Oké mensjes, ik ben weer flink aan het SOG'en. Het leek me wel interessante om na talloze ervaringen een topic te openen over slaapverlamming. Even Wikipedia checken mocht je niet weten waar het over gaat
http://nl.wikipedia.org/wiki/SlaapverlammingZo zal ik u het voorval vertellen van afgelopen maandagochtend. Ik kon toen uitslapen in het huis van mijn zus na een flinke stapavond. Rond een uur of 9 werd ik voor de eerste keer wakker, en ik was van plan om zo lang mogelijk te blijven liggen omdat ik het gevoel had dat een enorme kater op me stond te wachten zodra ik op zou staan. Ik viel terug in slaap en droomde wat. Elke keer als ik "wakker" werd trad slaapverlamming op. Mijn hersenen zijn dus al wakker maar mijn lichaam slaapt nog. Ik kan me eigen niet bewegen en mijn ademhaling heb ik ook niet onder controle, ik kan alleen rondkijken met mijn ogen (eerste keer dat je zoiets ervaart breekt de paniek uit, geloof me). Hierna volgt vaak een angstig gevoel van dat ik in mijn slaap / terug in mijn droom wordt getrokken door iets mysterieus, ongeveer hetzelfde gevoel alsof je wegdraait als je te zat in bed ligt, maar dan nog intenser. Vaak weersta ik dit en probeer mij eigen te bewegen en begint mijn lichaam en dan vooral mijn hoofd hevig te trillen, althans die ervaring heb ik, blijkbaar is deze trilling een illusie. Hierna wordt ik vaak wakker, ga rechtop zitten en ga weer slapen. Wat ook steeds vaker optreed zijn hallucinaties. Zo ontwaakte ik diezelfde ochtend in een slaapverlamming en zag ik een vaas op de grond vallen in scherven met een keiharde klap, gevolgd door gefluister om me heen. Even later kwam het besef van een slaapverlamming pas, deze keer werd ik echter niet wakker en ging ik verder dromen. Toen ik daarna wakker schrok was ik compleet gedesoriënteerd en ging ik op zoek naar de scherven, welke er natuurlijk niet waren.
Bij de volgende sessie liepen levensechte mensen naar mijn bed en één herkende ik in detail als een vriend van me. Omdat ik ervaring heb met slaapverlamming wist ik dat ik me niet veel zorgen moest maken en probeerde ik mezelf te bewegen om echt wakker te worden. Als je hier totaal geen ervaring mee hebt snap ik dat dit zeer beangstigend is.
Dit proces herhaalde zich een paar keer op deze ochtend met vage hallucinaties waar ik niet veel mer van weet. De afgelopen tijd overkomt me dit steeds vaker voor, en de ervaringen worden steeds heftiger, maar daarmee ook interessanter. Last heb ik er gelukkig (nog) niet van.
Mijn moeder en zussen hebben dit ook wel eens, alleen mijn vader niet, dus het lijkt erfelijk. Zij ervaren vaak voetstappen en een inbreker die langs hun bed staan.
Andere mensen die dit ervaren? Deelt uw verhalen, het is wel een interessant onderwerp.