Wat een heldenfeest was dit. Het hele weekend was gewoon perfect. Vanwege een heldhaftige kater na een geweldige vrijdagnacht ging ik met een overdosis aan slaaptekort eigenlijk met een beetje tegenzin naar dit feest waar ik eigenlijk al maanden van tevoren naar heb uitgekeken. Maar dankzij mezelf een beetje moed in te praten (

) besloot ik toch nog om het beste ervan te maken. En dat is gelukt zeg! Kodex was geniaal, zette meteen de standaard neer voor dit feest waar Tatanka en Ran-D volledig de plank mis sloegen. Tijdens begin van Tatanka maar even wat rondjes gelopen en muntjes gehaald, want toen was er geen rij en vanaf toen gingen alle remmen helemaal los met als hoogtepunten de set van B-Front, die van Thera en de verrassing van de avond: Chain Reaction.
Kodex was dus dikke prima, Tatanka was dikke flop, verder geen woorden aan vuil maken.
The Beholder daarentegen beukte wel lekker door. Maar de faalopbouw van de set is gewoon jammer. Het meest trieste geval van de avond vond ik toch wel van zijn kant: een 6-minuten durende mee-bler-plaat erop gooien als je halverwege je set bent op een feest als Loudness. Oké, ik kan me voorstellen dat hij hem wilt draaien op een feest van B2S om zo z'n eigen kracht te promoten. Maar doe dat niet na flink gas te hebben gegeven en stop hem als eerste. BFTHS werd voor mij gewoon bloeden van pijn op dat moment.
Alpha² werd ook een enorm pluspunt. Ik zag de bui alweer hangen toen Breathe, Techno Prime en dergelijken gedraaid werd, maar volgens mij beseften ze halverwege de set dat ze niet op Black stonden, maar op Loudness. Het laatste half uur was dikke prima, op de afsluiter Angel of the Sun na!
B-Front was echt geniaal bezig. Hij snapte precies waar het om draaide. Geen breaks (de langste break was volgens mij met Inner Creativity van 10 seconde), snel doormixen en maximaal beuken. Oké, natuurlijk was het niet perfect, maar voor een eerste live-act ben ik zeer positief gestemd.
Na maximaal los te zijn gegaan verwachtte ik een minder snel doorbeukend setje van Chain Reaction, maar niks was minder maar. Wat heeft die gozer in 2 weken tijd gedaan om zijn mixkunsten na zo'n hoog peil te krijgen? Waar het normaal stop en play was, beukte hij nu gewoon door en haalde hij bijna het tempo van B-Front. Wat een beukgehalte en ow wat klinken die MIM-platen heerlijk met zo'n volle bass. Deze gozer heeft ons de afgelopen maanden gewoon voor de gek gehouden, want hij kan wel degelijk goed draaien!
Ran-D was dé tegenvaller van de avond. Hoewel hij niet de slechtste set had van de avond, was het beukgehalte té laag voor dit feest. Het was precies hetzelfde als de afgelopen keren, maar vaak genoegd werd hij geschermd door een andere artiest, waardoor het minder op viel. Nu viel hij volledig door de mand met z'n plaatkeuze en de opbouw.
Als laatst wil ik even een speciale vermelding voor Thera. Ik kom superlatieven tekort om dit fenomeen achter de draaitafels te beschrijven. Tering Jantje, wat een gebeuk. Openen met een hele boel geluidjes uit geniale Theracords nummer om vervolgens te beginnen met Doggystyle! Wat een held. Ik heb hem nog even gesproken en we waren beiden positief verrast dat het aan een stuk doorbeuken werd, maar Thera antwoorde dat hij wel iets meer 'rustpauzes' zou hebben. Daar heb ik het eerste kwartier niks van gemerkt, maar ik was eigenlijk wel blij dat hij daarna 10 minuutjes wat 'rustiger' aan deed. Anders zou ik niet weten waar ik van vermoeidheid zou hebben platgelegen. De rest van de set was namelijk gruwelijk hard, met als toppunten Goddamn en Breadstick. Vooral eerstgenoemde is een geniale plaat en gaat geniaal hard en dus echt zwaar respect voor CO² dat ze dit kunnen en durven te produceren! En hulde voor Thera dat hij begint op 156BPM om na een kwartier zelfs op de 158BPM te gaan zitten, om nog niet te spreken over het einde van de hardstyle waar hij boven de 160BPM zat. Hulde!
Uiteindelijk konden we even een minuutje of 2 bijkomen, want de overgang naar hardcore werd ingezet. Ik schrok een beetje toen er een melodisch stukje werd ingezet. Ik vroeg me hardop af of Thera wel wist dat hij niet met mainstream hardcore moest afsluiten. Uitendelijk schaam ik me diep voor die gedachte, want niks was minder waar. Natuurlijk doet Pieter dit niet, die gaat gewoon door met keihard beuken zonder al te veel toeters en bellen. Wat een geniale afsluiting was dit van de avond, maximaal doorbeuken en echt alle, maar dan ook echt alle, energie er uit te stampen. Dit is hoe je een hardstyle avond hoort af te sluiten, al sta je bij XQ DBSTF, dit is hoe het moet! Niks meer dan respect voor deze man.
De opsommingen van het feest:
+ Geluid
+ Sfeer
+ Mensen
+ Waterprijs
+ Grootste deel van de setjes
+ Harder los gegaan dan ooit
++ B-Front LIVE!
+++x1000 Thera. Beste hardstyle set die OOIT is neergezet in mijn ogen!
+- Mixwerk van Kodex, hoewel ik het hem absoluut niet kwalijk neem met zo'n set!
- Hitte. Het was warmer dan Knock Out!
- Opbouw van bijna alle DJ's, behalve Thera en B-Front.
- Bleeding for the Harder Styles
- Ran-D. Redelijke set, maar te soft voor Loudness en voor het tijdstip van elk feest.
--- Tatanka
Het was een topfeest en dit is zonder twijfel het beste indoor feest sinds XQ Holland. Qua muziek heeft het de muziek van de editie in de Factory niet helemaal overtroffen, op bepaalde sets na, maar het geluid was zoveel beter, de sfeer was zoveel beter (ook dankzij de afschrikcontrole met hondjes, waardoor mensen op voorhand al hun stuff hebben weggegooid/van te voren hebben geconsumeerd) en het gevoel was zoveel mooier. Ook van de strobescopen heb ik totaal geen last gehad. Wel raar op zich, want waar ik normaal de eerste ben die zit te klagen over het felle licht, had ik er nu totaal geen problemen mee, waar ik ook stond. En dat met epilepsie en extreem slaaptekort op het feest. Een topfeest absoluut, zeker voor de prijs. Rebirth was prijs/kwalitatief gezien het beste feest sinds 2010, maar Loudness komt hier met kop en schouders bovenuit!