Ik heb contact gehad met een medewerker van Bax-shop en had diegene wat vragen gesteld over impedantie, de HDJ X7, X10 en de 2000 MK2. Diegene had de koptelefoons met elkaar vergeleken en kwam met een mooi uitgebreide uitleg

Moet er wel bij zeggen dat geluid natuurlijk ook smaak is en dat wat de Bax-shop medewerker zegt geen feiten zijn, gewoon puur eigen smaak.
Bax-shop medewerker schreef:
Ik heb de HDJ-X7 en de HDJ-X10 is goed vergeleken en de audio kwaliteit van de HDJ-X10 is wel aanzienlijk beter. Deze klinkt een stuk beter in balans en als of het dynamisch bereik een stuk groter is. Ondanks dat het menselijk oor niet tot 40 kHz zou kunnen luisteren geeft dit wel meer "adem" ruimte voor de andere frequenties.
Alle X versies hebben nu een metalen onderdeel in de hoofdband waardoor deze haast niet meer zouden mogen scheuren. De HDJ-X10 is dan nog meer van metaal gemaakt. Het glimmende gedeelte wat je omcirkelt hebt is dan ook van een hoogwaardig metaal gemaakt. Waar het bij de X7 en X5 uit hetzelfde kunststof als de mount van de oorschelp.
Daarnaast zijn de oorkussens en de hoofdband van een ander soort leer gemaakt bij de X10. Deze zit daarom een stuk comfortabeler.
Wat betreft de impedanties is de regel in principe zo dat hoe hoger het ohmage deste beter de audio kwaliteit. Echter is het dynamisch bereik ook nog belangrijk. Omdat het ohmage zo weinig verschilt zou je geen verschil gehoort hebben als het dynamisch bereik hetzelfde was geweest. Nu heeft de X10 iets meer minder weerstand, maar op een groter dynamisch bereik resulteert dit dus in een betere frequentie response.
Wat betreft de vergelijking van de X7 met de HDJ-2000MK2 dan zou mijn voorkeur qua comfort nog steeds uitgaan naar de HDJ-2000MK2. Deze is qua comfot en hoe het leer op de oren aanvoelt eigenlijk veel beter te vergelijken met de X10. Ook qua geluid zou de HDJ-2000Mk2 mijn voorkeur krijgen. De x7 en 2000MK2 hebben beide een erg verschillende klant kleur. Waardoor op het eerste idee de X7 mijn voorkeur leek te krijgen, maar na iets langer luisteren en nog een aantal andere nummers over beide hoofdtelefoons gehoord te hebben ben ik toch meer tevreden met het geluid van de 2000Mk2.
Wanneer ik zelf een keuze zou moeten maken zou ik voor de X10 of de 2000Mk2 gaan. Beide hebben geluids technisch mijn voorkeur. Daarnaast zijn beide qua comfort een stuk fijner dan de X7 en zitten deze dus een stuk lekkerder op het hoofd en oren dan de X7.
wat je omcirkelt hebt (linker omcirkelde is de X7 en de rechter is de X10):

Ik heb na deze uitleg besloten om toch de HDJ 2000 MK2-S te halen. Ik ga die niet bij Bax-shop halen omdat die bij Tonecontrol €33 goedkoper is, er een 64gb USB gratis bij zit en ik ook goede verhalen heb gehoord over Tonecontrol. Misschien lullig voor die Bax-shop medewerker, maar dan had Bax-shop de HDJ 2000 MK2 maar in de aanbieding moeten gooien

Wel hulde voor de service van de Bax-shop medewerker