Shoutbox | Zoeken (tijdelijk uitgeschakeld)
Ongelezen bericht Geplaatst op 24 okt 2012 12:26 
 
Hardtraxx Newbie

Dit is een tutorial die zich richt op het zelf opnemen van geluid. Mocht dit een onderwerp zijn waar je al de nodige kennis over bezit, raad ik je aan tutorials op te zoeken die wat dieper gaan. Deze tutorial is origineel geschreven door Audiospectral Custom Sound Solutions (http://www.audiospectral.net). Mocht je deze tutorial willen delen op andere fora, verzoek ik je deze gehele tekst te kopieren.

Ik ben al een tijdje bezig met het zelf opnemen van samples. Ik gebruik hiervoor een USB microfoon (MXL USB 006). Toen ik deze microfoon kocht was hij volgens mij rond de 100 euro. Opzich vind ik het zelf een redelijke goede microfoon, ook de online reviews zijn goed. Toch waren mijn eerste paar opnames nou niet bepaald enorm sterk. Omdat ik wist dat er meer in deze microfoon zat dan wat ik eruit haalde, ben ik gaan experimenteren met wat verschillende factoren waarvan ik dacht dat ze van invloed zouden kunnen zijn. Door middel van deze experimenten en wat naslagwerk dat online stond, ben ik tot een manier van opnemen gekomen die voor mij goed werkt. Deze manier van opnemen zou ik graag met jullie willen delen, wellicht dat jullie er wat aan hebben.

Ik zal niet alleen het opnemen zelf behandelen, maar ook de eerste stap die ik zet, nadat mijn opname klaar is. Namelijk het zoveel mogelijk reduceren van achtergrondgeluiden in mijn opnames.

Reflecties (akoestiek) + deel omgevingsgeluid elimineren
Een audio opname wil je vaak zo puur en strak mogelijk hebben. Dit houdt dus onder andere in dat je niet teveel geluid van je opnameruimte wilt meenemen in je opname en zo veel mogelijk puur van het geluid dat je wilt opnemen. (Dit geldt niet voor elke vorm van opname. Sommige professionele studio’s hebben hun opnameruimte akoustisch ingericht, dat de akoestiek een mooiere klank toevoegd aan het brongeluid van hun opnames. Gezien ik in een slaapkamerstudio werk, is dit bij mij niet van toepassing. Ik probeer altijd zo veel mogelijk van het brongeluid op te nemen, en zo min mogelijk van de ruimte om me heen.) Met dit in gedachte is het dus belangrijk de akoestiek en het omgevingsgeluid zo veel mogelijk weg te laten.

Ik doe dit zelf door wat makkelijk vormbare, geluidsabsorberende materialen om mijn microfoon heen te plaatsen. Zie onderstaande afbeelding:
http://bit.ly/Rgpfe3 (Even als link geplakt, in verband met de grootte)
Dit verdient nou niet bepaald de schoonheidsprijs, maar gelukkig valt de opstelling niet terug te zien in het eindresultaat. De microfoon staat vrij diep in de opstelling, ook al komt dat in deze foto niet heel goed naar voren.

Door de plaatsing van de materialen om de microfoon heen, kunnen er minder geluidsreflecties vanuit de ruimte doordringen tot de microfoon. Met andere woorden, je opname zal (in theorie) zuiverder moeten zijn met het omhulsel van geluidsabsorberende materialen.

Op deze manier wordt ook gelijk een deel van het omgevingsgeluid minder hoorbaar in je opnames. Hierbij doel ik bijvoorbeeld op het draaien van je pc op de achtergrond. Al het omgevingsgeluid dat nog wel binnen komt, valt later weg te werken. Hier kom ik later op terug.

Geluid opnemen
Ik ga er voor het gemak vanuit dat je zelf al weet hoe geluid vanaf je microfoon moet worden opgenomen.
Geluid opnemen op zichzelf is een vak apart. Je kunt uitgaan van verschillende microfoons, verschillende afstellingen van een microfoon, verschillende plaatsingen tegenover je instrument, etc, etc. Waarschijnlijk zijn dit geen factoren waar je je voor je eigen opnames zorgen over hoeft te maken. (Tenzij je een professionele bandopname wilt gaan maken of iets in die richting, maar in dat geval zul je dit stuk waarschijnlijk niet eens hoeven te lezen :) ) Ik heb wel een paar tips waarvan ik aanraad mee te gaan experimenteren:

1. Heb je geen plopfilter? Koop er één, of improviseer door bijvoorbeeld een handdoek over je microfoon heen te leggen. Dit is voornamelijk handig bij spraak/zangopnames. Bijvoorbeeld het uitspreken van de letter P kan een lelijk resultaat geven zonder plopfilter. Dit komt omdat er dan direct lucht in de microfoon wordt geblazen. Met een goed plopfilter valt dit te voorkomen.
2. Probeer verschillende opstellingen van je geluidsabsorberende materiaal (zie deel 1) te maken, en te luisteren welke opstelling voor jou het beste werkt.
3. Zorg dat de afstand die je van je microfoon houdt een beetje hetzelfde blijft. Doe je dit niet, krijg je vaak enorm veel volumeschil van het ene op het andere moment (teveel dynamiek). (Dit geldt niet altijd, als je met een getrainde vocalist/vocaliste werkt, zul je zien dat hij/zij bij hard stemgeluid het hoofd wat verder van de microfoon afhoudt)

De rest van de tutorial volgt in de volgende post, in verband met het maximaal aantal toegestane tekens
Ongelezen bericht Geplaatst op 24 okt 2012 12:27 
 
Hardtraxx Newbie

De rest van het opnemen is niet de grootste uitdaging, en wijst zichzelf eigenlijk. Zorg ervoor dat het geluid zo direct mogelijk in de microfoon valt, en zorg ervoor dat je niet te hard opneemt (in verband met clipping).
Ik ben van plan na mijn opname het fragment nog wat op te schonen door middel van iZotope RX. Zodra mijn opname klaar is, laat ik mijn opnameprogramma nog een aantal seconden doorlopen, zodat er een goed stukje van alleen het omgevingsgeluid wordt opgenomen. Mocht jij de volgende stap ook willen uitvoeren, raad ik je aan hetzelfde te doen.

Eerste nabewerking (opname opschonen)
Als het goed is heb je nu een vrij schone opname, met een aantal lege seconden aan het einde. De opname klinkt al vrij goed, maar op de achtergrond hoor je nog een klein beetje rommelachtig geluid vanuit de ruimte zelf. Om dit te verwijderen gebruik ik zelf iZotope RX. (http://www.izotope.com/products/audio/rx/) Toen ik voor het eerst zag hoe het opschonen van opnames door middel van dit programma werkte was ik nog sceptisch, tot ik het zelf probeerde. Mits op de goede manier toegepast, kan het je opnames enorm strak laten klinken.
De belangrijkste tool die ik gebruik voor het opschonen van mijn opnames binnen iZotope RX is de Denoiser. Een goede tutorial van hoe dit werkt, kun je hier vinden: http://www.youtube.com/watch?v=NH6wLKR77wM
Zoals ik al eerder zei, laat je opname een paar seconden door lopen voor je stopt met opnemen. Nu heb je aan het einde van de opname een mooi leeg stuk voor de Denoise tool, om daar vandaan te “learnen”.

Ik hoop dat dit iets is waar jullie wat aan hebben. Mocht je nog vragen hebben, stel ze in dit topic, of stuur even een mailtje naar [email protected]. Dan komt ik er zo snel mogelijk op terug.
Ongelezen bericht Geplaatst op 26 okt 2012 22:11 
 
Hardtraxxer

Op zich een prima tutorial, maar: wat is nu eigenlijk een geschikt opnameprogramma? Ik werk zelf in FL, maar daar krijg ik m'n microfoon niet goed op aangesloten ivm de Asio drivers e.d. Daarom gebruik ik maar Audacity, maar daar ben ik niet zo tevreden over omdat die bij de helft van m'n opnames crasht... Enige suggesties?
Ongelezen bericht Geplaatst op 27 okt 2012 09:58 
 
Hardtraxxer

Bakker Fijnebol schreef:
Op zich een prima tutorial, maar: wat is nu eigenlijk een geschikt opnameprogramma? Ik werk zelf in FL, maar daar krijg ik m'n microfoon niet goed op aangesloten ivm de Asio drivers e.d. Daarom gebruik ik maar Audacity, maar daar ben ik niet zo tevreden over omdat die bij de helft van m'n opnames crasht... Enige suggesties?


Als je een geluidskaart gebruikt en je microfoon daar op aan sluit dan moet het toch prima werken met FL volgens mij. Bij mij werkt het perfect.
Ongelezen bericht Geplaatst op 27 okt 2012 19:01 
 
Hardtraxxer

KicKProduction schreef:
Bakker Fijnebol schreef:
Op zich een prima tutorial, maar: wat is nu eigenlijk een geschikt opnameprogramma? Ik werk zelf in FL, maar daar krijg ik m'n microfoon niet goed op aangesloten ivm de Asio drivers e.d. Daarom gebruik ik maar Audacity, maar daar ben ik niet zo tevreden over omdat die bij de helft van m'n opnames crasht... Enige suggesties?


Als je een geluidskaart gebruikt en je microfoon daar op aan sluit dan moet het toch prima werken met FL volgens mij. Bij mij werkt het perfect.


Ik gebruik een Behringer C-1U Microfoon, die is op USB. En ik heb nog een cheape geluidskaart, past geen microfoon in :P
Ongelezen bericht Geplaatst op 07 nov 2012 11:37 
 
Hardtraxx Newbie

Bakker Fijnebol schreef:
Op zich een prima tutorial, maar: wat is nu eigenlijk een geschikt opnameprogramma? Ik werk zelf in FL, maar daar krijg ik m'n microfoon niet goed op aangesloten ivm de Asio drivers e.d. Daarom gebruik ik maar Audacity, maar daar ben ik niet zo tevreden over omdat die bij de helft van m'n opnames crasht... Enige suggesties?

Ik ben niet heel bekend met fruity, maar als ik er heel snel doorheen loop kan je in FL even hoge kwaliteits opnames maken als in elke andere DAW. Zorg wel dat je even die troep (Multi limiter ofzo?) van je master afhaalt, tenzij je weet hoe je hem goed moet toepassen.
Ongelezen bericht Geplaatst op 08 nov 2012 19:39 
 

Ook in fl kan dit hoor.
Gewoon de audio input van een mixer kanaal veranderen naar de microfoon toch
Ongelezen bericht Geplaatst op 03 dec 2012 12:01 
 
Hardtraxx Newbie

partybasher schreef:
Ook in fl kan dit hoor.
Gewoon de audio input van een mixer kanaal veranderen naar de microfoon toch

Ik heb even gekeken, en, ja, dat klopt! :)
Forumoverzicht » Algemeen » Producer's Corner