Shoutbox | Zoeken (tijdelijk uitgeschakeld)
1, 2  Volgende

Denk je dat de populariteit van hardstyle aan het afnemen is?
Ja 18%  18%  [ 11 ]
Nee 82%  82%  [ 51 ]
Totaal aantal stemmen : 62
Ongelezen bericht Geplaatst op 07 sep 2015 15:56 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Ik las net dit artikel uit 2008, en ik vond het toch wel interessant om er een discussie over te beginnen:
http://www.hardtraxx.nl/nieuws/populari ... teeds.html

Dat artikel bracht me op het idee om eens te kijken hoe dat er tegenwoordig uitziet. Deze grafiek toont het aantal keren dat er is gezocht naar 'Hardstyle' op Google sinds Januari 2010:
Afbeelding

En deze grafiek doet hetzelfde, maar dan hoe vaak er naar het woord Hardstyle gezocht is op Youtube:
Afbeelding

Deze grafiek tonen niet het absolute aantal zoekopdrachten, maar het aantal zoekopdrachten in verhouding tot het totaal aantal zoekopdrachten. Ofwel, de dalende lijn die duidelijk zichtbaar is, betekent dat de populariteit van de zoekterm ‘hardstyle’ afneemt in vergelijking met andere zoekopdrachten.

Mijn interpretatie van deze grafieken: Hardstyle trekt minder nieuwe luisteraars aan dan voorheen. Het zoeken naar ‘hardstyle’ op Google zullen doorgewinterde fans niet vaak doen, dat is meer iets voor als je nieuw bent met het genre en je er meer over te weten wil komen. Ik denk dus dat er een dalende lijn zit in het aantal nieuwe mensen dat geïnteresseerd raakt in hardstyle. Let wel; dit zegt in mijn ogen weinig over het absolute aantal mensen dat geïnteresseerd is in hardstyle.
Als ik even doorredeneer, denk ik dat de hokjesvorming hier wel een belangrijke bijdrage aan levert. Artiesten focussen zich in mijn ogen te veel op een specifieke doelgroep binnen het genre. Daardoor hebben ze een trouwe fanbase (wat er ook voor zorgt dat Hardstyle an sich niet veel minder populair wordt), maar die specifieke sounds zijn waarschijnlijk minder toegankelijk en dus minder interessant voor nieuwe luisteraars. Wat ik overigens niet per se als een negatief iets zie, maar ik vind het wel opmerkelijk.

Ik heb nog geprobeerd te kijken naar de snelheden waarmee festivals uitverkopen (maar daar is niet genoeg over terug te vinden op het internet), het aantal hardstyle-gerelateerde festivals (maar ik kan op Partyflock niet filteren op minimale bezoekersaantallen, en tegenwoordig voegt iedere plaatselijke kroeg ‘hardstyle’ toe als genre) en de verkoopcijfers van tracks (maar die zijn voor zover ik weet niet openbaar). Verder kan ik weinig goede indicatoren bedenken eigenlijk (sowieso zijn de drie dingen al geen goede indicatoren over de 'nieuwe aanwas', aangezien je de nieuwe en oude luisteraars niet kunt scheiden). Echte onderbouwing voor mijn idee dat de hardstyle-hype langzaam over begint te waaien heb ik dan ook niet. Dus ik roep gewoon lekker jullie hulp in :D

Overigens heb de grafieken ongeveer vanaf 2010 laten lopen, aangezien daar (in Google Trends) het hoogtepunt zat. Maar voor mijn gevoel (again, weinig onderbouwing) zijn er vooral in de laatste 1-2 jaar weinig nieuwe luisteraars bijgekomen. Nog steeds gaat een hele zooi bekenden die weinig met hardstyle hebben naar feesten als Defqon en Qlimax om 'er te zijn', dus die trend bestaat nog wel. Maar die groep heeft zich volgens mij niet echt uitgebreid, ik ken minder niet-hardstyle-luisteraars die in 2015 voor het eerst naar Defqon gingen dan die in 2013 voor het eerst gingen. Wat er dus ook op wijst dat de trend aan het afnemen is. Tevens heb ik het idee dat er de laatste 2 jaar minder mensen bij zijn gekomen op Hardtraxx als daarvoor (of beter gezegd, mensen die minder dan 2 jaar naar Hardstyle luisteren).

Wat denken jullie? Nogmaals, ik denk niet dat de fanbase van hardstyle kleiner wordt, maar dat er minder nieuwe luisteraars bijkomen in vergelijking met 'vroeger'. Discussie over de eventuele gevolgen van de al dan niet afnemende populariteit is ook zeer welkom.

Ik zet weer even alleen 'Ja' en 'Nee' in de poll, je onderbouwing kan je in het topic kwijt :whistle:
Ongelezen bericht Geplaatst op 07 sep 2015 16:16 
 
Hardtraxx Elite
Avatar gebruiker

Hardstyle is inmiddels zo bekend in Nederland dat iedereen (rond onze leeftijd iig) wel weet wat het is. Ik denk dat de mensen die op ''hardstyle'' zoeken in google voornamelijk uit het buitenland komen. Er zullen inderdaad niet veel nieuwe mensen bij komen in Nederland maar het is nog wel redelijk populair, zal niet veel verschillen met 2014. Misschien omdat Nederlanders niet meer op ''hardstyle'' zoeken omdat ze er al bekend mee zijn dat het afneemt? Kan me namelijk niet voorstellen dat het minder bekend is geworden in het buitenland in vergelijking met 2 jaar geleden.

Ik denk niet dat het afneemt, maar ook niet dat het toeneemt.

Ik gok ook maar wat. :P
Ongelezen bericht Geplaatst op 07 sep 2015 16:25 
 

Fluxion schreef:
Ik gok ook maar wat. :P


Exact dit! Had alleen geen zin om het te typen >.<
Ongelezen bericht Geplaatst op 07 sep 2015 16:31 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Ik neem aan dat de cijfers van wereldwijde zoekopdrachten zijn?

Ook dit is een en al speculatie van mijn kant, ik kan het niet onderbouwen met cijfers en bronnen.

De grootste stijging van internet gebruik zit nog steeds in hoeken van de wereld waar hardstyle niet of nauwelijks bekend is (afrika, arabische wereld, delen van azie), en er dus ook weinig op gegoogled zal worden. Wat dat betreft is het wel jammer dat je geen absolute aantallen hebt. Alleen percentages in verhouding met andere zoek resultaten, kan net zo goed betekenen dat hardstyle gelijk blijft, maar er in andere hoeken een stijging plaats vind.

De waarheid zal ongetwijfeld zoals altijd wel ergens in het midden liggen.
Ongelezen bericht Geplaatst op 07 sep 2015 16:39 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Fluxion schreef:
Hardstyle is inmiddels zo bekend in Nederland dat iedereen (rond onze leeftijd iig) wel weet wat het is. Ik denk dat de mensen die op ''hardstyle'' zoeken in google voornamelijk uit het buitenland komen. Er zullen inderdaad niet veel nieuwe mensen bij komen in Nederland maar het is nog wel redelijk populair, zal niet veel verschillen met 2014. Misschien omdat Nederlanders niet meer op ''hardstyle'' zoeken omdat ze er al bekend mee zijn dat het afneemt? Kan me namelijk niet voorstellen dat het minder bekend is geworden in het buitenland in vergelijking met 2 jaar geleden.


Misschien wel handig om erbij te zetten inderdaad, de grafieken gaan over de trends wereldwijd. De grafiek voor alleen Nederland:
Afbeelding

Al een wat vlakkere lijn overall, maar nog steeds een behoorlijke daling vanaf 2013. En dat wordt dus niet beïnvloed door Afrikanen die het internet aan het ontdekken zijn :P

Fluxion schreef:
Ik gok ook maar wat. :P


Ik ook, betrouwbare cijfers zijn er nou eenmaal nauwelijks over dit onderwerp :P
Ongelezen bericht Geplaatst op 07 sep 2015 16:46 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Bouke schreef:
Al een wat vlakkere lijn overall, maar nog steeds een behoorlijke daling vanaf 2013.


In 2013 had je dan ook wel een piek vanwege year of summer in de hitlijsten.Daarna in 2014 lijkt het weer een beetje in de normale range te zitten. Alleen dat dal begin 2015 kan ik niet verklaren :P
Ongelezen bericht Geplaatst op 07 sep 2015 16:50 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Norther66 schreef:
Bouke schreef:
Al een wat vlakkere lijn overall, maar nog steeds een behoorlijke daling vanaf 2013.


In 2013 had je dan ook wel een piek vanwege year of summer in de hitlijsten.Daarna in 2014 lijkt het weer een beetje in de normale range te zitten. Alleen dat dal begin 2015 kan ik niet verklaren :P

Misschien door de opkomst van andere stijlen? Ik heb het gevoel dat de Deephouse-achtige muziek van Oliver Heldens, Kygo, Pep & Rash etc. de laatste tijd erg populair aan het worden is.
Ongelezen bericht Geplaatst op 07 sep 2015 16:55 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Misschien had ik de vraag wat anders formuleren, ik geloof ook wel dat Hardstyle vandaag de dag meer fans heeft dan een jaar geleden (omdat de fans naar mijn idee langer blijven hangen, trouwer zijn, dan bij andere EDM-stijlen). Waar ik meer op doel is dat er (denk ik!) een afname is in de toestroom van nieuwe fans. Volgens mij is het wel redelijk safe om te zeggen dat er een stijging was in de toename van het aantal nieuwe hardstyle luisteraars de afgelopen jaren. Maar ik denk dat die stijging geleidelijk een daling wordt. Dus dan komen er nog wel degelijk nieuwe fans bij, maar minder dan bijvoorbeeld vorig jaar. Staat wel uitgelegd in de OP, maar ik kon even niet bedenken hoe ik dat in 1 pollvraag moest stoppen. :P

Fuck it, dit maakt het niet veel duidelijker, ik maak wel even een grafiekje:
Afbeelding

Zoiets dus xd Dan neemt de absolute populariteit van hardstyle nog altijd toe (immers, het aantal nieuwe luisteraars zit nog niet op 0), maar het aantal nieuwe luisteraars neemt wel af.
Als iemand dit in 1 (poll)vraag kan verwerken pas ik hem even aan :P
Ongelezen bericht Geplaatst op 07 sep 2015 16:59 
 
Hardtraxx Elite
Avatar gebruiker

Ik denk dat de grote hardstyle feesten ( Defqon, Decibel, Qlimax, Hard Bass,...) steeds populairder worden, maar dan vooral voor de 'toeristen'. Meer als de helft weet dikwijls niet wie er aan het draaien is en ze kennen gewoon geen tracks.
Ongelezen bericht Geplaatst op 07 sep 2015 17:07 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Chroman schreef:
Norther66 schreef:
Alleen dat dal begin 2015 kan ik niet verklaren :P

Misschien door de opkomst van andere stijlen? Ik heb het gevoel dat de Deephouse-achtige muziek van Oliver Heldens, Kygo, Pep & Rash etc. de laatste tijd erg populair aan het worden is.


Dat zou in zekere zin precies mijn punt bevestigen, namelijk dat hardstyle niet meer zo erg 'in' is als voorheen. Zelf dacht ik meer aan Techno als de nieuwe EDM-hype, maar ik ben niet heel erg thuis in de verschillende soorten EDM.
Voorgaande jaren waren er ook andere stijlen, dus an sich zou dat geen verklaring moeten kunnen zijn. Als hardstyle potentiële luisteraars verliest aan bijvoorbeeld house, kan dat een teken zijn dat de hype rond hardstyle langzaam aan het afnemen is.
Ongelezen bericht Geplaatst op 07 sep 2015 17:11 
 
Hardtraxx Veteran

Waarom heb je baad bij de populariteit van dit genre als ik vragen mag? :)
Ongelezen bericht Geplaatst op 07 sep 2015 18:25 
 

Hardstyle doet er niet meer toe, RAWSTYLE!!11!!!1!!

Afbeelding
Ongelezen bericht Geplaatst op 07 sep 2015 19:04 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

:lol:
Ongelezen bericht Geplaatst op 07 sep 2015 19:06 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Destination schreef:
Waarom heb je baad bij de populariteit van dit genre als ik vragen mag? :)


Heb ik niet, ik heb baat bij een minder populair genre. Of beter gezegd, een genre dat zich niet richt op zo populair mogelijk worden. Organisaties, labels en artiesten richten zich in mijn ogen te veel op de grote (nieuwe) massa.
Als ik bijvoorbeeld dit topic doorneem ben ik het met redelijk wat punten eens. Een meerderheid van die punten is direct of indirect toe te schrijven aan het inspelen op wat de massa wil of wat potentiële luisteraars willen. En dan is dat topic alweer 5 jaar oud...

Ik hoop dat er bijvoorbeeld aan dat soort punten meer aandacht wordt besteed als de grote massa de hardstyle geleidelijk achter zich laat. Dan heb je het over een vrij lange termijn, aangezien hardstyle scene veel groter is dan bijvoorbeeld de jump destijds, maar als hardstyle als genre minder aantrekkelijk wordt is dat denk ik een eerste stap in die richting. Als de nieuwe doelgroep steeds kleiner wordt (als er steeds minder nieuwe mensen luisteren naar hardstyle), wordt het bijvoorbeeld voor artiesten steeds minder aantrekkelijk om hun muziek zo toegankelijk te maken om die mensen te bereiken, en wordt het relatief gezien aantrekkelijker om de reeds bestaande fanbase tevreden te houden.
Ongelezen bericht Geplaatst op 07 sep 2015 19:12 
 
Aan het typen...
Avatar gebruiker

Mooie avatar, heb ik hier aan de muur hangen. ^^
Heb verder geen bijdrage aan deze discussie omdat ik niet meer door dit soort lappen tekst kom. :(
Ongelezen bericht Geplaatst op 07 sep 2015 19:13 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Lyst schreef:
Heb verder geen bijdrage aan deze discussie omdat ik niet meer door dit soort lappen tekst kom. :(

Whatsup?
Ongelezen bericht Geplaatst op 07 sep 2015 19:18 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Lyst schreef:
Mooie avatar, heb ik hier aan de muur hangen. ^^
Heb verder geen bijdrage aan deze discussie omdat ik niet meer door dit soort lappen tekst kom. :(


Haha hier hangt ie ook.

En jammer, zeker het stuk over de gevolgen van een meer of minder populair genre (en dan met name over hoe de scene zich aanpast om die populariteitsgroei te stimuleren) kun jij een stuk beter verwoorden dan ik :P
Ongelezen bericht Geplaatst op 07 sep 2015 19:52 
 

Populariteit van eens tijl heeft ook 2 kanten, want als het populair is vinden mensen je niet gelijk raar als je naar hardstyle luistert en veel mensen zouden meekunnen naar festivals.
maar artiesten kunnen ervoor kiezen om weinig moeite in hun tracks te steken omdat ze door de populariteit toch wel verkocht worden.
wat mij betreft mag de populariteit van hardstyle wel wat afnemen zodat er meer werk in track gestoken word.
Ongelezen bericht Geplaatst op 07 sep 2015 19:58 
 
Hardtraxx Addict
Avatar gebruiker

jeffrey2107 schreef:
Populariteit van eens tijl heeft ook 2 kanten, want als het populair is vinden mensen je niet gelijk raar als je naar hardstyle luistert en veel mensen zouden meekunnen naar festivals.
maar artiesten kunnen ervoor kiezen om weinig moeite in hun tracks te steken omdat ze door de populariteit toch wel verkocht worden.
wat mij betreft mag de populariteit van hardstyle wel wat afnemen zodat er meer werk in track gestoken word.


Of.. of... of... mensen die hardstyle luisteren mogen ook wel eens wat meer research doen naar andere artiesten en niet alleen de grote kudde volgen (Radical Redemption, Warface, Digital Punk, Adaro, Ran-D, Frequencerz). Maarja niet iedereen heeft zin om moeite te doen om andere tracks te zoeken en klikken maar wat raak op Youtube wat voorbij komt als je de naam maar kent. :whistle:
Ongelezen bericht Geplaatst op 07 sep 2015 20:06 
 

SAIN7 schreef:
Of.. of... of... mensen die hardstyle luisteren mogen ook wel eens wat meer research doen naar andere artiesten en niet alleen de grote kudde volgen (Radical Redemption, Warface, Digital Punk, Adaro, Ran-D, Frequencerz). Maarja niet iedereen heeft zin om moeite te doen om andere tracks te zoeken en klikken maar wat raak op Youtube wat voorbij komt als je de naam maar kent. :whistle:


Die instelling hebben wij op dit forum, maar de meute heeft daar totaal geen zin in natuurlijk. Die willen gewoon wat naar hun toe gesmeten wordt, zelfde als in de house scene
Ongelezen bericht Geplaatst op 07 sep 2015 20:08 
 

stefaneke schreef:
SAIN7 schreef:
Of.. of... of... mensen die hardstyle luisteren mogen ook wel eens wat meer research doen naar andere artiesten en niet alleen de grote kudde volgen (Radical Redemption, Warface, Digital Punk, Adaro, Ran-D, Frequencerz). Maarja niet iedereen heeft zin om moeite te doen om andere tracks te zoeken en klikken maar wat raak op Youtube wat voorbij komt als je de naam maar kent. :whistle:


Die instelling hebben wij op dit forum, maar de meute heeft daar totaal geen zin in natuurlijk. Die willen gewoon wat naar hun toe gesmeten wordt, zelfde als in de house scene


en jammer genoeg worden juist de artiesten populair die weinig moetie in tracks steken en weinig tot niks vernieuwen
Ongelezen bericht Geplaatst op 07 sep 2015 20:11 
 
Hardtraxx Addict
Avatar gebruiker

jeffrey2107 schreef:
stefaneke schreef:
Die instelling hebben wij op dit forum, maar de meute heeft daar totaal geen zin in natuurlijk. Die willen gewoon wat naar hun toe gesmeten wordt, zelfde als in de house scene


en jammer genoeg worden juist de artiesten populair die weinig moetie in tracks steken en weinig tot niks vernieuwen


Dus dan stem ik voor meer collabs van beroemde en beginnende hardstyle-dj's.
Ongelezen bericht Geplaatst op 07 sep 2015 20:27 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

En over het algemeen zullen de mensen die zich het minste in een genre verdiept hebben (bijvoorbeeld blijven hangen bij 1 of 2 artiesten) de eersten zijn die de hardstyle de rug toekeren als het minder populair wordt. Dan blijven bij de artiesten die hierboven genoemd worden de meer kritische fans over, en zullen ze meer moeten doen om ook die wat kritische luisteraars te pleasen. Op het moment hebben ze die incentive niet omdat die kritische luisteraars een minderheid vormen, en zolang de meerderheid je muziek aanbidt is het voor een artiest allemaal goed en leuk.
Ongelezen bericht Geplaatst op 07 sep 2015 20:55 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Destination schreef:
Waarom heb je baad bij de populariteit van dit genre als ik vragen mag? :)

'Je' als in alle hardstyle luisteraars? In theorie hebben we er namelijk wel degelijk voordeel van als het genre populair blijft. Wanneer het genre in ernstige mate minder populair wordt en het aantal luisteraars en daarmee vaste festivalgangers daalt, kan het zijn dat het aantal feesten dat wordt georganiseerd zal dalen. De organisatoren zullen ook zoveel mogelijk willen proberen uit te verkopen, dus kan het zo zijn dat er veel populaire namen worden neergezet en is er minder kans op een onbekendere naam. En door vrijwel altijd dezelfde namen neer te zetten wordt het steeds minder interessant om een festival te bezoeken, waardoor het bezoekersaantal alleen maar zal afnemen (althans, dat is wat er zou kunnen gebeuren in theorie).
Verder zou je kunnen zeggen dat hoe groter het genre, hoe meer producers, dus hoe meer eigen sounds/unieke producties. Dit blijkt alleen in de praktijk niet zo te zijn, met de house scene als perfecte voorbeeld. :P Hier is aan toe te voegen (wat Bouke al aanhaalde) dat bij een kleinere scene de producer niet meer hoeft in te spelen op wat 'de massa' wil horen, en het genre in theorie dus weer minder toegankelijk wordt. In het ergste geval kan het echter wel zo zijn dat sommige artiesten hun heil ergens anders gaan zoeken, of het fulltime produceren simpelweg moeten opgeven doordat het financieel niet meer haalbaar is of te weinig perspectief biedt. De kleinere, minder toegankelijke artiesten zijn daar vaak als eerst de dupe van.

Maar om weer terug te komen op nieuwe luisteraars: het is zeker mogelijk dat hardstyle tegenwoordig minder nieuwe luisteraars trekt dan voorheen, al valt dat natuurlijk niet te baseren op een Google statistiekje. Eigenlijk is het vreemd, want ieder jaar lijkt de scene te groeien in omvang (mede gebaseerd op het aantal grote evenementen dat uitverkoopt), dus dan kan het ook bijna niet anders dan dat het aantal nieuwe luisteraars toeneemt. De scene is ook simpelweg vele malen groter dan in vóór 2010. Dus, als we de theorie van Google trends volgen, hoe kunnen er dan minder nieuwe luisteraars zijn dan in 2008-2010 (waarbij de grafiek piekt)? Een verklaring zou kunnen zijn dat tegenwoordig misschien meer via een artiestennaam gezocht wordt (die door iemand is aangeraden) dan via het genre, omdat nieuwe luisteraars zich wellicht tegenwoordig eerder kunnen identificeren met een artiest dan met de stijl zelf, zeker gezien de splitsing die is ontstaan de laatste jaren in de vorm van eurforisch/raw. Dit illustreert ook hetgeen stefaneke al aanhaalde, namelijk dat er sinds 2012 echt een belachelijke stijging in de zoekterm rawstyle heeft plaatsgevonden.

Uiteraard hebben we niet genoeg concrete gegevens om de conclusie van een afnemende populariteit van het genre te trekken. Ik kan me ergens wel voorstellen dat de hype overgewaaid is, maar dat zou eigenlijk alleen maar betekenen dat de liefhebbers overblijven, wat weer iets positiefs is (zolang het maar niet leidt tot het scenario wat ik in het eerste deel van mijn post heb beschreven). Dat doet me trouwens heel erg aan dit topic denken. Ik merk in ieder geval zelf dat mensen in mijn omgeving, die vroeger nog wel eens een hardstyle feest wilden meepakken, hier ook niet langer in geïnteresseerd zijn. Zolang er een vaste fanbase is die geleidelijk toeneemt, dan wel in kleine mate, vind ik dit een prima ontwikkeling. De huidige grootte van de scene bevalt me dan ook prima, en ik vind het zeker niet nodig dat dit genre de populariteit van bijvoorbeeld house krijgt (aangezien we geloof ik allemaal wel weten dat daar weinig goeds van komt). Maar een langdurige en forse afname van de populariteit van hardstyle lijkt mij persoonlijk geen goede ontwikkeling voor de scene, in ieder geval op het gebied van feesten en voor kleinere artiesten, en wellicht uiteindelijk ook op productiegebied.

edit: Toch wel een lastige stelling eigenlijk, gezien er zowel veel positieve als negatieve kanten aan de afname van populariteit zitten, dat je het op zoveel verschillende manieren kunt beredeneren maar er toch niet uitkomt :P.
Ongelezen bericht Geplaatst op 07 sep 2015 21:17 
 
Hardtraxx Addict

Kort gezegd. Het lijkt erop dat er dus een afname is in Nederland. Maar een toename in het buitenland.

Wat ik overigens niet zo gek vind. Ik had mijn eigen interesse in het genre bijna teniet gedaan omdat ik zoveel feesten bezocht (2 per maand). We zijn zo verwend met al die feesten, artiesten en de muziek. Logisch dat het 'bijzondere' er vanaf gaat.

Nu ga ik zelf weer een stuk minder waardoor het zijn charme zeker heeft terug gekregen. (Zeker de tijdmachine concepten! En Wat er op Craft was moet eigelijk vaker gebeuren. Alles door elkaar. Wat een sfeertje!)

Maar er zullen vast wel veel mensen zijn die over die schreef gaan.
1, 2  Volgende
Forumoverzicht » Algemeen » Algemeen