Shoutbox | Zoeken (tijdelijk uitgeschakeld)
Vorige  1, 2
Ongelezen bericht Geplaatst op 14 sep 2012 14:06 
 
Hardtraxxer

artic raw schreef:
Sympozium schreef:
Ik denk dat er verschillende ideeen achter een kick kunnen zitten. Als eerste moet je weten wat voor kick je wilt hebben.
Om even als voorbeeld te nemen de raw kicks van zatox en de zogenaamde clean 'Nu style' Kicks. Als je weet wat voor kick je wilt hebben weet je ook een beetje wat voor geluid je wilt.
Ik zou een paar tracks uitzoeken met een soort gelijke kick en luisteren hoe die kick dan klinkt en hoe raw de tail is.
Een kick bestaat in mijn ogen uit 3 elementen ik zal het proberen uit te leggen:

De tok is het aanvallende 'tak' of 'tok' geluid aan het begin van de kick. Dit is het gedeelte waar de kick mee begint.

De bass spreekt voor zich deze zorgt voor de bass en bij de stijl die tegenwoordig gebruikt word, veranderd de bass van hoogte.

De Tail is het geluid dat achter de tok aankomt, deze is zeer bepalend qua sound wat je creert voor de kick.
Dit geluid kan je een echte raw stijl geven ( Zatox - My life ), maar ook de clean sound waar ik het over had ( Headhunterz - Power of the mind )

Om de kick tot 1 geheel te maken moet je zorgen dat de tail soepel overloopt in de tok, als dit geheel goed klinkt heb je in principe de sound die je wilt hebben, alleen mist de bass nog.
Als je de bass eronder wilt zetten moet hij uiteraard lekker dreunen maar dit moet niet het geluid van de tok/tail wegdrukken, om de 3 elementen 'in bedwang te houden' maak je gebruik van compressors die zorgen ervoor dat geluiden niet overheersen dit geeft je de mogelijkheid om bijvoorbeeld de tail wat meer power te geven.
Als je een kick wil die steeds van hoogte veranderd is belangrijk dat je tok op dezelfde hoogte blijft en je enkel de bass en de tail van hoogte laat veranderen, zo zorg je ervoor dat de tok sound niet lelijk gaat klinken.
Belangrijk bij het maken van een kick is het gebruik van equalizing en distortion ( Voordat dit allemaal goed gaat ben je een paar 100 uur verder met oefenen ).
En dan is de kick klaar, ik gebruik zelf FL Studio hierin open ik edison en speel de hele kick 1 x af en neem die dan op, de samplle die hier uitkomt gebruik ik voor de track waar ik dan aan werk.
Enkele voorbeelden van goeie plugins om te gebruiken voor distortion/equalizing zijn:

Voor equalizing een standaard equalizing uit het programma wat je gebruikt in mijn geval Fruity Paramatic EQ 2, dit komt niet zo nauw als je maar de tonen kunt dempen of verhogen.

Voor distortion:

- Campelphat
- Ohmnicide
- Blood overdrive
- Mogelijk is ook dat de plugin waar je je kicks mee gemaakt hebt een geintegreerde distortion heeft dit werkt ook goed.

Ik gebruik zelf Hydra vst plugin voor mijn kick. De nummers die ik als voorbeeld gaf zijn puur om aan te geven wat ik met de bepaalde begrippen bedoel.
Er zijn heel veel verschillende plugins voor distortions en Equalizers het is maar net wat je zelf fijn vind.

Ik hoop dat jullie dit helpt, dit is voor hoever ik het voor mezelf duidelijk heb. Ik ben zelf nog steeds bezig met het uitvogelen hoe ik mijn kicks kan verbeteren.
Als jullie vragen hebben stel ze maar als ik ze kan beantwoorden doe ik dat met alle plezier.


Bedankt voor je moeite om dit er op te gooien! zeker een topic waar ik heel wat aan heb!

Tnks :thumbup:

mucho gracias for the good tips :D
Ongelezen bericht Geplaatst op 17 sep 2012 22:32 
 
Hardtraxx Newbie

Misschien overbodig:

Equalizen: als je gaat equalizen dan kun je bepaalde frequenties boosten en cutten. Boosten betekend eigenlijk dat je bepaalde frequenties juist meer naar voren laat komen, cutten betekent dat je bepaalde frequenties juist minder goed naar voren laat komen. Bij 't maken van een kick is 't belangrijk je 500Hz (en 1000Hz) te boosten.

Distortion: als je gaat distorten, dan doe je eigenlijk de waveform 'verstoren'. Je hebt ontzettend veel mogelijkheden om te distorten. 't Effect hiervan is dat je bijv. in plaats van een doffe plof bij wijze van een geluid van een elektrische gitaar maakt (in 't extreme geval).

De combinatie van dist/EQ is belangrijk omdat je bepaalde frequenties gaat distorten. Als je je kick op 500Hz doet boosten, en vervolgens gaat distorten dan ga je al een vorm geven aan je kick. Probeer maar eens te spelen met de piek van je Equalizer terwijl je flink wat distortie erop gooit (zo leer je zelf een beetje wat ik bedoel).

Compressen: de naam zegt 't al, je geeft compressie. Als je kick bijv. heel erg hard in 't begin klinkt, en vervolgens snel afneemt in volume, kun je met een compressie ervoor zorgen dat de kick in volume iets meer gelijk blijft.

't is vooral zelf proberen! Door zelf te spelen met verschillende effecten kom je erachter waarvoor alles dient!

blijven EQen en blijven Distorten, zo kun je je kick precies naar jou wens maken. (er mist nog een hoop, maar hopelijk hebben jullie hier wat aan)
Ongelezen bericht Geplaatst op 24 sep 2012 08:30 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Innovators schreef:
Misschien overbodig:

Equalizen: als je gaat equalizen dan kun je bepaalde frequenties boosten en cutten. Boosten betekend eigenlijk dat je bepaalde frequenties juist meer naar voren laat komen, cutten betekent dat je bepaalde frequenties juist minder goed naar voren laat komen. Bij 't maken van een kick is 't belangrijk je 500Hz (en 1000Hz) te boosten.

Distortion: als je gaat distorten, dan doe je eigenlijk de waveform 'verstoren'. Je hebt ontzettend veel mogelijkheden om te distorten. 't Effect hiervan is dat je bijv. in plaats van een doffe plof bij wijze van een geluid van een elektrische gitaar maakt (in 't extreme geval).

De combinatie van dist/EQ is belangrijk omdat je bepaalde frequenties gaat distorten. Als je je kick op 500Hz doet boosten, en vervolgens gaat distorten dan ga je al een vorm geven aan je kick. Probeer maar eens te spelen met de piek van je Equalizer terwijl je flink wat distortie erop gooit (zo leer je zelf een beetje wat ik bedoel).

Compressen: de naam zegt 't al, je geeft compressie. Als je kick bijv. heel erg hard in 't begin klinkt, en vervolgens snel afneemt in volume, kun je met een compressie ervoor zorgen dat de kick in volume iets meer gelijk blijft.

't is vooral zelf proberen! Door zelf te spelen met verschillende effecten kom je erachter waarvoor alles dient!

blijven EQen en blijven Distorten, zo kun je je kick precies naar jou wens maken. (er mist nog een hoop, maar hopelijk hebben jullie hier wat aan)


Zeker niet ovebodig :thumbup:
Ik ben hier al bekend mee maar voor nieuwelingen is dit zeker wel handig
Ongelezen bericht Geplaatst op 27 sep 2012 16:58 
 
Hardtraxx Elite

erg bedankt!!! heb zovaak op youtube gekeken hoe mensen het deden maar echt amper wat van opgestoken maar dit helpt erg!!
Ongelezen bericht Geplaatst op 10 okt 2012 18:48 
 

Ik heb hier eens een artikel over geschreven. Misschien helpt het je:

http://boy-d.nl/index.php?option=com_co ... 20&lang=nl
Vorige  1, 2
Forumoverzicht » Algemeen » Producer's Corner