pim0412 schreef:
In theorie hebben we er namelijk wel degelijk voordeel van als het genre populair blijft. Wanneer het genre in ernstige mate minder populair wordt en het aantal luisteraars en daarmee vaste festivalgangers daalt, kan het zijn dat het aantal feesten dat wordt georganiseerd zal dalen. De organisatoren zullen ook zoveel mogelijk willen proberen uit te verkopen, dus kan het zo zijn dat er veel populaire namen worden neergezet en is er minder kans op een onbekendere naam. En door vrijwel altijd dezelfde namen neer te zetten wordt het steeds minder interessant om een festival te bezoeken, waardoor het bezoekersaantal alleen maar zal afnemen (althans, dat is wat er zou kunnen gebeuren in theorie).
'We' schieten er inderdaad weinig mee op als hardstyle een groepje van 10 vaste luisteraars overhoudt, dan wordt het wel wat saai op feesten. Maar er zit nog een lange weg tussen de grootte van de fanbase nu en de grootte van de fanbase waarbij feesten organiseren niet meer rendabel is. Dat er enkele feesten zullen verdwijnen, so be it, er zijn de afgelopen jaren tientallen festivals als paddenstoelen uit de grond gesprongen die lang niet allemaal iets toevoegen, bijvoorbeeld wat betreft gevarieerde lineups. Hiervoor geldt eigenlijk hetzelfde als voor artiesten; de feesten (artiesten) die de afgelopen jaren zijn ingestroomd en niks anders hebben gedaan dan schaamteloos knippen/plakken om in te springen op de hype, zullen denk ik ook het eerste weer slachtoffer worden als de hype overwaait.
Met het stuk dat daarna komt ben ik het niet helemaal eens. Als de scene krimpt, zullen er op korte termijn (nog voordat er feesten verdwijnen) gemiddeld minder mensen naar een feest gaan. Dan wordt het juist de taak voor organisaties om zichzelf te onderscheiden van andere organisaties. En een voor de hand liggende manier om je te onderscheiden is het neerzetten van een onderscheidende lineup. En als, zoals ik hierboven redeneerde, de minst kritische luisteraars de eersten zullen zijn die overstappen op andere genres, zullen de (overgebleven) bezoekers meer waarde hechten aan lineups. Als er dan 99 feesten zijn die de standaard namen neerzetten en 1 feest met een afwijkende lineup, durf ik wel te zeggen dat dat ene feest het hoofd boven water kan houden, in tegenstelling tot een paar van de feesten die proberen in te haken op het succes van grotere feesten.
pim0412 schreef:
Verder zou je kunnen zeggen dat hoe groter het genre, hoe meer producers, dus hoe meer eigen sounds/unieke producties. Dit blijkt alleen in de praktijk niet zo te zijn, met de house scene als perfecte voorbeeld.
Hier is aan toe te voegen (wat Bouke al aanhaalde) dat bij een kleinere scene de producer niet meer hoeft in te spelen op wat 'de massa' wil horen, en het genre in theorie dus weer minder toegankelijk wordt. In het ergste geval kan het echter wel zo zijn dat sommige artiesten hun heil ergens anders gaan zoeken, of het fulltime produceren simpelweg moeten opgeven doordat het financieel niet meer haalbaar is of te weinig perspectief biedt. De kleinere, minder toegankelijke artiesten zijn daar vaak als eerst de dupe van.
Hier geldt voor mij eigenlijk hetzelfde; so be it. Ik weet dat niet iedereen het hierover met me eens zal zijn, maar ik heb liever een kleine groep producers die vanuit hun passie produceren dan een grotere groep waarvoor het alleen om commercie draait. Als een artiest op een gegeven moment zegt, de hardstyle is commercieel niet meer aantrekkelijk genoeg, zal dat niet echt iemand zijn die ik ga missen.
En over je laatste zin.. Waar werden minder toegankelijke artiesten als Nutty T, Wavolizer, Vazard, Main Concern de laatste jaren geboekt dan? Die laatste twee tegenwoordig wat vaker omdat B2S in de gaten krijgt dat die wel een aardige en trouwe fanbase met zich meebrengen, maar ik kan bijvoorbeeld ook de ex-Therabyte artiesten opnoemen, die gewoon letterlijk het slachtoffer zijn geworden van de toegenomen commercie en compleet in de vergetelheid zijn geraakt. Zij zijn in mijn ogen juíst slachtoffer geworden van de toegenomen populariteit van hardstyle, omdat ze compleet ondergesneeuwd worden door de toegankelijkere artiesten. Hier kom ik weer met eerdergenoemde redenering aanzetten; als de groep kritische luisteraars overblijft (en organisaties daar op inspelen), zullen juist dat soort artiesten meer kansen krijgen dan nu, aangezien de minder toegankelijke artiesten (in ieder geval relatief) populairder zijn onder die 'kern' en omdat die kern ook minder zit te wachten op de grote/toegankelijke artiesten.
Daarnaast denk ik dat juist die ontoegankelijkere artiesten zich minder zullen aantrekken van of het allemaal nog financieel haalbaar is. Als ze zich daar zo'n zorgen over zouden maken, zouden ze nu immers ook wel wat toegankelijker produceren. Ik denk juist dat toegankelijkere artiesten (of meer specifiek: artiesten die nu al tegen de grens van House aanzitten) er eerder de brui aan zullen geven.
pim0412 schreef:
Maar om weer terug te komen op nieuwe luisteraars: het is zeker mogelijk dat hardstyle tegenwoordig minder nieuwe luisteraars trekt dan voorheen, al valt dat natuurlijk niet te baseren op een Google statistiekje. Eigenlijk is het vreemd, want ieder jaar lijkt de scene te groeien in omvang (mede gebaseerd op het aantal grote evenementen dat uitverkoopt), dus dan kan het ook bijna niet anders dan dat het aantal nieuwe luisteraars toeneemt. De scene is ook simpelweg vele malen groter dan in vóór 2010. Dus, als we de theorie van Google trends volgen, hoe kunnen er dan minder nieuwe luisteraars zijn dan in 2008-2010 (waarbij de grafiek piekt)? Een verklaring zou kunnen zijn dat tegenwoordig misschien meer via een artiestennaam gezocht wordt (die door iemand is aangeraden) dan via het genre, omdat nieuwe luisteraars zich wellicht tegenwoordig eerder kunnen identificeren met een artiest dan met de stijl zelf, zeker gezien de splitsing die is ontstaan de laatste jaren in de vorm van eurforisch/raw. Dit illustreert ook hetgeen stefaneke al aanhaalde, namelijk dat er sinds 2012 echt een belachelijke stijging in de zoekterm rawstyle heeft plaatsgevonden.
Even voor de duidelijkheid; ik denk ook niet dat de scene in 2010 groter was dan in 2015. Zie mijn post hierboven met het uiterst kunstzinnige grafiekje. En zolang het aantal nieuwe luisteraars niet op 0 komt te liggen, zal de fanbase logischerwijs blijven groeien. Mijn punt is meer dat ik het gevoel heb dat, ik ga maar even wat willekeurige getallen noemen om het te verduidelijken, er in 2013 1000 nieuwe luisteraars zijn bijgekomen, in 2014 800 nieuwe luisteraars, en in 2015 600 nieuwe luisteraars. Dan groeit de scene inderdaad nog steeds in omvang, immers in 2015 heb je 1400 meer luisteraars dan in 2013, maar neemt het aantal nieuwe luisteraars wel af.
En ondanks dat de scene dan nog steeds groeit, is het in mijn ogen wel een eerste indicatie dat de scene zijn top heeft bereikt en op den duur zal gaan krimpen. Maar dan heb ik het over een vrij lange termijn (meerdere jaren).
Tevens is Google Trends uiteraard geen hard bewijs, zo heb ik het ook niet geprobeerd te brengen, er zijn in deze discussie simpelweg geen harde cijfers, het is meer een gevoelskwestie. Wat dat betreft kan ik me ook goed vinden in je quote uit de laatste alinea, als ik om me heen kijk heb ik ook het idee dat het minder 'stoer' is tegenwoordig om Hardstyle te luisteren (Techno all the way). Ook dat is uiteraard geen waterdicht argument, maar het versterkt wel mijn idee
Over je laatste alinea trouwens nog; het maakt mij, in principe, niet zo veel uit hoe populair het genre is. Zolang het genre maar uit zichzelf populair wordt. Als organisaties, labels en artiesten het genre veranderen (lees: toegankelijker maken) om populairder te worden, gaat er in mijn ogen iets mis. En ik durf een vrij groot deel van de populariteitsgroei van de laatste jaren toe te schrijven is aan veranderingen binnen het genre. Je geeft aan dat de scene niet zo groot hoeft te worden als bijvoorbeeld de house scene; ik vraag me dan af wat jij als oorzaak ziet en wat als gevolg. Denk je dat hardstyle uit zichzelf populairder wordt, en dat organisaties en artiesten zich daaraan aanpassen? Of denk je dat de organisaties en artiesten zich eerst hebben aangepast om die hogere populariteit mogelijk te maken?