Arboza schreef:
Over het algemeen heeft het label vaak de rechten over de muziek.
De rechten op de master, idd.
Arboza schreef:
Die wordt al een poos door anderen gerund en daar kwamen ook een paar remixen uit waar de originele artiesten niet bepaald blij mee waren. Het mag in zo'n geval, maar eigenlijk moet je dat helemaal niet willen. Zelfs als iemand al een remix klaar heeft, lijkt het me verstandig om eerst de originele artiest(en) te contacteren.
Uit mijn hoofd; Een artiest mag dan wel niet de rechten op de master hebben, maar wel auteursrecht op het arrangement etc. Zodra de originele rechthebbende op het auteursrecht daarop het lasterend kan vinden kan hij of zij er wel een probleem van maken. Zie bijv - >
https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/423 ... otie-helpt.
Citaat:
Overigens is de kans groot dat een label als Scantraxx (en dus ook Dov) niet heel veel moeite hoeft/hoeven te doen om in contact te komen met andere artiesten, zoals Jordan & Baker of het label waarop Explode gereleased is.
Ik denk dat veel rechten tegenwoordig onder een paar grote jongens vallen die over de jaren vanalles hebben opgekocht. Die hebben vervolgens een verdienmodel gemaakt van het uitgeven van licenties door een deel van de royalties op te strijken. Daarnaast komt een deel van die duiten ook bij degene die het auteursrecht hebben, dus die gaan ook geen nee zeggen want is slapend geld verdienen.
Ik denk ook dat je daardoor de zoveelste cover / remixt hoort van Dragostea Din Tae of Better of Alone of whatever op de radio; de rechthebbenden hebben er belang bij dat die gemaakt worden om nog meer geld op te strijken uit royalties. Zou me niet verbazen als ze producers vragen om weer eens een bekend melodietje waar ze de rechten op hebben te recyclen.