Shoutbox | Zoeken (tijdelijk uitgeschakeld)
Ongelezen bericht Geplaatst op 07 dec 2012 13:59 
 
Hardtraxx Newbie

Hallo ik zit al lang met deze vraag als ik op sommige dingen een low cut met een Eq op 30Hz

dan word mijn geluid harder, hoe kan dit?

voorbeeld
zonder low cut (zie DB meter)

Afbeelding


met low cut (zie DB meter)

Afbeelding

zou iemand mij dit kunnen uitleggen alvast bedankt
Ongelezen bericht Geplaatst op 07 dec 2012 18:57 
 
Hardtraxx Beheerder
Avatar gebruiker

HIj clipt zeker heel erg. want normaal bij een kick, denk dat het hier ook om een kick gaat. dan zit er erg veel bass maar daardoor drukt het de mid frequencies weg. wanneer je low cut op 30hz dan komt er meer ruimte vrij voor de mid frequencies. ik denk dat dit je probleem is.
Ongelezen bericht Geplaatst op 07 dec 2012 20:00 
 
Hardtraxx Addict

Maar dat geeft normaal niet zo'n groot verschil. Hij gaat 5,2 db harder.
Ongelezen bericht Geplaatst op 07 dec 2012 20:32 
 
Hardtraxx Newbie

Niet 100% zeker, maar ik gok dat dit met de fase te maken heeft. Omdat je in het laag veel weghaalt, heeft het stuk boven je cut een hoop meer ruimte gekregen om vrij te bewegen. Je hebt dus minder tegendruk van de lagere frequenties, dus je geluid wordt harder.

Zoals je weet is geluid een drukgolf in de lucht. Het allerlaagste houdt in dit geval alles wat hoger zit wat meer in toom, omdat "de fase van de lagere frequenties die van de hogere wegdrukken". (Heel makkelijk en snel omschreven, zit nog wel wat theorie achter)

Als je een waveform analyzer eroverheen gooit, hoe ligt de kick dan rond de 0-lijn? Regelmatig, of veel meer druk naar de bovenkant als naar de onderkant? (Of andersom)

Edit: http://www.soundonsound.com/sos/dec10/a ... 1210-5.htm

Probeer het eens met een lineare fase eq?
Ongelezen bericht Geplaatst op 08 dec 2012 01:00 
 
Hardtraxx Newbie

Audiospectral schreef:
Niet 100% zeker, maar ik gok dat dit met de fase te maken heeft. Omdat je in het laag veel weghaalt, heeft het stuk boven je cut een hoop meer ruimte gekregen om vrij te bewegen. Je hebt dus minder tegendruk van de lagere frequenties, dus je geluid wordt harder.

Zoals je weet is geluid een drukgolf in de lucht. Het allerlaagste houdt in dit geval alles wat hoger zit wat meer in toom, omdat "de fase van de lagere frequenties die van de hogere wegdrukken". (Heel makkelijk en snel omschreven, zit nog wel wat theorie achter)

Als je een waveform analyzer eroverheen gooit, hoe ligt de kick dan rond de 0-lijn? Regelmatig, of veel meer druk naar de bovenkant als naar de onderkant? (Of andersom)

Edit: http://www.soundonsound.com/sos/dec10/a ... 1210-5.htm

Probeer het eens met een lineare fase eq?


Ah bedankt voor de reacties,

dat werkt inderdaad wel.

Grz
Forumoverzicht » Algemeen » Producer's Corner