Shoutbox | Zoeken (tijdelijk uitgeschakeld)
Ongelezen bericht Geplaatst op 18 aug 2013 23:07 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Ik heb via de zoek functie nog geen Ableton Live topic kunnen vinden dus start ik er maar een.
Ik ben ooit samen met mede members van een andere forum begonnen aan een basis tutorial Ableton Live maar het is helaas daarbij gebleven
Het is al een tijd geleden en qua spelling klopt het een en het andere ook niet maar het gaat om het idee :P

Zijn er nog meer mensen hier die Ableton gebruiken?

--------------------------------------------------------------------------------

Artikelen:
Default live set
Midi instellingen
Warpen deel 1: Snel een track 'Beatmatchen'


Afbeelding


Session View
Session View is idaal voor de live gebruik.
Je hebt een overzicht opde clips welke je kan 'Launchen' en kan deze op een makkelijke manier combineren waardoor je een groot aantal mogelijkheden hebt.

Bovenin bevind zich de toolbar met onderdandere de transport knoppen.
Links heb je het Browser menu met daar de 'Groove Pool'.
Midden, hier bevind zich het hart van ableton waar het allemaal gebeurt.
Onderin vind je de 'Detail View' waar je de instrumenten en effecten terug kunt vinden.
Rechts bevind zich de 'Help View' of de 'File Manager'(word later uitgelegd!)
Het zal een stuk duidelijker worden doormiddel van dit filmpje:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=PhElsyqcXcs[/youtube]


Arrangement View
Afbeelding
(Bron Ableton.com)

Arrangement View zullen de meeste mensen wel herkennen als de 'traditionele' lay-out.
Bovenin bevind zich de toolbar met onderdandere de transport knoppen.
Links heb je het Browser menu met daar de 'Groove Pool'.
Midden, hier bevind zich het hart van ableton waar het allemaal gebeurt. Zoals je ziet is totaal anders in vergelijking met de Session View
Onderin vind je de 'Detail View' waar je de instrumenten en effecten terug kunt vinden.
Rechts bevind zich de 'Help View' of de 'File Manager' (word later uitgelegd)

Arrangement
Afbeelding
(Bron Ableton.com)



--------------------------------------------------------------------------------


Het veranderen van de 'default live set '

De default live set is simpelweg hetgeen wat je ziet als je ableton opstart. Als je ableton net hebt geïnstalleerd dan zie je het scherm van figuur 1. Je bevindt je nu in 'session view'. Bij het produceren maak ik daar eigenlijk nooit gebruik van maar gebruik ik liever de 'arrangement view'. Om deze instelling en andere instellingen die je prefereert niet bij elk project opnieuw te hoeven instellen, kun je de default live set naar wens instellen. Dit kan dus een hoop tijd besparen.
Afbeelding
Figuur 1 - Default live set na de installatie

Zoals ik al zei werk ik (en met mij denk ik velen) liever in de arrangement view. Je kan naar arrangement view door op tab drukken of door rechtsboven op de 3 horizontale streepjes te klikken (zie figuur 2-1). Naast deze aanpassing werk ik het meest met midi en wil ik vaak het liefst even een standaard beat om zo snel te kunnen beginnen met een melodie enzovoort. Je kan midi-tracks toevoegen door shortkey 'control + alt + t ' (voor audiotracks is de snelkoppeling 'control + t') te gebruiken of je kan rechtsklikken onder een bestaande track (zie figuur 2-2). Je kan voor elke track ook al de effecten en evt. de vst's instellen. Daarnaast kan je ook midi-clips toevoegen en zo dus een standaard beat maken zoals ik dat ook heb.



Afbeelding
In figuur 3 zie je wat nu mijn default live set is. Hierbij kun je zien bij 3-1 dat ik 2 groepen heb, namelijk 'beat' en 'additives'. Dit is handig om zo je view wat overzichtelijk te houden. Maar dit is niet het enige, je kan namelijk ook effecten over de hele groep laten werken. Dit vind ik vooral praktisch bij synths, omdat je dan met 1 filter alle synths kan beïnvloeden (dit scheelt veel rekenkracht voor je computer!). Ook kun je zien dat ik de levels allemaal heb verminderd, dit vond ik handig omdat ik nogal vaak tegen het probleem aanliep dat ik in het rood liep met m'n master. Maar goed, figuur 3 is dus hoe mijn default live set eruit ziet, dit is overigens de stap waar jouw beeld er wel eens heel anders uit kan gaan zien ;).



Afbeelding
Wat nu nog rest is het opslaan van de default live set (figuur 4-1). Dit is simpel: Ga naar preferences (shortkey: control + ,) -> File/Folder tab -> Save current set as default. Klaar is kees!






--------------------------------------------------------------------------------



Midi Instellingen

Een klein nadeel aan Ableton is dat hij midi apparatuur niet kan vinden als het programma draait.
Zet dus eerst al je midi apparatuur aan en start dan Ableton, zo zal hij je apparatuur wel vinden.
Afbeelding

In dit venster kun je al je midi instellingen aanpassen:
Afbeelding
Control input:
Hier kun je jouw midi controller kiezen zodat ableton vooringestelde settings gaat gebruiken.
Als je bijvoorbeeld een APC 40 hebt, hoef je deze niet te midi mappen.('Plug en Play')

Input: Hierbij kies je welke input je wilt hebben, in het bovenstaande geval kies je voor de APC40
Output: Hierbij kies je de output waar ableton zijn signaal naar moet sturen, in het bovenste geval kies je voor APC40. (doe je dit niet dan reageerd de midi controller niet op de uitgestuurde midi signalen van Ableton)


Dan komen we bij Midi Ports aan. De volgende functies gelden voor zowel de inputs als de outputs.

Track:
Hiermee zet je de input van je controller aan. Al het midi wat binnenkomt word rechts bovenin doormiddel van een geel blokje weer gegeven. Al de uitgaande midi signale worden het blokje eronder welke oranje word als er signaal word verstuurd.
Afbeelding

Sync:
Hiermee kun je Ableton laten Syncen met externe apparatuur bijvoorbeeld een: TR- 808.
Als je deze optie aanzet zal er Links boven een extra venstertje komen met de tekst: 'Ext'
(Als er mensen zijn die deze functie beter uit kunnen leggen dan hoor ik dat graag)
Afbeelding
Remote:
Als je deze optie aanzet voor de betreffende controller, dan word het midi signaal gebruikt om Ableton aan te sturen. Alle gemapte knoppen,faders, pads en dergelijke kun je alleen voor het aansturen gebruken, de niet gemapte controls behandeld hij als gewone midi input(Let wel op dat 'Track' en 'Remote' allebij aanstaan en dat dit per controller kan verschillen)
Afbeelding

--------------------------------------------------------------------------------

____
Warpen deel 1: Snel een track 'beatmatchen' .

In Ableton kun je een track met een vaste beat binnen een paar seconden 'beatmatchen' zodat hij in sync loopt met het gehele project.Als je audio in ableton laad zal het automatisch de sample of track analyseren en warpen.
Het warpen van loops en dergelijke gaat Ableton gemakkelijk af maar als het gehele tracks worden dan lopen ze vaak net niet helemaal gelijk. Dit is met een paar stappen gemakkelijk te corrigeren.

Eerst laad je het betreffende nummer in en vervolgens dubbelklik je op de clip. Je zult dan de waveform van de track in de Detail View zien. Ga dan naar de eerste beat, dit kan van alles zijn zolang er maar een vaste maat in zit. Bijvoorbeeld een kick of Hihat. Als je inzoomt op de eerste beat dan zie je meestal dat de eerste warp marker niet 100% op de beat staat.
Afbeelding

Als je genoeg inzoomt dan zie je ook grijze markers, dit zijn Transient markers.
Als je de eerste warp marker net ervoor of op de beat zet dan zal het er zo uit gaan zien:

Afbeelding
Om er zeker van te zijn dat hij goed staat kun je het beste ver inzoomen. Als de marker goed staat klik je op de marker en druk je op 'Set 1.1.1 Here' zodat de track ook bij de eerste beat begint:
Afbeelding

Het zal er dan ongeveer zo uit zien:
Afbeelding

Nu de warp marker goed staat is het tijd om de bpm goed te zetten.
Meestal zit Ableton aardig dicht in de buurt en je zult het soms niet meteen merken maar het is beters om de track 100% gelijk te laten lopen.
Afbeelding

Zoals je ziet komt het aardig dicht in de buurt van de 127 bpm en dat is ook de echte bpm van de track.
Je kunt het aantal bpm instellen door er op te klikken en 127 in te toetsen of met je muis te slepen.
Afbeelding

Nu loopt de track in sync met je project. Dit kun je controleren door de metronoom aan te zetten en door het nummer heen te 'scrollen'. Als hij niet goed gewarped is zul je dit hetaan het eind van de track het beste horen.
Ongelezen bericht Geplaatst op 19 aug 2013 13:22 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

ik gebruik t voor m'n mixen (pc)
en er is voor mij geen beter programma om dat mee te doen
Forumoverzicht » Algemeen » Producer's Corner