The Venator schreef:
Je weet dat in het algemeen een master de mixdown niet verbetert? Het is niet dat het minder kan worden, alleen maar beter. Het feit blijft dat de melodie te hard staat tov de vocal, master of geen master.
Ik heb er best wel wat verstand van. Ik krijg van tijd tot tijd juist hele chille feedback mbt hoe goed mijn mixdowns klinken (wel betreffende hardstyle platen). Ben ook zo iemand die in z'n vrij tijd al te graag White Sea Studio's videos etc op zet.
Toegegeven, ik weet dat de mixdown (en ook sound design) wel een stuk beter kan, maar net voor ie naar de master moest had ik door de zomerse temperaturen en een vakantie echt heel erg weinig zin om er nog eens goed voor te zitten. Mede ook doordat sinds de laatste Windows update mijn projecten piepen en kraken door een driver issue wat ik maar niet opgelost krijg. Mijn compagnon had ook wel een 'niets meer aan doen, gewoon releasen' attitude dus daar heb ik me ook makkelijk bij neergelegd
.
Maar de mastering engineer heeft hem zoals ik het hoor (en in mijn analyzer zie) wel degelijk flink in het hoog gedempt, terwijl imo juist veel expressie (claps, high hats, vocal) daar vandaan kwam (zoals je hoort in platen van bijv Beatcrooks).
The Venator schreef:
Dit lijkt mij ook helemaal niet de insteek, of wel? Een mastering engineer verwacht gewoon dat je een degelijke mixdown aanlevert. Hij gaat niet ook nog je mixdown doen (mits dat natuurlijk in de offerte/afspraak aangegeven is).
Stems mastering kan vaak gewoon als je dat wilt. Verder ligt het aan de mastering engineer. Sommigen denken graag mee. Andere boeit het niet.
The Venator schreef:
Die eerste is gewoon een slecht excuus, dat tweede snap ik inderdaad, en helemaal als er tijdsdruk (release programma oid) achter zit.
Is het een slecht excuus dat ik een goed begin wil hebben?
Als producer vind ik dit soort akkefietjes door de tijdsdruk natuurlijk wel erg jammer (ook al valt 90% van de luisteraars het niet eens op), maar de plaat gaat momenteel wel lekker los. Al flink wat plays op streaming platforms voor het bereik wat wij hebben en hij wordt wild gedeeld door allerlei Tomos fan platforms en feest / carnavals muziek platforms (want er komt toch bijna geen feestmuziek hedendaags uit).