Shoutbox | Zoeken (tijdelijk uitgeschakeld)
1, 2  Volgende
Ongelezen bericht Geplaatst op 05 okt 2016 17:46 
 
Hardtraxx Addict
Avatar gebruiker

Hey Hardtraxxers,

Vorige week had ik een avondje niet veel te doen dus ik besloot eens wat gedachten van mij op papier te zetten. Ik schreef een lap tekst over hardstyle en wat ik het allerjammerst vind aan haar ontwikkeling. De basis voor mijn stuk lag in fun en tijddoding; voor 'echte' publicatie is het niet geschreven.

Deze tekst is zeker niet geschreven om de waarheid te verkondigen, maar wel om lezers op creatieve manier aan het denken te zetten. Ik denk dat er op Hardtraxx altijd wel diehards te interesseren zijn voor wat leesvoer, dus wil ik mijn gedachten graag eens met jullie delen:

Citaat:
Biografie van hardstyle: van geboorte tot dood
Er was eens… Nee, stop! Ondanks het sprookjesachtige ontstaan van hardstyle, wordt dit geen verhaal dat eindigt met ‘hardstyle leefde nog lang en gelukkig’. Ondanks dat ik graag op die manier dit blog over mijn grootste liefde zou eindigen, is dat niet de realiteit. Op het moment lijkt hardstyle namelijk dood. Het doet me pijn om te zeggen, maar er is een snelle reanimatie vereist om ons aller liefde nog te redden.

“Huh? Dood? Het is mateloos populair!”, zou voor velen de reactie zijn. En dat is logisch: hardstyle-evenementen schieten nog steeds als paddenstoelen uit de grond en verkopen veelal in absurd tempo uit. Toch gaat het helemaal niet goed met hardstyle. Om te begrijpen hoe dat zit, moet eerst duidelijk zijn wat hardstyle nou eigenlijk is. In wezen zijn muziekgenres namelijk niet meer dan labeltjes; benamingen die je geeft aan ontastbaar materiaal. En daarin zit subjectiviteit opgesloten: wat is hardstyle eigenlijk? Om die vraag te beantwoorden en te begrijpen, neem ik mijn lezers graag mee op reis terug in de tijd.

Geboorte: hardstyle zoals het begonnen is
Vlak voor de laatste millenniumwisseling was er onvrede over de muzikale stromingen uit die tijd. De markten leken verzadigd en groeiden niet of gestaag. Voor dj’s en producers uit allerlei elektronische-dansmuziekrichtingen werd de concurrentie nijpend. Er moest gezocht worden naar nieuwe muziekstijlen voor nieuwe markten. En met name een groep oud-hardcore-dj’s was daarin erg succesvol. Het gaat om onder andere de legendes The Prophet, Luna, Pavo en (Lady) Dana. Zij lieten de harde distorted kicks en het hoge tempo van hardcore achter zich voor de kenmerkende reverse bass op iets minder dan 150 beats per minuut. Ze ontwikkelden zodoende een sound die dicht tegen de hardtrance aanlag. Al snel maakten ook andere dj’s uit allerlei andere muziekstijlen de overstap naar de nieuwe sound. Op feesten als Qlubtempo en Houseqlassics werden de melodische, hard doorbeukende maar niet geforceerde beats ten gehore gebracht. Organisator Q-dance registreerde in 2001 de term ‘hardstyle’ als haar merknaam. Met dank aan dj’s, producers en de organisator was hardstyle daarmee officieel geboren.

Glorietijd: hardstyle zoals het bedoeld is
De hardstyle zoals die ontstaan was, bleef jarenlang een vaste kern liefhebbers bedienen. Er kwamen steeds meer concepten bij die zich bijna volledig door hardstyle lieten vertegenwoordigen, waaronder de nog lopende concepten Qlimax en Defqon.1. Hardstyle bleef een open genre met veel variatie en veel invloeden van andere muziekstijlen. Maar in 2006 keerde het tij. Er begon een sterk uniform imago van hardstyle te ontstaan en er werd steeds conventioneler geproduceerd. Producers als Wildstylez, Headhunterz, Brennan Heart en D-Block & S-te-Fan veranderden de muziekstijl op een manier die een groter publiek zou aanspreken. De tamelijk onbekende reverse bass was niet langer standaard in de climax. Kicks die pitchen naar een hogere toon en indrukwekkende vocalen stonden centraal in de hardstyle. Qua populariteit in Nederland maakte hardstyle haar snelste groei ooit door. Hardstyleliefhebbers waren unaniem tevreden.

Dood: hardstyle en haar nabestaanden
Natuurlijk bestond er in de begintijd en glorietijd wat zachtere en wat stevigere hardstyle. De verschillen waren echter genuanceerd en alles viel onder de noemer hardstyle. Hier kwam een einde aan toen rond 2010 de hardstyle voor het eerst in twee stromingen met eigen sounds verdeeld zou raken. Artiesten als Ran-D en Adaro begonnen met het produceren van RAW hardstyle. Deze stijl liet zich kenmerken door felle screeches, harde kicks en een duister thema. Aanvankelijk was het een verademing om een nieuwe soort stevige hardstyle te hebben waarmee feesten afgesloten konden worden. Maar al snel sloeg de RAW hardstyle door. De kick-screechformule werd en wordt totaal uitgebuit, de teksten steeds depressiever, kickrolls te pas en te onpas geplaatst en de doelgroep anders dan voor de gevestigde hardstyle. Dat uit zich niet alleen in de muziek, maar ook in de fans. Mondkapjes, maskers, legerkleding en andere nieuwe kenmerken worden door de nieuwe doelgroep geïntegreerd in de hardstyle community.

Tegenover de RAW hardstyle staat euphoric hardstyle, dat voortborduurt op de gevestigde sound maar deze toch aanpast. De laatste jaren zijn bij de euphoric hardstyle toegankelijkheid, opbeurende melodieën, vrolijke zang en hoge kicks een steeds belangrijkere rol gaan spelen. Op die manier beweegt de euphoric hardstyle in tegengestelde richting van de RAW hardstyle. Die divergente ontwikkeling is zonde: de hardstylecommunity wordt minder één geheel en hardstyle is niet meer één herkenbare sound. Steeds vaker waarderen hardstyleluisteraars nog maar een van de twee stromingen, omdat deze te ver uit elkaar zijn komen te liggen. En dat is zonde, want naar mijn idee zijn de saamhorigheid in community en kenmerkende sound juist de kracht van hardstyle. Echte hardstyle, laten we zeggen: middenhardstyle, bestaat niet meer. Het genre heeft twee nieuwe muziekstijlen op de wereld gezet maar liet daarbij zelf het leven. Dat was niet nodig, als de verhoudingen niet zoek waren geraakt en de uitersten niet zo doorgetrokken waren. Evenementen waarbij hardstyle centraal staat, zijn anno 2016 schaars. Vaak voert RAW hardstyle de boventoon op Nederlandse evenementen, terwijl in het buitenland de toegankelijk euphoric hardstyle juist aanslaat. Daardoor blijft de splitsing van hardstyle zich onverminderd voortzetten.

Nostalgie: hardstyle en de hoop op renaissance
Het enige dat voor mij – en veel anderen – rest, is met nostalgische gevoelens terugblikken naar de tijd dat echte hardstyle nog bestond. Uit de tijd voordat het publiek totaal veranderde en tevredenheid daalde. Nog vaak droom ik van een renaissance: de wedergeboorte van hardstyle zoals die begonnen en/of bedoeld is. Het enige dat ik met die droom kan, is ervan genieten terwijl ik hoop dat die droom ooit uitkomt. Hoop koester ik wel degelijk. Het kan immers geen toeval zijn dat er anno 2016 toch ineens artiesten opstaan die dezelfde nostalgische gevoelens hebben. Daarbij denk ik bijvoorbeeld aan Sound Rush of Atmozfears. Zij hebben een voorkeur voor hardstyle die niet in een hokje te plaatsen is. Zij durven nog eens een plaat uit den ouden doosch erbij te pakken. Ik nomineer deze artiesten dan ook voor helden van het jaar. Wie weet, dichten zij het gat tussen de hardstylestromingen weer en wordt hardstyle wedergeboren. Ik droom en ik hoop.


Ik hoop dat het een beetje interessant leesvoer was. Opmerkingen, kritiek, discussie, meningen en andere reacties zijn welkom. :thumbup:
Ongelezen bericht Geplaatst op 05 okt 2016 20:08 
 
Hardtraxx Beheerder
Avatar gebruiker

Nu ook op de voorpagina :)
http://hardtraxx.nl/blogs/biografie-van ... -dood.html
Ongelezen bericht Geplaatst op 05 okt 2016 20:48 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Erg interessant om te lezen :)

Toch nog een vraag. Je hebt het over een wedergeboorte van hardstyle zoals die begonnen en/of bedoeld is. Dit lees ik als een tijdsplek van de hardstyle waar er nog geen raw hardstyle bestond. Doel je daar ook op?

Even later heb je het over 'het gat dichten tussen de stromingen'. Dit vind ik dan weer anders dan een wedergeboorte. Dit lees ik meer als een tijdsplek waar de substromingen hand in hand kunnen doorgaan, met de 'normale hardstyle' als de derde stroming. Is dit wel echt een wedergeboorte?
Ongelezen bericht Geplaatst op 05 okt 2016 21:01 
 
Donateur
Avatar gebruiker

Met veel plezier gelezen, en uitstekend voer voor een mooie discussie!

Wat je schrijft is naar mijn mening helemaal waar. Dit is iets waar ik het samen met vrienden regelmatig over heb. Echter is de opsplitsing die in 2009/2010 begonnen behoorlijk goed te verklaren. Het probleem wat net voor die tijd begon te spelen was dat gevestigde namen uit die tijd de hardstyle steeds toegankelijker probeerde te maken. er werden steeds meer zoetsappige vocals gebruikt, er werden steeds meer invloeden gehaald uit de toen mateloos populaire dutch/dirty house, en hardstyle begon steeds meer zijn identiteit te verliezen.

Vooral het Nederlandse hardstyle publiek was hier totaal niet blij mee, en ook artiesten die in die tijd opkwamen konden zich niet vinden in die richting. vanuit dat principe is de RAW ontstaan als tegengeluid. Deze is in korte tijd mateloos populair geworden, en trok naast de ontevreden hardstyle luisteraars ook heel veel publiek aan uit de hardcore scene. Het is ook voornamelijk hier waar al die vage dingen als mondkapjes, legerbroeken, ausies, en dat soort onzin vandaan komt.

De toegankelijke kant van de hardstyle is vervolgens doorgegaan op het pad van steeds toegankelijker worden, omdat er voor het eerst ook buiten Nederland op grote schaal nieuw publiek werd aangetrokken.

Echter denk ik wel dat we op een keerpunt beland zijn. Er staat een nieuwe generatie op die ooit begonnen zijn in de tijd dat hardstyle gewoon hardstyle was. deze jongens zijn nu op een punt gekomen dat ze gave hebben om waanzinnige producties neer te zetten, en deze sound waar ze ooit mee begonnen zijn terug te halen.

Dit viel mij voor het eerst echt op, op afgelopen Qlimax, waar door Bass modulators en Atmozfears 2 hele dikke sets werden weg gezet die ,op een uitzondering na, toch flinke platen draaide met grote melodieën en toch ook behoorlijke stevige kicks. Maar ook het aantal plaatjes met de een reverse bass er in was aanzienlijk hoger dan de jaren er voor. en deze platen kwamen niet alleen voorbij in het classic setje van Isaac.

Als laatste zijn er dan nog de feesten met het tijdmachine concept die ook heel erg populair zijn. Alle vergeten parels van vroeger worden daar terug onder de aandacht gebracht. En ook hierdoor zullen er artiesten zijn die deze sound "vergeten" waren maar deze wel weer gaan oppikken.

Met artiesten als Bass Modulators, Noisecontrollers, Atmozfears, Sound Rush, Audiotricz, Coone(zie laatste album) enz. denk ik dat er hele goede hoop is dat dit gat wat ontstaan is door de afsplitsing snel weer opgevuld wordt, en dat we weer met net zo veel plezier kunnen beuken en genieten als vroeger.
Ongelezen bericht Geplaatst op 05 okt 2016 21:21 
 
Hardtraxx Elite
Avatar gebruiker

Leuk stuk, maar dat men rond 2005/2006 "unaniem tevreden" was is natuurlijk niet waar.
Er speelde zich toen ongeveer hetzelfde af als nu, al ging het toen allemaal naar 1 nieuwe variant toe ipv 2 uitersten. Heeft nog tot best wel wat relletjes geleid, met (wat mij betreft) als dieptepunt het drama op GHF, waarbij GHF zelfs een tijd uit de lucht is geweest uit onvrede.

Daarnaast inderdaad wat TheNabster aangeeft: Raw is min of meer ontstaan als 'protestbeweging', het was echt niet allemaal koek en ei toen dat begon. De hardstyle scene was rond 2011 redelijk verzadigd, iedere keer het vaste recept of juist flirten met house/pop. Veel mensen konden niks met de steeds softer en toegankelijker wordende muziek, waardoor de raw ontstond. Raw was toen een tijdje redelijk exclusief, de 'massa' kreeg er weinig van mee, aangezien het toen nog niet op de grote feesten aanwezig was. Qlimax, Hard Bass en Defqon werden gevuld met alle grote namen, niet met raw. Hier op Hardtraxx smeekte men destijds tevergeefs om meer raw op feesten.

Pas toen b2s met Loudness kwam en Ran-D & Adaro begonnen met Gunz 4 Hire is het wel echt enorm gaan groeien in populariteit, waarna raw een prominentere plek kreeg op feesten (want er viel geld te halen). Hierdoor kwamen er weer meer mensen mee in aanraking, vicieuze cirkel. Komt ook nog bij dat een aantal hardcore artiesten de (vanuit hun perspectief) toegankelijkere kant op is bewogen, die konden dus naadloos aansluiten bij de raw.

Raw is nu (mijn insziens) echter zo enorm gepusht overal dat we uit zijn gekomen bij de situatie die je in je stukje hebt beschreven :)

Ten slotte moet alles natuurlijk in de context van de tijd geplaatst worden. Waar Tatanka in 2008 nog verguisd werd toen hij zijn remix van Katy Perry draaide op Qlimax, werd een plaat als Lose My Mind in de zomer van 2011 een grote hit en stond Year of Summer in 2013 in de top 40.
Ongelezen bericht Geplaatst op 05 okt 2016 21:24 
 
Hardtraxx Veteran

TheNabster schreef:
Met veel plezier gelezen, en uitstekend voer voor een mooie discussie!

Wat je schrijft is naar mijn mening helemaal waar. Dit is iets waar ik het samen met vrienden regelmatig over heb. Echter is de opsplitsing die in 2009/2010 begonnen behoorlijk goed te verklaren. Het probleem wat net voor die tijd begon te spelen was dat gevestigde namen uit die tijd de hardstyle steeds toegankelijker probeerde te maken. er werden steeds meer zoetsappige vocals gebruikt, er werden steeds meer invloeden gehaald uit de toen mateloos populaire dutch/dirty house, en hardstyle begon steeds meer zijn identiteit te verliezen.

Vooral het Nederlandse hardstyle publiek was hier totaal niet blij mee, en ook artiesten die in die tijd opkwamen konden zich niet vinden in die richting. vanuit dat principe is de RAW ontstaan als tegengeluid. Deze is in korte tijd mateloos populair geworden, en trok naast de ontevreden hardstyle luisteraars ook heel veel publiek aan uit de hardcore scene. Het is ook voornamelijk hier waar al die vage dingen als mondkapjes, legerbroeken, ausies, en dat soort onzin vandaan komt.

De toegankelijke kant van de hardstyle is vervolgens doorgegaan op het pad van steeds toegankelijker worden, omdat er voor het eerst ook buiten Nederland op grote schaal nieuw publiek werd aangetrokken.

Echter denk ik wel dat we op een keerpunt beland zijn. Er staat een nieuwe generatie op die ooit begonnen zijn in de tijd dat hardstyle gewoon hardstyle was. deze jongens zijn nu op een punt gekomen dat ze gave hebben om waanzinnige producties neer te zetten, en deze sound waar ze ooit mee begonnen zijn terug te halen.

Dit viel mij voor het eerst echt op, op afgelopen Qlimax, waar door Bass modulators en Atmozfears 2 hele dikke sets werden weg gezet die ,op een uitzondering na, toch flinke platen draaide met grote melodieën en toch ook behoorlijke stevige kicks. Maar ook het aantal plaatjes met de een reverse bass er in was aanzienlijk hoger dan de jaren er voor. en deze platen kwamen niet alleen voorbij in het classic setje van Isaac.

Als laatste zijn er dan nog de feesten met het tijdmachine concept die ook heel erg populair zijn. Alle vergeten parels van vroeger worden daar terug onder de aandacht gebracht. En ook hierdoor zullen er artiesten zijn die deze sound "vergeten" waren maar deze wel weer gaan oppikken.

Met artiesten als Bass Modulators, Noisecontrollers, Atmozfears, Sound Rush, Audiotricz, Coone(zie laatste album) enz. denk ik dat er hele goede hoop is dat dit gat wat ontstaan is door de afsplitsing snel weer opgevuld wordt, en dat we weer met net zo veel plezier kunnen beuken en genieten als vroeger.

Dit dus. Gewoon.

Sowieso sluit ik me helemaal aan bij je woorden nabster.

Vond dit een leuk blog en goed geschreven.
Enig punt van kritiek vind ik dan toch wel de ietwat depressieve gedachten. Want hoewel er een grotere kloof lijkt te ontstaan zijn er nog genoeg feesten die in een avond het hele spectrum van de hardstyle ter gehore brengen. En overal om me heen. Ook op de Raw feesten , kom ik steeds nog mensen tegen die alle hardstyle luisteren. Maar op een feest gewoon meer behoefte hebben aan dom lomp rammen en niet zo zeer de meezing uplifting hardstyle.
Dat bewaren ze liever voor thuis.
Ongelezen bericht Geplaatst op 05 okt 2016 21:30 
 
Artiest
Avatar gebruiker

Mooi om te lezen, maar je hebt het over een splitsing die altijd aanwezig is geweest binnen de Hardstyle. Dat is nooit veranderd en ook nooit actiever of passiever geworden. In het begin was het Hardtrance-Hardstyle, daarna werden de hokjes verplaatst naar Hardstyle-Nu-Style en Early Hardstyle om vervolgens de switch te maken naar Hardstyle, Rawstyle/Raw Hardstyle. Echter zijn de producers tegenwoordig 'more resourceful' en beschikken over meer mogelijkheden dan in 2006-2007. Daardoor lijkt die splitsing tegenwoordig veel groter :)

De splitsing tussen harder/duisterder/rauwer is altijd aanwezig geweest, maar het beestje kreeg telkens een andere naam. Nu de manier van produceren van Hardcore en de huidige stroming rauwe Hardstyle kleiner is geworden en Hardcore toch veel grond heeft verloren, komen veel Hardcore-fans toch ook op die stroming af tegenwoordig, terwijl dat eerder altijd 'onbegane grond' was. Al die punten dragen bij aan de huidige staat van de Hardstyle. Voor de een geweldig, voor de ander een reden om terug te kijken op de nostalgie zoals het was.
Ongelezen bericht Geplaatst op 05 okt 2016 21:47 
 
Hardtraxx Elite
Avatar gebruiker

Laat dit aan Bouke over pls
Ongelezen bericht Geplaatst op 05 okt 2016 21:52 
 
Hardtraxx Veteran

Fothermucker schreef:
Laat dit aan Bouke over pls

Niet elk blog hoeft van Bouke te komen als een ander ook iets moois kan schrijven wat stof geeft tot discussie? :)
Ongelezen bericht Geplaatst op 05 okt 2016 21:53 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Leuk om te lezen en ik heb wel ongeveer hetzelfde.

Maar volgens mij was B-Front 1 van de eerste artiesten die raw begon te produceren, dat resulteerde in Loudness (wat er wel al eerder was geloof ik) eind 2010 in de Factory010. Na Decibel stond er namelijk een groot interview met B-Front in dat boekje.
Ik kan helaas niet zo snel dat interview terugvinden.
Ongelezen bericht Geplaatst op 05 okt 2016 21:57 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Zygoma schreef:
Heeft nog tot best wel wat relletjes geleid, met (wat mij betreft) als dieptepunt het drama op GHF, waarbij GHF zelfs een tijd uit de lucht is geweest uit onvrede.


Iemand die mij hier meer over kan vertellen? Ben er wel benieuwd naar.

Overigens leuk stuk verder :thumbup:
Ongelezen bericht Geplaatst op 05 okt 2016 22:04 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Zygoma schreef:
Leuk stuk, maar dat men rond 2005/2006 "unaniem tevreden" was is natuurlijk niet waar.
Er speelde zich toen ongeveer hetzelfde af als nu, al ging het toen allemaal naar 1 nieuwe variant toe ipv 2 uitersten. Heeft nog tot best wel wat relletjes geleid, met (wat mij betreft) als dieptepunt het drama op GHF, waarbij GHF zelfs een tijd uit de lucht is geweest uit onvrede.

Dit wou ik inderdaad ook al posten. In principe had dit verhaal (als je de details wat aanpast) ook 10 jaar geschreven kunnen worden. Ik denk zelfs dat de verschillen tussen (fans van) early en de hardstyle die erna kwam, groter zijn dan de verschillen tussen raw en euforisch vandaag de dag. En dat maakt het juist ook weer interessant, aangezien het eigenlijk allemaal al eens is gebeurd. Wie weet post er over 10 jaar iemand die anno 2016 de hardstyle in is komen rollen over hoe het in 2016 allemaal beter was.

Een genre als geheel past zich aan naar de massa. Nustyle was populairder dan early, en dus stierf dat op den duur uit. Daarna kwamen echter tracks als Lose my Mind die wéér een veel groter publiek aanspraken, en dus veranderde de muziek daarmee mee. En ook de raw zie je eigenlijk per jaar toegankelijker worden, en een groter publiek aanspreken.

Ook de hoop op een renaissance komt me bekend voor, maar is waarschijnlijk meer hoop dan verwachting. Early luisteraars hebben ook jarenlang gehoopt dat de nustyle-bubbel wel een keer zou knappen. Ondertussen kan ik denk ik met een redelijke zekerheid zeggen dat die hoop niet meer uit gaat komen.

Ik kan me dan ook niet echt vinden in de laatste alinea's van TheNabster over een keerpunt. Ik als 'kickpurist' krijg eigenlijk helemaal geen 2004-2010-gevoel van de hedendaagse tracks van Bass Modulators, Coone of Atmozfears. En de Tijdmachine-concepten zijn inderdaad populair, maar er waren ook jarenlang speciale early-feesten. Deze zijn praktisch allemaal vervangen door juist die classics feesten. Immers, net als 10 jaar geleden trekt die muziek nou eenmaal een grotere groep luisteraars, en dat telt voor organisaties. En zo zou het me niks verbazen als over een paar jaar de 'classics' dusdanig opgeschoven zijn dat ook de 2004-2010-stijl nergens meer te horen is. Ik zag nu bijvoorbeeld al mensen vragen om namen als Da Tweekaz en Wasted Penguinz in het Tijdmachine-topic. Het is eigenlijk een soort natuurlijke selectie voor populaire muziek.
Ongelezen bericht Geplaatst op 05 okt 2016 22:29 
 
Donateur
Avatar gebruiker

Bouke schreef:
Zygoma schreef:
Leuk stuk, maar dat men rond 2005/2006 "unaniem tevreden" was is natuurlijk niet waar.
Er speelde zich toen ongeveer hetzelfde af als nu, al ging het toen allemaal naar 1 nieuwe variant toe ipv 2 uitersten. Heeft nog tot best wel wat relletjes geleid, met (wat mij betreft) als dieptepunt het drama op GHF, waarbij GHF zelfs een tijd uit de lucht is geweest uit onvrede.

Dit wou ik inderdaad ook al posten. In principe had dit verhaal (als je de details wat aanpast) ook 10 jaar geschreven kunnen worden. Ik denk zelfs dat de verschillen tussen (fans van) early en de hardstyle die erna kwam, groter zijn dan de verschillen tussen raw en euforisch vandaag de dag. En dat maakt het juist ook weer interessant, aangezien het eigenlijk allemaal al eens is gebeurd. Wie weet post er over 10 jaar iemand die anno 2016 de hardstyle in is komen rollen over hoe het in 2016 allemaal beter was.

Een genre als geheel past zich aan naar de massa. Nustyle was populairder dan early, en dus stierf dat op den duur uit. Daarna kwamen echter tracks als Lose my Mind die wéér een veel groter publiek aanspraken, en dus veranderde de muziek daarmee mee. En ook de raw zie je eigenlijk per jaar toegankelijker worden, en een groter publiek aanspreken.

Ook de hoop op een renaissance komt me bekend voor, maar is waarschijnlijk meer hoop dan verwachting. Early luisteraars hebben ook jarenlang gehoopt dat de nustyle-bubbel wel een keer zou knappen. Ondertussen kan ik denk ik met een redelijke zekerheid zeggen dat die hoop niet meer uit gaat komen.

Ik kan me dan ook niet echt vinden in de laatste alinea's van TheNabster over een keerpunt. Ik als 'kickpurist' krijg eigenlijk helemaal geen 2004-2010-gevoel van de hedendaagse tracks van Bass Modulators, Coone of Atmozfears. En de Tijdmachine-concepten zijn inderdaad populair, maar er waren ook jarenlang speciale early-feesten. Deze zijn praktisch allemaal vervangen door juist die classics feesten. Immers, net als 10 jaar geleden trekt die muziek nou eenmaal een grotere groep luisteraars, en dat telt voor organisaties. En zo zou het me niks verbazen als over een paar jaar de 'classics' dusdanig opgeschoven zijn dat ook de 2004-2010-stijl nergens meer te horen is. Ik zag nu bijvoorbeeld al mensen vragen om namen als Da Tweekaz en Wasted Penguinz in het Tijdmachine-topic. Het is eigenlijk een soort natuurlijke selectie voor populaire muziek.



Misschien dat we elkaar verkeerd begrijpen, of dat ik het niet helemaal goed omschreven heb, maar dat is niet helemaal wat ik bedoelde.

een keerpunt, als letterlijk terug naar die sound, gaat nooit meer gebeuren. Muziek veranderd, smaken veranderen, en ook de mogelijkheden die producers hebben veranderen en gaan veel verder dan vroeger. terug naar die sound gaan zou dus eerder achteruitgang dan vooruitgang zijn.

Wat ik bedoelde met keerpunt heeft te maken met een sound die voor de opsplitsing wel bestond, maar daarna een beetje in de vergetelheid is geraakt. De RAW heeft zeker aan het begin (en zelfs nu nog) een soort race gehad wie de hardste en lompste RAW plaat kon maken. De euforische kant is daarentegen steeds zachter en toegankelijker geworden. Beide sounds zijn dus afgesplitst van een soort middenweg, en die middenweg is lange tijd niet echt meer geproduceerd. Naar mijn mening gebeurd dat nu wel weer steeds meer.

De genoemde artiesten zetten naar mijn mening platen neer die niet kwa sound maar wel kwa opzet weer voldoen aan die middenweg, namelijk grote meeslepende melodieën met vette teksten, en flink drive in de platen. Het krijgt allemaal weer wat meer ballen.
Ongelezen bericht Geplaatst op 05 okt 2016 22:42 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Dan had ik je inderdaad verkeerd begrepen :thumbup:
Voor mij persoonlijk is zowel de raw als de euforische kant anno 2016 niet zo interessant op een paar uitzonderingen na, dus een middenweg vanaf dit punt waarschijnlijk ook niet echt. Ik zou zelf een terugkeer naar oudere sounds dan ook niet als een achteruitgang zien. Maar dat is smaak natuurlijk.
Ongelezen bericht Geplaatst op 05 okt 2016 23:38 
 
Hardtraxx Addict

Zygoma schreef:
maar dat men rond 2005/2006 "unaniem tevreden" was is natuurlijk niet waar.


Verre van zelfs.

Arboza schreef:
je hebt het over een splitsing die altijd aanwezig is geweest binnen de Hardstyle. Dat is nooit veranderd en ook nooit actiever of passiever geworden. In het begin was het Hardtrance-Hardstyle, daarna werden de hokjes verplaatst naar Hardstyle-Nu-Style en Early Hardstyle om vervolgens de switch te maken naar Hardstyle, Rawstyle/Raw Hardstyle. Echter zijn de producers tegenwoordig 'more resourceful' en beschikken over meer mogelijkheden dan in 2006-2007. Daardoor lijkt die splitsing tegenwoordig veel groter :)


100 x dit.
Ongelezen bericht Geplaatst op 06 okt 2016 10:15 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Zygoma schreef:
Pas toen b2s met Loudness kwam en Ran-D & Adaro begonnen met Gunz 4 Hire is het wel echt enorm gaan groeien in populariteit, waarna raw een prominentere plek kreeg op feesten (want er viel geld te halen).

Toen B2S begon met Loudness, is het inderdaad steeds harder gegaan, maar tussen de Loudness uit 2010 en G4H zit bijna een jaar. Ik weet nog dat ik op Decibel '11 was en eigenlijk de hele dag in de Loudness wou zijn, omdat die stroming mij veel beter beviel dan de 'mainstream' van die tijd. De Raw Hardstyle is eind 2010/begin 2011 pas écht begonnen te rollen en G4H was de eerste Live-act (Toch?) die er op sprong en die de populariteit echt omhoog liet schieten. Vanaf de Loudness in december 2011 kwam er ook steeds meer 'dagjesvolk' op Loudness af.

@Redman Er staan veel punten in je tekst, waar ik het niet mee eens ben. Die in mijn idee toch anders zijn gebeurd dan jij ze beschrijft.
Ongelezen bericht Geplaatst op 06 okt 2016 12:40 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Bouke schreef:
Ik zag nu bijvoorbeeld al mensen vragen om namen als Da Tweekaz en Wasted Penguinz in het Tijdmachine-topic.


Ja letterlijk. Wtf is dit dan. :/
Ongelezen bericht Geplaatst op 06 okt 2016 13:01 
 
Hardtraxx Addict
Avatar gebruiker

Was toentertijd blij met de splitsing: kon mij totaal niet vinden in de ultracommerciële sound die toen massaal geproduceerd werd (slappe stuiterkicks met te vrolijke melodieën en zoetsappige vocalen), iets wat resulteerde in een aversie tegen (voornamelijk) Scantraxx. Was helemaal fan van het andere uiterste. Alles moest harder. En dat gebeurde. Reden dat raw zo populair is geworden op feesten, is denk ik de sfeer die er hangt. Iedereen is lekker gek aan het doen, terwijl je op de mainstages van de grote feesten verontwaardigde blikken toegeworpen krijgt als je een doodstampje gooit (ook al is het maar een kleine). Ik heb het dan wel over klaplongstampings tijdens setjes van bijvoorbeeld Atmozfears of Noisecontrollers. Kan thuis van beide uitersten (raw en euphoric) genieten, maar op een feestje ga ik toch echt liever naar de raw stages. Op een feest willen veel mensen non-stop knallen, en daar leent raw (zowel de muziek als de sfeer) zich beter voor.

Muziekstijlen evolueren nou eenmaal en dat is niet per definitie slecht. Ben overigens wel van mening dat er qua opzet steeds meer wordt geproduceerd zoals in de periode 2006-2011 (melodieus en hard tegelijk).
Ongelezen bericht Geplaatst op 06 okt 2016 14:26 
 
Hardtraxx Crew
Avatar gebruiker

kingxxl schreef:
Op een feest willen veel mensen non-stop knallen, en daar leent raw (zowel de muziek als de sfeer) zich beter voor.

Ik vind dat er al een hele tijd een grafstemming heerst en er juist totaal geen sprake van sfeer meer is. Zijn natuurlijk uitzonderingen, maar over het algemeen vind ik het toch echt bedroevend.
Ongelezen bericht Geplaatst op 06 okt 2016 14:42 
 
Hardtraxx Elite
Avatar gebruiker

patrickjeb schreef:
Zygoma schreef:
Pas toen b2s met Loudness kwam en Ran-D & Adaro begonnen met Gunz 4 Hire is het wel echt enorm gaan groeien in populariteit, waarna raw een prominentere plek kreeg op feesten (want er viel geld te halen).

Toen B2S begon met Loudness, is het inderdaad steeds harder gegaan, maar tussen de Loudness uit 2010 en G4H zit bijna een jaar. Ik weet nog dat ik op Decibel '11 was en eigenlijk de hele dag in de Loudness wou zijn, omdat die stroming mij veel beter beviel dan de 'mainstream' van die tijd. De Raw Hardstyle is eind 2010/begin 2011 pas écht begonnen te rollen en G4H was de eerste Live-act (Toch?) die er op sprong en die de populariteit echt omhoog liet schieten. Vanaf de Loudness in december 2011 kwam er ook steeds meer 'dagjesvolk' op Loudness af.


Da's m'n punt, toen kwam de 'massa' pas naar de raw toe :P
Ongelezen bericht Geplaatst op 06 okt 2016 16:01 
 
Hardtraxx Veteran

Magnetron schreef:
kingxxl schreef:
Op een feest willen veel mensen non-stop knallen, en daar leent raw (zowel de muziek als de sfeer) zich beter voor.

Ik vind dat er al een hele tijd een grafstemming heerst en er juist totaal geen sprake van sfeer meer is. Zijn natuurlijk uitzonderingen, maar over het algemeen vind ik het toch echt bedroevend.

Dan bezoeken we niet dezelfde feesten of je staat op de verkeerde plek. Of je hebt er zelf geen zin in om er een sfeervolle avond van te maken.

Ik wil niet zeggen dat sfeer per definitie beter is dan mainstage / euforisch / classic maar er is altijd goede sfeer en genoeg mensen die komen om gewoon lekker met elkaar los te gaan.
Ongelezen bericht Geplaatst op 06 okt 2016 18:56 
 
Hardtraxx Crew
Avatar gebruiker

RTM93 schreef:
Dan bezoeken we niet dezelfde feesten of je staat op de verkeerde plek. Of je hebt er zelf geen zin in om er een sfeervolle avond van te maken.

Ik wil niet zeggen dat sfeer per definitie beter is dan mainstage / euforisch / classic maar er is altijd goede sfeer en genoeg mensen die komen om gewoon lekker met elkaar los te gaan.

Ja, ik kijk het liefst de hele avond chagrijnig en word boos als mensen tegen me aan knallen. Tuurlijk niet :P

Zou natuurlijk goed kunnen, probeer altijd redelijk naar voren te gaan, maar valt me vrij vaak op dat mensen in een groepje staan en niet tot amper los gaan. Ook kijken ze je 'raar' aan als je mega lomp los gaat of er een oude plaat wordt gedraaid die 80% van het publiek net kent, dat vind ik altijd wat spijtig. Voor de rest vermaak ik me altijd prima met de eigen groep :D
Ongelezen bericht Geplaatst op 06 okt 2016 18:57 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Ik heb vooral een hekel aan al die treinen mensen die langs komen lopen tijdens een climax van een track.
Maar goed ik dwaal af :P
Ongelezen bericht Geplaatst op 07 okt 2016 16:35 
 
Aan het typen...
Avatar gebruiker

Maximumraver schreef:
Zygoma schreef:
maar dat men rond 2005/2006 "unaniem tevreden" was is natuurlijk niet waar.


Verre van zelfs.

Dit, stel je dat er op Hardtraxx zoveel onvrede heerst en zoveel uit de hand gelopen discussies op het forum zijn dat ze het forum meerdere keren offline hebben gehaald. Dat alles wat met de nieuwe hardstyle te maken heeft verboden wordt, dat de nieuwe grote namen van nu standaard gecensureerd worden. Dat er bedreigingen zijn geweest, advocaten aan te pas zijn gekomen en er naaktfoto's van Jor-D verspreid zijn. Dat is ongeveer de periode die jij beschrijft als "unaniem tevreden", maar dan op GHF, het internationale Hardtraxx van die tijd. xd

Als je niet zoveel weet van een periode is het verstandiger of om er niet over te schrijven en je alleen te richten op dat wat je wel kent, of je beter in te lezen. ^^
Ongelezen bericht Geplaatst op 07 okt 2016 19:01 
 
Hardtraxx Veteran

Lyst schreef:
Maximumraver schreef:
Zygoma schreef:
maar dat men rond 2005/2006 "unaniem tevreden" was is natuurlijk niet waar.


Verre van zelfs.

Dit, stel je dat er op Hardtraxx zoveel onvrede heerst en zoveel uit de hand gelopen discussies op het forum zijn dat ze het forum meerdere keren offline hebben gehaald. Dat alles wat met de nieuwe hardstyle te maken heeft verboden wordt, dat de nieuwe grote namen van nu standaard gecensureerd worden. Dat er bedreigingen zijn geweest, advocaten aan te pas zijn gekomen en er naaktfoto's van Jor-D verspreid zijn. Dat is ongeveer de periode die jij beschrijft als "unaniem tevreden", maar dan op GHF, het internationale Hardtraxx van die tijd. xd

Als je niet zoveel weet van een periode is het verstandiger of om er niet over te schrijven en je alleen te richten op dat wat je wel kent, of je beter in te lezen. ^^


Is er een plek waar ik de geschiedenis kan terug lezen. Dit was net 1 jaar voor ik erin ben gedoken en ben wel benieuwd naar die periode.
1, 2  Volgende
Forumoverzicht » Algemeen » Algemeen