Shoutbox | Zoeken (tijdelijk uitgeschakeld)
Ongelezen bericht Geplaatst op 05 jul 2017 14:04 
 
Hardtraxx Newbie

Beste allemaal,

Ik ben een tijdje geleden begonnen met kutten in Fruity Loops. Begin alles steeds een beetje beter te leren kennen, alleen kom ik er simpelweg niet uit hoe je nou een kick maakt.

Ik heb er al de nodige uurtjes aan youtube filmpjes op zitten, maar de meeste hiervan gaan zo verschrikkelijk snel dat het niet te volgen is en dat ik halverwege het proces alsnog met een glazige blik naar mijn scherm zit te kijken terwijl er een zwaar distorted geluid uit komt wat ik niet eens met woorden kan beschrijven.

In alle filmpjes valt mij op dat er meerdere lagen worden gebruikt. Welke lagen moet ik hebben, en wat kenmerkt elke laag en hoe krijg ik dit voor elkaar?

En voor iedereen het nodig vindt een preek te houden over ''leren door te doen''; tuurlijk, maar dat moet je wel weten wát je moet doen!
Ongelezen bericht Geplaatst op 05 jul 2017 15:57 
 
Hardtraxxer

Tja, geen idee wat voor uitleg ik moet gaan geven.. Tis gewoon letterlijk EQ > Distortion > EQ.. Verder is het gewoon allemaal uitzoeken wat voor jou werkt. Dat kan met die tutorials. Probeer anders een zo'n tutorial compleet na te maken. Gewoon steeds op pauze zetten en hetzelfde doen wat diegene ook doet.
Ongelezen bericht Geplaatst op 05 jul 2017 16:05 
 
Hardtraxx Newbie

Lars- schreef:
Tja, geen idee wat voor uitleg ik moet gaan geven.. Tis gewoon letterlijk EQ > Distortion > EQ.. Verder is het gewoon allemaal uitzoeken wat voor jou werkt. Dat kan met die tutorials. Probeer anders een zo'n tutorial compleet na te maken. Gewoon steeds op pauze zetten en hetzelfde doen wat diegene ook doet.


Ja precies, zo ver was ik ook ongeveer. Alleen valt me dus op dat ze telkens verschillende lagen maken. Een punch, een bass etc.

Ook valt me op dat ze bijvoorbeeld voor de punch een heel deel afknippen.

Hier kom ik dus niet uit!
Ongelezen bericht Geplaatst op 05 jul 2017 17:15 
 
Hardtraxxer

Een kick bestaat vaak uit 2 delen (kan ook 3 zijn als je de tok meerekent), een 'punch' en een 'tail'. Een punch is het eerst gedeelte dat ervoor zorgt dat de kick erin 'klapt', de tail is de distortion die daarop volgt (bij sommige kicks tegenwoordig is het bijna alleen maar subbass, oftewel in de frequentie reeks van 30-80 Hz) en deze wordt vaak meegepitcht met de melodie. Een house kick heeft vaak alleen een punch, een hardstyle kick beide. De lengte van de punch is vaak rond 1/4 deel van een beat. De 'tok' is het allereerste beetje van de punch, vaak erg hoog in frequentie en erg kort, en klinkt alsof je met bijvoorbeeld een potlood op de tafel tikt (dat klinkt als 'tok', vandaar de naam). Sommige zien dat als een apart deel van de kick, ik dan weer niet. De punch bevat bijna het gehele frequentie spectrum. De tail bevat ook het gehele hoorbare frequentie spectrum (mocht dat niet duidelijke zijn, dat is dus zo rond de 20-20.000 Hz) met als belangrijkste onderdeel de subbass (die zorgt ervoor dat je op festivals niet rustig in een Dixie kan zitten zonder dat je alle kanten op trilt), maar vaak zorgen bijgeluiden onder de 30Hz ervoor dat het rommelig klinkt dus dat wordt dan d.m.v. een EQ eraf gehaald.

Nou, allemaal leuk en aardig, maar hoe maak je er één? Daar zijn echt tig manieren voor. Sommigen beginnen met een simpele 909 kick en gaan deze aan één stuk door EQ'en en distorten, anderen delen de kick op in meerdere delen (punch, tail, subbass) en maken elk deel apart (door een basis kick te nemen en tijdens het EQ'en en distorten puur te focussen op een bepaald gedeelte van de kick). Natuurlijk kan je ook van beide manieren gebruiken als je tijdens het klooien (wat ongeveer 90-95% van je tijd is) ineens op een gigantisch dikke punch komt, of op een perfecte layer die je bovenop je bestaande kick kan gooien om deze aan te dikken.

Hoe ik begon is door EKS-9 te openen als plug-in (EKS-9 is een kick-generator, hierin kan je dus een simpele 909 kick nabootsen om de basis te leggen voor je uiteindelijke kick, het is een generator plugin net als 3xOsc of Nexus), hierin een lekkere basis kick te maken en deze vervolgens te routen naar een lege channel in de mixer. In de mixer gooi je op de eerste regel een EQ (de standaard Fruity Parametric EQ 2 is goed zat, doet wat ie moet doen zonder veel CPU te verbruiken, een andere veelgebruikte en zeer goede EQ is die van Fabfilter maar deze gebruikt wel aanzienlijk meer CPU) en verander je daarin wat dingen, zoals bijvoorbeeld een boost rond de 500-600Hz (om de punch dikker te maken) en zo rond de hogere frequenties (12.000Hz+, om het geheel iets helderder te laten klinken). Natuurlijk kan je dit naar eigen vrijheid anders doen, speel er vooral mee en let op wat elke kleine verandering met het eindresultaat doet. Na de EQ wordt er vaak een distortion plugin gebruikt (dus één plekje naar beneden in de mixer - als de EQ op regel 1 staat, staat de distortion op regel 2). Distortion is eigenlijk gewoon het veranderen van het originele geluid door er een bepaald algoritme op te gooien. Het effect dat volgt kan echt van alles zijn, en er zijn meerdere soorten distortion (plug-ins) met elk hun eigen effect. Een greep uit de meestgebruikte distortion plug-ins:

- CamelCrusher
- CamelPhat 3
- FilterBank 3
- Ohmicide
- Trash 2
- TriDirt
- Venm

Het hele idee van de EQ vóór de distortion is dat je zo precies kan bepalen wát er precies gedistort wordt, als jij vooral de mid frequenties boost dan zal vooral de punch (en ook de tail een beetje) veranderen, en niet zozeer de lage/hoge frequenties.

Als jij dan een (of meerdere) distortion(s) hebt gebruikt, volgt er vaak weer een (of meerdere) EQ(s), gevolgd door nóg meer distortion, etc. Tussendoor zou er eventueel ook nog een compressor kunnen worden gebruikt, helaas kan ik de werking hiervan niet zo goed uitleggen maar het komt neer op dat het geheel wat meer wordt 'samengedrukt', waardoor het luider klinkt zonder dat de hoeveelheid dB verandert. Details gaan bijvoorbeeld verloren en veel 'puristen' vinden dit zonde, maar in de huidige EDM wereld is het bijzonder als je dit juist niet doet. (zoek maar eens op: "loudness war")

Probeer voor de rest gewoon zo veel mogelijk tutorials te kijken (en gewoon veel te klooien :P), en probeer de logica te vinden achter wat zij doen, het is vrijwel altijd hetzelfde trucje alleen met andere plug-ins/op een iets andere wijze. Het komt uiteindelijk gewoon neer op sample -> (EQ + distortion) keer 1000 -> resultaat. Dag daarna gebruik je het resultaat als sample en begint het hele riedeltje opnieuw, je samplet en bewerkt gewoon je eigen werk totdat je er tevreden mee bent. Of je koopt een kant en klare kick, dan ben je veel sneller klaar, haha


Tl;dr:
Robbae schreef:
''leren door te doen''
Ongelezen bericht Geplaatst op 05 jul 2017 18:02 
 
Hardtraxx Elite
Avatar gebruiker

Het is ook belangrijk om kicks van andere uit elkaar te knippen, te filteren en te analyseren zodat je weet welke frequenties je moet distorten en welke je weg moet halen.
Ongelezen bericht Geplaatst op 05 jul 2017 20:25 
 
Hardtraxxer

2017 hardstyle kick tutorial. Iedereen doet het, van atmozfears naar bass modulators en terug.

1: Zoek een track met een ripbare kick
2: Zoek nog een track met een ripbare kick
3: Plak de kicks opelkaar
4: Artiestennaam_F.wav.
Ongelezen bericht Geplaatst op 05 jul 2017 23:04 
 
Hardtraxxer

Mark With A Tarrel schreef:
Het is ook belangrijk om kicks van andere uit elkaar te knippen, te filteren en te analyseren zodat je weet welke frequenties je moet distorten en welke je weg moet halen.

Ook erg belangrijk inderdaad, een referentie kick. Kijk of je ergens op het internet een goeie kick kan vinden (goede kwaliteit geluidsbestand en ook een kick waarvan jij denkt: "zo hoort een kick te klinken") en bekijk vervolgens met een frequentie analyse plugin oid welke frequenties er actief zijn (wat ik bijvoorbeeld doe, is EQUO onderaan op mijn master channel in de mixer gooien en het effect volume van EQUO helemaal naar links draaien, helemaal uit zetten dus, zo zie je precies welke frequenties er ongeveer actief zijn zónder dat het effect heeft op je output geluid). Op deze manier kan je in de beginfase, door veel te vergelijken, kijken of je bijvoorbeeld meer (sub)bass moet toevoegen of juist moet weghalen, meer hoog moet toevoegen, etc. Als je meer ervaring hebt met kicks maken, heb je een referentie kick niet meer nodig en kan je (aan de hand van zo'n analyse plugin) gelijk zien/horen wat er nog mist

Wanneer je de referentiekick afspeelt, zorg er dan wel voor dat je (tijdelijk) alle effecten op je master channel even uit zet zodat die niet het geluid van je referentiekick beïnvloeden en je dus een valse referentie hebt.

Ook een tip: als je geen geld/ruimte hebt voor studio monitoren, investeer in een goeie koptelefoon en/of geluidskaart, zodat je alles zo goed en helder mogelijk kan horen. Koop vooral geen koptelefoon met extra (sub)bass, hij moet juist zo eerlijk mogelijk zijn (alles zo veel mogelijk weergeven zoals het daadwerkelijk is) zodat je niet op een fout spoor wordt gezet en je kick/track stiekem bagger blijkt te zijn
Ongelezen bericht Geplaatst op 06 jul 2017 02:10 
 
Hardtraxx Newbie

Probleem is dat beginnende producers willen dat hun kick op die van anderen lijkt, liefst van grote namen. Waarom iets nadoen dat al bestaat, gewoon een eigen kick creëren, origineel zijn, ook al klinkt ze mss wat vreemd. Kicks zijn al heel wat veranderd in de laatste 10 jaar en gaan nog veranderen...
Ongelezen bericht Geplaatst op 06 jul 2017 11:44 
 
Hardtraxxer

BigB schreef:
Probleem is dat beginnende producers willen dat hun kick op die van anderen lijkt, liefst van grote namen. Waarom iets nadoen dat al bestaat, gewoon een eigen kick creëren, origineel zijn, ook al klinkt ze mss wat vreemd. Kicks zijn al heel wat veranderd in de laatste 10 jaar en gaan nog veranderen...


Referentie kick is gewoon goed hoor, perfect namaken is toch veel te moeilijk. Als je maar zo een kick gaat maken denk je eerst dat het een goeie kick is, maar als je hem vergelijkt met een professionele kick is je eigen kick totaal niet dik genoeg enzo. (heb ik wel 100000 keer gehad namelijk)
Ongelezen bericht Geplaatst op 06 jul 2017 13:29 
 
Hardtraxx Elite
Avatar gebruiker

Je kan heel makkelijk zien welke frequenties je moet hebben door de Match EQ functie van Fabfilter Pro-Q 2 te gebruiken. Ook erg handig om te bepalen hoeveel sub bass je kick nodig heeft, ik gebruik dan meestal de so high kick van NC als referentie.

Verder gebruik ik liever een sonogram analyser, geeft duidelijker de tijd dimensie weer naar mijn zin.
Ongelezen bericht Geplaatst op 06 jul 2017 14:56 
 
Hardtraxx Newbie

Re-vamp schreef:
Hopelijk kan ik het een beetje overzichtelijk uitleggen:

We beginnen als allereerst met een 909 kick. Ikzelf gebruik eks-9, maar er kan ook drumazon, tremor of een andere 909 simulator gebruikt worden. Een 909 kick is de basis voor een hardstyle kick.

Link je 909 kick aan een mixerchannel en nu kan je gaan eq-en en distorten!
Om een indicatie te geven hoe ik mn mixerchannel ongeveer opbouw

- Camelcrusher (met de preset british clean. Somehow werkt dit heel goed voor mij gezien het niet zozeer distort maar meer crispy maakt)
- EQ (vanaf hier kan je gaan kiezen welke kant je op wilt. Voor een raw kick zou ik meer de Mids gaan pushen, en voor een euphorische kick raad ik je aan de technieken van de frontliner kick tutorial te volgen. Ik maak meer de rauwe kant van de kicks dus daar gaan we ook mee verder)
- Ohmicide (Distortion. hierin heb je 3 bands, een voor de laag, een voor de mids en een voor de highs. Rond de helft zit je goed met de bands, maar speel hier ook mee!)
- EQ (fixeer je hierop welke frequencies jij denkt die meer nodig hebben, wees hier ook creatief in)
- Camelphat (mijn favoriete distortion plugin. heel eerlijk gezegd kan ik je niet in de puntjes uitleggen hoe dit werkt, maar check mn tutorial onderaan. hierin zie je wel ongeveer wat het doet.)

Vanaf hier verschilt het. Sowieso omwisselend EQ-Disto-EQ-disto, Verdere distortion plugins die ik hiervoor gebruik zijn devastor, trash 2, venm en fruity waveshaper. De plugin waarmee ik EQ is fabfilter pro Q 2

Let wel op, de kick is nu nog niet af! je moet nog gaan stapelen. Zoals de tutorial onderstaand ook wel een beetje uitlegt, maak je verschillende kicks en combineer je deze. Dit kan je zo gek maken als je zelf wilt natuurlijk.

Wat ook een handigheidje is, is dat je de tail en de punch van elkaar scheid:
Afbeelding
Dit is een kick welke al af is. Hierin zie je heel duidelijk het verschil tussen de punch (het begin, +- de eerste 70 milliseconde) en daarna de tail.

De punch is vaak 70 ms, maar kan eventueel wat langer zijn in de raw. Als de punch te lang is valt de drive vaak weg van de kick en dat is zonde. Een punch kan je ook maken dmv een 909 en eq-disto. Hierna knip je de tail eraf en ga je de punch verder bewerken, stretchen en doe ermee wat je wilt, zo lang het goed klinkt!

Verder kijk deze (veelste oude) tutorial van mij maar eens, wie weet steek je er nog wat van op!



Super uitleg dit! Vanavond maar weer eens mee aan de slag!
Ongelezen bericht Geplaatst op 10 jul 2017 23:36 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Hele goede uitleg van de heren hierboven, daar kan je zeker wat mee.

Voor de kicks die ik heb gemaakt heb ik ook tutorials gevolgd voor het begin. Vervolgens heb ik mijn kick in stukjes geknipt en veel ge EQ'd en gedistorted. Gewoon van alles in elke combinatie proberen, en als het beter klinkt dan je eerdere kick, dan kan je daar weer mee verder. Mijn manier zal misschien wel niet de beste of snelste manier zijn, maar zo krijg je wel een goede feeling wat wel en niet lekker klinkt.

Grappig detail is dat de punch van mijn kicks gekomen is van een klein ander stukje van de kick die ik per ongeluk op reverse heb gezet. Goed voorbeeld dat je met een beetje aankloten en dingen proberen best ergens kan komen. Nadeel is wel dat het precieze proces niet meer goed opnieuw uit te voeren is.
Forumoverzicht » Algemeen » Producer's Corner