Shoutbox | Zoeken (tijdelijk uitgeschakeld)
1, 2  Volgende
Ongelezen bericht Geplaatst op 13 jan 2011 01:01 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Draai jij vinyl ?
Zowel waarom?
En voor de mensen die zegen nee? waarom dan nie?


Save The Vinyl.. en nee die tijd is nog niet voorbij :bomb:
Ongelezen bericht Geplaatst op 13 jan 2011 01:15 
 
Hardtraxx Veteran

nee!
1. ik heb de ruimte er niet voor :/
2. veel HS releases komen niet meer op vinyl uit :/
3. op de meeste feest/clubs staan geen tt's meer :/

maar als ik ooit tyd heb wil ik wel 2 tt's kopen en dan oude HS platen gaan verzamelen :loving:
Ongelezen bericht Geplaatst op 13 jan 2011 01:29 
 
Artiest

Nee.
Vinyl is history.
Ongelezen bericht Geplaatst op 13 jan 2011 01:49 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

1. Draai jij vinyl ?
Ik draaide met vinyl. Soms als ik zin in heb doe ik wel nu een tussen.

2. Zowel waarom?
Leuk om wat oudere platen tussen te doen soms.

3. En voor de mensen die zegen nee? waarom dan nie?
Maar elke grote label kapt met uitbrengen van vinyl, dus het gaat niet meer.
Nu moet je wel digitaal. Zo simpel.
Ongelezen bericht Geplaatst op 13 jan 2011 04:42 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Draai jij vinyl?
Thuis niet en heb zelf ook geen vinyl omdat ik het a. niet kwijt kan en b. de meeste platen worden alleen nog maar als WEB uitgebracht. Maarrr twee draaien maatjes van mij zweren er nog bij en daar draai ik er wel eens mee. Het gevoel is wel een stuk vetter maar met een cdj durf ik wel meer...
Zowel waarom?
Als ik het draai is dat omdat ik het gewoon een vet gevoel vind hebben! Je moet zoveel beter opletten wat je doet.
En voor de mensen die zegen nee? waarom dan nie?
Maar omdat het bijna niet meer gemaakt wordt zal ik er zelf nooit serieus aan beginnen.
Ongelezen bericht Geplaatst op 13 jan 2011 11:51 
 
Hardtraxx Elite
Avatar gebruiker

Draai jij vinyl ?
Ja, ik draai nog altijd met vinyl. Heb 3 jaar geleden een een set aangeschaft (2x Reloop 4000 M3D en 1x reloop rmx 20 blackfire.

Zowel waarom?
Hoewel ik niet heel veel vinyl heb, omdat het erg duur is, vind ik het draaien ermee erg leuk. Ook wil ik graag een tastbaar product in mn handen kunnen houden. En dat is voor mij nog steeds de grootste reden om vinyl te kopen.
Ik draai niet bijster veel, maar ik leg geregeld een plaat op die ik dan lekker af luister. Ik vind het jammer dat vinyl aan het verdwijnen is, het tastebare deel verdwijnt zo langzaam maar zeker.
Ongelezen bericht Geplaatst op 13 jan 2011 11:52 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Draai jij vinyl ?
Ik heb thuis nog tt's staan en draai daar regelmatig nog even mee. Tijdens boekingen draai ik alleen nog maar met cd's, want:

    Er staan vaak niet eens tt's meer.
    Als ze er staan zijn ze vaak naar de klote
    Lang niet allen nieuwe releases komen meer uit op vinyl, dus ik koop ook geen nieuwe meer.

Zowel waarom?
De feeling van het draaien met vinyl vind ik vele malen vetter dan draaien met cd's. Het feit dat je met je handen letterlijk aan de bron van de muziek zit.
Ongelezen bericht Geplaatst op 13 jan 2011 12:35 
 
Artiest

Draai jij vinyl ?

Jah, ik draai nog steeds met vinyl, het zijn voornamelijk de oudere platen die ik op vinyl heb. Ben in 2000 ongeveer begonnen met draaien en heb toen gelijk draaitafels aangeschaft, omdat alle vette platen op vinyl uit kwamen. Pas in 2006 heb ik mn CDJ800MKII's gekocht. Ik kocht toen nog wel wat vinyl 2jaar geleden heb ik de laatste vinyl gekocht en ben ik helemaal over gegaan op digitaal.

Grote labels stoppen ermee en MP3s zijn gewoon veel goedkoper. Vroeger moest je een hele plaat kopen
als je maar 1 track goed vond, nu kan je gewoon kiezen wat je koopt.

Vinyl blijft het warmste geluid geven, het nadeel is dat je op feesten geen goeie draaitafels meer kan vinden. Slecht afgesteld, kapot, slechte naalden etc. Ik heb een leuke vinyl collectie en zal dat nooit weg doen :)

Nu krijg je al meer early feestjes en daar kan dat vinyl nog altijd goed van pas komen :D :D :D :D
Ongelezen bericht Geplaatst op 13 jan 2011 13:48 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Draai jij vinyl?
Ja, zowel hardcore als hardstyle platen, al bestaat mijn hardstyle collectie merendeels uit platen van 2003-2007 en een paar van daarna. Nieuwere hardstyle releases koop ik alleen nog maar digitaal, vind ze ook niet meer de moeite waard om op vinyl aan te schaffen.

Zowel waarom?
In 2008 ben ik begonnen met draaien op een setje Reloop 4000's (gebruik ik nog steeds overigens), en meteen met vinyl, omdat ik vinyl iets speciaals vind hebben. Het is iets tastbaars en heeft daardoor meer emotionele waarde. Heb ondertussen ook leren draaien met CDJ's maar thuis draai ik alleen nog maar met vinyl. Bovendien vind ik het draaien met vinyl vele malen leuker dan met CD's, bovendien voel je beter aan wat je doet en is het wat uitdagender. Het is gewoon meer basic.

Overigens vind ik die mythe dat het geluid van vinyl warmer zou zijn ontzettende bullshit, want wat op de plaat geperst wordt is gewoon de originele master (welke digitaal is). Je verliest eigenlijk alleen aan geluidskwaliteit. Aan de andere kant vind ik dan wel weer dat de kraakjes en ruisjes authentieker en karakteristieker zijn.

Je kunt het een beetje vergelijken met auto's: in de jaren 90' is de McLaren F1 gemaakt, destijds de snelste productieauto, en een paar jaar terug kwam de Bugatti Veyron uit. Allebei supersnelle auto's, maar de F1 is een puur mechanisch beest, erg basic en puur voor de rijervaring ontworpen. Geen elektronische foefjes of wat dan ook. De Bugatti Veyron is een auto volgepropt met techniek en elektronica, puur gebouwd voor de snelheid. Allebei werken ze prima, maar het ligt er maar net aan wat je leuker vindt.
Ongelezen bericht Geplaatst op 13 jan 2011 13:57 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Draai jij vinyl?
Ja, maar heb er niet zo heel veel.
Waarom?
Omdat ik ben begonnen met alleen platenspelers. Tijdje platen gekocht, later CD-spelers erbij gekocht, toen meer cd's gaan gebruiken. Maar vinyl gebruik ik nog wel af en toe.
Ongelezen bericht Geplaatst op 13 jan 2011 16:28 
 
Hardtraxx Elite
Avatar gebruiker

Hoe geil vinyl ook mag zijn. Ik denk dat de huidige generatie er, A geen geld in wilt steken en B er de ballen van snapt omdat er het net een stukje moeilijker is ;)
Ongelezen bericht Geplaatst op 13 jan 2011 16:44 
 
Hardtraxx Addict
Avatar gebruiker

Mannonymous schreef:
Hoe geil vinyl ook mag zijn. Ik denk dat de huidige generatie er, A geen geld in wilt steken en B er de ballen van snapt omdat er het net een stukje moeilijker is ;)


Ik denk toch wel dat t A is. Op zich zijn de spelers zelf niet zo duur, maar de platen dan weer wel. + Dat het grootste gedeelte van de huidige generatie de nieuwste tracks wil en die worden zowat niet meer gedrukt op vinyl. Wil je de nieuwste tracks wel op vinyk draaien moet je een timecode pakket aan gaan schaffen (geluidskaart + Traktor Scratch + Laptop) en zoiets kost toch ook al gauw 1000-1500 euro voor een goede set.

Ik zelf heb toch ook liever n setje tabletops dan draaitafels.
Ongelezen bericht Geplaatst op 13 jan 2011 19:07 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Voor een goede set CDJ's + mixert ben je ook zo 1000-1500 kwijt, als het niet meer is.
Ongelezen bericht Geplaatst op 13 jan 2011 19:33 
 
Hardtraxx Addict
Avatar gebruiker

Steven schreef:
Voor een goede set CDJ's + mixert ben je ook zo 1000-1500 kwijt, als het niet meer is.


Precies. Maar de meeste mensen beginnen met tabletops, omdat die toegankelijker zijn en overal staan. Later worden er dan als extra's draaitafels bij genomen.
Ongelezen bericht Geplaatst op 13 jan 2011 20:23 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

TheDizZorder schreef:
Vinyl blijft het warmste geluid geven


Dat dát positief moet overkomen vind ik echt een rare bullshit he.
Vind ik persoonlijk.
Niks tegen u, omdat ik dat wel vaker hoor.

Al draai je digitaal, dan draai je precies de sounds wat gemaakt werd uit de studio (+ gemastered).
Op vinyl komen ze ook uit de studio (+ gemastered), maar op plaat is alles zo analoog en niet straight to the 'original source' wat altijd digitaal is en was. Op plaat klinkt het dus vaak wat doffer enzo dan vanuit een digitale bron, daar klinkt het altijd zuiverder/scherper door de hoge frequentie. Op vinyl raak je ze eerder kwijt.

En juist door dat dofheid klinkt het soort van 'warm', maar dat vind ik juist negatief overkomen, omdat er iets ontbreekt van wat het eigenlijk moest zijn.
Ongelezen bericht Geplaatst op 14 jan 2011 19:13 
 
Hardtraxx Addict

westlife schreef:
TheDizZorder schreef:
Vinyl blijft het warmste geluid geven


Dat dát positief moet overkomen vind ik echt een rare bullshit he.
Vind ik persoonlijk.
Niks tegen u, omdat ik dat wel vaker hoor.

Al draai je digitaal, dan draai je precies de sounds wat gemaakt werd uit de studio (+ gemastered).
Op vinyl komen ze ook uit de studio (+ gemastered), maar op plaat is alles zo analoog en niet straight to the 'original source' wat altijd digitaal is en was. Op plaat klinkt het dus vaak wat doffer enzo dan vanuit een digitale bron, daar klinkt het altijd zuiverder/scherper door de hoge frequentie. Op vinyl raak je ze eerder kwijt.

En juist door dat dofheid klinkt het soort van 'warm', maar dat vind ik juist negatief overkomen, omdat er iets ontbreekt van wat het eigenlijk moest zijn.


En jij denkt dat jou mp3'tje exact is hoe et gemaakt is in de studio?

Ook die is gecomprimeerd en lager van kwaliteit dan de originele track uit de studio.
En ik weet niet waar jij vinyl hebt geluisterd maar ik vind mijn platen alles behalve dof. ( Ja ik draai dus met vinyl)
Ongelezen bericht Geplaatst op 14 jan 2011 19:17 
 
Hardtraxx Elite
Avatar gebruiker

westlife schreef:
Niks tegen u, omdat ik dat wel vaker hoor.

+1 voor beleefdheid :thumbsup:
Ongelezen bericht Geplaatst op 14 jan 2011 20:18 
 
Artiest
Avatar gebruiker

Skedoedelefloeps schreef:
Nee.
Vinyl is history.

+1
Ongelezen bericht Geplaatst op 14 jan 2011 20:37 
 
Hardtraxxer

ik draai met cd`s ;)

en dan wel wav bestandjes natuurlijk he!!!

ik draai niet met platen omdat ik er de ruimte niet voor heb om thuis te draaien ;)
Ongelezen bericht Geplaatst op 15 jan 2011 02:30 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

westlife schreef:
TheDizZorder schreef:
Vinyl blijft het warmste geluid geven


Dat dát positief moet overkomen vind ik echt een rare bullshit he.
Vind ik persoonlijk.
Niks tegen u, omdat ik dat wel vaker hoor.

Al draai je digitaal, dan draai je precies de sounds wat gemaakt werd uit de studio (+ gemastered).
Op vinyl komen ze ook uit de studio (+ gemastered), maar op plaat is alles zo analoog en niet straight to the 'original source' wat altijd digitaal is en was. Op plaat klinkt het dus vaak wat doffer enzo dan vanuit een digitale bron, daar klinkt het altijd zuiverder/scherper door de hoge frequentie. Op vinyl raak je ze eerder kwijt.

En juist door dat dofheid klinkt het soort van 'warm', maar dat vind ik juist negatief overkomen, omdat er iets ontbreekt van wat het eigenlijk moest zijn.



de kwaliteit van vinyl blijft vele malen groter dan mp3'tjes
Ongelezen bericht Geplaatst op 15 jan 2011 16:42 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Oke wtf. Logica anyone? Ja met MP3 bestanden van 96 kb/s die je alleen kent misschien... -_-

Timothy21 schreef:
En jij denkt dat jou mp3'tje exact is hoe et gemaakt is in de studio?

Ook die is gecomprimeerd en lager van kwaliteit dan de originele track uit de studio.
En ik weet niet waar jij vinyl hebt geluisterd maar ik vind mijn platen alles behalve dof. ( Ja ik draai dus met vinyl)


Oke, zeg maar geen MP3, maar een raw *.WAV bestand uit de studio.
Deze wordt sowieso eerst gemastered etc.
De volgende stap is dat die WAV op een vinyl wordt geperst...
Maar bij een WEB release hoeft die WAV niet eens op vinyl, dus die komt dan direct uit na het masteren.
Dus hoe kan een WAV lager kwaliteit zijn dan een Vinyl. WTF?

En ja, technologie van tegenwoordig zijn wel zo goed dat het natuurlijk zo helder mogelijk klinkt op een vinyl vergeleken met vroeger. Maar serieus, al staat het uiteindelijk op een vinyl mist het zeker een lichte hoge frequentie laagje (wat je niet gelijk merkt, maar wel vergelijkt).
Ongelezen bericht Geplaatst op 15 jan 2011 17:26 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

westlife schreef:
Dus hoe kan een WAV lager kwaliteit zijn dan een Vinyl. WTF?.


Het gaat hier ook niet over kwaliteit, maar meer over smaak. En het verschil tussen een .wav en een 320 kb/s hoor je in de meeste gevallen toch niet. Bij een mp3 worden namelijk de voor mensen niet hoorbare frequenties eruit gefilterd, natuurlijk levert dit verlies van data op maar over het algemeen is het verschil moeilijk te horen, zeker op hifi setjes.
Ongelezen bericht Geplaatst op 15 jan 2011 18:35 
 
Hardtraxxer

The Amethist schreef:
westlife schreef:
Dus hoe kan een WAV lager kwaliteit zijn dan een Vinyl. WTF?.


Het gaat hier ook niet over kwaliteit, maar meer over smaak. En het verschil tussen een .wav en een 320 kb/s hoor je in de meeste gevallen toch niet. Bij een mp3 worden namelijk de voor mensen niet hoorbare frequenties eruit gefilterd, natuurlijk levert dit verlies van data op maar over het algemeen is het verschil moeilijk te horen, zeker op hifi setjes.



KLOPT ;) en daarom draai ik met .wav ;)
Ongelezen bericht Geplaatst op 15 jan 2011 19:08 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

The Amethist schreef:
westlife schreef:
Dus hoe kan een WAV lager kwaliteit zijn dan een Vinyl. WTF?.


Het gaat hier ook niet over kwaliteit, maar meer over smaak. En het verschil tussen een .wav en een 320 kb/s hoor je in de meeste gevallen toch niet. Bij een mp3 worden namelijk de voor mensen niet hoorbare frequenties eruit gefilterd, natuurlijk levert dit verlies van data op maar over het algemeen is het verschil moeilijk te horen, zeker op hifi setjes.


Dat klopt inderdaad.
Zoals ik ook al zei. Dat het warm klinkt op een vinyl komt het (zeer waarschijnlijk) door lichte hoge frequentie verlies en andere factoren. Maar dat is inderdaad de smaak. Ik zei ook, persoonlijk vind ik dit juist een negatief punt, omdat er frequentie is verloren dan wat het hoort te zijn na het masteren.

Maar wat The Anim0l zegt slaat nergens op, tenzij hij het over 96kb/s heeft.
Ongelezen bericht Geplaatst op 15 jan 2011 19:53 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Vinyl kwaliteit is vele malen hoger.. Waarom zijn mp3tjes zo klein? Omdat er een aardige hoeveelheid lage en hoge frequenties afgehakt worden.. Sommige mensen weten gewoon niet meer hoe echte muziek hoort te klinken omdat deze alleen maar de mp3 kennen.. Koop een vinyl of Echte cd en draai dit met speakers die alle frequenties goed kunnen weergeven en er is een duidelijk verschil..

Ow ja en ik heb vinyl en ik draai het ook nog regelmatig.. Staan er hier bijna 500 denk ik.. heb alleen geen hele recente platen meer want ik moest op een gegeven moment ook aan de pioneers overgeven.. Je kan niet meer zonder..

Ik vind het jammer dat de vinyl wereld verdwijnt want dat is nog eens echt mixen zonder automatische beatmatching bpm counters enz.
1, 2  Volgende
Forumoverzicht » Algemeen » DJ's Corner