Redman wrote: Wat ik zelf denk dat de oorzaak van het hokjesdenken is, is de toegenomen populariteit van hardstyle.
Dat ben ik met je eens. Voor een klein genre met een handjevol tracks is een onderverdeling niet interessant. Juist doordat het genre zo ontzettend gegroeid is, ook in de breedte, is de behoefte ontstaan om de tracks aan de ene kant van het spectrum te scheiden van die aan de andere kant. En wat betreft het marketen, klopt uiteraard, maar hier kun je een onderverdeling niet de schuld van geven denk ik. Radical Redemption en Warface richten zich ook volledig op een bepaalde doelgroep (hun army), maar er is geen hokje Radical Army. Hokjes maken het voor artiesten wellicht makkelijker om een bepaalde doelgroep te bereiken, maar daar zouden bij absentie ook wel manieren voor zijn. Verder ben ik het wel met je eerste stuk eens.
Redman wrote: In de early worden juist verschillende stijlen (die wezenlijk van elkaar verschillen) gecombineerd, wat tot een nieuwe sound leidde.
Grappig dat je dit aanhaalt, want als je ‘tegen’ hokjes bent zou hardstyle dus eigenlijk ook geen bestaansrecht (of in ieder geval geen eigen naam) mogen hebben
Redman wrote: In de early worden juist verschillende stijlen (die wezenlijk van elkaar verschillen) gecombineerd, wat tot een nieuwe sound leidde. De herkenbaarheid van deze sound wordt echter tegenwoordig juist gebruikt om binnen die sound een nóg karakteristieke sound te vinden (euphoric met melodieën, raw met harde kicks en uptempo). En dat is zonde, want zo wordt er in hokjes gewerkt en vervalt inderdaad het brede 'spectrum' dat hardstyle was.
Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Het opzoeken van grenzen gebeurt altijd, in ieder ontwikkelend genre, en heeft in mijn ogen niet zoveel te maken met hokjes. Tegen het eind van het early-tijdperk waren er nog geen (noemenswaardige) hokjes, maar moest het ook ineens sneller en melodieuzer. Belangrijkste verschil met nu is dat het nu aan 2 kanten doorschiet i.p.v. 1. Kijkend naar hardstyle als geheel is het nu misschien zelfs wel breder dan ooit.
Redman wrote: Natuurlijk zijn er mensen die uitsluitend RAW willen en mensen die uitsluitend euphoric willen, maar ik denk dat een hele grote meerderheid van de mensen tóch gewoon hardstyle luistert juist omdat het in alle smaakjes wat te bieden heeft.
Is natuurlijk giswerk, maar ik denk dat de mensen die maar 1 of 2 specifieke stijlen kunnen waarderen toch wel een aanzienlijk deel van de luisteraars vormen. Als dit echt een behoorlijke minderheid zou zijn zouden de hokjes/termen vanzelf ook wel weer verdwijnen.
Redman wrote: Zelf kan ik me zowel bij euphoric als early als raw uitstekend vermaken en ik denk dat er op feestjes heel veel mensen rondlopen die weten dat ze bij 'hardstyle' staan maar verder totaal geen idee hebben van dat er verschillende stijlen zijn.
Grappig dat de meeste tegenstanders aangeven dat ze (bijna) alle stijlen wel kunnen waarderen. Op zich ook wel logisch (als je zowel X als Y kunt waarderen kun je het net zo goed allemaal Z noemen), maar toch opvallend om het zo te zien
Redman wrote: Wat je wel ziet als belangrijk nadeel van de hokjes, is dat de uitersten van hardstyle erdoor verschuiven. Bij euphoric hardstyle worden er tegenwoordig zelfs platen rond de 135bpm geproduceerd, terwijl bij RAW ook 165 bpm met snoeiharde kicks geen uitzondering meer is. Daardoor kan ik me best voorstellen dat veel mensen die voorheen 'alle' hardstyle waardeerden, hokjes opzoeken omdat ze niet meer per definitie staan voor 'Hardstyle'.
Ook dit is weer een kwestie van kip of ’t ei. De uitersten verschuiven toch wel, of je nu een stijl nu betiteld hebt of niet. Dat is een logische ontwikkeling van een genre. Denk ik althans, ook kijkend naar andere genres.
Ik ben niet zo’n fan van een indeling op basis van BPM, maar om even op jouw voorbeeld door te gaan: Als euphoric hardstyle rond de 150 BPM was blijven hangen en de Raw rond de 155, was de vraag naar een onderverdeling er wellicht ook niet geweest (of in ieder geval een stuk kleiner). De hokjes zijn een logisch gevolg van twee stijlen die steeds verder uit elkaar komen te liggen, en niet de oorzaak.