Dit is een tutorial die zich richt op het zelf opnemen van geluid. Mocht dit een onderwerp zijn waar je al de nodige kennis over bezit, raad ik je aan tutorials op te zoeken die wat dieper gaan. Deze tutorial is origineel geschreven door Audiospectral Custom Sound Solutions (http://www.audiospectral.net). Mocht je deze tutorial willen delen op andere fora, verzoek ik je deze gehele tekst te kopieren.
Ik ben al een tijdje bezig met het zelf opnemen van samples. Ik gebruik hiervoor een USB microfoon (MXL USB 006). Toen ik deze microfoon kocht was hij volgens mij rond de 100 euro. Opzich vind ik het zelf een redelijke goede microfoon, ook de online reviews zijn goed. Toch waren mijn eerste paar opnames nou niet bepaald enorm sterk. Omdat ik wist dat er meer in deze microfoon zat dan wat ik eruit haalde, ben ik gaan experimenteren met wat verschillende factoren waarvan ik dacht dat ze van invloed zouden kunnen zijn. Door middel van deze experimenten en wat naslagwerk dat online stond, ben ik tot een manier van opnemen gekomen die voor mij goed werkt. Deze manier van opnemen zou ik graag met jullie willen delen, wellicht dat jullie er wat aan hebben.
Ik zal niet alleen het opnemen zelf behandelen, maar ook de eerste stap die ik zet, nadat mijn opname klaar is. Namelijk het zoveel mogelijk reduceren van achtergrondgeluiden in mijn opnames.
Reflecties (akoestiek) + deel omgevingsgeluid eliminerenEen audio opname wil je vaak zo puur en strak mogelijk hebben. Dit houdt dus onder andere in dat je niet teveel geluid van je opnameruimte wilt meenemen in je opname en zo veel mogelijk puur van het geluid dat je wilt opnemen.
(Dit geldt niet voor elke vorm van opname. Sommige professionele studio’s hebben hun opnameruimte akoustisch ingericht, dat de akoestiek een mooiere klank toevoegd aan het brongeluid van hun opnames. Gezien ik in een slaapkamerstudio werk, is dit bij mij niet van toepassing. Ik probeer altijd zo veel mogelijk van het brongeluid op te nemen, en zo min mogelijk van de ruimte om me heen.) Met dit in gedachte is het dus belangrijk de akoestiek en het omgevingsgeluid zo veel mogelijk weg te laten.
Ik doe dit zelf door wat makkelijk vormbare, geluidsabsorberende materialen om mijn microfoon heen te plaatsen. Zie onderstaande afbeelding:
http://bit.ly/Rgpfe3 (Even als link geplakt, in verband met de grootte)
Dit verdient nou niet bepaald de schoonheidsprijs, maar gelukkig valt de opstelling niet terug te zien in het eindresultaat. De microfoon staat vrij diep in de opstelling, ook al komt dat in deze foto niet heel goed naar voren.
Door de plaatsing van de materialen om de microfoon heen, kunnen er minder geluidsreflecties vanuit de ruimte doordringen tot de microfoon. Met andere woorden, je opname zal (in theorie) zuiverder moeten zijn met het omhulsel van geluidsabsorberende materialen.
Op deze manier wordt ook gelijk een deel van het omgevingsgeluid minder hoorbaar in je opnames. Hierbij doel ik bijvoorbeeld op het draaien van je pc op de achtergrond. Al het omgevingsgeluid dat nog wel binnen komt, valt later weg te werken. Hier kom ik later op terug.
Geluid opnemenIk ga er voor het gemak vanuit dat je zelf al weet hoe geluid vanaf je microfoon moet worden opgenomen.
Geluid opnemen op zichzelf is een vak apart. Je kunt uitgaan van verschillende microfoons, verschillende afstellingen van een microfoon, verschillende plaatsingen tegenover je instrument, etc, etc. Waarschijnlijk zijn dit geen factoren waar je je voor je eigen opnames zorgen over hoeft te maken. (Tenzij je een professionele bandopname wilt gaan maken of iets in die richting, maar in dat geval zul je dit stuk waarschijnlijk niet eens hoeven te lezen
) Ik heb wel een paar tips waarvan ik aanraad mee te gaan experimenteren:
1. Heb je geen plopfilter? Koop er één, of improviseer door bijvoorbeeld een handdoek over je microfoon heen te leggen. Dit is voornamelijk handig bij spraak/zangopnames. Bijvoorbeeld het uitspreken van de letter P kan een lelijk resultaat geven zonder plopfilter. Dit komt omdat er dan direct lucht in de microfoon wordt geblazen. Met een goed plopfilter valt dit te voorkomen.
2. Probeer verschillende opstellingen van je geluidsabsorberende materiaal (zie deel 1) te maken, en te luisteren welke opstelling voor jou het beste werkt.
3. Zorg dat de afstand die je van je microfoon houdt een beetje hetzelfde blijft. Doe je dit niet, krijg je vaak enorm veel volumeschil van het ene op het andere moment (teveel dynamiek). (Dit geldt niet altijd, als je met een getrainde vocalist/vocaliste werkt, zul je zien dat hij/zij bij hard stemgeluid het hoofd wat verder van de microfoon afhoudt)
De rest van de tutorial volgt in de volgende post, in verband met het maximaal aantal toegestane tekens