Shoutbox | Zoeken (tijdelijk uitgeschakeld)
Vorige  1, 2
Ongelezen bericht Geplaatst op 03 mrt 2011 15:42 
 
Artiest

Live geluid is heel anders ingesteld dan thuis, thuis zul je (met redelijk geluid) veel sneller het verschil horen. Live moet het hard en imposant klinken en voor iedereen duidelijk hoorbaar zijn, thuis wil je het vooral helder hebben. Er is wel degelijk verschil, maar WAV is pas echt belangrijk zodra jij studio werk doet, bv wat hierboven werd gezegd voor edits en mash-ups (nou zal zelfs dat niet gigantisch veel uit gaan maken), maar zeker wel voor samples en vocalen tijdens het producen.
Ongelezen bericht Geplaatst op 03 mrt 2011 16:08 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Wat het studiowerk betreft, daar doe ik (nog) niet zo veel mee, dus volgens jullie is 320kbps mp3 dan goed genoeg?
Ongelezen bericht Geplaatst op 03 mrt 2011 17:44 
 
Hardtraxx Addict
Avatar gebruiker

SpaceRazr schreef:
Wat het studiowerk betreft, daar doe ik (nog) niet zo veel mee, dus volgens jullie is 320kbps mp3 dan goed genoeg?


Dan wel.
Ongelezen bericht Geplaatst op 04 mrt 2011 12:28 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

belangerijkste met mp3's is de converter waarmee het omgezet is naar MP3.
Dit kan een enorm verschil in kwaliteit maken.
een Mp3 op 320kbs van de ene converter kan zo groot verschil maken met een mp3tje op 320kbs van een andere.
Dit omdat de compressie methode per mp3 converter kan verschillen. Er is een reden waarom er zoveel gratis MP3 converters te downloaden zijn op internet dit zijn in de meeste gevallen dan ook slechte converters.
Bij goede audio programma's is er vaak veel meer tijd besteed aan de conversie en compressie en dat hoor je dan ook.
Ik gebruik zelf Adobe Audition als ik iets van Wav naar MP3 wil hebben, de mp3tjes die daaruit komen ben ik op het moment nog het meest tevreden mee.

Om mee te draaien.. toen ik zelf nog niet zoveel eisen stelde heb ik zelfs 192kbs mp3tjes nog gedraaid in een discotheek, klinkt niet anders dan een vinyl of wav.. maar dit omdat meestal het geluid toch zo belachelijk hard staat dat het toch al helemaal vervormd word.
Meeste mensen merken het verschil niet omdat er veel mensen zijn tegenwoordig die niet eens meer weten hoe een "echte" cd klinkt
Ongelezen bericht Geplaatst op 04 mrt 2011 12:49 
 
Artiest

192 kbps zou ik anders toch echt afraden, 192 kbps en 320 kbps is wel echt een wereld van verschil, waar veel mensen het verschil tussen WAV en 320 mp3 veel minder tot niet kunnen horen. 192 kbps is wel vele malen slechter dan 320. Dus draaien met alles beneden 320 raad ik dan weer echt af.
Ongelezen bericht Geplaatst op 04 mrt 2011 18:07 
 
Hardtraxx Elite
Avatar gebruiker

Skedoedelefloeps schreef:
Dus draaien met alles beneden 320 raad ik dan weer echt af.

eensch
Ongelezen bericht Geplaatst op 05 mrt 2011 20:02 
 
Hardtraxx Veteran

wat ik ook merk is dat sommige tracks zo belachelijk gelimit zijn dat je hoe dan ook tog geen verschil hoort ;)
Ongelezen bericht Geplaatst op 06 mrt 2011 13:37 
 
Artiest

RAW-vizion schreef:
wat ik ook merk is dat sommige tracks zo belachelijk gelimit zijn dat je hoe dan ook tog geen verschil hoort ;)


Per example?
Ongelezen bericht Geplaatst op 06 mrt 2011 14:36 
 
Hardtraxx Veteran

Skedoedelefloeps schreef:
RAW-vizion schreef:
wat ik ook merk is dat sommige tracks zo belachelijk gelimit zijn dat je hoe dan ook tog geen verschil hoort ;)


Per example?

the machine - renaissance (vind ik dan)
Ongelezen bericht Geplaatst op 06 mrt 2011 14:44 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

RAW-vizion schreef:
wat ik ook merk is dat sommige tracks zo belachelijk gelimit zijn dat je hoe dan ook tog geen verschil hoort ;)

Heeft ook te maken met de 'loudness war'
Ongelezen bericht Geplaatst op 06 mrt 2011 14:55 
 
Hardtraxx Veteran

_dp_ schreef:
RAW-vizion schreef:
wat ik ook merk is dat sommige tracks zo belachelijk gelimit zijn dat je hoe dan ook tog geen verschil hoort ;)

Heeft ook te maken met de 'loudness war'

i know :/
Ongelezen bericht Geplaatst op 06 mrt 2011 15:11 
 
Artiest

Dance industrie valt niet te vergelijken met een rock plaat in dat opzicht.
Maar tracks worden tegenwoordig gemasterd tot een maximum van rendement is behaald (0db) meer een technische vooruitgang dan achteruitgang.
Ongelezen bericht Geplaatst op 17 mrt 2011 10:46 
 
Hardtraxxer

WAV is lossless (betekent dat je GEEN verlies in geluid data hebt).
MP3 is lossy - bepaalde (niet hoorbare) frequenties worden weg gekapt. Hoe lager de bitrate, hoe meer frequenties weg gekapt worden.

In principe is 320kbps gewoon gelijk aan WAV. Er gaat hier NIEMAND zijn die mij echt duidelijk kan zeggen dat ze een verschil horen met 320kbps en WAV (van eenzelfde gemasterde track). 320kbps kapte eigenlijk enkel de (voor ons) niet hoorbare frequenties er uit. Je zou normaal geen enkele kwaliteits verlies moeten merken. Degeen die dan gaan zeggen dat je toch nog beter met WAV draait.. sja.. ieder zijn ding zeker.

Zoals eerder gezegd werd, wanneer je zelf aan't producen bent, MOET je werken in WAV om geen kwaliteits verlies te hebben. Dit is dan ook handig voor mastering en kan men vanaf dit punt doen wat men wilt (naar alles converteren zonder extra kwaliteits verlies).

Ik draai nooit met MP3 CD'kes (allee zo van die Data CD's waar 100 MP3s op staan). Je weet nooit waar je beland als je moet gaan draaien en welke installatie ze hebben. Ik maak altijd Audio CD's.

Soms hoor je inderdaad dat sommige platen stiller klinken als anderen. Maar zoals hierboven gezegd werd.. dit heeft te maken met de loudness wars. In principe zijn die 'stiller klinkende' tracks mee met de norm.. de anderen zijn gewoon tot het maximum gepompt om zo luid mogelijk te klinken.
Ongelezen bericht Geplaatst op 18 mrt 2011 20:41 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

dat verschil ga je nevernooit merken op je kamer.

op een groot feest dat je direct in de sweet spot zit misschien een klein beetje (waarschijnlijk niet)
dat je bijvoorbeeld wat minder bass voelt, of dat de tafels / krukken minder mee resoneren
Ongelezen bericht Geplaatst op 18 mrt 2011 21:16 
 
Artiest

Je merkt het juist eerder thuis, geluid op feesten is niet ingesteld zoals thuis.
Als je enigszins goed geluid hebt en goed gehoor kun je het verschil horen, maar dat is echt nihil zowat.
Geluid op feesten moet vooral luid en duidelijk zijn voor iedereen, geluid thuis is vooral ingesteld op helderheid en niet om de buren wakker te houden, dus thuis zul je het eerder merken. Alleen vind ik het persoonlijk allemaal wel meevallen, MP3's worden zo gemasterd dat het maximale rendement wordt behaald en in dat gehele proces worden frequenties die je niet hoort überhaupt al vaak weg gesneden (of iig verminderd) om decibel gehalte te verminderen. Dus voordat iets verwerkt wordt tot WAV of MP3 is het hetzelfde proces doorlopen. Ik hoor wel verschil, maar op feesten zul je het nooit horen (320 kbps vs WAV heb ik het dan over) alleen zul je het toch pas echt goed horen mits je er op let (zelfs dan is het nog maar de vraag of je het daadwerkelijk hoort, maar ik zal de psychologie voor jullie besparen :P). En mocht je al geen sterk gehoor hebben zal je het verschil niet snel horen.
Ongelezen bericht Geplaatst op 19 mrt 2011 16:22 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Rayn schreef:
Er gaat hier NIEMAND zijn die mij echt duidelijk kan zeggen dat ze een verschil horen met 320kbps en WAV (van eenzelfde gemasterde track).


Ik hoor wel een (zeer minimaal) verschil, in het hoog klinkt WAv toch net helderder dan een 320 MP3tje, maar dit is wel op studiomonitoren, daar hoor je kleine details sowieso al veel beter op.
Vorige  1, 2
Forumoverzicht » Algemeen » DJ's Corner