Sjaak1 schreef:
NoiseHunterZ schreef:
hoe haal je alleen de tekst die ze zeggen in bijv een rap liedje eruit??
Rippen?
Rippen? Je zegt het alsof het vanzelfsprekend is. Veel succes ermee om gewoon ff zomaar vocals te rippen

Van de meeste rap nummers is er een zogenaamde 'Acapella' verkrijgbaar (soms ook met de A los [A capella], of met dubbele c of dubbele p geschreven). Dit is alleen de vocal track, alleen de tekst dus, zonder beat erachter. Soms staan ze op de vinyl of maxi cd, vaak op promo cds voor radio zenders en djs, soms op een speciaal acapella album of verzameling, en soms worden ze gewoon gelekt.
Het kan echter dat er geen acapella van te krijgen is. Dan is er nog een 2e (moeilijke) methode om de vocals te rippen. Je hebt er de instrumental, een goede audio editor, een hoop tijd en wat mazzel voor nodig. In het kort maak je een inverse / negatief van de instrumental, die je weer perfect inmixt met het origineel. Hierdoor wordt de instrumental als het ware uit de originele track gehaald, waardoor alleen de vocals overblijven. Omdat originelen en instrumentals vaak anders gemasterd zijn (soms met opzet anders gemixt), en door het effect van compressie krijg je nooit een perfect, maar soms wel een bruikbaar resultaat.
Ik heb vroeger aardig veel dancehall mash-ups gemaakt (vaak met andere genres), waarbij ik heel vaak zelf de acapella's heb moeten 'maken'. Als mensen hier serieus aan willen beginnen, kan ik zeker wel helpen via MSN of zo. Heb zelfs een white label vinyl release gehad ooit, maar da's een ander verhaal