Ik weet dat een aantal van jullie ook bij Hard Dance Event waren, en zou graag jullie ervaring willen horen! Heb helaas niemand van Hardtraxx ontmoet daar, wie weet een volgende keer! Denk ook dat de meesten pas laat zullen reageren, want bijna iedereen ging door naar dan wel ADE: Headhunterz dan wel iets anders.
Maar goed, over HDE! Ik wist eerst niet goed wat de bedoeling was behalve netwerken en mocht je geïnteresseerd zijn seminars bijwonen. Ik ben als student naar HDE gegaan met als interesse marketing en promotie en hoopte op HDE mensen te kunnen spreken die in een dergelijke functie al werkende zijn. Dat is zeker gelukt! Ik zal geen mensen bij naam noemen aangezien, maar velen waren erg enthousiast om hun verhaal te doen over hoe het (kleine) wereldje van de hard dance werkt. Mocht je dus om een zelfde reden als mij ook naar HDE toe willen volgend jaar, zeker doen! Je hebt niks te verliezen en het is je geld meer dan waard (daar kom ik later op terug).
Hoe verliep de dag? Ik was rond 13.00 aanwezig en na wat bali - entree werk kreeg ik een boekje met het programma. Hier stond gelukkig meer op als op het programma van de website, want dat programma vond ik iets wat beperkt vergeleken met de website van vorig jaar. Het programma bevatte net als vorig jaar blijkbaar ook equipment (traktor en pioneer) showcases of hoe je 't wil noemen en de programmering van de Q-dance Radio show. Gelukkig stond er ook een plattegrond in om de weg mee te vinden in het ID&T/Q-dance kantoor, want dat is me een appart gebouw! schitterend! ik snap wel waar de mensen die er werken hun inspiratie vandaan halen.
Toen ik mijn boekje had doorgelezen werd ik benaderd door een host van HDE. Ben de naam al weer kwijt, sorry, maar het was een kortharige blonde gast. Hij vroeg me met wat voor doel / functie ik aanwezig was en gaf me tips om m'n dag mee door te komen, erg handig! Na dit gesprek heb ik 2 seminars gevolgd: Die over Online Music Channels (hardstyle.com & Soundcloud) en over het huidige Imago van Hardstyle en Hardcore. Wat betreft de eerste, werd er gesproken over een grote verandering bij hardstyle.com die er aan zit te komen in een paar weken. Degenen die het personeel (2 man maarliefst) van Hardstyle.com volgen op twitter wisten dit misschien al, maar het zit er dus echt aan te komen! Verder komt er iets groots aan bij Soundcloud, maar toen de meneer van Soundcloud dat zei had ie er eigenlijk al spijt van dus daar weet verder niemand iets over!
Lecture 2: Het Imago van Hardstyle en Hardcore, met als sprekers de film-editor Stijn Verlinde, de poster/flyer/kaft/plaatjes maker Niels van Hoeckel (wearekult.com) en Niels van Vijfeijken van Wish Events. De grote vraag was of het duistere, harde, spookachtige karakter van hardstyle en hardcore nou wel zo nodig is en waarom het eigenlijk zo is geworden zoals het is. Niels van Hoeckel wist te vertellen dat vooral bij Hardcore dit eigenlijk altijd al is geweest en dat het echt wel een aantal generaties zal duren voordat dit imago eruit is, als dat al gaat gebeuren!. Wie wil er immers konijntjes op zijn mainstage ipv een demoon was een uitspraak die in deze discussie viel. Er werd ook beeldmateriaal van stages door de jaren heen vergeleken en volgens Niels van Vijfeijken ligt de toekomst bij bewegende elementen in stages/ de hal. Hier mee bedoelde hij een stage die ook over/onder/langs je heen gaat en waar je echt een onderdeel van bent. Lijkt me erg cool! ben benieuwd wie het als eerst realiseert! Ik denk dat hij hier meer mee bedoelt dan de bewegende boom elementen op Qlimax 2009 en de bewegende schermen op Hardbass 2011. Deze voorbeelden verzin ik nu trouwens zelf, er werden geen concrete voorbeelden genoemd in de presentatie.
Na deze 2 lectures had ik het wel even gehad qua les krijgen, was immers niet op de uni dus ik kwam niet alleen voor colleges. Dus op naar de rest van het gebouw! In de kelder waren afwisselend Traktor en Pioneer showcases onder de versterking van een goed volume. Mocht je dus even muziek willen luisteren, dan kan dat hier! Ik heb zelf niks met de Traktor en Pioneer apparaten dus ben hier verder ook niet lang gebleven. Waar kon je nog meer naar toe? Naar boven! Hier vond je (afhankelijk van waar je naar boven ging) eerst de radio show! Je kon hier vrij in en uit lopen en zien hoe de radio show werd verzorgd. Eens een keer een radio show van de andere kant bekijken dus ipv thuis op je laptop. Toen ik mijn rondje boven vervolgde kwam ik langs een Third Movement, Dutchaholic, PRSPCT en makeyoudance stand respectievelijk. Hier had iedereen het vrij druk met vanalles dus daalde ik af naar de 'General Meeting Area'
Deze area in combinatie met de hal kan je zien als een grote aula (+bar met bier

) waar vrijwel heel hardstyle/hardcore Nederland staat te babbelen/netwerken/socializen wat het dan ook mag zijn. Ergens in een hoek zie je Headhunterz die met 2 jongens van Arkaine muziek aan 't luisteren is op een macbook, en 2 meter verder zijn mensen weer heel serieus in gesprek over wat het onderwerp dan ook mag zijn. Kortom, alles kan! En niemand is te beroerd om met je te praten, het zijn immers ook gewoon mensen! Ik ga niet in op inhoud waarover gepraat is want ik ben vrij zeker dat nogal het een en ander geheim dient te blijven. Hier probeer ik niet populair mee te doen of iets dergelijks maar ik wil geen gezeik met een report als dit, ik doe het alleen om mijn ervaring met een dag als deze te delen met anderen.
Maar goed, het was inmiddels al weer ~17.30 en het was tijd voor de seminar: The United KIngdom of Harddance. Ik moet zeggen dat ik deze seminar wat droevig en depressief zelfs vond. Ik nam plaats naast Sam van Bioweapon (beetje leren kennen tijdens Dream Village 2011) en samen hebben we deze seminar bijgewoond. Mark Eg, een typerende aparte vertoning op zich (zie website van 'm) zag een toekomst niet zitten zoals het nu in NL is. Evenementen groter dan 5000 man zitten er de komende tijd niet in omdat mensen in de UK veel meer lijden onder de crisis dan hier. Ze moeten echt opsparen voor een 'night out in a club'. Best jammer vind ik zelf, je zou toch zeggen dat een land met 10x? meer inwoners ook 10x zo grote evenementen moet hebben, maar goed. Ik was er niet helemaal bij deze lecture maar de algemene sfeer was bedroevend en de toekomst zag er nou niet echt rooskleurig uit aan de andere kant van de Noordzee.
Vervolgens! 18.30-18.50: Fuck de hokjes met Showtek! De jongens vertelden over de afgelopen 2 jaar in het buitenland, hun besluit om dit te doen en hoe het verschilt met een Nederlandse artiest te zijn. Ze formuleerden het als volgt: Als je Nederland eenmaal veroverd hebt dan maak je voor jezelf een nieuw doel. Eerst was dit doel internationaal bekend worden, en dat is gelukt. Toen verschoof het doel naar mainstages bereiken van niet hardstyle/harddance feesten, en ook dit is gelukt met Electronic Daisy festival. Ze vinden het persoonlijk erg mooi dat: "Over there they don't think in hokjes", waarna de hele zaal in lachen uitbarstte

Wat ze hier mee bedoelden was dat in de US er gerust een hiphop act, een house act, een dubsteb act en een hardstyle act op 1 stage kunnen staan op 1 avond. Dat mensen toch wel losgaan, no matter what. En dat het ook niet uitmaakt als ze er een keer een dubstep plaat door heen gooien. Dit vinden ze erg jammer aan het Nederlandse publiek. Aan de ene kant is het Nederlandse publiek erg kritisch wat af en toe fijn is, maar aan de andere kant wil een Nederlanse bezoeker persé Hardstyle horen op een Hardstyle feest /stage, wat dus als hokjes denken geformuleerd wordt. Verder waren ze erg tevreden met hun optreden op Qbase, alhoewel platenkeuze in een dergelijk geval moeilijk is. Ik ben zelf van mening dat de set ook geslaagd was trouwens.
Dan is het al weer 19.00 en zit het er bijna op! Ik bedacht voor mezelf, wat zijn de laatste dingen die ik nog wil doen en wie wil ik nog spreken. Dit was vooral het spreken van wat laatste marketing/promotie mensen, en zo lang je je voorstelt als een student die graag wil leren, dan kunnen deze mensen je hun hele carrière vertellen. Het enthousiasme onder de deelnemers was echt goed en de vragen die ik had zoals hoe marketing in de scene er aan toe gaat heb ik zeker allemaal beantwoord gekregen.
Tot slot wachtte er nog 1 ding voordat ik het mooie pand zou verlaten: De goodiebag! Ik wist dat er vorig jaar nogal wat interessant spul in zat dus was zeker benieuwd! De tas (die nog eens handig is ook) bevatte een Defqon.1 2011 3 disc special edition registration! Een heel mooi collecters item en ik ben er zeker blij mee! Verder bevatte de tas flyers, van Exposure, the Magic Show, Qore 3.0, Dutchaholic, Psytek.nl en Bionic.
Ik denk dat ik meer niet kwijt kan over de HDE, behalve dat er bier genoeg was en dat de sandwiches heerlijk waren! Ik heb dit stukje (verhaal inmiddels) geschreven om mensen die niet aanwezig zijn geweest een beeld te geven van hoe het er aan toe gaat, niet om geheime informatie o.i.d. naar buiten te brengen want voor zo ver ik die al weet hou ik die lekker voor mezelf. Mocht je dus dit jaar getwijfeld hebben om te gaan, ik hoop dat dit verhaal je helpt om de keuze voor volgend jaar te maken! Ik baalde er eerst van dat ik vorig jaar niet al ben geweest, maar achteraf had ik me dan waarschijnlijk geen houding weten te geven en had ik daar niks te zoeken. Denk hier ook over na, als je geen gesprek stof hebt dan denk ik dat je de dag moeilijk door komt, aangezien het toch een netwerk evenement is!
Nogmaals, dit is slechts een deling van een ervaring! Mocht iemand zich benadeeld voelen of willen dat ik inhoud van deze post verwijder dan wel vervorm, neem dan even contact op! Ik zou ook graag de ervaringen van andere Hardtraxxers horen! Ik hou het nu voor gezien want de dag is lang genoeg geweest (2,5 uur heen en 2,5 uur terug reizen

)