Wat Dennis al zegt, je kunt natuurlijk ook mijn verhaal compleet verkeerd opvatten he. Zwak om zo de discussie aan te gaan. Maar goed, ik zal eens beginnen.
Khadber schreef:
Dus je gaat eigenljik zeggen dat er dan maar een paar platen per jaar uit mogen komen die dan allemaal helemaal goed zijn! Alleen de allerbeste producers mogen produceren, de rest mag hoogstens hun kamertje een beetje schoonmaken en maar op de knietjes gaan omdat ze mee mogen helpen. Niet iedere plaat is automatisch een klassieker. Dat hoeft ook niet en dat kan ook niet.
Nee, wat ik eigenlijk zeg, is dat het kansloos is om maanden te wachten op een middelmatige plaat. Nu proberen ze hem zinloos "nieuw" te houden. Het rekt de plaat misschien wat (commercieel gezien niet eens zo gek bekeken), maar het maakt hem er niet beter op. Daarnaast...klassiekers bestaan natuurlijk bij gratie van mindere goden, en die mogen ook zeker uit blijven komen, vooral omdat muziek nu eenmaal een medium is dat voor een groot gedeelte door smaak hoog wordt gehouden. Maar dat betekent níet dat je alles dan maar moet uitbrengen. Fusion beweert het topsegment te bedienen, dan moeten ze dat ook doen. Je gaat een Mercedes dealer niet vragen om Kia's te verkopen, ookal hebben ze beide bestaansrecht.
Khadber schreef:
Wat je laatste argument betreft: daar wil ik eigenlijk niet eens op ingaan. 99% van de producers maakt muziek met passie en hun eigen visie. Van produceren wordt je boterham met de huidige markt niet extreem goed belegd. Suggereren dat het allemaal maar voor de commercie moet vind ik overdreven en het is ronduit niet waar.
Ook hier sla je de plank weet com-pleet mis. Zo erg zelfs dat ik me afvraag of je het wel hebt gelezen

De DJ/Producers maken niet de beslissing een track uit de brengen, maar de labels. DIE wijs ik hier dan nu ook op, niet de individuele personen. De elementaire functie van een label is het bevorderen van commercie, namelijk door tracks een groter marketingplatform aan te bieden en hun DJs aan te prijzen bij organisaties. Hier kun je ook direct uit halen dat commercie in de basis geen slecht iets is. Het indirecte effect kennen we echter allemaal, daar hoef ik ook niet over te beginnen neem ik aan.
Dat DJs hun eigen track willen draaien is niet minder dan logisch, ik neem ook voor het gemak maar aan dat dat gewoon tracks zijn die hun op dat moment gruwelijk vet vinden, anders hadden ze ze niet moeten maken (of passie voor muziek is niet de achterliggende gedachte, maar dat is natuurlijk een andere discussie).
Dat jij dan daarna in achtereenvolgende zinnen jezelf tegenspreekt (producers doen het voor hun passie => produceren levert weinig geld op => het gaat niet om het geld)...tja. En dat je suggesties gaat maken uit mijn verhaal die totaal niet kloppen is tekenend voor de rest van je (gebrek aan) argumentatie.
Khadber schreef:
Waarom zou je een plaat niet draaien als hij goed werkt? Bolivia doet het nog steeds ontzettend goed op feesten, dus ook logisch dat hij gedraaid blijft worden.
Ah ha, het gaat dus niet om wat je zelf mooi vindt?
Khadber schreef:
Wat betreft de exclusiviteit van platen: het is één van de redenen dat je geboekt wordt als artiest, dus ook vrij begrijpelijk dat ze hem even willen houden. De meesten zijn fulltime producer en hebben het geld uit boekingen ook nodig.
Volgens mij is dat ongeveer wat ik zei? Maar dan wel met de kanttekening dat er een grens is tussen "he he, eindelijk" en "jaaaa eindelijk", en dat die grens ook af hangt van hoe goed een plaat is. En in het geval van Fusion vallen er toch steeds meer tracks in de eerste categorie.