van rond het uurtje en daarom laatst luisterboeken een kans gegeven. Ik vind het heel chill! Pak er ook boeken door mee op die ik minder snel zou lezen vanaf een blad. Ook luister je voor de opfrissing of duidelijkheid makkelijker even een hoofdstukje opnieuw dan bij lezen. Qua focus vind ik het niet echt een probleem, ligt er aan wat je doet denk ik.

Ik zou iedereen 'Een goede man slaat soms zijn vrouw' en 'Het zijn net mensen' van Joris Luyendijk aanraden over ons westers beeld van de mensen in het midden oosten en die van hun over ons en de stereotypiserende media over het midden oosten.

Verder de boeken die uit de richting komen van de Correspondent (Sanne Blauw bijvoorbeeld met 'Het Best verkochte boek ter wereld' en ook Rutger Bregman's boeken), omdat ze vaak maatschappelijke relevante thema's hebben.

Buiten clichés zoals Sapiens; Jared Diamond's boeken Collapse en Guns, Germs & Steel vond ik vroeger heel tof vanwege mijn interesse in sociale-geografie en wereldgeschiedenis, maar vrij taai. Ben je echt een geschiedenisvreter dan ligt Peter Frankopan's 'The Silk Roads' misschien wel in je interesseveld, waar de auteur het christelijk-griekse wereldbeeld aan de kaak stelt, maar is ook goed taai. Het boek daarna, The New Silk Roads, is een heel stuk behapbaarder, en is thematisch ook een stuk actueler. Het stelt dat het economische zwaartepunt in de wereld al bont en breed verschoven is naar Azië.

Voorlaatste boek wat ik heb gelezen is Liftoff van Eric Berger over de begindagen van SpaceX. Erg leuk verhaal, mede omdat ik de ontwikkelingen van het bedrijf nauw volg. Je leest er makkelijk doorheen.

Ben momenteel wat Nederlandse titels op Storytel aan het luisteren zoals De zeven vinkjes. Verwacht daarna naar Audible te gaan voor het bredere aanbod aan Engelstalige titels zoals The Looting Machine welke ik nog graag wil lezen.
Ongelezen bericht Geplaatst op 20 jul 2022 11:39 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Citaat:
ik zou iedereen 'Een goede man slaat soms zijn vrouw' en 'Het zijn net mensen' van Joris Luyendijk aanraden over ons westers beeld van de mensen in het midden oosten en die van hun over ons en de stereotypiserende media over het midden oosten.


Eerstgenoemde toevallig gister uitgelezen. Interessant boek hoor maar man kwam wel moeilijk door heen op een gegeven moment. Zo langdradig.. Ook worden de stereotype vaker wel dan niet bevestigd in dit boek lol. Daarnaast is het een vrij oud boek, ook wel belangrijke kanttekening. Ik kan me voorstellen dat Egypte nu stukje progressieve is wat betreft sociale rechten dan 30 jaar geleden.

Verder de correspondent boeken altijd zeer goed ja :D
Ongelezen bericht Geplaatst op 20 jul 2022 12:01 
 
Hardtraxx Elite
Avatar gebruiker

makrooy schreef:
Eerstgenoemde toevallig gister uitgelezen. Interessant boek hoor maar man kwam wel moeilijk door heen op een gegeven moment. Zo langdradig.. Ook worden de stereotype vaker wel dan niet bevestigd in dit boek lol. Daarnaast is het een vrij oud boek, ook wel belangrijke kanttekening. Ik kan me voorstellen dat Egypte nu stukje progressieve is wat betreft sociale rechten dan 30 jaar geleden.


Kan kloppen hoor. Zou eigenlijk ook eerder aanraden 'Het zijn net mensen' te lezen dan 'Een goede man slaat soms zijn vrouw'. Laatstgenoemde is meer een opmaat naar de eerstgenoemde, maar geeft wel leuke inzichten :).

Ik zoek verder een boek over het weer; wolken, atmosferische stromingen, weersvoorspellingen, misschien ook interpreteren van weerkaarten etc. Iemand tips hierover? Pipa?
Ongelezen bericht Geplaatst op 22 jul 2022 09:28 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

off-topic/boeken-t61756.html
Ongelezen bericht Geplaatst op 05 aug 2022 10:45 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Chroman schreef:
https://hardtraxx.com/off-topic/boeken-t61756.html

Helaas word die niet meer bijgehouden :( vind het prima hoor als dat topic weer in leven komt of gecombineerd word.
Ik laat het over aan de mods op dat vlak.
Forumoverzicht » Off-topic » Off-Topic