Grotendeels eens met het artikel over dat social media bijdraagt aan de grootte van dit soort feesten en dat je daardoor een generatiekloof hebt.
Maar imo slaat dit artikel de plank compleet mis als het om de muziek gaat.
Citaat:
Goeie kans dat je van een boel namen op de line-ups nog nooit hebt gehoord (wie de fuck is Mzperx? DXPE? Callush?!), maar vergis je niet: met deze sound zien we een hele nieuwe generatie dj's keihard doorbreken. '
Mzperx en DXPE zijn gevestigde industrial techno namen, die bezig waren voor de Verknipt hype. Eindelijk worden deze namen eens een keer geboekt want eerder werden ze compleet genegeerd door iedereen behalve misschien een Unpolished oid. Zo moeilijk is het niet om op te zoeken wie hier nieuw is in hardtechno/industrial techno (zoals Callush) en wie gevestigde namen zijn in het genre wat al best een tijd bestaat. Zelfs namen als Diøn, DYEN, Ørgie, Noneoftheabove en Kozlov hadden dit stijltje al ver voordat het ook maar een grimmetje van populair was.
Citaat:
De sound leent zich ook uitstekend voor TikTok, met tracks piekmomenten: maniakale hardcorekicks, breaks vol ravestabs en climaxen en drops waarvan je oren gaan suizen. Dat piekenspel is mijlenver verwijderd van de flow en dynamiek van klassiekere techno, en daar is lang niet iedereen blij mee.
Onzin, alleen breaks hebben ze hier gelijk in. Deze stijl wordt al sinds de jaren 90 gehanteerd in techno zelf en in industrial techno, wat al sinds begin jaren 90 bestaat. Denk aan namen als Commander Tom, Paula Temple, Jim Clarke, Glitch en Mind Candy. Vroeger was techno net zo snel qua BPM, had je al harde kicks aan de industriële kant en die rave stabs zijn juist iets typerend aan de jaren 90. Dus die "klassieke techno" is iets waar deze stijl ook gewoon onder valt.
De groep die er niet blij mee is vindt de stijl gewoon niks en loopt te gatekeepen. Want het argument dat het geen "echte" techno is, gaat niet op gezien dit juist weer naar de roots van rave en techno gaat.
Het artikel over zijn geheel zegt de dingen wel goed, maar vind het jammer dat ze het deel van het genre gewoon onder de bus gooien. Het probleem is gewoon dat deze kant van techno toevallig is opgepikt door social media en dat wekt gewoon afkeer op bij mensen. Dit omdat het draait om gezien worden en filmpjes en foto's. Het probleem zit hem in social media, niet het "nieuwe techno" wat eigenlijk al net zo lang als de volgens hun "originele" techno bestaat. Dit had gewone techno of elk ander genre net zo kunnen overkomen en dan was daar een afkeer naar gekomen, het is hoe (social) media gewoon werkt.
Ben zelf daarom ook voor het camerabeleid, niet omdat ik tegen videos op feesten maken ben, maar hoe het er nu aan toe gaat met die flitsen aan terwijl het geen reet uit maakt, hele groepsfoto's en kringgesprekken op de dansvloer die gefilmd moeten worden is echt moker irritant en haalt de hele sfeer van een feest onderuit.
Maar het is gewoon treurig dat de hardere techno meteen die stempel krijgt en wordt afgekraakt. Ben zelf wel fan van het genre (al langer), fan van industrial techno, schranz en hardtechno. Maar tegenwoordig kan ik niet meer een degelijk feest vinden er voor omdat het vol met irritant social media volk staat en omdat niemand (terecht) daar heen wilt. Maar dit geeft ook een brede afkeer tegen het genre wat ik meer triest vind, terwijl het genre juist ziek gevarieerd is qua artiesten en stijlen, maar je hoort maar 5% er van door die hype.
Veel echte indsutrial techno artiesten worden daardoor ondergesneeuwd, maar gelukkig vind je ze wel vaker in Duitsland terug. Namen als Tymon, HXIST, Makornik, Ayarcana, Myler, Keepsakes, Hel.IV, VII Circle & Tham, Trust True, Mickey Nox, D.Carbone brengen enorm goed spul naar het genre, maar je ziet ze oprecht niet in Nederland omdat het niet dat snelle 13/12 spul is.
Denk aan Unpolished bijv. of de vrijdag op de Silver bij Defqon was ook nice, omdat daar liefhebbers op af komen van het genre en niet dat kutvolk, en de line-ups dat complementeren. Maar onderhand heeft iedereen al meteen zo'n onterechte afkeer naar het genre en is alleen het kutte deel uitgelicht dat het een hopeloze zaak is in Nederland om daar een leuk feest te vinden.
jij?