Shoutbox | Zoeken (tijdelijk uitgeschakeld)
1, 2  Volgende
Ongelezen bericht Geplaatst op 02 mrt 2011 16:58 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Jow mensen,
misschien een stomme vraag, maar ik hoor en lees vaker dat je als dj niet met MP3-cd's moet draaien.
Nou vraag ik me af, waarom maakt dat zoveel uit? Want duidelijk hoorbaar verschil tussen 320 kbps Mp3 en WAV is er niet echt.
Ook op bv dance-tunes kun je (volgens mij) alleen maar 320kbps mp3 tracks downloaden, want WAV download kon ik nergens vinden.

Dit vraag ik me toch wel af, dus wie kan me helpen :D ?
Ongelezen bericht Geplaatst op 02 mrt 2011 17:00 
 
Artiest

MP3 of WAV draaien maakt niks uit, er is idd een verschil tussen de 2.
WAV is beter, maar voor het draaien maakt het niks uit. Niet elke plaat wordt ook als WAV vrij gegeven.
Mocht je producen dan is WAV vele malen belangrijker, dan het draaien als DJ of luisteren als fan.
Ongelezen bericht Geplaatst op 02 mrt 2011 17:07 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Dus die argumenten dat met mp3-cd's draaien onprofessioneel/slecht/weetiknietwat allemaal is slaan dus nergens op?
Maar sommige (huidige) tabletops ondersteunen evengoed geen mp3-cd's
Ongelezen bericht Geplaatst op 02 mrt 2011 17:11 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Als je geen kwaliteit wil verliezen moet je de muziek niet compressen (Dat doet mp3 dus wel en wav niet). Als je een mp3tje koopt en je brand deze vervolgens naar een CD (mp3 data cd of audio cd) wordt de kwaliteit daar niet beter van.
mp3 data cd's worden door veel mensen afgeraden omdat deze niet op elke cd speler werken.

Niet elk mp3tje is evenveel gecompressed, hoe hoger de bitrate van een mp3tje hoe minder compressie. Bij 320kb/s zou je geen, tot een verwaarloosbaar verschil moeten kunnen horen.

Duidelijk, of nog vragen :) ?
Ongelezen bericht Geplaatst op 02 mrt 2011 17:13 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Dus in principe zou je gewoon gebruik kunnen maken van 320 kbps mp3 met draaien? Mits de speler dit ondersteund natuurlijk
Ongelezen bericht Geplaatst op 02 mrt 2011 17:16 
 
Artiest

SpaceRazr schreef:
Dus in principe zou je gewoon gebruik kunnen maken van 320 kbps mp3 met draaien? Mits de speler dit ondersteund natuurlijk


Veel ondersteunen dit wel, zeker in deze tijden.
Je moet ook bedenken dat WAV en MP3 kwaliteit op feesten ofzo echt niet het verschil gaat maken. Plus het gehoor van de gemiddelde luisteraar is niet eens goed genoeg om het verschil duidelijk te horen.
Ongelezen bericht Geplaatst op 02 mrt 2011 17:18 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

SpaceRazr schreef:
Dus in principe zou je gewoon gebruik kunnen maken van 320 kbps mp3 met draaien? Mits de speler dit ondersteund natuurlijk

Als je een 320kbs mp3tje hebt maakt het voor de kwaliteit niet uit hoe je het brand (de kwaliteit kan je nooit verbeteren, alleen verslechteren). Ik zou je aanraden je cd'tjes niet als mp3 cd te branden, dan weet je dat ze overal werken ;)
Ongelezen bericht Geplaatst op 02 mrt 2011 17:20 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Haha thx mensen! :D
T is me allemaal een stuk duidelijker nu en weet dat het onzin in dat je perse met WAV moet draaien zoals sommige mensen zeggen ^^
Maar _dp_ hoe zou je ze dan moeten branden?
Ongelezen bericht Geplaatst op 02 mrt 2011 17:23 
 
Artiest

SpaceRazr schreef:
Haha thx mensen! :D
T is me allemaal een stuk duidelijker nu en weet dat het onzin in dat je perse met WAV moet draaien zoals sommige mensen zeggen ^^
Maar _dp_ hoe zou je ze dan moeten branden?


met een Blackberry Torch :$
OGH komiek! Ik had cabaretier moeten worden.
Ongelezen bericht Geplaatst op 02 mrt 2011 17:24 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Ja als je in een BB commercial wil komen wel ja :$
Ongelezen bericht Geplaatst op 02 mrt 2011 17:24 
 
Hardtraxx Veteran

.wav klinkt een stuk beter vind ik zelf. Op een groot systeem hoor je wel het verschil denk ik, maar denk niet dat zich daar iemand druk om maakt.
Ongelezen bericht Geplaatst op 02 mrt 2011 19:15 
 
Hardtraxx Veteran

Sinds kort koop ik ook alleen maar WAV ik vind het veel beter klinken en je hoort alles ook een stuk beter (vind ik) eigenlijk is het geen probleem 320kbps voor draaien op een groot systeem alleen WAV geeft net dat beetje extra! Als je het ervoor over heb zou ik WAV kopen ;)
Ongelezen bericht Geplaatst op 02 mrt 2011 19:23 
 
Artiest

RAW-vizion schreef:
Sinds kort koop ik ook alleen maar WAV ik vind het veel beter klinken en je hoort alles ook een stuk beter (vind ik) eigenlijk is het geen probleem 320kbps voor draaien op een groot systeem alleen WAV geeft net dat beetje extra! Als je het ervoor over heb zou ik WAV kopen ;)


Welkom meneer "Ik heb geld teveel" elke plaat als WAV kopen kost een fortuin.
Ik denk dat hij überhaupt niet z'n muziek koopt dusja.
Ongelezen bericht Geplaatst op 02 mrt 2011 19:29 
 
Hardtraxx Veteran

Skedoedelefloeps schreef:
RAW-vizion schreef:
Sinds kort koop ik ook alleen maar WAV ik vind het veel beter klinken en je hoort alles ook een stuk beter (vind ik) eigenlijk is het geen probleem 320kbps voor draaien op een groot systeem alleen WAV geeft net dat beetje extra! Als je het ervoor over heb zou ik WAV kopen ;)


Welkom meneer "Ik heb geld teveel" elke plaat als WAV kopen kost een fortuin.
Ik denk dat hij überhaupt niet z'n muziek koopt dusja.

Oow wacht nee wat ik zij klopt niet :x ik koop niet alles in WAV maar alleen egte dikke tracks (ja ik was effe weg met me hoofd toen ik dat bericht schreef)
Ongelezen bericht Geplaatst op 02 mrt 2011 19:45 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Ben benieuwd of jullie in een blinde test (dus je weet niet wanneer je een mp3tje luistert of een wavje) kunnen onderscheiden welke de beste kwaliteit heeft :D
Ongelezen bericht Geplaatst op 02 mrt 2011 19:49 
 
Hardtraxx Addict
Avatar gebruiker

_dp_ schreef:
Ben benieuwd of jullie in een blinde test (dus je weet niet wanneer je een mp3tje luistert of een wavje) kunnen onderscheiden welke de beste kwaliteit heeft :D


Wie weet is het meer een placebo effect.
Ongelezen bericht Geplaatst op 02 mrt 2011 20:08 
 
Hardtraxx Veteran

marsiascout schreef:
_dp_ schreef:
Ben benieuwd of jullie in een blinde test (dus je weet niet wanneer je een mp3tje luistert of een wavje) kunnen onderscheiden welke de beste kwaliteit heeft :D


Wie weet is het meer een placebo effect.

Nou bij 1 van je eige producties merk je het wel degelijk hoor ;)
Ongelezen bericht Geplaatst op 02 mrt 2011 22:22 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Skedoedelefloeps schreef:
RAW-vizion schreef:
Sinds kort koop ik ook alleen maar WAV ik vind het veel beter klinken en je hoort alles ook een stuk beter (vind ik) eigenlijk is het geen probleem 320kbps voor draaien op een groot systeem alleen WAV geeft net dat beetje extra! Als je het ervoor over heb zou ik WAV kopen ;)


Welkom meneer "Ik heb geld teveel" elke plaat als WAV kopen kost een fortuin.
Ik denk dat hij überhaupt niet z'n muziek koopt dusja.

Ik koop idd mn muziek niet, heeft ook niet veel zin als ik alleen nog maar met vdj draai ;)
maar zodra ik geld heb wordt het tijd voor gear en dan zien we wel weer verder wat kopen betreft :thumbsup:
Ongelezen bericht Geplaatst op 02 mrt 2011 22:34 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Het verschil tussen 192 (of lager) of 320 kbps merk ik zelf wel, WAV & 320 hoor ik zelf niet maar zou ongetwijfeld op een groot systeem wel hoorbaar zijn :) Qua draaien weet ik 't niet :)
Ongelezen bericht Geplaatst op 02 mrt 2011 22:40 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Even voor de duidelijkheid, ik heb het over als je moet draaien in clubs/op gig's en dan het verschil tussen 320kbps mp3's en WAV's :)
Ongelezen bericht Geplaatst op 02 mrt 2011 23:06 
 
Hardtraxx Addict
Avatar gebruiker

SpaceRazr schreef:
Even voor de duidelijkheid, ik heb het over als je moet draaien in clubs/op gig's en dan het verschil tussen 320kbps mp3's en WAV's :)


Tjah, daar staat het geluid meestal zo hard dat je het toch nooit helemaal puur hoort denk ik. Dus dan zal dat verschil ook niet groot zijn neem ik aan.
Ongelezen bericht Geplaatst op 03 mrt 2011 00:02 
 
Donateur
Avatar gebruiker

Juist wel zou ik denken? Alleen op een feest luisteren veel mensen minder geconcentreerd door het feest zelf.
(not me though, music takes me hiiiigher :loving: )

Heb soms wel het gevoel dat de ene DJ's platen wat scherper/venijniger klinken dan andere,
maar dit kan zoveel andere redenen hebben dan verschil 320/wav
Ongelezen bericht Geplaatst op 03 mrt 2011 00:05 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Mol schreef:
Juist wel zou ik denken? Alleen op een feest luisteren veel mensen minder geconcentreerd door het feest zelf.
(not me though, music takes me hiiiigher :loving: )

Heb soms wel het gevoel dat de ene DJ's platen wat scherper/venijniger klinken dan andere,
maar dit kan zoveel andere redenen hebben dan verschil 320/wav

Juist niet lijkt me, het geluid staat daar misschien wel harder maar is niet perse zuiverder zodat je dat beter kan horen.
Ongelezen bericht Geplaatst op 03 mrt 2011 00:43 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Hoe dan ook.
Of je nou 'Magic' draait in 320kB/s of WAV, iedereen gaat los. :D
Ongelezen bericht Geplaatst op 03 mrt 2011 08:13 
 
Hardtraxx Elite
Avatar gebruiker

Mol schreef:
Juist wel zou ik denken? Alleen op een feest luisteren veel mensen minder geconcentreerd door het feest zelf.
(not me though, music takes me hiiiigher :loving: )

Heb soms wel het gevoel dat de ene DJ's platen wat scherper/venijniger klinken dan andere,
maar dit kan zoveel andere redenen hebben dan verschil 320/wav

Dat heeft heeft vaak te maken met de mastering, niet met t verschil tussen mp3 of wav ;) op die grote geluidssystemen hoor je t verschil niet hoor... Echt, doordat er toch een behoorlijk volume is, zal je het sowieso niet op z'n aller zuiverst horen.. Wanneer je van meerdere nummers mashups wil gaan maken, dan kan ik je wel aanraden voor WAV te gaan.. Als je gewoon draait en verder niks met de tracks doet, is MP3 op 320kb prima. Als je wat meer met tracks wil doen, als mashups en edits, dan heeft WAV wel z'n nut!
1, 2  Volgende
Forumoverzicht » Algemeen » DJ's Corner