Shoutbox | Zoeken (tijdelijk uitgeschakeld)
Vorige  1, 2

Denk je dat de populariteit van hardstyle aan het afnemen is?
Ja 18%  18%  [ 11 ]
Nee 82%  82%  [ 51 ]
Totaal aantal stemmen : 62
Ongelezen bericht Geplaatst op 07 sep 2015 21:27 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Ik denk persoonlijk niet dat de populariteit aan het afnemen is en dat zal denk ik voorlopig ook niet gebeuren. Er mogen dan wel minder luisteraars bijkomen, de meeste huidige luisteraars zullen denk ik gewoon blijven luisteren. Ikzelf ben ook op een gegeven moment Hardstyle gaan luisteren omdat ik er mee dood werd gegooid in de klas en het stiekem toch erg fijne muziek vond, sindsdien luister ik bijna niks anders (Er was toendertijd ook nog een andere factor dat meespeelde, ik luisterde voor die tijd voornamelijk Jump en dat lijkt op sommige fronten nou eenmaal een beetje op Hardstyle :P )
Maar ik denk dat het bij meerdere mensen het geval zal zijn dat ze Hardstyle gaan luisteren omdat het een hype is, en er uiteindelijk bij blijven hangen omdat ze het toch fijne muziek vinden.
Ongelezen bericht Geplaatst op 07 sep 2015 21:56 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

pim0412 schreef:
In theorie hebben we er namelijk wel degelijk voordeel van als het genre populair blijft. Wanneer het genre in ernstige mate minder populair wordt en het aantal luisteraars en daarmee vaste festivalgangers daalt, kan het zijn dat het aantal feesten dat wordt georganiseerd zal dalen. De organisatoren zullen ook zoveel mogelijk willen proberen uit te verkopen, dus kan het zo zijn dat er veel populaire namen worden neergezet en is er minder kans op een onbekendere naam. En door vrijwel altijd dezelfde namen neer te zetten wordt het steeds minder interessant om een festival te bezoeken, waardoor het bezoekersaantal alleen maar zal afnemen (althans, dat is wat er zou kunnen gebeuren in theorie).


'We' schieten er inderdaad weinig mee op als hardstyle een groepje van 10 vaste luisteraars overhoudt, dan wordt het wel wat saai op feesten. Maar er zit nog een lange weg tussen de grootte van de fanbase nu en de grootte van de fanbase waarbij feesten organiseren niet meer rendabel is. Dat er enkele feesten zullen verdwijnen, so be it, er zijn de afgelopen jaren tientallen festivals als paddenstoelen uit de grond gesprongen die lang niet allemaal iets toevoegen, bijvoorbeeld wat betreft gevarieerde lineups. Hiervoor geldt eigenlijk hetzelfde als voor artiesten; de feesten (artiesten) die de afgelopen jaren zijn ingestroomd en niks anders hebben gedaan dan schaamteloos knippen/plakken om in te springen op de hype, zullen denk ik ook het eerste weer slachtoffer worden als de hype overwaait.
Met het stuk dat daarna komt ben ik het niet helemaal eens. Als de scene krimpt, zullen er op korte termijn (nog voordat er feesten verdwijnen) gemiddeld minder mensen naar een feest gaan. Dan wordt het juist de taak voor organisaties om zichzelf te onderscheiden van andere organisaties. En een voor de hand liggende manier om je te onderscheiden is het neerzetten van een onderscheidende lineup. En als, zoals ik hierboven redeneerde, de minst kritische luisteraars de eersten zullen zijn die overstappen op andere genres, zullen de (overgebleven) bezoekers meer waarde hechten aan lineups. Als er dan 99 feesten zijn die de standaard namen neerzetten en 1 feest met een afwijkende lineup, durf ik wel te zeggen dat dat ene feest het hoofd boven water kan houden, in tegenstelling tot een paar van de feesten die proberen in te haken op het succes van grotere feesten.

pim0412 schreef:
Verder zou je kunnen zeggen dat hoe groter het genre, hoe meer producers, dus hoe meer eigen sounds/unieke producties. Dit blijkt alleen in de praktijk niet zo te zijn, met de house scene als perfecte voorbeeld. :P Hier is aan toe te voegen (wat Bouke al aanhaalde) dat bij een kleinere scene de producer niet meer hoeft in te spelen op wat 'de massa' wil horen, en het genre in theorie dus weer minder toegankelijk wordt. In het ergste geval kan het echter wel zo zijn dat sommige artiesten hun heil ergens anders gaan zoeken, of het fulltime produceren simpelweg moeten opgeven doordat het financieel niet meer haalbaar is of te weinig perspectief biedt. De kleinere, minder toegankelijke artiesten zijn daar vaak als eerst de dupe van.


Hier geldt voor mij eigenlijk hetzelfde; so be it. Ik weet dat niet iedereen het hierover met me eens zal zijn, maar ik heb liever een kleine groep producers die vanuit hun passie produceren dan een grotere groep waarvoor het alleen om commercie draait. Als een artiest op een gegeven moment zegt, de hardstyle is commercieel niet meer aantrekkelijk genoeg, zal dat niet echt iemand zijn die ik ga missen.
En over je laatste zin.. Waar werden minder toegankelijke artiesten als Nutty T, Wavolizer, Vazard, Main Concern de laatste jaren geboekt dan? Die laatste twee tegenwoordig wat vaker omdat B2S in de gaten krijgt dat die wel een aardige en trouwe fanbase met zich meebrengen, maar ik kan bijvoorbeeld ook de ex-Therabyte artiesten opnoemen, die gewoon letterlijk het slachtoffer zijn geworden van de toegenomen commercie en compleet in de vergetelheid zijn geraakt. Zij zijn in mijn ogen juíst slachtoffer geworden van de toegenomen populariteit van hardstyle, omdat ze compleet ondergesneeuwd worden door de toegankelijkere artiesten. Hier kom ik weer met eerdergenoemde redenering aanzetten; als de groep kritische luisteraars overblijft (en organisaties daar op inspelen), zullen juist dat soort artiesten meer kansen krijgen dan nu, aangezien de minder toegankelijke artiesten (in ieder geval relatief) populairder zijn onder die 'kern' en omdat die kern ook minder zit te wachten op de grote/toegankelijke artiesten.
Daarnaast denk ik dat juist die ontoegankelijkere artiesten zich minder zullen aantrekken van of het allemaal nog financieel haalbaar is. Als ze zich daar zo'n zorgen over zouden maken, zouden ze nu immers ook wel wat toegankelijker produceren. Ik denk juist dat toegankelijkere artiesten (of meer specifiek: artiesten die nu al tegen de grens van House aanzitten) er eerder de brui aan zullen geven.

pim0412 schreef:
Maar om weer terug te komen op nieuwe luisteraars: het is zeker mogelijk dat hardstyle tegenwoordig minder nieuwe luisteraars trekt dan voorheen, al valt dat natuurlijk niet te baseren op een Google statistiekje. Eigenlijk is het vreemd, want ieder jaar lijkt de scene te groeien in omvang (mede gebaseerd op het aantal grote evenementen dat uitverkoopt), dus dan kan het ook bijna niet anders dan dat het aantal nieuwe luisteraars toeneemt. De scene is ook simpelweg vele malen groter dan in vóór 2010. Dus, als we de theorie van Google trends volgen, hoe kunnen er dan minder nieuwe luisteraars zijn dan in 2008-2010 (waarbij de grafiek piekt)? Een verklaring zou kunnen zijn dat tegenwoordig misschien meer via een artiestennaam gezocht wordt (die door iemand is aangeraden) dan via het genre, omdat nieuwe luisteraars zich wellicht tegenwoordig eerder kunnen identificeren met een artiest dan met de stijl zelf, zeker gezien de splitsing die is ontstaan de laatste jaren in de vorm van eurforisch/raw. Dit illustreert ook hetgeen stefaneke al aanhaalde, namelijk dat er sinds 2012 echt een belachelijke stijging in de zoekterm rawstyle heeft plaatsgevonden.


Even voor de duidelijkheid; ik denk ook niet dat de scene in 2010 groter was dan in 2015. Zie mijn post hierboven met het uiterst kunstzinnige grafiekje. En zolang het aantal nieuwe luisteraars niet op 0 komt te liggen, zal de fanbase logischerwijs blijven groeien. Mijn punt is meer dat ik het gevoel heb dat, ik ga maar even wat willekeurige getallen noemen om het te verduidelijken, er in 2013 1000 nieuwe luisteraars zijn bijgekomen, in 2014 800 nieuwe luisteraars, en in 2015 600 nieuwe luisteraars. Dan groeit de scene inderdaad nog steeds in omvang, immers in 2015 heb je 1400 meer luisteraars dan in 2013, maar neemt het aantal nieuwe luisteraars wel af.
En ondanks dat de scene dan nog steeds groeit, is het in mijn ogen wel een eerste indicatie dat de scene zijn top heeft bereikt en op den duur zal gaan krimpen. Maar dan heb ik het over een vrij lange termijn (meerdere jaren).
Tevens is Google Trends uiteraard geen hard bewijs, zo heb ik het ook niet geprobeerd te brengen, er zijn in deze discussie simpelweg geen harde cijfers, het is meer een gevoelskwestie. Wat dat betreft kan ik me ook goed vinden in je quote uit de laatste alinea, als ik om me heen kijk heb ik ook het idee dat het minder 'stoer' is tegenwoordig om Hardstyle te luisteren (Techno all the way). Ook dat is uiteraard geen waterdicht argument, maar het versterkt wel mijn idee :P

Over je laatste alinea trouwens nog; het maakt mij, in principe, niet zo veel uit hoe populair het genre is. Zolang het genre maar uit zichzelf populair wordt. Als organisaties, labels en artiesten het genre veranderen (lees: toegankelijker maken) om populairder te worden, gaat er in mijn ogen iets mis. En ik durf een vrij groot deel van de populariteitsgroei van de laatste jaren toe te schrijven is aan veranderingen binnen het genre. Je geeft aan dat de scene niet zo groot hoeft te worden als bijvoorbeeld de house scene; ik vraag me dan af wat jij als oorzaak ziet en wat als gevolg. Denk je dat hardstyle uit zichzelf populairder wordt, en dat organisaties en artiesten zich daaraan aanpassen? Of denk je dat de organisaties en artiesten zich eerst hebben aangepast om die hogere populariteit mogelijk te maken?
Ongelezen bericht Geplaatst op 07 sep 2015 23:07 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Bouke schreef:
Hier geldt voor mij eigenlijk hetzelfde; so be it. Ik weet dat niet iedereen het hierover met me eens zal zijn, maar ik heb liever een kleine groep producers die vanuit hun passie produceren dan een grotere groep waarvoor het alleen om commercie draait. Als een artiest op een gegeven moment zegt, de hardstyle is commercieel niet meer aantrekkelijk genoeg, zal dat niet echt iemand zijn die ik ga missen.

Persoonlijk zat ik meer te denken aan wat er nu met de Qult artiesten gebeurt, hoe jammer dat ook is. Gezien de organisaties dat concept hebben laten vallen vind ik het niet ondenkbaar dat enkele van die artiesten zich geforceerd voelen een andere richting op te produceren (al zullen andere producers ongetwijfeld nog altijd platen binnen dat concept produceren).

Bouke schreef:
En over je laatste zin.. Waar werden minder toegankelijke artiesten als Nutty T, Wavolizer, Vazard, Main Concern de laatste jaren geboekt dan?

Als we het nu over de laatste paar jaren hebben klopt dit toch wel? Dit jaar zijn bijvoorbeeld 3/4 artiesten die je opnoemt verschenen op Q en b2s evenementen.
Ik ben van mening dat je wat dit betreft twee kanten op kan redeneren. Doordat grote evenementen als Loudness en Decibel tegenwoordig mogelijk zijn, enorm populair zijn en snel uitverkopen, is het voor een organisatie als b2s mogelijk om de wat minder bekende artiesten ook een podium te geven. Een concept als Loudness biedt ook de kans aan nieuwe artiesten om te laten zien wat ze in huis hebben. Een uitgelezen kans voor de organisatie om daar een reeks minder bekende en minder toegankelijke namen neer te zetten. Zo had ik 3 jaar geleden Vazard en Main Concern op Decibel echt niet zien gebeuren. De andere kant van de redenatie heb je al beschreven in je post betreft de Therabyte artiesten.

Bouke schreef:
Daarnaast denk ik dat juist die ontoegankelijkere artiesten zich minder zullen aantrekken van of het allemaal nog financieel haalbaar is. Als ze zich daar zo'n zorgen over zouden maken, zouden ze nu immers ook wel wat toegankelijker produceren.

Ik zie nu dat ik dat inderdaad wat ongelukkig heb verwoord. Ik doelde daar niet op de minder toegankelijke artiest, ik haalde specifiek fulltime producers aan bij dat punt, dus producers die maandag tot vrijdag (misschien wel tot zondag) in de studio zitten. Dat zijn eigenlijk altijd de redelijk gevestigde namen. De wat minder toegankelijke artiest heeft vaak ook nog een extra baan naast DJ/producer, dat is immers niet zijn primaire inkomstenbron (en daar valt ook niet van rond te komen lijkt me). Het gedeelte van te weinig perspectief bieden schreef ik wel toe aan de minder toegankelijke artiesten (mijn eerste redenatie dus volgend), maar ik heb al aangegeven dat je hier 2 kanten op kan redeneren.

Bouke schreef:
Even voor de duidelijkheid [...]

Ik zie dat mijn verhaal daar niet helemaal klopt inderdaad :$

Bouke schreef:
Over je laatste alinea trouwens nog; het maakt mij, in principe, niet zo veel uit hoe populair het genre is. Zolang het genre maar uit zichzelf populair wordt. Als organisaties, labels en artiesten het genre veranderen (lees: toegankelijker maken) om populairder te worden, gaat er in mijn ogen iets mis. En ik durf een vrij groot deel van de populariteitsgroei van de laatste jaren toe te schrijven is aan veranderingen binnen het genre. Je geeft aan dat de scene niet zo groot hoeft te worden als bijvoorbeeld de house scene; ik vraag me dan af wat jij als oorzaak ziet en wat als gevolg. Denk je dat hardstyle uit zichzelf populairder wordt, en dat organisaties en artiesten zich daaraan aanpassen? Of denk je dat de organisaties en artiesten zich eerst hebben aangepast om die hogere populariteit mogelijk te maken?

Ik ben het er uiteraard mee eens dat het toegankelijker maken om populair te worden geen goede ontwikkeling voor het genre is. Over je vraag: ik weet niet of je deze vraag stelt omdat je uit mijn post opmaakt dat ik het antwoord denk te weten, of gewoon puur omdat je mij deze vraag wilde voorleggen. Als het eerste het geval is moet ik je teleurstellen, ik heb geen idee. :P Ik denk niet dat het idee van een 'spontane' hype (het wordt uit zichzelf populair) zo vreemd is. De hype rondom hardstyle een aantal jaar geleden heeft het zeker populairder gemaakt, maar of dat nu te wijten is aan de aanpassing van artiesten/organisaties zou ik niet durven zeggen.
Ongelezen bericht Geplaatst op 08 sep 2015 11:26 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Ik snap je voorbeeld van Loudness, en daar valt inderdaad iets voor te zeggen. Maar ben je het met me eens dat als de scene daadwerkelijk gaat krimpen, dat het dan in de eerste plaats de minder verdiepte fans zullen zijn die op zoek gaan naar andere muziek?
Om even door te gaan op het Loudness-voorbeeld. Daar zie je (bijvoorbeeld de meest recente editie in Eindhoven) in zaal 1 voornamelijk de grote/populaire artiesten, en in zaal 2 wat meer de namen die bij het grote publiek onbekend zullen zijn. Mijn punt is, dat als de totale fanbase krimpt, dit beter te merken zal zijn in zaal 1 dan in zaal 2 als je kijkt naar relatieve bezoekersaantallen, aangezien in zaal 2 (over het algemeen, uitzonderingen daargelaten) de wat minder toegankelijke artiesten staan. Dus, als hardstyle niet meer 'in' is en er komen bij de eerstvolgende editie van Loudness 100 mensen minder, denk ik er in zaal 1 nagenoeg 100 mensen minder komen en in zaal 2 misschien een handjevol mensen minder. En daarom denk ik dat de minder toegankelijke artiesten minder 'last' zullen hebben van een krimp in de totale scene dan de toegankelijkere artiesten. En op dezelfde manier denk ik dat feesten met een gevarieerde, onderscheidende lineup minder last zullen hebben dan de toegankelijke feesten.
Als ik bovenstaande voorbeeldje dan wat breder doortrek; feesten zoals met de lineup van zaal 1 van Loudness zijn er tientallen. Nou is Loudness misschien niet het ideale voorbeeld in dit geval (omdat B2S), maar ik denk dat die feesten die zich beperken tot de grote artiesten meer zullen merken van een krimpende scene. Een feest met minder toegankelijke namen (zoals bijvoorbeeld in de kleine zalen van Loudness) is daar minder gevoelig voor, omdat de fanbase van die artiesten trouwer is, die fans zullen minder snel de scene verlaten als bijvoorbeeld een ander genre populair wordt of als er een paar tracks uitkomen die ze niet aanstaan.
Dan kom ik eigenlijk weer uit bij het verschil in bezoekersaantallen tussen zaal 1 en zaal 2, maar dan moet je de zalen even als aparte feesten zien; ik denk dat een feest met een lineup als zaal 2 minder zal merken van een krimpende fanbase dan een feest met een lineup als zaal 1 (ook omdat daar veel meer directe concurrentie voor is).

Als ik dan nog verder doorredeneer, dan zullen dus de weinig onderscheidende feesten met de grote artiesten het eerder lastig krijgen, en mijn gedachte is dan ook dat die feesten eerder het loodje zullen leggen dan de kleinere feesten met gevarieerde lineups. Niet allemaal natuurlijk, want ook de grote artiesten hebben wel degelijk grote fanbases, maar ik denk dat het eerste gevolg zal zijn dat de feesten die de afgelopen jaren hebben geprobeerd in te springen op de hype (door exact dezelfde lineups neer te zetten als op andere feesten), ook het meeste zullen merken van het afnemen van die hype.

En zo denk ik eigenlijk ook over artiesten. De afgelopen 1-2 jaar zijn er tig artiesten bijgekomen die eigenlijk niets anders doen dan kopiëren wat de grotere artiesten populair heeft gemaakt, zowel in de raw als in de mainstream. Die artiesten hebben niet echt een eigen fanbase zoals de grote artiesten en de minder toegankelijke artiesten dat wel hebben. Ik ken helemaal niemand die bijvoorbeeld Unresolved (sorry als je meeleest!) of Typhoon de beste artiest vindt. Dat vind ik voorbeelden van artiesten die vooral inspringen op de hype, en daardoor geen trouwe fanbase creëren.
Dus voor zowel feesten als artiesten denk ik dat de 'eenheidworsten' die de afgelopen jaren als paddenstoelen uit de grond zijn geschoten de eerste slachtoffers zullen zijn van een eventueel afnemende populariteit van de scene.

@ Fulltime producers; ik kan me ook wel goed voorstellen dat niet meer fulltime kunnen produceren een aardige terugslag is. Maar ik snap even niet hoe de minder toegankelijke producers (laten we er voor het gemak even van uitgaan dat die allemaal part-time produceren) de dupe worden van het feit dat de fulltime producers moeten terugschakelen of overstappen naar een ander genre?

Ik insinueerde niet echt iets met mijn vraag in de laatste alinea, ik was gewoon benieuwd. Ik heb zelf redelijk lang de house scene gevolgd voordat ik overstapte naar Hardstyle namelijk, dus ik vond het wel grappig dat je dat als voorbeeld gaf van hoe het níet moet. Ik heb zelf de house rond 2006-2007 vaarwel gezegd omdat de sounds te veel aan het veranderen waren, en waar die scene tegenwoordig staat is bekend :P Ik vind de house scene dus juist een voorbeeld van 'het genre aanpassen om het populairder te laten worden'. De hardstyle ook wel redelijk in mijn ogen trouwens. Maar dat maakt verder niet heel veel uit als we het hebben over de toekomst.

Tenslotte, ik ben het wel met je eens dat de gevolgen van een afnemende populariteit verschillende kanten op kunnen gaan. Maar ik denk dat het gaat zoals ik in dit topic heb beschreven (als het ooit zover komt dat de scene daadwerkelijk gaat krimpen), en in die situaties wegen de nadelen voor mij niet op tegen de voordelen.
Ongelezen bericht Geplaatst op 08 sep 2015 17:06 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Bouke schreef:
Maar ben je het met me eens dat als de scene daadwerkelijk gaat krimpen, dat het dan in de eerste plaats de minder verdiepte fans zullen zijn die op zoek gaan naar andere muziek?

Absoluut, daar twijfel ik verder niet aan.

Bouke schreef:
Dus voor zowel feesten als artiesten denk ik dat de 'eenheidworsten' die de afgelopen jaren als paddenstoelen uit de grond zijn geschoten de eerste slachtoffers zullen zijn van een eventueel afnemende populariteit van de scene.

Ik kan me hier ook wel in vinden. Ik denk dat dit soort artiesten niet alleen bij een afnemende populariteit van de scene maar überhaupt snel het slachtoffer zullen zijn wanneer een bepaalde hype overwaait, zoals in dit geval de typische kick/screech.

Bouke schreef:
Maar ik snap even niet hoe de minder toegankelijke producers (laten we er voor het gemak even van uitgaan dat die allemaal part-time produceren) de dupe worden van het feit dat de fulltime producers moeten terugschakelen of overstappen naar een ander genre?

Ik denk dat je mij hier verkeerd begrepen hebt, althans dat wilde ik niet zeggen met mijn post :P Het fulltime produceren (voor de gevestigde namen) en het hebben van te weinig perspectief (voor de minder toegankelijke artiest) staan in ieder geval los van elkaar. Ik hou het even hierbij want ik vond het eigenlijk niet zo'n belangrijk punt van onze discussie *whistle*
Ongelezen bericht Geplaatst op 09 sep 2015 22:57 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Ik denk juist dat het onder de mensen die net komen kijken groeit, en deze groep is natuurlijk gigantisch. De mensen die al wat langer meedraaien zullen steeds vaker hetzelfde horen en dus minder gaan luisteren, dat idee heb ik een beetje.
Ongelezen bericht Geplaatst op 10 sep 2015 10:01 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Je ziet het nu ook met Defqon 1 in chili en dat Q-dance op meerdere festivals een stage host zoals noctural wonderland.
Ongelezen bericht Geplaatst op 10 sep 2015 14:20 
 
Hardtraxxer

Ik reageer eigenlijk vrijwel nooit, maar omdat ik deze discussie erg interessant vind (meer discussie op hardtraxx :thumbsup: ) dan toch maar. Ik denk dat dit wel relevant is voor je stelling.

ik weet nog goed hoe ik zelf ben begonnen met luisteren naar hardstyle. Van een paar vrienden hoorde ik destijds een paar nummers van project 1. Aandacht meteen getrokken, maar ik heb toen niet gevraagd naar de naam v/d nummers en artiesten. In m'n enthousiasme ben ik thuis op limewire gaan zoeken naar meerdere hardstyle nummers, ondanks dat ik geen flauw idee had hoe al die artiesten heten. Zodoende dus gezocht op de term: "hardstyle". Hierdoor terecht gekomen bij: technoboy - rage (a hardstyle song) en Showtek - colours of the harder styles.

Dit gebeurde zo'n 6 jaar geleden gok ik. nu terug naar het heden.

Mijn kleine broertje (+/- 15 jaar) heeft tijdens zijn dagelijkse potjes fifa zn muziek hard aan staan, dus luister ik onbewust vaak mee. Tussen alle Martin garrix en Hardwell platen in hoor ik ook vaak een Lose my mind, Year of summer, Bolivia en nog een paar van die populaire nummers voorbij komen, die veel niet-hardstyle luisteraars ook wel kennen. Meestal Wildstylez en/of Brennan Heart. Uit interesse vroeg ik hem zodoende naar zijn kennis van hardstyle. Brennan Heart, Wildstylez, Gunz for hire, D-block & s-te-fan, Radical redemption, Zatox, hij wist heel wat artiesten op te noemen. Echter, het verschil tussen hardstyle en hardcore snapte hij waarschijnlijk niet, gezien het feit dat hij zowel hardstyle als hardcore gebruikte als benaming voor de stijl van deze artiesten.

Dit gezegd hebbende concludeer ik dat tegenwoordig de artiesten bekender zijn dan het genre. Een aantal jaren geleden kende het gros de term hardstyle wel maar kon geen artiest opnoemen die dit maakte. Zodoende zocht men naar "hardstyle". Heden ten dage, door de commercialisering van het genre en de toegankelijkheid (YoS in de top 40, Lose my mind in de kroeg/op de radio) kent iedereen de artiesten al en zoekt men vanuit hun discografie verder naar meer, mocht er interesse ontstaan.

Dit verklaart misschien de relatieve daling in de zoekmachines waar je op doelt.
Ongelezen bericht Geplaatst op 10 sep 2015 14:29 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

hoe ik vroeger naar hardstyle heb gezocht was gewoon door het kopen van een cd. vervolgens begon ik met het zoeken van tracks van artiesten die op die cd stonden. zodoende kwam ik ook vaak namen tegen met wie de artiesten op de cd een track samen hadden gemaakt en zo zocht je weer verder op die naam enz. het koste even wat tijd maar naar verloop van tijd had ik toch al een aardige database van verschillende hardstyle artiesten.

ik merkte wel dat toen ik op de middelbare school zat (2000/2004) er echt maar weinig mensen op mijn school bekend waren met hardstyle/hardcore in die tijd. pas toen ik in mijn laatste schooljaar zat begon het wat meer te leven op mijn school en dat merkte je vooral met schoolfeesten. ik denk dat er tegenwoordig op scholen grotendeels hardstyle wordt geluisterd en dat 95% wel iets van hardstyle gehoord heeft.
Ongelezen bericht Geplaatst op 10 sep 2015 16:46 
 
Hardtraxx Elite
Avatar gebruiker

Theannoyingdevil schreef:
verhaal

Interessant punt :)

AniThing schreef:
hoe ik vroeger naar hardstyle heb gezocht was gewoon door het kopen van een cd. vervolgens begon ik met het zoeken van tracks van artiesten die op die cd stonden. zodoende kwam ik ook vaak namen tegen met wie de artiesten op de cd een track samen hadden gemaakt en zo zocht je weer verder op die naam enz. het koste even wat tijd maar naar verloop van tijd had ik toch al een aardige database van verschillende hardstyle artiesten.

Klinkt bekend :D
Ongelezen bericht Geplaatst op 10 sep 2015 21:36 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Ik weet nog de eerste keer dat ik jumpstyle hoorde toen jumpen behoorlijk een hype was. ik luisterde dat dus heel graag en vond het echt vet. ik was alleen toen heel jong en hield me niet met muziek bezig. jaren later op de middelbare ontmoet ik een jongen waar ik heel goed bevriend mee raakte. deze jongen liet me toen the end of my existense horen van Headhunterz :love: toen dacht ik nog dat hardstyle en hardcore hetzelfde waren.

ik heb vanaf toen ook niks anders meer geluisterd en heb me een beetje verdiept in de scene. vanaf 2010/2011 merkte ik ook dat er veel andere mensen om mij heen deze muziek luisterden en dat het toch ook door velen niet geaccepteerd werd.

ik was helemaal verrast toen hardstyle ook op de radio kwam.
ik ben ook benieuwd wat er verder gaat komen want je hebt nu dus hardstyle over de hele wereld.
in amerika is het al een aantal jaren en dat is al uitgegroeid, je hebt nu defqon chili zoals ik al eerder heb vermeld en zelfs armin van buuren draait hardstyle track op grote festivals.

DUS!!!

wat gaat er nu nog meer komen? is dit het hoogste wat je kunt bereiken?
of komt er meer? wie denkt dat hardstyle zijn hoogtepunt bereikt heeft?

ik vind het wel mooi zoals het nu is maar hey! mischien kan het mooier. :innocent: :yes:
Ongelezen bericht Geplaatst op 10 sep 2015 22:13 
 
Hardtraxx Addict
Avatar gebruiker

tourtje schreef:
...toen dacht ik nog dat hardstyle en hardcore hetzelfde waren.


Jammer genoeg is hardstyle gelijk aan hardcore bij veel mensen. Vaak misschien een nummer geluisterd en dan meteen een slechte mening er over hebben. Niet dat het bij mij ook gebeurd, mij hoor je geen een metal nummer luisteren of een dergelijke muziekstijl, oké uitzondering zijn er overal wel. Maar echte dikke metalnummers hoor je mij niet vrijwillig opzetten.

Als mensen meer wisten van het genre hardstyle zou het meer geaccepteerd worden denk ik en dus populairder worden. Of dit negatief of positief is ligt aan de toekomst alleen vaak is grotere populariteit gelijk aan massaproductie en minder kwaliteit. :slow: :whistle:
Ongelezen bericht Geplaatst op 10 sep 2015 23:05 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

tourtje schreef:
Je ziet het nu ook met Defqon 1 in chili en dat Q-dance op meerdere festivals een stage host zoals noctural wonderland.

Ik maakte dit topic eigenlijk meer met allee Nederland in mijn achterhoofd, dat het internationaal nog steeds groeit denk ik ook wel. Alhoewel het volgens mij in de Verenigde Staten niet zo goed aanslaat als men (lees: SFX) had gehoopt.

Theannoyingdevil schreef:
verhaal

Interessant punt inderdaad, zo had ik er nog niet echt naar gekeken. Ik gaf al in de OP (en in latere posts) aan dat Google Trends zeker geen waterdichte bron is om populariteit te meten, maar bij gebrek aan andere maatstaven kan het een indicatie geven. Ik heb even snel gekeken naar de artiesten die je opnoemt, en eigenlijk geen enkele daarvan wordt nu (relatief) vaker opgezocht dan in 2013 (in Nederland). Nogmaals, ik zal niet doen alsof dat heel veelzeggend is, maar je theorie dat er anno 2015 meer op artiesten wordt gezocht lijkt dus ook niet helemaal te kloppen.
Misschien dat er wat mensen zijn die tegenwoordig gewoon meteen de hele discografie via een torrentsite binnenharken, maar voor mij is Google nog wel altijd het eerste uitgangspunt als ik een nieuwe stijl of artiest ontdek.

SAIN7 schreef:
Jammer genoeg is hardstyle gelijk aan hardcore bij veel mensen. Vaak misschien een nummer geluisterd en dan meteen een slechte mening er over hebben. Niet dat het bij mij ook gebeurd, mij hoor je geen een metal nummer luisteren of een dergelijke muziekstijl, oké uitzondering zijn er overal wel. Maar echte dikke metalnummers hoor je mij niet vrijwillig opzetten.

Als mensen meer wisten van het genre hardstyle zou het meer geaccepteerd worden denk ik en dus populairder worden. Of dit negatief of positief is ligt aan de toekomst alleen vaak is grotere populariteit gelijk aan massaproductie en minder kwaliteit. :slow: :whistle:

Hier had ik het met Pim ook al (deels) over. Het kan mij eigenlijk vrij weinig schelen wat mijn buurvrouw of tante van Hardstyle vindt, of zelfs mijn vrienden. En het maakt mij ook niet zoveel uit of er 5,000 andere mensen zijn die dezelfde muziek leuk vinden als ik, of dat dat er 500,000 zijn. Zolang het genre maar uit zichzelf groeit, en zich niet aanpast om een grotere groep mensen te bereiken. Die 'massaproductie en mindere kwaliteit' is ook al jaren aan de gang in mijn ogen. :P
Ongelezen bericht Geplaatst op 10 sep 2015 23:10 
 
Hardtraxx Addict

Haha de struggle om vroeger hardstyle muziek te vinden.. Mooie tijden waren dat! :P (Youtube weg gelaten).
Ongelezen bericht Geplaatst op 10 sep 2015 23:23 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Bouke schreef:
Theannoyingdevil schreef:
verhaal

Interessant punt inderdaad, zo had ik er nog niet echt naar gekeken.


Niet? :whistle:
Citaat:
Een verklaring zou kunnen zijn dat tegenwoordig misschien meer via een artiestennaam gezocht wordt (die door iemand is aangeraden) dan via het genre, omdat nieuwe luisteraars zich wellicht tegenwoordig eerder kunnen identificeren met een artiest dan met de stijl zelf, zeker gezien de splitsing die is ontstaan de laatste jaren in de vorm van eurforisch/raw.

Ik geef toe, Theannoyingdevil's voorbeeld is treffender maar de essentie is hetzelfde :P
Ongelezen bericht Geplaatst op 11 sep 2015 00:06 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Haha touché.
Om er dan nog even wat dieper op in te gaan; als jou een artiest aangeraden wordt die je erg leuk vindt, lijkt het mij logisch dat je daarna op zoek gaat naar artiesten die vergelijkbare muziek maken, oftewel artiesten die hetzelfde genre produceren. Bij Google intypen 'artiesten die hetzelfde doen als X' heeft volgens mij niet zoveel zin, dus als die artiest je écht aanspreekt lijkt het mij dat je uiteindelijk toch naar het genre gaat zoeken (en zo niet, dan kun je nog je vraagtekens zetten of mensen die letterlijk 1 artiest kennen zich fan mogen noemen van hardstyle).
Daarnaast vraag ik me af hoeveel 'nieuwe' luisteraars zich bewust zijn dat er sprake is van een splitsing is in de hardstyle.
Ongelezen bericht Geplaatst op 11 sep 2015 00:09 
 
Hardtraxxer

Bouke schreef:

Theannoyingdevil schreef:
verhaal

Interessant punt inderdaad, zo had ik er nog niet echt naar gekeken. Ik gaf al in de OP (en in latere posts) aan dat Google Trends zeker geen waterdichte bron is om populariteit te meten, maar bij gebrek aan andere maatstaven kan het een indicatie geven. Ik heb even snel gekeken naar de artiesten die je opnoemt, en eigenlijk geen enkele daarvan wordt nu (relatief) vaker opgezocht dan in 2013 (in Nederland). Nogmaals, ik zal niet doen alsof dat heel veelzeggend is, maar je theorie dat er anno 2015 meer op artiesten wordt gezocht lijkt dus ook niet helemaal te kloppen.
Misschien dat er wat mensen zijn die tegenwoordig gewoon meteen de hele discografie via een torrentsite binnenharken, maar voor mij is Google nog wel altijd het eerste uitgangspunt als ik een nieuwe stijl of artiest ontdek.



Het relatief niet vaker opzoeken van deze artiesten is idd opvallend, maar ik denk dat dit ook te maken heeft met de opkomst van de (gratis) muziek streaming programma's als spotify en dergelijken. +/- 2-3 jaar geleden google'de ik nog naar nummers/artiesten om deze via een torrentsite te downloaden. Vandaag de dag stream ik via spotify, maak ik een eigen playlist aan op youtube of volg ik een artiest op soundcloud. De huidige jeugdige generatie die naar muziek luistert gebruikt het medium google daar nog amper voor. Ik pak nu puur mezelf en mijn omgeving als testgroep maar ik schat zo dat het bij velen zo gaat.

edit: @Pim0412 zet me maar in de bronvermelding voor je standpunt :P
Ongelezen bericht Geplaatst op 11 sep 2015 11:56 
 
Kraak... Piep...
Avatar gebruiker

De goede jaren van Kazaa, Limeware en Bearshare inderdaad.

Waar alle hardcore nummers nog van Angerfist waren zoals Angerfist - Ubermensch/Art Of Fighters - Earthquake, Angerfist - Spook/Partyraiser & Triax - Ghost Connection, Angerfist - My Soldiers/Art Of Fighters - Bitcrusher, Angerfist - Artwork/Art Of Fighters - Artwork en nog veel meer. En alle platen die van Angerfist zouden wezen, maar dat is nooit officieel bevestigd zoals Vato, Loser, Roll The Drums en Bloodstained.

Toen torrents, waar ook niet veel op stond.
Ik downloade inderdaad alleen CD's. Voor dit alles luisterde ik al naar hardcore en had ik een handjevol CD's en casette's (ja). Maar toen de torrents kwamen gelijk MOH CD 1-22 torrent gedownload en alle mogelijke Always Hardcore CD's (Van Traxtorm) want die waren altijd het vetste.

Heb een jaartje maar alles afgehaald van torrents en peer to peer sharing toen ik echt hardstyle ging luisteren. Waren alleen maar Headhunterz platen en een paar CD's. Toen ging ik bij een van de eerste corebay achtige sites. En werd alles een stuk makkelijker. 2 jaar daar op rondzwerven en toen hier gekomen :P

Goede oude tijd.
Ongelezen bericht Geplaatst op 11 sep 2015 18:39 
 
Hardtraxx Addict

Broken Balance schreef:
verhaal..



Een beetje offtopic maar Angerfist heeft loser gedraaid op deadfaced dimension bij die showcase van oudere platen. Was het laatste plaatje daarvan!
Ongelezen bericht Geplaatst op 11 sep 2015 20:24 
 

Ik had nee ingevuld gewoonweg omdat in mijn directe omgeving steeds meer mensen naar hardstyle gaan luisteren en deze muziekstijl door de meeste mensen inmiddels ook geaccepteerd wordt.
Ongelezen bericht Geplaatst op 11 sep 2015 23:23 
 
Kraak... Piep...
Avatar gebruiker

M Unic schreef:
Broken Balance schreef:
verhaal..



Een beetje offtopic maar Angerfist heeft loser gedraaid op deadfaced dimension bij die showcase van oudere platen. Was het laatste plaatje daarvan!


Tja, maar dat zegt nog niet veel denk ik? Nooit officieel bevestigd door Angerfist dat hij hem gemaakt heeft, en het was een van de populairste "unreleased" tracks samen met Roll The Drumz. Dus logisch dat hij hem opgepikt heeft, tenzij hij hem natuurlijk zelf heeft gemaakt. Maar ik vind t raar dat hij dat nooit bevestigd, voor de populaire platen dan.

Deze serie valt daar onder. http://www.discogs.com/label/208949-Not ... f-released.
Het bericht waarbij Angerfist deze tracks zou hebben gereleased is niet te vinden en op discogs en op zippy kan iedereen wat pleuren. De enige in die rij die klopt is Temple Of Disease.
Vorige  1, 2
Forumoverzicht » Algemeen » Algemeen