RomanAnthony schreef:
Mark With A Tarrel schreef:
Het haalt ook de uitdaging weg van muziek maken. Dat vind ik nog het meest jammere.
Hier ben ik het ook mee eens, omdat dit mij persoonlijk ook het meeste raakt. Zelf heb ik in de afgelopen 8 jaar eindeloos veel tijd besteed aan het 'vak' muziek maken. Met veel plezier overigens, daar gaat het niet om. Maar het heeft mij enorm veel bloed, zweet en tranen gekost om op een niveau te komen waar ik tevreden mee ben.
Jarenlang erover gedaan om goed kics te maken, komt AI om de hoek. GVD.
RomanAnthony schreef:
Om dan te zien dat een bekende van mij via Suno (AI muziekwebsite) binnen een kwartier een nummer 'maakt', dit op Spotify zet onder zijn eigen naam, dit overal trots gaat delen én dan ook nog eens 10 keer meer streams krijgt dan mijn eigen muziek, dan doet dat ergens wel zeer. Ik maak muziek niet voor de streams en voor de fame, maar waardering en misschien ergens een soort respect is wel fijn voor te krijgen voor iets waar je al zo lang je hart en ziel in steekt. Als mensen dit nu met een paar klikken ook kunnen en hier credits voor krijgen dan ik (het boeit namelijk echt niemand, los van wat puristen, iets of een deuntje is gemaakt door mij of door een computer. Als het maar leuk is), dan is dat gewoon kut.
Ja, dit is het. Het gaat niet meer om de reis van een nummer maken, maar meteen om de output. Zo kut.
RomanAnthony schreef:
Ik ben er wel voorstander van dat AI een hulpmiddel of toevoeging kan zijn, tot op zekere hoogte. Zo had ik voor twee weken terug nog vocalen nodig voor een track die ik aan het maken was en kon ik op sites als Splice even niets vinden dat er bij zou passen. Nu heb ik dus zelf een tekst geschreven en heb ik deze door AI in laten zingen. En dat klinkt eerlijk gezegd echt goed. Met drie extra klikken maakte AI vervolgens ook nog eens een hele track rondom die vocal en daar schrok ik toch wel van. Helaas. Dus ik ben er wel bang voor hoe dit er over 3 jaar uit ziet en of wij als muzikanten grotendeels overbodig zijn, los van wat laatste tweaks. De tijd zal het leren. Het zou theoretisch gezien weinig uit moeten maken, aangezien het een passie is en ik het doe omdat ik het leuk vind. Maar ik vind het op de een of andere manier toch minder leuk worden als ik weet dat anderen het met drie klikken ook kunnen realiseren. Geldt natuurlijk minder voor de echte wereldtop (zeker binnen de hardstyle). Maar wel voor wat daar onder hangt: de niet professionals.
Denk dat voor echt muzikanten dat ze er nog wel bovenuit blijven steken, maar het wordt voor het middensegment wel lastig zo ja...