Shoutbox | Zoeken (tijdelijk uitgeschakeld)
Vorige  1, 2, 3
Ongelezen bericht Geplaatst op 12 aug 2023 13:31 

Hardtraxx Veteran

Nuracore schreef:
Zij gebruiken juist dynamische mastering en vrijwel geen compressie en limiting. Daarom kinkt het zo luid omdat je alle geluiden in detail hoort vanwege de creëerde ruimte door deze mastering.

Gewoon clip to zero? :P
Ongelezen bericht Geplaatst op 12 aug 2023 13:39 

Nuracore schreef:
Zij gebruiken juist dynamische mastering en vrijwel geen compressie en limiting. Daarom kinkt het zo luid omdat je alle geluiden in detail hoort vanwege de creëerde ruimte door deze mastering.

geen compressie?

haal een track eens door de gemiddelde dynamic range tools? je zal zien dat er hele lage waardes uitkomen.
plus dat hun tracks toch zeker met een db of 10 in volume omlaag gaan bij zon beetje elke streaming site.
Ongelezen bericht Geplaatst op 12 aug 2023 13:56 

Hardtraxx Veteran

Jeffreylp schreef:
Nuracore schreef:

geen compressie?

haal een track eens door de gemiddelde dynamic range tools? je zal zien dat er hele lage waardes uitkomen.
plus dat hun tracks toch zeker met een db of 10 in volume omlaag gaan bij zon beetje elke streaming site.

Spotify and SoundCloud en waarschijnlijk vele andere gooien een compressie tool erover heen die het aantal lufs beinvloeden.

Als je een voorbeeld wilt geven dan is een streamingdienst de slechtste voorbeeld :p
Ongelezen bericht Geplaatst op 12 aug 2023 14:05 

Hardtraxx Veteran

Jeffreylp schreef:
Nuracore schreef:

geen compressie?

Hun tracks hebben idd vrijwel geen dynamic range. Zelfs in de breaks zijn de waveform van hun tracks als worstjes tot aan 0db. Dat is een kwestie van de dynamic range op zoveel mogelijk kanalen individueel verminderen door (een combinatie van) compressie, saturatie of simpelweg door te clippen voordat het bij het master kanaal uit komt. Nogal wat producers gebruiken tegenwoordig zelfs geen compressie / limiter meer op de master, maar laten alles gewoon clippen op de master door in het rood te mixen. Dat geeft wat extra distortion, maar dat maakt bij luide genres die gebruik maken van veel distortion zoals hardstyle, hardcore, drum en bass, dubstep etc niet zo veel uit.

Jeffreylp schreef:

Die loudness penalty voor streaming services houden maar weinig in EDM genres tegenwoordig rekening mee. Vroeger had je voor EDM genres nog wel aparte masters voor online playback en voor live. Maar mensen zijn tegenwoordig 'gewend' aan de sound.

Nuracore schreef:
Als je een voorbeeld wilt geven dan is een streamingdienst de slechtste voorbeeld :p

Ook binnen streamingsdiensten zijn er ontwikkelingen in de playback van geluid. Deze video gaat daar vgm over. Videos van deze guy zijn altijd wel interessant als je met deze materie bezig bent.

Ongelezen bericht Geplaatst op 12 aug 2023 17:12 

Artiest

Mark With A Tarrel schreef:
Nogal wat producers gebruiken tegenwoordig zelfs geen compressie / limiter meer op de master, maar laten alles gewoon clippen op de master door in het rood te mixen.

Bron?
Ongelezen bericht Geplaatst op 12 aug 2023 18:40 

Hardtraxx Veteran

Jay Reeve schreef:
Nogal wat producers gebruiken tegenwoordig zelfs geen compressie / limiter meer op de master, maar laten alles gewoon clippen op de master door in het rood te mixen.

Bron?

50:04
Ongelezen bericht Geplaatst op 12 aug 2023 22:32 

Hardtraxx Newbie

Jay Reeve schreef:

Bron?

50:04

Dit is niets nieuws toch? Hier laat hij uiteindelijk ook z’n mix door meerdere compressors gaan zodat de pieken niet te hard de limiter/soft clipper in knallen. Check z’n t-racks chain. Meeste limiters zijn sowieso soft clippers.

En met drum&bass al tijdens de mixing fase in het rood mixen wil sowieso beter dan hardstyle omdat er een stuk meer dynamiek in zit. Zo zal distortion op bijv het luidste element in een d&b plaat, bijv de snare, veel minder merkbaar zijn dan wanneer je een hardstyle lead+kick het rood in mixt.

Ik begrijp dus niet helemaal op wat voor manier dit zo revolutionair moet zijn :P
Ongelezen bericht Geplaatst op 13 aug 2023 01:18 

Hardtraxx Veteran

stiebie schreef:
Dit is niets nieuws toch? Hier laat hij uiteindelijk ook z’n mix door meerdere compressors gaan zodat de pieken niet te hard de limiter/soft clipper in knallen. Check z’n t-racks chain. Meeste limiters zijn sowieso soft clippers.

Klopt, maar hij zegt dat hij dat dus niet meer doet en sinds na dit project alles op de master laat clippen. Het project wat ie behandelt is uit 2020.

Ik gebruik zelf een clipper om de pieken er af te snijden zodat die pieken niet de limiter triggeren, vervolgens nog wel een limiter (want als de track evt naar een mastering engineer gaat wil ie headroom), maar sommigen doen dat dus vervolgens helemaal niet (meer?). Een clipper geeft verder ook amper / geen latency, wat chill is als je bij grote projecten op heel veel kanalen clippers gaat gooien tov compressors / limiters en je zoals ik graag nog elementen live inspeelt op een keyboard.

stiebie schreef:
Ik begrijp dus niet helemaal op wat voor manier dit zo revolutionair moet zijn :P

Hij zegt het zelf in de video waar ie refereert naar een statement van Noisia; het publiek is gewend aan het geluid van drums die clippen, dus is het taboe er min of meer af. Dat kan je zien als het 'revolutionaire'? Het was vooral nieuw voor mij zelf toen het me een keer opviel bij Jay Reeve in de studio, want ik had nog niet eerder gezien dat iemand uiteindelijk zo te werk gaat.

stiebie schreef:
En met drum&bass al tijdens de mixing fase in het rood mixen wil sowieso beter dan hardstyle omdat er een stuk meer dynamiek in zit.

Ligt eraan hoe je dat ziet. Iets meer dynamiek is inherent aan het genre omdat de kick snare en bass elkaar afwisselen of weg sidechainen; volume afgewisseld door minder volume, en bij hardstyle is continue een muur van geluid, maar een track a la Macky Gee - Tour is vervolgens ook gewoon op -5db LUFS afgemixt zoals de meeste hardstyle platen.

stiebie schreef:
Zo zal distortion op bijv het luidste element in een d&b plaat, bijv de snare, veel minder merkbaar zijn dan wanneer je een hardstyle lead+kick het rood in mixt.

Logischerwijze omdat een hardstyle kick als je het goed doet al een distorted worstje tot 0db is en niks meer kan hebben. Bij een klassieke snare is er veel meer dynamic range, maar pak je een snare sample die al geen dynamic range heeft dan ga je het ook al wel snel horen. Het zal wel minder snel opvallen voor de meesten omdat een snare korter is en bij een hardstyle kick ga je het vooral horen aan de sub bass van een tail die het eerste audible distortion zal opleveren en een snare heeft dat niet (thans, niet in de zin van (een lange) sub bass 3/4e van een kwartnoot). Clippen ga je daarom bij DnB ook eerder horen aan de kick, niet de snare.

Maar Jay Reeve laat dus alles op de master clippen in Logic :P.
Ongelezen bericht Geplaatst op 14 aug 2023 09:00 

Hardtraxxer

Daar wordt ik nou vrolijk van het kan dus nog wel echte hardstyle
Ongelezen bericht Geplaatst op 14 aug 2023 23:54 

Artiest

Hij zegt het zelf in de video waar ie refereert naar een statement van Noisia; het publiek is gewend aan het geluid van drums die clippen, dus is het taboe er min of meer af. Dat kan je zien als het 'revolutionaire'?.

Dat taboe is er toch al een hele poos vanaf? In Hardstyle alleen al is dat al 5-7 jaar geleden en het is niet zo dat Hardstyle producers hier nou de grondlegger van waren.

Sowieso zijn dit soort discussies in Hardstyle altijd een beetje lastig, naar mijn mening althans. Dynamic range bestaat zeker tegenwoordig toch vooral in de manier waarop een track is opgebouwd. Je hebt hooguit de break ten opzichte van de climax, de momenten waarop de kick niet speelt ten opzichte van de momenten waarop dat wel gebeurt. Dan kom je al snel uit op percussie, want vanuit de elementen zelf hoef je van mainleads e.d. weinig dynamic range te verwachten. Hardstyle is 1 grote opstapeling van distortion in al z'n vormen. Dat was het vroeger al behoorlijk, maar tegenwoordig nog veel meer.

Er is tegenwoordig uberhaupt zoveel beschikbaar, dat het vaak de moeite niet eens meer waard is er veel tijd in te steken. Zo ben ik iemand die alles zelf geleerd heeft, maar als je kijkt naar hoe het tegenwoordig allemaal is, kan ik best zeggen dat ik ontzettend veel tijd gespendeerd heb aan dingen die achteraf niet nodig gebleken zijn. Ik ben dan ook behoorlijk eigenwijs :x
Ongelezen bericht Geplaatst op 16 aug 2023 10:41 

Hardtraxx Veteran

Jeffreylp schreef:
de DBSTF manier is juist niet de manier die je wil hebben. De muziek is luid, onduidelijk, moemakend en niet fijn om te horen.

pffff wat een gelul. Hardstyle is nog steeds muziek voor op de dansvloer en daar is precies hoe DBSTF uit de verf komen zoals je het wilt. In your face. Blazen elke act omver met hun harde maar alsnog cleane mastering. Klinkt harder dan menige 'raw' act en daarom zijn ze nog steeds zo relevant. Voor tracks met meer 'dynamiek' moet je toch echt andere genres gaan luisteren :lol:
Ongelezen bericht Geplaatst op 16 aug 2023 13:27 

Jordi schreef:
Jeffreylp schreef:
de DBSTF manier is juist niet de manier die je wil hebben. De muziek is luid, onduidelijk, moemakend en niet fijn om te horen.

pffff wat een gelul. Hardstyle is nog steeds muziek voor op de dansvloer en daar is precies hoe DBSTF uit de verf komen zoals je het wilt. In your face. Blazen elke act omver met hun harde maar alsnog cleane mastering. Klinkt harder dan menige 'raw' act en daarom zijn ze nog steeds zo relevant. Voor tracks met meer 'dynamiek' moet je toch echt andere genres gaan luisteren :lol:

bij meer dynamiek zal juist de kick bijvoorbeeld harder klinken omdat die niet weggeddrukt wordt door alles.
wat je nu heb is een constant volume herrie. makkelijk voor de volumegrenzen maar niet fijn voor de impact die je wil dat een kick maakt.

Ja, hardstyle zal nooit heel dynamisch worden, daar is het het type muziek niet voor. Maar het kan een stuk beter dan wat er nu gemaakt wordt. Ik vind oudere tracks veel fijner om te horen omdat die nog wel enigzins dynamiek hebben.
Ongelezen bericht Geplaatst op 16 aug 2023 15:18 

Artiest

Jeffreylp schreef:
Ja, hardstyle zal nooit heel dynamisch worden, daar is het het type muziek niet voor. Maar het kan een stuk beter dan wat er nu gemaakt wordt. Ik vind oudere tracks veel fijner om te horen omdat die nog wel enigzins dynamiek hebben.

Maar is het wel de dynamiek wat je bedoelt of is het iets anders? Pakweg 10-15 jaar geleden werden Hardstyle tracks sowieso anders geproduceerd en anders afgemixt. Ik snap op zich wel wat je bedoelt hoor. Destijds klonken tracks meer "3-dimensionaler", terwijl het tegenwoordig "in your face" is.
Ongelezen bericht Geplaatst op 16 aug 2023 17:54 

Arboza schreef:
Jeffreylp schreef:

Maar is het wel de dynamiek wat je bedoelt of is het iets anders? Pakweg 10-15 jaar geleden werden Hardstyle tracks sowieso anders geproduceerd en anders afgemixt. Ik snap op zich wel wat je bedoelt hoor. Destijds klonken tracks meer "3-dimensionaler", terwijl het tegenwoordig "in your face" is.

voor zover ik weet is dat dynamic range, of dat 1 op 1 naar dynamiek vertaal weet ik niet zo eigenlijk en daar ben ik wel even vanuit gegaan.

Ja, ik wil graag dat iedereen terug gaat naar hoe tracks vroeger gemaakt werden. dat in your face is vermoeiend.

Als ik naar mijn hardstyle collectie kijk zie je dat na 2015-2016 het aantal tracks fors afneemt omdat ze allemaal die kant op gaan. De tracks die ik dan wel nog download klinken alsnog minder goed voor mij dan de oudere tracks, ondanks dat veel van die artiesten juist beter zijn gaan produceren (op dit punt na dan).
Ongelezen bericht Geplaatst op 22 aug 2023 10:58 

Hardtraxx Veteran

Arboza schreef:
Hij zegt het zelf in de video waar ie refereert naar een statement van Noisia; het publiek is gewend aan het geluid van drums die clippen, dus is het taboe er min of meer af. Dat kan je zien als het 'revolutionaire'?.

Dat taboe is er toch al een hele poos vanaf? In Hardstyle alleen al is dat al 5-7 jaar geleden en het is niet zo dat Hardstyle producers hier nou de grondlegger van waren.

Denk dat dat vanuit de dubstep komt a la Skrillex met z'n camelcrusher op de master.

Arboza schreef:
Dynamic range bestaat zeker tegenwoordig toch vooral in de manier waarop een track is opgebouwd. Je hebt hooguit de break ten opzichte van de climax, de momenten waarop de kick niet speelt ten opzichte van de momenten waarop dat wel gebeurt.

Devin Wild doet dat met bijvoorbeeld Mind of a Psycho, waar de break eigenlijk vrij zacht staat tov de kick. Ook in zijn kicks heeft hij een hele harde transient en daarna nogal wat ledig lucht voordat de bass erin komt. Min of meer dynamic range zou je dus kunnen zeggen.
Ongelezen bericht Geplaatst op 22 aug 2023 12:58 

Hardtraxx Veteran

Wat ik doe is aan de low end iets laten clippen zodat de distortion dynamisch in de equalizer komt te "hangen' als het ware. En dat is nog pre master. Daarna in het rood laten komen en een flanger over de tail laten lopen, maar dan in tegengestelde richting zodat de "punt" van de tail komt te vervallen. Op deze manier krijg je -3dB terwijl je daar niks van merkt.
Ongelezen bericht Geplaatst op 22 aug 2023 14:54 

Hardtraxx Veteran

Alm1ghty schreef:
Wat ik doe is aan de low end iets laten clippen zodat de distortion dynamisch in de equalizer komt te "hangen' als het ware. En dat is nog pre master. Daarna in het rood laten komen en een flanger over de tail laten lopen, maar dan in tegengestelde richting zodat de "punt" van de tail komt te vervallen. Op deze manier krijg je -3dB terwijl je daar niks van merkt.

Zo doe ik het ook altijd.
Ongelezen bericht Geplaatst op 22 aug 2023 22:49 

Hardtraxx Veteran

Alm1ghty schreef:

Afbeelding
Ongelezen bericht Geplaatst op 23 aug 2023 09:51 

Hardtraxx Veteran

Zo heb ik Live The Moment en Tonight gedaan.
Ongelezen bericht Geplaatst op 23 aug 2023 10:17 

Hardtraxx Veteran

Snap ik, zo word het gehoor van de menigte vanzelf minder en behaal je -3db of meer.
Eigenlijk geef je ze gewoon noisecanceling oortjes, nice man.
Vorige  1, 2, 3
Forumoverzicht » Releases » Hardstyle