Shoutbox | Zoeken (tijdelijk uitgeschakeld)
Ongelezen bericht Geplaatst op 07 nov 2025 18:39 

Hardtraxx Elite

Naar aanleiding van een bericht in het offtopic-Andere muziek gedeelte, leek het mij best aardig om een topic te hebben om een discussie te voeren.

Ik heb tegenwoordig in mijn spotify release radar & Discover weekly enorm veel nieuwe artiesen met house muziek waar ik echt nog nooit van heb gehoord. Heb ook sterk het vermoeden dat er veel tussen zit wat AI gegenereerd is. Ik vind dat ergens een heel kwalijke zaak, maar weet ook niet of ik het daardoor niet moet gaan luisteren.

Hoe staan jullie hierin?
Ongelezen bericht Geplaatst op 09 nov 2025 16:14 

Hardtraxx Veteran

Ik heb daar wel moeite mee op een bepaalde manier. Ik vind dat kunst in al zijn vormen een maker moet hebben als mens en niet vanuit een computer moet komen.
Ik denk dat het goed is dat de overheid sowieso AI meer aan banden gaat leggen. Veel mensen zien het verschil niet meer tussen echt en nep en dit zorgt er ook voor dat nepnieuws sneller verspreid.

Zelfde geld ook voor muziek. Alleen gok ik dat spotify dit niet boeit. Als het maar geld in het laatje brengt
Dit is overigens wel een zieke banger
Ongelezen bericht Geplaatst op 09 nov 2025 22:33 

Hardtraxx Veteran

Hekzitter schreef:
Ik vind dat kunst in al zijn vormen een maker moet hebben als mens en niet vanuit een computer moet komen.

:yes: en daarom gewoon waardeloze troep, klinkt vaak ook echt nergens naar.
Ongelezen bericht Geplaatst op 09 nov 2025 22:57 

Hardtraxx Elite

Maar er gaat natuurlijk ook hierin een moment komen dat het niet meer te onderscheiden is.
Ongelezen bericht Geplaatst op 09 nov 2025 23:33 

Hardtraxx Veteran

Je ziet dat de portalen worden flooded met ai crappy muziek wat net goed genoeg is om opgepikt te worden, maar eigenlijk niet echt outshined. Net als bij instagram ai content etc. Maar ik kan er zelf echt niks mee. Zodra het ook maar de schijn heeft van AI verliest het voor mij al zijn waarde. Zelfde als met seizoen 2 van de serie Westworld, toen ik eenmaal door had dat de characters waar je voor pleit robots waren kon ik er niet meer naar kijken.

Internet wordt momenteel compleet overgenomen door AI content en AI / bots traffic. De helft van de traffic zou al zielloze bots zijn wat interactie heeft met andere zielloze content van zielloze bots (dead internet theory). Ik merk bij mezelf dat ik me daardoor steeds meer afkeer krijg van social media (niet dat ik er zoveel mee deed) en zie het ook bij andere mensen. Ik denk ook dat dit de toekomst gaat brengen; internet blaast zichzelf op en mensen gaan hun cirkels weer steeds kleiner maken.

Ik heb voor zo'n nieuw internet ergens hoop dat AI / blockchain nog een soort van verificatie kan bieden ofdat content echt is of niet, maar ik zie de toekomst wel wat grimmig in.

De hoop is nog dat mensen inzien dat muziek meer dan muziek op zichzelf is. Bijv; ook het verhaal van de artiest en de following en de lore / canon etc erachter is voor veel mensen nog belangrijk. Maar benieuwd hoe dat zich de komende jaren nog gaat ontwikkelen. Het haalt ook de uitdaging weg van muziek maken. Dat vind ik nog het meest jammere.
Ongelezen bericht Geplaatst op 10 nov 2025 16:34 

Hardtraxx Elite

Mark With A Tarrel schreef:
Het haalt ook de uitdaging weg van muziek maken. Dat vind ik nog het meest jammere.

Hier ben ik het ook mee eens, omdat dit mij persoonlijk ook het meeste raakt. Zelf heb ik in de afgelopen 8 jaar eindeloos veel tijd besteed aan het 'vak' muziek maken. Met veel plezier overigens, daar gaat het niet om. Maar het heeft mij enorm veel bloed, zweet en tranen gekost om op een niveau te komen waar ik tevreden mee ben. Om dan te zien dat een bekende van mij via Suno (AI muziekwebsite) binnen een kwartier een nummer 'maakt', dit op Spotify zet onder zijn eigen naam, dit overal trots gaat delen én dan ook nog eens 10 keer meer streams krijgt dan mijn eigen muziek, dan doet dat ergens wel zeer. Ik maak muziek niet voor de streams en voor de fame, maar waardering en misschien ergens een soort respect is wel fijn voor te krijgen voor iets waar je al zo lang je hart en ziel in steekt. Als mensen dit nu met een paar klikken ook kunnen en hier credits voor krijgen dan ik (het boeit namelijk echt niemand, los van wat puristen, iets of een deuntje is gemaakt door mij of door een computer. Als het maar leuk is), dan is dat gewoon kut. En dan staat het nu relatief zelfs nog maar in de kinderschoenen.

Ik ben er wel voorstander van dat AI een hulpmiddel of toevoeging kan zijn, tot op zekere hoogte. Zo had ik voor twee weken terug nog vocalen nodig voor een track die ik aan het maken was en kon ik op sites als Splice even niets vinden dat er bij zou passen. Nu heb ik dus zelf een tekst geschreven en heb ik deze door AI in laten zingen. En dat klinkt eerlijk gezegd echt goed. Met drie extra klikken maakte AI vervolgens ook nog eens een hele track rondom die vocal en daar schrok ik toch wel van. Helaas. Dus ik ben er wel bang voor hoe dit er over 3 jaar uit ziet en of wij als muzikanten grotendeels overbodig zijn, los van wat laatste tweaks. De tijd zal het leren. Het zou theoretisch gezien weinig uit moeten maken, aangezien het een passie is en ik het doe omdat ik het leuk vind. Maar ik vind het op de een of andere manier toch minder leuk worden als ik weet dat anderen het met drie klikken ook kunnen realiseren. Geldt natuurlijk minder voor de echte wereldtop (zeker binnen de hardstyle). Maar wel voor wat daar onder hangt: de niet professionals.
Ongelezen bericht Geplaatst op 10 nov 2025 17:08 

Hardtraxx Elite

Ik denk, Roman, wat je zegt compleet logisch is. Iedereen wil gewoon credits voor iets waar hij/zij hard voor heeft gewerkt. Met de komst van Ai gaat dat voor heel veel dingen wegvallen, want wie gaat nou een gast een compliment geven voor een Ai gegenereerd nummer? En nu is men best aan het kijken of iets door een muzikant is gemaakt of door een pc, maar ik gok met een jaartje of 2 dat niemand daar meer naar gaat kijken.

Ik zie het ook een beetje als het dj zijn, wat vroeger met plaatjes waren en daar echt wel weerstand tegen was in het begin. Uiteindelijk maakt het (zeker het grote pubiek) niet meer uit wie of wat er moeite voor doet, zolang er een goeie kop staat en er prima bekende plaatjes worden gedraaid.
Ongelezen bericht Geplaatst op 10 nov 2025 23:23 

Hardtraxx Veteran

RomanAnthony schreef:
Mark With A Tarrel schreef:
Het haalt ook de uitdaging weg van muziek maken. Dat vind ik nog het meest jammere.

Hier ben ik het ook mee eens, omdat dit mij persoonlijk ook het meeste raakt. Zelf heb ik in de afgelopen 8 jaar eindeloos veel tijd besteed aan het 'vak' muziek maken. Met veel plezier overigens, daar gaat het niet om. Maar het heeft mij enorm veel bloed, zweet en tranen gekost om op een niveau te komen waar ik tevreden mee ben.

Jarenlang erover gedaan om goed kics te maken, komt AI om de hoek. GVD.

RomanAnthony schreef:
Om dan te zien dat een bekende van mij via Suno (AI muziekwebsite) binnen een kwartier een nummer 'maakt', dit op Spotify zet onder zijn eigen naam, dit overal trots gaat delen én dan ook nog eens 10 keer meer streams krijgt dan mijn eigen muziek, dan doet dat ergens wel zeer. Ik maak muziek niet voor de streams en voor de fame, maar waardering en misschien ergens een soort respect is wel fijn voor te krijgen voor iets waar je al zo lang je hart en ziel in steekt. Als mensen dit nu met een paar klikken ook kunnen en hier credits voor krijgen dan ik (het boeit namelijk echt niemand, los van wat puristen, iets of een deuntje is gemaakt door mij of door een computer. Als het maar leuk is), dan is dat gewoon kut.

Ja, dit is het. Het gaat niet meer om de reis van een nummer maken, maar meteen om de output. Zo kut.

RomanAnthony schreef:
Ik ben er wel voorstander van dat AI een hulpmiddel of toevoeging kan zijn, tot op zekere hoogte. Zo had ik voor twee weken terug nog vocalen nodig voor een track die ik aan het maken was en kon ik op sites als Splice even niets vinden dat er bij zou passen. Nu heb ik dus zelf een tekst geschreven en heb ik deze door AI in laten zingen. En dat klinkt eerlijk gezegd echt goed. Met drie extra klikken maakte AI vervolgens ook nog eens een hele track rondom die vocal en daar schrok ik toch wel van. Helaas. Dus ik ben er wel bang voor hoe dit er over 3 jaar uit ziet en of wij als muzikanten grotendeels overbodig zijn, los van wat laatste tweaks. De tijd zal het leren. Het zou theoretisch gezien weinig uit moeten maken, aangezien het een passie is en ik het doe omdat ik het leuk vind. Maar ik vind het op de een of andere manier toch minder leuk worden als ik weet dat anderen het met drie klikken ook kunnen realiseren. Geldt natuurlijk minder voor de echte wereldtop (zeker binnen de hardstyle). Maar wel voor wat daar onder hangt: de niet professionals.

Denk dat voor echt muzikanten dat ze er nog wel bovenuit blijven steken, maar het wordt voor het middensegment wel lastig zo ja...
Ongelezen bericht Geplaatst op 13 nov 2025 15:00 

Hardtraxx Veteran

Nog wat gedachtes;

Doordat veel mensen AI shit uploaden op streaming portals, moet het geld verdeeld worden over meerdere artiesten, waarvan een gedeelte dus door AI gegenereerd. Hierdoor daalt de verdiensten per artiest.

AI wordt ook weer getrained op AI content. Dit maakt AI content op termijn mogelijk steeds minder bruikbaar:

Je kan je muziek zo bewerken dat het door AI niet gelezen kan worden / wordt aangemerkt als totaal iets anders, zonder verlies van geluidskwaliteit. Dit overweeg ik zelf ook.

Je kan er ook heel simpel Alexa / Google Home etc mee hacken.

Dit kanaal van Benn Jordan is echt top trouwens. Bizar wat die gast allemaal doet.

En als laatste; als je ook daadwerkelijk shows doet als muzikant kan je daar alsnog wat geld mee verdienen / voldoening halen :).
Forumoverzicht » Off-topic » Off-Topic