Shoutbox | Zoeken (tijdelijk uitgeschakeld)
Ongelezen bericht Geplaatst op 23 mrt 2015 10:26 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Als dj/producer zijnde ben ik eigenlijk best benieuwd wanneer het nut heeft je aan te melden bij Buma/Stemra/Sena, ben er zelf vrij onbekend mee, dus hoop dat er mensen zijn die het iets duidelijker kunnen maken.

Wanneer inschrijven bij Buma en wanneer bij Stemra?
Wanneer u muziek heeft gecomponeerd of een tekst heeft geschreven, en die muziek gaat openbaar gemaakt worden of vermenigvuldigd worden dan is het verstandig om u in te schrijven bij Buma/Stemra. Buma gaat over het openbaar maken van muziek (op radio, tv, internet, of een optreden) en Stemra gaat over het vermenigvuldigen hiervan (op b.v. cd of dvd).

Bij welke instanties nog meer inschrijven?
Als u zelf ook muziek speelt dan is het verstandig om u ook bij Sena in te schrijven.
Vergeet ook niet om werken waaraan u heeft meegewerkt vast te leggen. Dit kan door ze te registreren bij o.a. een notaris of (digitaal) bij het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom.


Voorbeeldsituatie:
Als producer maak je een track die gespeeld wordt of diverse feesten door diverse, zonder nog gereleased te zijn, waar heb jij dan officieel recht op? En... mocht die wel gereleased worden of zijn, waar heb je dan recht op?

:)
Ongelezen bericht Geplaatst op 23 mrt 2015 10:39 
 
Hardtraxxer

Oplichtersbende #1 :thumbdown:
Ongelezen bericht Geplaatst op 23 mrt 2015 12:11 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Probleem bij die organisaties is dat je meestal kan fluiten naar je centen als kleine artiesten. Bijvoorbeeld een Promo en Catscan heb ik ook regelmatig op social media zien posten over hoe ellendig de site is, hoe krom de regelingen etc. Boevenbende...
Ongelezen bericht Geplaatst op 23 mrt 2015 13:19 
 
Hardtraxx Addict

Punthoofd schreef:
Oplichtersbende #1 :thumbdown:
Ongelezen bericht Geplaatst op 23 mrt 2015 13:45 
 
Hardtraxx Veteran

Buma/stemra is achterhaald.
Ongelezen bericht Geplaatst op 23 mrt 2015 15:15 
 
Hardtraxx Newbie
Avatar gebruiker

Als je hardstyle maakt zul je hier weinig geld voor zien wanneer je muziek op een feest gedraaid wordt.
Kroegen en festivals betalen wel om de muziek te draaien, maar het is natuurlijk bijna onmogelijk en veel te veel werk om elk nummer dat gedraaid is op te schrijven.
Daarom houden ze een soort radio ranking bij. Het geld van de kroegen en festivals gaat dus naar de meest gedraaide nummers op de radio..
Ongelezen bericht Geplaatst op 23 mrt 2015 16:12 
 
Artiest
Avatar gebruiker

Buma Stemra is inderdaad een bijzondere organisatie. Geen overheidseigendom, toch een behoorlijke monopolistische positie en genoeg dubieuze verhalen bekend. Voor zo ver ik weet houdt de (hard)dance wereld trouwens niet bij wat er allemaal op festivals e.d. gedraaid wordt, is meer nuttig voor een Wildstylez in tijden van Year of Summer
Ongelezen bericht Geplaatst op 24 mrt 2015 11:35 
 
Hardtraxxer

Darycka schreef:
Buma Stemra is inderdaad een bijzondere organisatie. Geen overheidseigendom, toch een behoorlijke monopolistische positie en genoeg dubieuze verhalen bekend. Voor zo ver ik weet houdt de (hard)dance wereld trouwens niet bij wat er allemaal op festivals e.d. gedraaid wordt, is meer nuttig voor een Wildstylez in tijden van Year of Summer


Ik weet iig van een jaar of 9/10 terug, deden dj's die bevriend waren met elkaar gewoon elke keer dezelfde lijstjes met gedraaide nummers doorgeven.. zodat ze elkaar gewoon elk optreden ''steunde''
Ongelezen bericht Geplaatst op 24 mrt 2015 19:53 
 
Hardtraxx Addict
Avatar gebruiker

Was daar laatst geen nieuwsbericht van dat hij zijn loon van 7 ton niet genoeg vond?
Forumoverzicht » Algemeen » Algemeen