Shoutbox | Zoeken (tijdelijk uitgeschakeld)
Ongelezen bericht Geplaatst op 07 dec 2016 23:23 
 
Hardtraxx Elite
Avatar gebruiker

Leek me interessant om hier een discussie over te starten :)

Sample packs: het is geen nieuw verschijnsel. Vroeger had je de packs van Blutonium Boy, bijna elke producer is wel bekend met Vengeance en tegenwoordig heb je (voor hardstyle) ook die van Frontliner en wat vrijgegeven kicks van Noisecontrollers.

Noisecontrollers wordt natuurlijk al jaren geroemd om zijn technische vaardigheden, die van kicks maken in het bijzonder. De kick uit Ctrl Alt Delete is jaren lang de standaard geweest in de scene waar alle (mainstream) kicks aan gespiegeld werden. Nu deze kicks is weggegeven, samen met wat recentere kicks uit de NC studio, hoor je deze echter in een heel groot deel van alles wat er nu uitkomt.

Waar vroeger nog veel waarde werd gehecht aan een eigen sound door middel van sound design, lijkt de focus nu meer te liggen op wat er met de sounds gedaan wordt, niet wie ze maakt. Zo beschikken alle talenten die bij Scantraxx binnen gehaald worden naar verluid over de zogenoemde 'Scantraxx soundbank': een verzameling samples en presets die door de jaren heen door de gevestigde namen gemaakt zijn. Ook zijn bij opkomende producers op Lose Control sporen van kicks van Wildstylez te vinden.

Zelfs sommige grote namen lijken niet meer de moeite te (willen) nemen om nog zelf kicks te produceren. In diverse platen van onder anderen Atmozfears, Psyko Punkz en zelfs Headhunterz lijken de kicks van NC te zijn verwerkt.

Elektronische muziek is natuurlijk van oudsher een tak van muziek waarin veel gesampled wordt. Sommige subgenres ontlenen er zelfs hun bestaansrecht aan. De hamvraag: valt deze vorm ook onder artistieke vrijheid en samplen, of hebben we hier te maken met gemakzucht die dreigt uit te monden in een crisis waarin er geen producers meer zijn die in staat zijn tot het maken van (oa) een eigen kick?

Brand los! :D
Ongelezen bericht Geplaatst op 08 dec 2016 01:28 
 
Hardtraxxer

Zou het niet zo zijn dat er tegenwoordig minder waarde wordt gehecht aan de kick in een track? Ik doel vooral op de meer euforische hardstyle van tegenwoordig, waar de nadruk vaak ligt op de melodie en eventuele zang. Persoonlijk denk ik dat de nieuwe generatie hardstyle luisteraars aan de euforische kant een track/producer niet zo zullen beoordelen op de kicks, als in: "die producer vind ik leuk/stom want die maakt harde/zachte/mooie/lelijke kicks" Eerder zullen ze tracks leuk vinden om een bepaalde (zang)vocal, melodie, oid.

Producers merken dit en verleggen hun aandacht meer richting het perfectioneren van andere elementen. Voor het gemak selecteren ze een al bestaande kick die een beetje bij de track past. Niemand (behalve wellicht de wat oudere luisteraar) die er iets om geeft.

In de Raw hardstyle (sorry voor de hokjes) ligt dit wellicht wat anders lijkt me omdat de kick daar meestal een groter deel van de track bepaald. Maar het zal ook daar wel gebeuren.

tl;dr huidige hardstyle publiek hecht minder waarde aan (eigen) kicks tov andere elementen. producers gaan hier in mee.

Ik vind het zelf overigens niet erg als producers dit doen. Beter goed gejat dan slecht verzonnen. al is het niet echt meer gejat als alles vrijwillig online gegooid wordt.
Ongelezen bericht Geplaatst op 08 dec 2016 09:14 
 
Donateur
Avatar gebruiker

Florizo schreef:
In de Raw hardstyle (sorry voor de hokjes) ligt dit wellicht wat anders lijkt me omdat de kick daar meestal een groter deel van de track bepaald. Maar het zal ook daar wel gebeuren.

Ik was vorig jaar weer een keer naar Loudness. Rond de 20 platen gehoord met (een afgeleide van) de Chronic Disorder kick.
Ongelezen bericht Geplaatst op 08 dec 2016 11:26 
 
Hardtraxx Veteran

Ik ben niet zo thuis in de muziek. Maar is het ook niet een keer dat we zo'n beetje elk soort kick hebben gehoord. En dat er weinig opties nog zijn om een totaal nieuwe kick te maken die niet overdreven is maar wel afwijkt van de rest.

Met andere woorden :zijn we door de mogelijke verschillende kicks heen..
Ongelezen bericht Geplaatst op 08 dec 2016 12:31 
 
Hardtraxxer

RTM93 schreef:
Ik ben niet zo thuis in de muziek. Maar is het ook niet een keer dat we zo'n beetje elk soort kick hebben gehoord. En dat er weinig opties nog zijn om een totaal nieuwe kick te maken die niet overdreven is maar wel afwijkt van de rest.

Met andere woorden :zijn we door de mogelijke verschillende kicks heen..

Nee, dat zeker niet, maar het is wel tijd dat er weer een nieuwe soort kick ontstaat zodat iedereen die weer kan kopiëren. Je hebt nu (de meest gebruikte soorten):

- gated kick
- reverse bass
- 'Noisecontrollers'(/nustyle?) kick
- 'ping pong' kick

Natuurlijk zijn er altijd nog artiesten die zelf gewoon een originele kick maken die niet onder een van bovenstaande valt, maar vaak gaat het dan om ietwat meer 'experimentele' tracks (bijvoorbeeld een Geck-o).

Het is ook maar de vraag of, wanneer iemand een nieuwe, originele kick heeft bedacht, deze dan ook echt aan slaat bij het 'mainstream' publiek - wat ervoor zou zorgen dat ook op de grote festivals nummers deze kick zou worden gebruikt en weer als extra inspiratiebron voor andere artiesten zou kunnen dienen.

(Persoonlijk puntje blijft wel dat ik het niet echt vind kunnen dat je een kick - nota bene nog het element wat een track echt hardstyle maakt en dus naar mijn mening het belangrijkste element is in een hardstyle track - wordt gesampled. Sowieso is dingen één op één overnemen, dus zonder enige effectlagen eroverheen, al niet echt professioneel, maar zo'n belangrijk element is echt heiligschennis. Niet dat iemand behalve producers zich daar druk om maakt, maar dat ter zijde)
Ongelezen bericht Geplaatst op 08 dec 2016 13:19 
 
Artiest

Tja, samplepacks bestonden ook al in de tijd dat Noisecontrollers zijn 'Ctrl Alt Delete' kick maakte.

Ik denk dat de grootste reden van deze ontwikkelingen ligt bij het feit dat produceren veel populairder is geworden de laatste jaren. Waar je vroeger nog met analoge hardware moest werken kun je nu eenvoudig je vst'tjes downloaden op het internet. Ook kun je tegenwoordig heel veel informatie op het internet vinden. Denk aan tutorials, masterclasses, maar ook Facebook etc.

De scene is denk ik qua sounddesign ook veel volwassener geworden. Zoals Florizo al zei, zijn kicks, vooral bij de euforische kant, niet zo'n belangrijk element meer als dat dat vroeger was.
Ongelezen bericht Geplaatst op 08 dec 2016 18:02 
 
Hardtraxx Addict
Avatar gebruiker

Een psytrance-achtige kick wordt de nieuwe trend.
Ongelezen bericht Geplaatst op 08 dec 2016 18:16 
 
Hardtraxx Elite
Avatar gebruiker

Enemy Contact schreef:
De scene is denk ik qua sounddesign ook veel volwassener geworden. Zoals Florizo al zei, zijn kicks, vooral bij de euforische kant, niet zo'n belangrijk element meer als dat dat vroeger was.


Precies, maar persoonlijk vind ik dat erg jammer. De klank van je kick kan vind ik toch echt zorgen voor een 'signature sound'. Tot een aantal jaar terug kon je vaak aan de kick van een nieuwe plaat gelijk al horen van wie hij was, ookal had iedereen wel een zelfde soort kick. Die eigen sound van artiesten mis ik wel.
:)
Ongelezen bericht Geplaatst op 08 dec 2016 18:47 
 
Artiest

Zygoma schreef:
Enemy Contact schreef:
De scene is denk ik qua sounddesign ook veel volwassener geworden. Zoals Florizo al zei, zijn kicks, vooral bij de euforische kant, niet zo'n belangrijk element meer als dat dat vroeger was.


Precies, maar persoonlijk vind ik dat erg jammer. De klank van je kick kan vind ik toch echt zorgen voor een 'signature sound'. Tot een aantal jaar terug kon je vaak aan de kick van een nieuwe plaat gelijk al horen van wie hij was, ookal had iedereen wel een zelfde soort kick. Die eigen sound van artiesten mis ik wel.
:)


Maar tegenwoordig hoor je aan andere elementen van de track vaak van wie de track is..

Ben het wel met je eens hoor, maar lig er niet wakker van ^^
Ongelezen bericht Geplaatst op 08 dec 2016 20:12 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Citaat:
De scene is denk ik qua sounddesign ook veel volwassener geworden. Zoals Florizo al zei, zijn kicks, vooral bij de euforische kant, niet zo'n belangrijk element meer als dat dat vroeger was.


Ik snap dit punt niet helemaal. De scene is volwassener geworden dus worden nu kicks gesampled?
Ongelezen bericht Geplaatst op 08 dec 2016 20:32 
 
Artiest

Leonidas schreef:
Citaat:
De scene is denk ik qua sounddesign ook veel volwassener geworden. Zoals Florizo al zei, zijn kicks, vooral bij de euforische kant, niet zo'n belangrijk element meer als dat dat vroeger was.


Ik snap dit punt niet helemaal. De scene is volwassener geworden dus worden nu kicks gesampled?


Nou, tracks zijn qua sounddesign in het algemeen aardig veranderd t.o.v. 'vroeger'. Toen was het allemaal wat meer 'straight forward'.. Goede melodie, saw leadje en stevige kicks. Tegenwoordig merk je dat er veel meer elementen in een plaat worden gestopt. En ik denk dat daar meer aandacht naar uit gaat dan naar de kicks bijvoorbeeld. De kick is dus niet echt meer het signature van een producer. Aan de 'raw' kant ligt dit denk ik nog wel iets anders.

Desalniettemin vindt ik dat geen direct reden om kicks maar te samplen of te stelen. Wat naar mijn idee overigens ook niet heel veel gebeurt hoor.
Ongelezen bericht Geplaatst op 09 dec 2016 21:37 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Volgens mij valt het allemaal wel mee. Bovendien wordt er volgens mij niet eens heel veel aandacht meer gegeven aan scantraxx artiesten op een paar na.
Forumoverzicht » Algemeen » Algemeen