Lyst schreef:
Ik heb het over de kern van de scene, niet over de mensen op feesten. De kern ten opzichte van de hele scene is maar een klein percentage. En dat kleine percentage gaat ofwel niet naar dat feest heen of je merkt ze niet op tussen het grote publiek. Ik kan over jouw smaak niet oordelen, daarvoor ben je niet actief genoeg, maar de main van Decibel staat nu niet bepaald vol met de kern van de scene. De kern staat heel anders in hardstyle dan de oppervlakkige luisteraars (hier ook wel vaak dagjesmensen genoemd). Bekijk anders even de resultaten van de enquete die ik gedaan heb. Headhunterz staat qua waardering ergens onderaan (62/81) binnen de kern van de scene. Binnen de gehele scene is het veruit de meest populaire hardstyle DJ (DJ Mag Top100). Dat beide groepen zoveel verschillen is een gevolg van het commerciëler/toegankelijker maken van de scene.
Ik ben het met een groot deel van wat je zegt eens, maar vind wel dat je jezelf het label 'kern' oneigenlijk toeëigent.
Ik ben rond 2002 begonnen met het luisteren van Italian Hardstyle. De stijl uit die jaren vind ik nog steeds geweldig. Maar ik sta niet zo kritisch tegenover nieuwe geluiden binnen hardstyle. Sommigen daarvan kan ik waarderen, anderen niet: dubstep binnen hardstyle vind ik onnodig, softere tracks als Gimme Love staan me niet aan, hoge pitchkicks verpesten snel een anders middelmatig nummer voor me en ik loop chagrijnig naar de bar als meezingnummers als Lose My Mind gedraaid worden. Ik vind het echter prima dat men experimenteert, zolang er ook nummers naar mijn smaak uitkomen. Dat kan een redelijk harde plaat zijn als Outside the Box, maar ook iets melodieus van nieuwe artiesten als Omegatypez of Neilio.
Ik reken mezelf in ieder geval tot de groep intensievere luisteraars, onder meer vanwege de langere tijd die ik naar hardstyle luister, het feit dat weinig andere genres me kunnen plezieren (op af en toe hard trance, mainstream dubstep, UK hardcore en wat random nummers van andere genres na) en het feit dat ik niet alleen een melodietje leuk vindt, maar ook genot haal uit de kwaliteit van een productie. En de intensieve luisteraars met kennis van het genre en passie voor de muziek vormen in mijn ogen de kern. En ik denk dus dat die groep breder is dan jouw gelijkgestemden.
Ingaande op de crossbreeding: ik vind dat het geen doel op zich moet zijn. Als iemand het voor elkaar krijgt om twee genres netjes te verweven, moet hij dat vooral doen. Pavelow heeft dubstep fantastisch verweven met hardstyle. Knap gedaan, het resultaat is een kwalitatief goede plaat, maar het voldoet niet aan waar hardstyle bij mij voor dient: losgaan. Headhunterz' remixes van Spaceman en Lessons in Love kan ik daarentegen prima waarderen en kan ik prima op losgaan.
Maar ga niet aan een plaat maken met de insteek: "Zo, nu ga ik toch eens even genres aan elkaar knopen omdat het kan". Nee, het moet een verrijking voor hardstyle zijn om dat te doen. En een verrijking van feesten. Ergens een dubstep stage neerzetten op een feest, best, ga je gang. Maar dwing mij niet ernaar te luisteren door het op de mainstage voor langere tijd te vermengen (een trackje kan wel, ieder zijn meug, maar niet een half uur lang een band erbij). Of geef me in ieder geval ergens een stage waar gewoon puur hardstyle gedraaid wordt, want daarvoor kom ik.
Als crossbreeding bijdraagt aan mijn luisterplezier heb ik er geen moeite mee. Zolang hardstyle mij kan bekoren - welke vorm het ook heeft - zal ik ernaar blijven luisteren. Maar crossbreeden om het crossbreeden vind ik een insteek voor simpele zielen, een soort van slecht-management-insteek: klok horen luiden, maar niet weten waar de klepel hangt. Geen enkele vorm van nuance.
PS, ik vind dat ze haar eigen publiek wel erg wegzet met 'narrowminded'. Vervolgens adverteren ze er in de EDM trailer wel mee met 'most dedicated crowd in the world'. Dedicated == narrowminded? Volgens mij moet die Linda even goed kijken naar welk genre Q-Dance groot gemaakt heeft en zich dondersgoed realiseren dat het alienaten van de mensen die van dat genre houden op zijn minst een opmerkelijke zet is. Doorbreken op andere markten zou niet mogen betekenen dat je je roots verlaat, hoe prijzenswaardig ik de globalisatie van hardstyle ook vind. Vandaar dat het zo zonde is dat Q-Dance feesten opdoekt (In Qontrol, Qountdown, Dominator) zonder daar een goed alternatief voor te bieden. Misschien dat ze het proberen met Qore, maar dat vind ik toevallig niets. Eigenlijk zie ik het liefst een nieuwe In Qontrol, dat precies was wat ik me van een groot feest voorstel: een groot feest voor gelijkgestemde, maar toch verschillende muziekliefhebbers, die in de verschillende stages toch precies kunnen vinden wat ze zoeken.