Allereerst Arnold: leuk stuk! Heel goed geschreven, ik blijf toch steeds doorlezen.

Helaas is je stuk heel beschouwend. Je wijst er inderdaad op dat er dit jaar veel dingen gebeurd zijn waar je niet vrolijk van wordt, zoals de dood van de grensrechter. Echter, zijn dood wordt naar mijn mening alleen teveel als voorbeeld aangehaald zodat mensen met hun vinger naar anderen kunnen wijzen, maar de hand niet in eigen boezem durven steken. Dit is in de maatschappij naar mijn mening een groot probleem: iedereen roept om het hardst dat van alles en nog wat slecht gaat en dat het moet veranderen, maar dan verwachten ze dat anderen maar veranderen en zelf doen ze niks.
Daarom is het dus dus naar mijn mening des te belangrijker om mensen aan te sporen naar zichzelf te kijken. Kijk eerst eens hoe je zelf reageert na een fluitsignaal voordat je naar anderen roept dat ze zich moeten gedragen. Hier is helaas ook nog een grote rol weggelegd voor stereotypering. Sommige mensen zien enkel de slechte eigenschappen bij anderen, in plaats van de goede eigenschappen naar voren te brengen.
Daarnaast deel ik niet al je negativiteit. Je schrijft over het feit dat je vindt dat hardstyle er als muziekgenre op achteruit gaat. Je kan het ook bekijken als het feit dat het genre breder wordt, waardoor meer mensen dit kunnen waarderen. In jouw stukje komt dit naar voren als negatief, maar je kan het ook anders bekijken. Door een verbreding van de stijl kunnen meer mensen hun emoties kwijt in de muziek, zoals jij het omschrijft. Het lijkt door de negatieve toon alsof je dus baalt van het feit dat andere mensen dingen leuk vinden die jij toevallig ook leuk vindt, in plaats van dat je er met die mensen van geniet. Ook is het niet zo dat alles meteen kapot zal gaan, zoals ik helaas veel mensen zie denken. De negativiteit over de mogelijke gevolgen zorgt ervoor dat mensen niet meer in staat zijn de positieve dingen te zien. Dit jaar is ook een jaar geweest van de opkomst van nieuwe namen, zowel in de melodieuze hardstyle (ik noem een Adrenalize) als in de rauwere variant (een Deetox bijvoorbeeld). Ook hiervoor sluiten veel mensen helaas de ogen.
Mijn boodschap is dus ongeveer: probeer de negatieve blik een beetje te negeren en positieve kanten te zoeken. Natuurlijk is het goed om kritisch te zijn, maar laat dit niet overheersen. Blijf altijd naar jezelf kijken, zoals je mooi aangeeft in het stukje over je spiegel. De mensheid is nu eenmaal meer dan ieder voor zich, dus probeer er samen het beste van te maken, waarbij je niet bang moet zijn om jezelf te durven veranderen.
Tenslotte: iedereen fijne feestdagen en de beste wensen voor 2013!