Shoutbox | Zoeken (tijdelijk uitgeschakeld)
Ongelezen bericht Geplaatst op 05 feb 2016 17:37 
 
Kraak... Piep...
Avatar gebruiker

Download


Een mix met, naar onderzoek en mijn ogen, de belangrijkste hardstyle platen allertijden.
Natuurlijk lijkt het zo op het eerste gezicht raar. Maar ik heb deze lijst samengesteld op basis van gegevens van Discogs, mensen die er verstand van hebben en andere bronnen. Ik kan bij sommigen ook heel erg naast zitten. Maar voor een uitleg waarom staat er beneden in de tracklist dus een uitleg..... waarom.

Tracklist:
01. Mauro Picotto - Pulsar
02. Hennes & Cold - The Second Trip (Scot Project Remix)
03. TATANKA Project - General Sound Master
04. Gius - Overcharge (Second Charge)
05. Warmduscher - Auf Die Fresse
06. Brooklyn Bounce - Bass Beats Melody
07. Activator - Insanity
08. Luna - Mindspace
09. Donkey Rollers - Ruff
10. Donkey Rollers - Immeasurably
11. Donkey Rollers - Silver Bullet
12. Luke Spellbound - System Shutdown
13. Headhunterz - The Sacrifice
14. Noisecontrollers - Gimme Love
15. Wildstylez & Niels Geuzeborek - Year Of Summer
16. Wasted Penguinz - Melancholia
17. Pavelow - Beautiful & Rich
18. Noisecontrollers - E=NC2
19. Ran-D & Adaro - Under Attack
20. Noisecontrollers - Ctrl.Alt.Delete
21. Radical Redemption - Brutal 2.0
22. Floorcrushers - Psycho Stylez
23. Thera - Serotonin
24. Delete - D
25. Donkey Rollers - Fusion Of Sound

Even een kleine uitleg bij de platen, waarom ik ze heb gekozen.
01. Pulsar: Ik hoorde van iemand dat dit de eerste plaat was met een reverse er in. Nu hoor ik hem zelf niet zo goed, maar ik ging maar af op de feiten van dat persoon. Ik heb zelf geen flauw idee wat de eerste reverse bass is.

02. The Second Trip (Scot Project Remix): Wederom, het zal vast niet de eerste zijn maar het is wel een van de meest iconische platen waarbij hardtrance echt een fusie maakt met hardstyle, wat bij deze plaat goed te horen is. Ik heb zelf niet zo veel verstand van Hardtrance namenlijk.

03. General Sound Master: Gezien de datum en hoe de plaat klinkt wordt dit door velen beschouwd als een van de eerste hardstyle platen naast 10 Kleine Bassdrums en Auf Die Fresse. Ik heb deze gekozen omdat deze plaat van de 3 de oudste is, 1998.

04. Overcharged (Second Charge): Deze plaat heeft een gated kick er in, gezien dat deze plaat ook rond 1999 uit kwam is het goed mogelijk dat deze plaat een van de eerste gated kicks had in hardstyle. Wederom kan ik dit niet bevestigen.

05. Auf Die Fresse: Ook een van de eerdere hardstyle platen. Deze sound in de plaat beinvloede heel veel platen in een later stadium. Deze plaat is gekozen omdat hij een van de eerste was die hardstyle met acid combineerde. De kenmerkende sound van Tracid Traxx.

06. Bass, Beats & Melody: Dit nummer wordt ook gezien als een van de eerste echte hardstyle platen. Maar deze plaat ook Brooklyn Bounce op de kaart gezet. Dit is niet het eerste nummer van hun, ook niet van een Duitse DJ. Maar deze plaat is wel een van de meest bekende uit de tijd dat de Duitse kant van hardstyle heel erg aan het opkomen was.

07. Insanity: Velen zien Lento als een begrip wat TBY in het leven riep bij The Undersound e.d. maar iemand wees mij er op dat deze plaat dat ook had. En deze kwam toch een stuk eerder uit. Dus dit kan worden gezien als de geboorte van Lento in Hardstyle.

08. Mindspace: Iedereen kent hem, dit maakt Mindspace dan ook de eerste hardstyle plaat die zowel in non-hardstyle clubs, op tv en op de radio is gekomen. The Prophecy en het Sensation Black Anthem van 2002 waren ook vrij populair maar het niveau van populariteit van Mindspace haalden ze niet.

09. Ruff: Velen zien Followers als de eerste plaat met een "moderne" kick. Maar Ruff was eerder. Vandaar dat Ruff er tussen staat.

10. Immeasurably: Voor velen de belangrijkste hardstyle plaat. De plaat die de pitchkicks introduceerde. Nu hadden A Bit Crushing en Junior (Hardstyle Masterz) ook pitchende kicks, maar deze hadden niet de iconische kicks er bij.

11. Silver Bullet: Deze lijkt wat raar tussen de rest, maar dit is een van de eerste "duistere platen". Een die veel andere duistere platen heeft geïnspireerd. Veel artiesten die wat duistere hardstyle maken kijken naar Donkey Rollers als inspiratie. Silver Bullet was de eerste "donkere" plaat. Wederom kan een andere artiest vast wel iets in het zelfde rijtje hebben gemaakt. Maar als je kijkt naar welke artiest het meest inspireerde is het toch echt DR.

12. System Failure: Weinig mensen kennen deze plaat, en waarom is hij zo speciaal. Eigenlijk heeft hij niks beinvloed. Maar als we wat meer in de toekomst kijken is de Chronic Disorder kick een wel bekend feit in hardstyle die The Machine een beetje in het leven heeft geroepen. Maar was het wel The Machine die als eerste was? Nee het was Luke Spellbound met deze plaat.

13. The Sacrifice: Headhunterz stond aan de top van de verandering van hardstyle. Doordat de platen die hij maakte met de typische Hardkick10 zo populair waren volgden vele andere producers en zo kregen we uiteindelijk "Nu-Style". Dit is een van de vele populaire tracks van hem, en het was ook een van de eerste.

14. Gimme Love: Veel mensen zullen raar opkijken als ik harddrop hierbij noem. Maar luister het nummer maar eens af. Toen het nummer uitkwam kreeg hij veel kritiek vanwege de slappe kick en de soort van anti.
Maar het nummer had de typische kenmerken van een hard drop plaat. Even later kwam Unite die wat meer naar HS ging en vlak daarna kreeg je In The Air van DBSTF en Isaac. De trend is later pas groot geworden maar de eerste sounds er van waren hier al.

15. Year Of Summer: Jup, onze grote vriend. Niemand heeft tegenwoordig nog zin in deze plaat. Dit is omdat deze plaat het grootste commerciele succes in hardstyle is geworden. Een gouden plaat en de top van een tijd waar veel mainstream artiesten aansluiting zochten met house. Een andere plaat had Lose My Mind of Lessons In Love Remix kunnen wezen, maar deze plaat heeft het meeste bereikt.

16. Melancholia: Ja dit is ook een vreemde gezien de rest. Maar de style van Wasted Penguinz heeft de mainstream behoorlijk beinvloed. Veel artiesten hebben de zelfde stijl opgezocht en WP was het begin van de hardstyle die zich compleet focuste op de melodie. Da Tweekaz zouden hier ook bij kunnen maar WP riepen meer verontwaardiging op vanwege de lage kwaliteit van hun kicks.

17. Pavelow - Beautiful & Rich: Deze is vrij makkelijk, de aftakking Dubstyle van 2010/2011. Pavelow stond er aan het hoofd van en dit is de eerste plaat van Bas die de populariteit haalde.

18. E=NC2: Deze kan je ook vrij raar vinden. Maar toen Noisecontrollers E=NC2 uitbrachten hebben ze de lat voor de standaard van productie wederom enorm hoog gelegd. De sounds die er in zitten die veelal in electro house en dubstep terug werden gevonden waren een compleet nieuwe toevoeging aan hardstyle. E=NC2 heb ik als plaat gekozen maar ik bedoel het album in het algemeen eigenlijk.

19. Under Attack: Hier kan ik er ook behoorlijk naast zitten, maar dit is in mijn ogen de eerste echte typische raw hardstyle plaat. Anti met scherpe screeches, een voor die tijd stevige kick en "stoere" vocalen. Tegenwoordig klinkt het niet meer zo maar in mijn ogen hebben Ran-D & Adaro de basis gelegd voor de huidige raw.

20. Ctrl.Alt.Delete: Na de docu van NC zullen veel mensen deze keuze snappen. De benchmark voor de moderne kick.

21. Brutal 2.0: Ik wou hier eigenlijk The Record Braking neer zetten onder het motto de eerste plaat die overdreven kicks gebruikte. Maar Radical was eerder met zijn eerste album. Crypsis deed het ook al eigenlijk. Maar Radical legde de lat nog iets hoger. En daardoor zien wij in de tegenwoordige raw het zelfde soort platen.

22. Psycho Stylez: Nee niet Crypsis maar Angerfist zelf heeft de eerste typische hardcore kicks onder een hardstyle plaat gezet. Je kan zeggen dat System Failure het was door de Chronic Disorder kick of Pupil van Spy-Kore door de oudere hardcore kick. Ze zijn beiden echter voor 3/4 nog steeds een hardstyle plaat met hardstyle kicks en ze sloegen in hun tijd niet echt aan als trend. Psycho Stylez heeft de hele MiM franchise opgezet doordat Crypsis deze stijl voortzette.

23. Serotonin: Huh, DJ Thera? Ja Thera. In een tijd waar Nu-Style de scene compleet domineerde was Thera een van de eersten die met zijn label de afscheiding van de huidige hardstyle zocht. Het heeft niet echt invloed gehad op de gewone hardstyle zelf maar hij richtte wel een label op die voor een groot deel outside of the box produceerde en eigenlijk een ongenoemd subgenre maakte. Hedendaags is dat iets verwaterd omdat HS zich onderhand heeft verbreed maar destijds waren ze een label op zichzelf.

24. D: Huh, Delete? Tja het kon ook Vazard wezen, maar dit is het zelfde verhaal als hier boven eigenlijk. Een label dat zijn compleet eigen stijl maakte en het voor jaren stand kon houden. Ook dit label maakte HS op hun eigen manier en creeerden zo een soort van eigen subgenre. Nog steeds is de Spoontech sound duidelijk te onderscheiden van de rest van de hardstyle.

25. Fusion Of Sound: Ja de eerste anti-climax en nog steeds een van de meest populaire. Ookal weet ik niet echt of het de eerste typische anti is met een grote opbouw waar echt lijkt als of er een melodie in komt.

Tot zo ver de uitleg.
Ik claim bij elk geval niet dat ik gelijk heb maar zo zie ik het.
Ongelezen bericht Geplaatst op 05 feb 2016 18:32 
 
Hardtraxx Elite
Avatar gebruiker

Leuk idee! Wist erg veel nog niet :$
Ongelezen bericht Geplaatst op 05 feb 2016 18:42 
 

Wist alles al :cool:
Ongelezen bericht Geplaatst op 05 feb 2016 19:05 
 
Hardtraxx Addict
Avatar gebruiker

Leuke lijst, leuk om te lezen ook!
Nooit geweten dat Mauro Picotto ook een Hardstyle achtige plaat heeft gemaakt, toch wel een hele bekende naam.
Ongelezen bericht Geplaatst op 05 feb 2016 19:12 
 
Kraak... Piep...
Avatar gebruiker

Ventrue schreef:
Leuke lijst, leuk om te lezen ook!
Nooit geweten dat Mauro Picotto ook een Hardstyle achtige plaat heeft gemaakt, toch wel een hele bekende naam.


Ik zou t zelf geen hardstyle noemen maar meer hardtechno of hardtrance maar goed. Ik heb van dat tijdperk amper verstand.
Ongelezen bericht Geplaatst op 06 feb 2016 15:11 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Het zou je sieren als je hier, per plaat, een wat uitgebreidere uitleg bij zou geven. Het komt nu wat kort door de bocht over, waardoor ik 'struikel' over bepaalde dingen.

Wel een heel leuk initiatief trouwens :$ :kiss:
Ongelezen bericht Geplaatst op 07 feb 2016 00:47 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Cool!
Ongelezen bericht Geplaatst op 07 feb 2016 12:26 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Leuk idee, staat aan.

Alleen bij het prutsen/inmixen voor Ctrl.Alt.Delete stond het volume al vol open, zonde haha, dikke bende nu, uiteindelijk lag ie dr wel goed op.
Ongelezen bericht Geplaatst op 08 feb 2016 18:17 
 
Kraak... Piep...
Avatar gebruiker

The Skribbler schreef:
Het zou je sieren als je hier, per plaat, een wat uitgebreidere uitleg bij zou geven. Het komt nu wat kort door de bocht over, waardoor ik 'struikel' over bepaalde dingen.


tl;dr

:kiss:
Ongelezen bericht Geplaatst op 29 feb 2016 11:45 
 
Hardtraxx Newbie
Avatar gebruiker

Je hebt de verkeerde versie van Pulsar gepakt. Dit is de versie met een duidelijke reverse bass.
https://www.youtube.com/watch?v=odrfXSJnz_s
Forumoverzicht » Livesets » Hardstyle