Eigenlijk wil ik op deze waardeloze discussie nog niet reageren, maar kan het niet laten.
Zelf ben ik liefhebber van zowel euforisch (afgezonderd foute house bootlegs a.k.a. BH) als raw (ook hier geen 13/12 screetch kick- harder - hardst verhaal) noem het best of both worlds.
Ik ben zelf niet op Defqon aanwezig geweest maar wat setjes meegekeken op de stream. Ik heb genoten van bepaalde sets zoals Frequencerz zaterdag en Bass Modulators zondag o.a. totaal verschillend maar wel heerlijk in hun eigen genre wat ik dus beide kan waarderen. De discussie die altijd door raw fans wordt gevoerd over harder - hardst is vermoeiend. Beide genres zijn Hardstyle

beide op eigenwijze te interpreteren.
Maar laat ieder in zijn waarde en geniet van de diversiteit, juist die diversiteit is op dit moment in
"mijn" ogen ver te zoeken bij de raw, zowel in producties als in livesets (uitzonderingen daar gelaten). Dit verschijnsel trad juist een aantal jaar geleden op bij de Euforisch/mainstream (veel te veel house/bootlegs-drops) HS en daardoor trok ik juist meer naar de RAW en nu gebeurd het andersom. Als je kijkt naar deze set kan ik (liefhebber van beide) niet ontkennen dat Digital Punk de laatste jaren in zijn livesets en producties saai en eentonig is geworden (in 2013 vond ik hem geweldig).
Ook deze set is hier het bewijs van en dan kun je nog zo raw zijn als je wilt maar deze set draait hij 10 x uit 10 + die edit van Firestorm heeft niks met Hardstyle of Raw Hardstyle te maken dat is gewoon HC, tuurlijk je mag hem vet vinden maar gebruikt de plaat niet als argument om raw Hardstyle mee te promoten want het is Hardcore dat is net zoals hakken op Hardstyle
Dat Raw harder moet vind ik persoonlijk onzin, ik begin als liefhebber moe te worden van screetch kick - harder - terugkijkend naar set van Adaro - hoog beuk gehalte weinig diversiteit in sound en dat is jammer een stevige raw plaat met melodie zou tegenwoordig niet misstaan daarom ben ik blij met B-Front en nieuwe platen van B-Freqz - Frequencerz bijvoorbeeld. Wat is er hemelsnaam mis met een melodie in een raw track? Paar jaar geleden kon ik daar juist van genieten, want het was anders en lekker.