Omdat ik me goed kan vinden in Lyst zijn verhaal, heb ik er een paar 'enters' tussen gezet

Lyst schreef:
Nah het ligt anders.
Zover ik weet is het product en daarmee de term hardstyle pas in leven geroepen rond 2001. Dat er tracks bestaan uit de periode daarvoor die aan de eigenschappen van een hardstyle track voldoen en daarmee ook als hardstyle kunnen worden bestempeld klopt, de sound is immers niet van de ene op de andere dag ontstaan en is een mix van meerdere stromingen waaronder hardtrance, hardcore, hardhouse en italian nog wat waarvan ik zo niet op de naam kan komen.
Deze vormingsperiode werd door enkele actieve fans oorspronkelijk aangeduid met early hardstyle, al kan ik me niet echt meer herinneren dat het in die tijd echt een ding is geweest, ik bedoel ik was 12. In de periode 2006-2009 is er een ellenlange discussie geweest over de nieuwe hardstyle (dat wat jullie nu classic noemen), over dat het niks meer met hardstyle te maken had en dat het zich moest afsplitsen van het genre, omdat de harde kern er niets mee te maken wilde hebben. De meeste artiesten en de organisaties wilden hier echter niks van weten, omdat het merk hardstyle al behoorlijk aan de weg aan het timmeren was.
Door het gebrek aan identiteit en artiesten die overstapten naar de veel populairdere nieuwe stijl raakte de oorspronkelijke hardstyle een beetje in het verdomhoekje. De discussies hierover zijn hevig geëscaleerd op GHF (oud hardstyle forum, net als hardtraxx, maar dan internationaal), met bedreigingen en alles aan toe. De fans vonden dat hun muziek van hun werd afgepakt en reageerden dat vaak af op de nieuwe generatie die van de nieuwe hardstyle hield, aan de ene kant begrijpelijk, maar aan de andere kant luisterden jullie ook alleen maar naar wat jullie mooi vonden en konden jullie daar verder ook weinig aan doen, al waren er ook een aantal wijsneuzen die de situatie totaal niet begrepen en zodoende liep de situatie uit de hand.
Ik heb me in die tijd ook redelijk veel met die discussie bemoeid. Hoewel ik aan de kant stond van de oude garde en ik het eigenlijk met hun principes eens was, vond ik dat het vasthouden aan diezelfde principes de situatie alleen maar verslechterde.
Het principe was dat de nieuwe hardstyle zich af moest splitsen en er werd geforceerd de term nustyle geïntroduceerd, die echter nooit werd opgepikt door de organisaties en het gros van de artiesten. Omdat de term nustyle veelal gepaard ging met negatieve associaties en het kwam vanuit een kamp dat continu de nieuwe generatie alleen maar wegzette, is het vanuit die nieuwe generatie ook nooit opgepakt. Ondertussen liepen alle evenementen en releases gewoon door en werd de identiteit van de oude hardstyle eigenlijk afgepakt, omdat beide stromingen dezelfde term hanteerden.
Ik heb daarom in die tijd ook hard gepleit voor de term early hardstyle, ook al was die term niet ideaal vanwege een bepaalde tijdsaanduiding en het was natuurlijk tegen onze eigen principes. Maar ik vond dat onze muziek een eigen identiteit nodig had om überhaupt nog iets van een toekomst te hebben en zag al vrij snel in dat we het toch niet van de grote jongens gingen winnen en dat nustyle een utopie was. Ik heb in die periode daarna geprobeerd om met een radioshow (Early Hours) en een eigen forum het genre nog een beetje in leven te houden, maar het grote kwaad was natuurlijk 3 jaar eerder al geschied.
Maar goed, uiteindelijk zijn er wel feesten gekomen als Hard Classics en kregen de festivals na lang aandringen ook eindelijk hun eigen early hardstyle areas en groeide een van die area's weer uit tot een apart feest: Remember.
Zoals Bouke terecht aangeeft, zijn we op een punt beland waar de geschiedenis zich herhaalt en de hardstyle van 2006-2010? opnieuw de identiteit van het oorspronkelijke genre lijkt te delen, terwijl die twee van origine eigenlijk helemaal niet met elkaar door 1 deur kunnen. Schijnbaar ontbreekt dat kleine beetje respect, maar ik kan me er niet al te druk meer om maken. Het genre is op sterven na dood en de feesten waren toch iedere keer hetzelfde. Maar goed, voor de mensen die dergelijke feesten nog actief bezoeken kan ik t wel begrijpen.
Sorry voor de lap tekst en het onsamenhangende, mijn concentratie is eigenlijk te slecht om nog aan dit soort discussies deel te nemen, maar kon het dit keer toch niet laten.
Wat mij betreft trouwens: leuk om je toch een beetje mee te zien doen in deze discussie, Lyst

Dit is inderdaad toch wel een onderwerp waarbij ik vrijwel meteen aan jou moest doen denken.