Ik lees steeds dat firewire sneller is maar dat is niet altijd het geval. Dit gaat alleen op bij firewire 800, wat de
meeste externe geluidskaarten niet zijn. De meeste geluidskaarten zijn firewire 400 en dit wil zeggen 400Mbps. USB 2.0 heeft een snelheid van 480 Mbps, dus sneller als firewire 400. USB 1.x zou ik niet eens meer over nadenken.
Thunderbolt is vele malen sneller, zelfs sneller als USB 3. USB 3 heeft een snelheid rond de 4,8 Gbps. Hier gaat Thunderbolt nog even overheen met 10Gbps.
Maar heb je die snelheid allemaal nodig? Ik zal een voorbeeld geven, ik heb bewust een externe firewire 400 geluidskaart destijds gekocht. Dus eigenlijk de langzaamste, dit heb ik gedaan omdat bij een USB geluidskaart mijn Access Virus ging flippen en mega vertraging gaf.
Het is heel simpel te verklaren. Mijn virus TI, gaat over USB(ik gebruik geen midi) Dit vreet enorm veel bandbreedte, dus die 480Mbps, trekt die dan ook redelijk vol, zeker als je nog meer apparaten op je USB poorten heb zitten. Als je daar ook nog een geluidskaart bij gaat zetten dan heb je enorm veel last van latency omdat alle instructies in de wacht worden gezet en de aanvragen op elkaar staan te wachten omdat je bandbreedte van 480Mbps volloopt en dat merk je in, stotteren, hangen van de virus of krakend geluid. Zelfs met een aparte PCI USB kaart had ik er problemen mee, wel minder maar nog niet helemaal weg.
Firewire handelt zijn instructies(cycles) zelf af via een eigen chip op de controler en zal dan ook weinig tot niets van de CPU vragen, wat uiteindelijk bijna latency vrij is en maakt ondanks dat het trager is als USB 2.0 het wel heel stabiel. De audio interface van de virus zelf, ben ik niet zo weg van, dus heb ik dan ook nog nooit gebruikt en ervaring mee.
Ik weet niet welke software je gaat gebruiken, maar met Cubase(op windows en mac) en Logic heb je het minste gezeur, ik zeg duidelijk minste omdat daar soms ook nog weleens rare dingen gebeuren, dit ligt aan de drivers van Access en kan je ook niet heel veel aan doen en hopen dat ze bij een volgende release van de drivers issues hebben opgelost. Fruityloops in combinatie met een USB geluidskaart en virus TI is vragen om problemen. Staat het forum van Access vol mee. Sowieso moet je bij Fruityloop je virus iets eerder laten starten om hem in sync te krijgen en te houden.
Thunderbolt is echt super voor externe drives, koppelen van je macbook op het scherm van een Imac of zelfs in de toekomst memory of CPU uitbreidingen via Thunderbolt. Een audio interface op Thunderbolt zal ook zo zijn voordelen hebben denk aan uitgebreide DSP's bijvoorbeeld.
Of je een Thunderbolt audio interface gaat vinden voor rond de 200 euro dat betwijfel ik, ik denk eerder rond de 600 a 800 euro. En dan nog moet je je afvragen of je het nodig gaat hebben. Wat ik kan meegeven vanuit mijn ervaring is dat een firewire 400 audio interface en een Access virus TI prima met elkaar samen werken en super stabiel is.