stiebie schreef:
Dit is niets nieuws toch? Hier laat hij uiteindelijk ook z’n mix door meerdere compressors gaan zodat de pieken niet te hard de limiter/soft clipper in knallen. Check z’n t-racks chain. Meeste limiters zijn sowieso soft clippers.
Klopt, maar hij zegt dat hij dat dus niet meer doet en sinds na dit project alles op de master laat clippen. Het project wat ie behandelt is uit 2020.
Ik gebruik zelf een clipper om de pieken er af te snijden zodat die pieken niet de limiter triggeren, vervolgens nog wel een limiter (want als de track evt naar een mastering engineer gaat wil ie headroom), maar sommigen doen dat dus vervolgens helemaal niet (meer?). Een clipper geeft verder ook amper / geen latency, wat chill is als je bij grote projecten op heel veel kanalen clippers gaat gooien tov compressors / limiters en je zoals ik graag nog elementen live inspeelt op een keyboard.
stiebie schreef:
Ik begrijp dus niet helemaal op wat voor manier dit zo revolutionair moet zijn

Hij zegt het zelf in de video waar ie refereert naar een statement van Noisia; het publiek is gewend aan het geluid van drums die clippen, dus is het taboe er min of meer af. Dat kan je zien als het 'revolutionaire'? Het was vooral nieuw voor mij zelf toen het me een keer opviel bij Jay Reeve in de studio, want ik had nog niet eerder gezien dat iemand uiteindelijk zo te werk gaat.
stiebie schreef:
En met drum&bass al tijdens de mixing fase in het rood mixen wil sowieso beter dan hardstyle omdat er een stuk meer dynamiek in zit.
Ligt eraan hoe je dat ziet. Iets meer dynamiek is inherent aan het genre omdat de kick snare en bass elkaar afwisselen of weg sidechainen; volume afgewisseld door minder volume, en bij hardstyle is continue een muur van geluid, maar een track a la Macky Gee - Tour is vervolgens ook gewoon op -5db LUFS afgemixt zoals de meeste hardstyle platen.
stiebie schreef:
Zo zal distortion op bijv het luidste element in een d&b plaat, bijv de snare, veel minder merkbaar zijn dan wanneer je een hardstyle lead+kick het rood in mixt.
Logischerwijze omdat een hardstyle kick als je het goed doet al een distorted worstje tot 0db is en niks meer kan hebben. Bij een klassieke snare is er veel meer dynamic range, maar pak je een snare sample die al geen dynamic range heeft dan ga je het ook al wel snel horen. Het zal wel minder snel opvallen voor de meesten omdat een snare korter is en bij een hardstyle kick ga je het vooral horen aan de sub bass van een tail die het eerste audible distortion zal opleveren en een snare heeft dat niet (thans, niet in de zin van (een lange) sub bass 3/4e van een kwartnoot). Clippen ga je daarom bij DnB ook eerder horen aan de kick, niet de snare.
Maar Jay Reeve laat dus alles op de master clippen in Logic

.