InfinI schreef:
Random switchen van majeur naar mineur midden in de climax, echt niet om aan te horen imo...
Leuk om daar even in detail op in te springen.
1) Om mee te beginnen is er geen switch van mineur naar majeur. Het is zelfs hier aan de hand dat er een overgang is van mineur naar mineur (F minor -> Ab minor), terwijl het (als je binnen de toonsoort zou blijven), mineur naar majeur had moeten zijn
Verdere toelichten: wat hier speelt op de helft van de melodie/akkoorden progressie is dat ik kies voor een terts-verwant akkoord. Terts verwante akkoorden hebben standaard een terts interval. In de film muziek zijn deze intervallen vrij gebruikelijk. Vooral in de horrorfilms of criminele series hoor je deze, ze trekken de aandacht, of het lelijk is is een kwestie van smaak. Radical redemption en andere raw artiesten maken hier ook gebruik van, het klinkt wat grimmiger.
2) Het trucje van dit terts-verwant akkoord is dat ik daarbij ook van toonsoort kan veranderen. Dat heet toonsoort modulatie. Ik heb dus het zelfde stukje melodie weer hergebruikt, maar op een nieuw toonsoort, aldus gemoduleerd.
Al met al, het blijft een smaak kwestie. Ik kan het muzikaal onderbouwen, en het gebeurd vaker, niet alleen in de hardstyle scene. Moet zeggen dat de hardstyle scene muzikaal gezien vrij braaf is. De akkoorden zijn vrijwel altijd 3 klanken, weinig dissonantie, en weinig modulaties, in vergelijking tot klassieke muziek of jazz muziek.
TL;DR; Er is zelfs sprake van mineur naar mineur. Ik wissel van toonsoort. Muzikaal is het correct. Kwestie van smaak.
We zullen overigens weer wat vaker op onze Facebook tips & tricks uitleggen, productie en compositie wise, voor de geïnteresseerden.
Groetjes!
Wouter