Ja nou ik wil er nog wel wat over kwijt: het is niet zo dat ik muziek niet luister omdat het commercieel is, maar meer omdat het vaak niet mijn smaak is. Ik ben niet iemand die gauw meedoet met de massa. Uitzonderingen zijn er. Zo vind ik bijvoorbeeld Toneshifterz goed zoals ik al zei en kan ik ook genieten van Angerfist (al kom ik er nu achter dat hun vorige albums veel beter waren).
Daarbij komt dat mainstream hardcore naar mijn mening niet zo commercieel is en mainstream onder keurige burgers zoals hardstyle dat is. Dat wil ook weer niet zeggen dat ik om die reden hardcore luister. Er is zoals hierboven gezegd slechts een handjevol DJ's dat echt nadrukkelijk wil scoren om het zo maar te noemen. Deze producties vind ik lang niet zo storend als de mainstream hardstyle producties, behalve als er zang in voor komt of de kick heel overdreven zacht is. Fan ben ik er dus ook niet zo van kaaskoor. Er zijn heel wat DJ's die pure hardcore maken.
Ik zit zelf nog in een experimentele fase over welke muziek ik nu eigenlijk goed vind. Ik realiseer me dat ik pas een jaar of anderhalf naar de harder styles luister (op een paar hardcore tracks op de basisschool na). Ik ben dus ook maar een dagjesmens.
Ik vind iIaliaanse hardcore nogal goed en als ik dan kijk naar het land waar ik voor de helft vanaf kom, dan betekent hardcore daar iets anders dan hier. Je ziet toch dat het daar leeft onder de wat extreme mensen zeg maar (piercings, tattoeages, rare kapsels (extreem in absoluut niet negatieve zin, ik heb er juist respect voor).
Overigens: naar mijn mening heeft het woord mainstream bij de hardstyle een andere lading dan bij de hardcore. Bij de hardstyle is het een op zichzelf staand genre dat eigenlijk vrij weinig met zijn herkomst te maken heeft. Ook geeft het eigenlijk de populariteit in de muziek in zijn algemeen weer. Bij hardcore wil het naar mijn idee zeggen dat de hardcore zich vertakt heeft in subgenres met de mainstream als hoofdtak, om aan te geven dat de genres hier vanuit zijn gegroeid, om meer diversiteit te krijgen. Iets wat bij hardstyle veel te weinig gebeurt.
Ja nu zal ik erover ophouden, maar ik vind dit soort discussies altijd interessant.