Shoutbox | Zoeken (tijdelijk uitgeschakeld)
1, 2  Volgende
Ongelezen bericht Geplaatst op 20 jan 2012 23:00 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Yow peepz,
Ik weet niet of er al een topic over was, maar ik zal gelijk met de deur in huis vallen.
Waar moet ik allemaal op letten als ik 2ehands CDJ's of een DJM wil gaan kopen?
En wat zou ik allemaal uit moeten proberen/checken?
Alvast bedankt!
Ongelezen bericht Geplaatst op 20 jan 2012 23:17 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Gewoon alles uitproberen :thumbup:
Ik heb wel vaak gehoord: de cue-knoppen
Ongelezen bericht Geplaatst op 20 jan 2012 23:45 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Ik heb ook gehoord dat ik moet vragen of de emergency pin ooit is gebruikt en als dat zo is luisteren of ie lawaai maakt met het inlezen van cd's. Maar ik weet niet hoe dit precies zit?
Ongelezen bericht Geplaatst op 20 jan 2012 23:57 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

emergency pin?
Ongelezen bericht Geplaatst op 21 jan 2012 00:11 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Nja dat is wat ik gehoord heb, weet er verder ook het fijne niet van ;)
Ongelezen bericht Geplaatst op 21 jan 2012 18:22 
 
Donateur

Draidy schreef:
Ik heb wel vaak gehoord: de cue-knoppen

Dat zeker checken, vooral bij Reloop :D
Ongelezen bericht Geplaatst op 21 jan 2012 20:48 
 
Hardtraxxer

Kryptica schreef:
Draidy schreef:
Ik heb wel vaak gehoord: de cue-knoppen

Dat zeker checken, vooral bij Reloop :D


bij pioneer net zo goed ;) als ze niet knakken zijn ze niet goed!
Ongelezen bericht Geplaatst op 21 jan 2012 21:10 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Check de cue-knoppen inderdaad goed, vraag of ze altijd afgedekt hebben gestaan (stof), kijk of de knoppen allemaal goed werken en ze niet los zitten, vraag of ze op feestjes hebben gestaan, kijk of de speler de cd goed pakt, kijk of de display goed werk, kijk of de pitch goed op en neer schuift (soepel etc), ga een paar plaatjes draaien en kijk of het joghweel goed reageert en niet stroef draait etc..

CD-Speler
- Check de cue knop! Kijk of er geen speling in zit en of die goed reageert
- Hebben ze afgedekt gestaan?
- Zijn ze op feestjes gebruikt?
- Zijn er dingen vervangen/gemaakt en waar zijn ze vervangen/gemaakt + evt. een bonnetje?
- Kijk of alle knoppen goed werken en niet los zitten
- Kijk of de speler de cd goed pakt en afleest
- Kijk of de display goed werk en helder is
- Kijk of de pitch goed schuift zonder veel weerstand
- Draai een paar plaatjes en kijk of het joghweel goed aanvoelt
- Check of de wellicht aanwezige effecten het naar behoren doen
- Check de loops of ze ook daadwerkelijk doen wat die moet doen
- Vraag of er nog garantie op zit

Mixer
- Check alle faders
- Check alle draaiknoppen of ze niet doordraaien en niet te veel weerstand hebben
- Vraag of ze afgedekt hebben gestaan
- Zijn ze op feestjes gebruikt?
- Zijn er dingen vervangen/gemaakt en waar zijn ze vervangen/gemaakt + evt. een bonnetje?
- Check alle effecten
- Kijk of alle lampjes goed werken
- Hoor door je koptelefoon of d'r geen ruis door het geluid zit
- Check alle gewone knoppen die je moet indrukken of ze het goed doen
- Vraag of alles werkt :P

Hiermee kom je al een heel eind denk ik. Er zijn vast nog wel meer dingen maar kom d'r zo effe niet op.
Ongelezen bericht Geplaatst op 22 jan 2012 00:13 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Thx guys :thumbup:
Cd spelers betreffen trouwens pioneers (wss cdj800mk2), mixer wordt dan zolang een goedkope(re) totdat ik weer geld genoeg heb. Althans dit zijn de plannen. Maar kan het veel kwaad als ze niet stofvrij zijn afgedekt en wat kosten nieuwe play/cue knoppen?
T probleem is dat ik nooit met pioneers heb gedraaid dus weet niet hoe het jog en de pitch aan moeten voelen zeg maar
Ongelezen bericht Geplaatst op 22 jan 2012 00:38 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Als bijde jogwheels hetzelfde aanvoelen is het meestal wel goed.
En uit mijn ervaring van die ene keer met pioneer draaiden ze wel vloeiend maar ook niet te snel. Niet dat ie met 1 zwiep gelijk meerdere rondjes draait
Ongelezen bericht Geplaatst op 23 jan 2012 12:53 
 
Donateur
Avatar gebruiker

Draidy schreef:
Als bijde jogwheels hetzelfde aanvoelen is het meestal wel goed.
En uit mijn ervaring van die ene keer met pioneer draaiden ze wel vloeiend maar ook niet te snel. Niet dat ie met 1 zwiep gelijk meerdere rondjes draait

Niet als ze allebei gaar zijn he ;)
Bij de CDJ1000 MK3 kun je sowieso de stroefheid van het wheel instellen....
Ongelezen bericht Geplaatst op 23 jan 2012 13:03 
 
Hardtraxx Addict

SpaceRazr schreef:
Thx guys :thumbup:
Cd spelers betreffen trouwens pioneers (wss cdj800mk2), mixer wordt dan zolang een goedkope(re) totdat ik weer geld genoeg heb. Althans dit zijn de plannen. Maar kan het veel kwaad als ze niet stofvrij zijn afgedekt en wat kosten nieuwe play/cue knoppen?
T probleem is dat ik nooit met pioneers heb gedraaid dus weet niet hoe het jog en de pitch aan moeten voelen zeg maar


Anders probeer je de cd spelers eerst eens een keer uit bij bijvoorbeeld Feedback.
Ongelezen bericht Geplaatst op 23 jan 2012 15:21 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Het probleem is dat de shops die dit spul verkopen niet bepaald in de buurt liggen, omdat ik in hartje Limburg woon.. Dan moet ik al minimaal 100km fso gaan reizen en ik denk niet dat mijn vader met me met de auto wil gaan die afstand haha
Ongelezen bericht Geplaatst op 23 jan 2012 19:18 
 
Hardtraxx Veteran

SpaceRazr schreef:
Het probleem is dat de shops die dit spul verkopen niet bepaald in de buurt liggen, omdat ik in hartje Limburg woon.. Dan moet ik al minimaal 100km fso gaan reizen en ik denk niet dat mijn vader met me met de auto wil gaan die afstand haha

In Stein zit er een ;) Eindhoven ook. Musikstore in Keulen hoor ik ook goede dingen over.
Ongelezen bericht Geplaatst op 23 jan 2012 19:53 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Dan moet ik binnekort wss maar eens gaan kijken, thx iig :thumbup:
Ongelezen bericht Geplaatst op 24 jan 2012 12:12 
 
Artiest
Avatar gebruiker

Ja Cue knoppies, schuifjes enzo cd lezer.
Ongelezen bericht Geplaatst op 09 mrt 2012 21:33 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Waar moet ik op letten bij het aanschaffen van een 2e hands platenspeler?
Ongelezen bericht Geplaatst op 12 mrt 2012 17:57 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Niemand die het weet?


Wat is trouwens het verschil tussen Direct Drive & Motor Drive? Of is dat hetzelfde.
Ongelezen bericht Geplaatst op 12 mrt 2012 22:25 
 
Hardtraxxer

Motor Drive start maar draait niet gelijk op volle snelheid.
Direct Drive start gelijk en loopt meteen op volle snelheid.
Om mee te draaien is Direct Drive het beste ;)
Ongelezen bericht Geplaatst op 12 mrt 2012 22:25 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Ah ok. Snap hem :)

Vooral handig met cue-en zeker?
Ongelezen bericht Geplaatst op 13 mrt 2012 10:32 
 
Hardtraxxer

Of je het CUE-en wilt noemen met vinyl :P
Maar ja en ook als je het startpunt hebt gevonden en de plaat start zorgt
direct drive er voor dat je plaat meteen op goede snelheid loopt.
Ongelezen bericht Geplaatst op 13 mrt 2012 16:26 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Ja dat bedoel ik ;)
Ongelezen bericht Geplaatst op 14 mrt 2012 22:42 
 
Hardtraxx Addict
Avatar gebruiker

Ik ga dit weekend n Virus B kopen.

Zijn er hierbij speciale dingen waar ik op moet letten? Naast of alle knoppen werken.
Ongelezen bericht Geplaatst op 18 mrt 2012 21:45 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Voor de tuuurnteebel diehards

Second hand gear kom je vandaag de dag overal tegen, marktplaats, ebay, diverse fora, het briefje op de ruit in de platen winkel etc etc maar waar let je nou op bij aankoop van een 2é hands draaitafel? Vaak zijn mensen nogal huiverig voor second hand gear. Begrijpelijk want je kent de history van het apparaat niet en weet niet of er in gesleuteld is, of het apparaat een luxe uitvoering was van een asbak, of er drank in gemikt is en ga zo maar door.

Aan de andere kant, 2é hands gear is wel ontzettend interessant gezien het prijs kaartje. Steeds meer mensen beginnen met draaien maar komen er na verloop van tijd achter dat het dj gebeuren helemaal niets voor ze is en zitten dan met dure spullen waar ze maar weer al te graag vanaf willen. Voor iemand die op zoek is naar gear een uitgelezen kans om zoiets uit te buiten en geld te besparen.

Afbeelding

Hoeveel is een draaitafel nog waard? Nou dat is puur afhankelijk van de staat waarin het apparaat verkeerd. Weinig zinnigs over te zeggen dus maar over het algemeen is 75% van de nieuwprijs een mooie openings prijs om mee te beginnen, echter moet het apparaat dan wel in een erg goede staat zijn en 100% functioneren.

Koop nooit apparaten waar wat aan mankeert. Probleem is namelijk dat de kosten om het te repareren slecht in te schatten zijn. De smoes van er moet alleen een nieuwe pitch fader in heb ik al vaak zat gehoord en later bleek er een complete drive IC (motor aansturing) naar de knoppen te zijn. Gebruiker zat dus ineens met een SL1200 die niet te gebruiken was, te duur betaald was en waar ook nog eens een erg dure reparatie aan te pas moest komen om het apparaat 100% werkend te krijgen.

Afbeelding

Geen draaitafel kopen dus die niet 100% in orde is want daar krijgt men vroeg of laat spijt van. Of je moet een hele handige hobby bob zijn die kaas heeft gegeten van elektronica en in staat is het zelf te repareren. (en begin niet over een vriendje van een kennisje en daar een oom van verhaal want uit ervaring blijkt vaak dat zulke mensen ook niet weten wat ze doen ;-) ).

Owke je hebt een draaitafel op het oog en gaat naar de koper om het apparaat te bezichtigen en te testen (ga altijd langs en koop geen apparaten op het woord van de verkoper..... dat gaat misschien 9 van de 10 keer goed maar ooit zal het fout gaan).

Het eerste waar je op let bij een tweede hands draaitafel is de buitenkant. De buitenkant van een apparaat zegt vaak erg veel over hoe het apparaat behandeld is in zijn leven. Let vooral op de lak en of die nergens kapot gestoten is of vervaagd is. Vervaagde lak is op zich niet zo'n heel groot probleem aangezien het cosmetisch is, een kapot gestoten lak duidt er echter op dat het apparaat een beste klap heeft gehad. Fabrieks lakken barsten namelijk niet zo maar 1-2-3 en hebben echt een behoorlijk tik nodig om te barsten of af te bladderen. Hoeken van een apparaat spreken in dit geval vaak boekdelen. SL's bijvoorbeeld hebben de neiging om iets af te brokkelen op de hoekjes zodra een apparaat daar een klap op krijgt.

Bij draaitafels waarbij de deckplate op de behuizing verlijmt zit (zoals een PDT6000 van Gemini) controleer je ook meteen of de deckplate nog wel goed vast zit op de behuizing. Soms wil het voorkomen dat een deckplate niet helemaal lekker vast meer zit en iets op bolt. Geen ramp maar wel iets om de prijs een mooi eind mee te laten zakken. Op de basis van de tone arm zit vaak ook een lakje, controleer ook of daar geen rare plakken op zitten. Zit daar een beschadiging op controleer de arm dan goed op gebreken (kom ik later op terug). De lagers in de arm kunnen namelijk beschadigt zijn in dat geval vaak onherstelbaar beschadigt.

Nadat de draaitafel cosmetisch is geïnspecteerd te hebben word het tijd om het apparaat eens aan te zetten. Zodra het apparaat aan staat loop je eerst alle knoppen langs om te controleren of ze in 1 keer goed werken. Knoppen die los in de behuizing liggen zijn niet goed, knoppen waar je ontzettend hard op moet drukken om ze geactiveerd te krijgen zijn ook niet goed. Een knop moet gewoon in 1 keer werken, doet ie dat niet dan is er vaak drank in gemikt of is de knop versleten, in dat geval de draaitafel lekker laten voor wat het is en op zoek gaan naar een andere.

Afbeelding

De aan en uit knop op draaitafels zit vaak boven op de strobe light. Controleer of deze niet lam is gedraaid door een gebruiker die er graag mee zat te spelen tijdens het draaien. Bij SL's kom je dit best wel veel tegen, het is te vervangen maar dat kost je al snel een 75€ ex monteren en dat is dus geen goedkope reparatie.
Controleer ook de popup light, deze hoort soepel omhoog te komen en te werken. Werkt het lampje niet dan is dat een mooi punt om op af te dingen. Reparatie van het lampje kost een paar stevige knaken aangezien de draaitafel compleet uit elkaar moet. Echter in het geval van een SL1200 kun je Rob Nijhuis contacten (contact pagina) en er een led in laten zetten.

Na alle knoppen geïnspecteerd te hebben is het tijd voor de pitch fader. Controleer of de fader soepel maar met enige weerstand geleidelijk door een faderbaan heen glijdt. Een fader die bijna zonder weerstand door de baan heen geschoven kan worden is aardig versleten en je loopt het risico dat die vervangen moet worden binnen niet al te lange tijd. Vraag ook meteen of een verkoper ooit wel eens contact spray heeft gebruikt voor de fader. Is het antwoord daarop ja dan kun je ook in dit geval weer rechtsomkeert naar huis want dit is absoluut uit den boze om in een fader te spuiten.

Afbeelding

Nu de draaitafel toch aan staat kun je meteen controleren of de fader goed werkt. Bij alle draaitafels zit het 0 punt in het midden van de fader en horen de grote strobe dots stil te staan op de platter. Doen ze dit niet dan is het 0 punt verschoven en moet de fader opnieuw afgesteld worden. Ga nu met de fader kijken of zowel het + en - bereik netjes verloopt en of de strobe dots ook stil staan op de 3.3 en 6% stand. Hier kan ten opzichte van de aanduiding naast de fader iets verschil in zitten. Het kan dus zijn dat er op de aanduiding naast de fader het punt op 6,5 staat en dat de 6% strobe dots dan pas stil staan, hier is niets ergs aan zolang het maar niet al te grote verschillen zijn. De aanduiding naast een fader is namelijk ter indicatie en heeft een range die ongeveer overeen komt met de werkelijke snelheid. Het enige wat altijd 100% zeker is dat is het 0 punt in het midden van de fader.

Naast de arm vinden we de toonarm die vrij van beschadigingen moet zijn. Een toonarm die beschadigt is is vaak ook krom en dat is geen aanrader. Controleer de arm nu ook op speling door hem voorzichtig even vast te pakken en er iets mee te bewegen (zachtjes naar je toe bewegen en van je af duwen...... heel zachtjes) en je oor boven de arm basis te houden (waar ie vast zit op de draaitafel). Hoor je nu wat tikken dan heb je een toonarm met speling en ook daarop is weer mooi een beetje af te dingen van de uiteindelijke prijs. Speling is op zich niet meteen een ontzettend grote ramp maar fijn is een ander verhaal.

Speling op de toonarm is te verwijderen maar niet door iedereen, hier zul je echt iemand voor moeten hebben die in staat is om dit goed te doen. Vaak proberen gebruikers het zelf met als gevolg een te strak aangedraaide lager welke weer als gevolg heeft dat de arm niet vrij kan bewegen en dus je plaatslijtage met een enorme factor toe zal nemen. Nooit zelf aan de lagers gaan draaien dus, als een lager eenmaal te strak is aangedraaid is ie vaak namelijk ook naar zijn grootje en zit je met lagers die niet meer te repareren zijn...... in dat geval zul je dus een compleet nieuwe toonarm moeten kopen gezien het feit dat de lagers niet los te krijgen zijn. Liever een heel klein beetje speling dus dan iets te strak aangedraaide lagers.

Afbeelding

Hoe weet je of een lager te strak is aangedraaid? Nou heel simpel. Zet de draaitafel weer uit, haal de slipmat er af, anti skating op 0 en balanceer de arm zodat deze zweeft (zie tutorial voor het afstellen van een toonarm). Geef de toonarm nu een heel klein tikje en de arm moet langzaam heen en weer zweven als een ballerina. Doet ie dat niet en stopt de arm abrupt dat heb je te maken met te strak afgestelde lagers.

Nu de arm toch gebalanceerd is is er meteen de mogelijkheid om te controleren of de anti skating zijn werk goed doet. Een toonarm met de anti skating op 0 blijft staan waar jij de arm neer zet, zet hem dus eens halverwege een plaat, aan het einde e.d en als het goed is zal de arm blijven waar ie is. Het kan zijn dat de arm toch heel langzaam naar de armsteun toe trekt, nog geen ramp want een lager heeft altijd een positie waar ie graag naartoe wil en dat kan dus richting armsteun zijn. Gaat de arm echter in 1 streep naar de armsteun toe dan is er iets mis met de anti skating en kun je de draaitafel laten waar ie is.

Zet de arm weer vast in de arm klem en kijk of de basis van de toonarm vrij is van speling wanneer deze gelockt is. Controleer of de height lock vast zit en voel nu aan de basis van de toonarm door een beetje te wiebelen of hier geen speling in zit. Zit hier speling dan kun je de draaitafel laten staan. Op draaitafels als een Q30 van JB Systems of een RP4000 van Reloop zit geen hoogte instelling en dus hoef je dit ook niet te controleren op gebreken.

Afbeelding

Schroef nu het element van de draaitafel en controleer of de 4 pinnetjes in de arm nog goed op hun plek zitten en goed naar buiten komen. Is er een pinnetje in de arm verdwenen dan kun je de draaitafel ook laten staan aangezien je dan een deel van het geluid zal gaan missen. Schroef nu het element weer terug op zijn plek en kijk of het element goed in de arm zit, hier mag geen speling tussen komen te zitten. Pak dus met 1 hand het element beet, andere hand de arm en controleer op speling.

Dan de platter. Geef de platter een zwieper en kijk of deze mooi recht is zonder al teveel hobbels en of deze gelijkmatig rond draait. Doet ie dat niet dan kan er iets mis zijn met de lagers van de platter. Een hobbel in de platter is geen ramp maar het mag niet meer zijn dan 1mm hoogte verschil.

Controleer ook meteen op eventuele speling op de platter, gewoon 2 vingers links en 2 rechts van de platter en een beetje wiebelen. Je zult zien dat de platter iets naar beneden gedrukt kan worden, dit is geen ramp echt voel je hem echt tikken dan is er speling ontstaan op de lagers of op de koppeling tussen pin en platter (conische speling) en dat is een behoorlijk minpunt.

Afbeelding

Til nu de platter van de draaitafel (als dit niet lukt even 2 vingers in de platter en iemand anders met de achterkant van een schroevendraaier een tikje laten geven op de pin (spindle)) en haal deze van de draaitafel af. Controleer hier of de magneet er nog netjes uit ziet zonder dat er stukje uit gebroken zijn of er wat af gebrokkeld is. Ziet alles er onder de platter netjes uit dan kan de platter weer terug op zijn plek. Na het plaatsen even goed aandrukken om speling tussen platter en spindle te voorkomen.

Als laatste controleren we de audio kabels. Vandaag de dag zie je steeds meer draaitafels die kabels hebben die vervangen kunnen worden, in dat geval hoef je het niet te controleren. Om de kabels te controleren stel je de arm even netjes af, zet je de draaitafel aan en leg je er even een plaat op. Luister deze nu af en schud de audio kabels nu een beetje heen en weer (wel met beleid) en je hoort snel genoeg of er ergens een breuk in de kabel zit.
Afbeelding

Bron: AboutDJ
Ongelezen bericht Geplaatst op 18 mrt 2012 21:47 
 
Hardtraxx Veteran

Dus jij hebt niks te doen?? :surrender:
1, 2  Volgende
Forumoverzicht » Algemeen » DJ's Corner