Shoutbox | Zoeken (tijdelijk uitgeschakeld)
Ongelezen bericht Geplaatst op 21 aug 2019 10:53 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Hey allemaal,

Binnenkort mag ik voor het eerst op een feest draaien. Het gaat om een feest bij ons in de stad waar een aantal lokale DJ's draaien en een aantal bekende namen uit de hardstyle scene.

Ik mag het feest openen met een 60 minuten set. Ik heb buiten huisfeestjes nog nooit op een feest gedraaid dus ik vroeg me af of jullie tips hebben om het publiek in de stemming te krijgen.

Mijn set zal voornamelijk bestaan uit euphoric hardstyle, omdat ik de eerste van de avond ben.

Hebben jullie tips voor mij met betrekking tot platenkeuze, wanneer gooi je een classic, wat is een sterke opener (reverse bass, een nummertje wat iedereen wel kent, een bootleg van een pop nummer, noem maar op?), nummers snel doormixen, of voor de gemakkelijke weg kiezen en voornamelijk intro's over de climax leggen? Hoe sluiten jullie een opening set vaak af?

Ik snap dat een DJ zijn platenkeuze en manier van mixen vooral moet baseren op hoe het publiek op dat moment reageert, maar wat tips kunnen vast geen kwaad! :whistle:

Bedankt alvast,
BroodjeKroket
Ongelezen bericht Geplaatst op 21 aug 2019 11:11 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

I.c.m. je DJ-naam/username zou ik beginnen met The Ketchup Song.
Ongelezen bericht Geplaatst op 21 aug 2019 11:23 
 
Hardtraxx Elite
Avatar gebruiker

THArdstyler schreef:
I.c.m. je DJ-naam/username zou ik beginnen met The Ketchup Song.


Ketchup op een kroket is wel echt mega ranzig.

Maar antwoord op je vraag:

De taak van de opener is lastiger dan de taak van de headliner (alle grootste hits afspelen kan iedereen). In dit geval ligt het er denk ik heel erg aan wat er allemaal na je draait. Als de DJ na jou (of de headliner later op de avond) ook nog steeds redelijk euforisch draait, dan zou ik het ook echt bij euforisch houden in jouw set (en dus ook niet perse harder draaien tegen het einde van je set). Ook de hitjes van nu zou ik proberen zo veel mogelijk te vermijden (die zullen later op de avond nog genoeg voorbij komen). Het ligt er ook een beetje aan wat voor feest het is: komt er veel lokaal volk op af waarvan je verwacht dat het niet de allergrootste liefhebbers zijn, dan kun je er denk ik beter voor kiezen om de verhouding bekender werk - onbekender werk wat meer richting het eerste te houden. Af en toe gewoon een onbekende plaat er doorheen gooien die je zelf heel wreed vindt kan altijd, als het dan maar afgewisseld wordt met wat mensen mogelijk meer herkennen. Leuke afwisseling tussen classics en wat recenter werk doet het voor mij ook altijd goed.
De kans is daarnaast ook groot dat het op het begin nog helemaal niet druk is. Voor die paar mensen maakt het dan ook weer niet uit wat je draait. Al hoop ik natuurlijk voor je dat je meteen voor een volle zaal staat.

Qua doormixen zou ik het houden bij wat je zelf het prettigst vindt. Een eerste gig is al spannend genoeg, dus om dan anders te gaan mixen dan hoe je normaal gewend bent maakt het alleen nog maar spannender.
Ongelezen bericht Geplaatst op 21 aug 2019 12:00 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

THArdstyler schreef:
I.c.m. je DJ-naam/username zou ik beginnen met The Ketchup Song.
Een DJ naam moet ik nog bedenken, stiekem toch best lastig.

RomanAnthony schreef:
THArdstyler schreef:
I.c.m. je DJ-naam/username zou ik beginnen met The Ketchup Song.


Ketchup op een kroket is wel echt mega ranzig.

Maar antwoord op je vraag:

De taak van de opener is lastiger dan de taak van de headliner (alle grootste hits afspelen kan iedereen). In dit geval ligt het er denk ik heel erg aan wat er allemaal na je draait. Als de DJ na jou (of de headliner later op de avond) ook nog steeds redelijk euforisch draait, dan zou ik het ook echt bij euforisch houden in jouw set (en dus ook niet perse harder draaien tegen het einde van je set). Ook de hitjes van nu zou ik proberen zo veel mogelijk te vermijden (die zullen later op de avond nog genoeg voorbij komen). Het ligt er ook een beetje aan wat voor feest het is: komt er veel lokaal volk op af waarvan je verwacht dat het niet de allergrootste liefhebbers zijn, dan kun je er denk ik beter voor kiezen om de verhouding bekender werk - onbekender werk wat meer richting het eerste te houden. Af en toe gewoon een onbekende plaat er doorheen gooien die je zelf heel wreed vindt kan altijd, als het dan maar afgewisseld wordt met wat mensen mogelijk meer herkennen. Leuke afwisseling tussen classics en wat recenter werk doet het voor mij ook altijd goed.
De kans is daarnaast ook groot dat het op het begin nog helemaal niet druk is. Voor die paar mensen maakt het dan ook weer niet uit wat je draait. Al hoop ik natuurlijk voor je dat je meteen voor een volle zaal staat.

Qua doormixen zou ik het houden bij wat je zelf het prettigst vindt. Een eerste gig is al spannend genoeg, dus om dan anders te gaan mixen dan hoe je normaal gewend bent maakt het alleen nog maar spannender.


Bedankt voor je snelle reactie!

Er komt vooral lokaal volk op af en wat mensen van dorpjes rondom. Ik weet toevallig dat het merendeel van de bezoekers echte raw luisteraars zijn, dus een leuke euphoric set draaien voor mensen die niet van Euphoric houden is al een uitdaging. Wat ik wil voorkomen is dat ik ze het rokershok in draai, dan is de zaal namelijk helemaal leeg. Enkele bezoekers kunnen de classics wel waarderen maar er zijn er ook genoeg die daar niets van moeten hebben (helaas).

Na mij komt nog een lokale DJ en de DJ (een van de headliners) daarna draait een beetje Broken Element/RVAGE/D-Attack/Devin Wild stijl. Melodieus, maar toch kicks met een raw randje. Ik kan dus niet harder dan dit gaat draaien.

Een openingset moet in mijn ogen juist ijzersterk zijn om er voor te zorgen dat het publiek vroeg in de stemming komt, dan is mijn taak in mijn ogen wel voltooid. (Edit: ijzersterke platenkeuze, dus een goede verhouding tussen bekend/onbekend/oud/nieuw)

Qua doormixen, natuurlijk kies ik het liefst voor de gemakkelijke weg, maar met lange breaks vrees ik dat het publiek er niet zo veel aan gaat vinden. Ik ben al begonnen met het samenstellen van wat lijstjes met tracks om te kijken welke ik sowieso wil gaan draaien, ik denk dat ik ook maar wat "back up tracks" mee moet nemen die ik kan afwisselen als ik merk dat het publiek toe is aan wat anders.
Ongelezen bericht Geplaatst op 21 aug 2019 12:08 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Je kan in het geval van mixen bedenken welke platen je graag wilt draaien en als deze dan een lange/niet pakkende/onnodige mid hebben, je hier van te voren een cut van maakt. Na de mix intro zorgen dat de break begint of eventueel zelfs halverwege de break om eventueel tempo er in te houden.

Verder zou ik dan voor het eerste kwartier van je set de minder bekende hitjes pakken, van bijv. AVIO, Josh & Wesz, Scope DJ (Dan staan er nog de minste mensen) en later richting (oudere) hitjes, zoals een Tonight, Make It Loud, Angels And Demons, Like Thiz etc.
Ongelezen bericht Geplaatst op 21 aug 2019 14:00 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Wat patrickjeb zegt sluit ik me wel bij aan inderdaad. Eventueel kun je ook nog beetje kijken in de discografie van Ecstatic en Atmozfears. Maken vaak echt euforische nummers, maar zoals jij benoemd ook met kick met een rauw randje. Al komen de kicks van bijv. Atmozfears wel een stuk beter door dan bijv. een RVAGE.
Ongelezen bericht Geplaatst op 22 aug 2019 15:10 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Je hebt ook veel van die nummers/bootlegs die iedereen wel kent, maar die nooit gedraaid worden. Denk bijvoorbeeld aan plaatjes als:

Bazzleggerz - Meet Her At The Bootleg 2008 --> bekend melodietje
DVBBS & Borgeous - Tsunami (Jay Cosmic Remix) --> remix van house-hitje
Frontliner - Pull Tuuduu Over --> recent weer populair vanwege Ex On The Beach of zo?
Avicii - SOS (Sound Rush Bootleg)
Martin Garrix ft. Bonn - High On Life (Sound Rush Bootleg)
Avicii - Without You (Sound Rush Bootleg)
ZHU - Faded (NSCLT Bootleg)
Underdog Project - Summerjam (MickeyG Bootleg)
Zedd ft Selena Gomez - I want you to know (Low-E & Alter Egosz Bootleg)
Galantis - Runaway (Frontliner Bootleg)


Hier kun je er een paar van draaien en als het publiek hier goed op reageert kun je er meer doen. Verder kun je deze achter de hand houden als het een beetje inkakt. Meeste zijn ook gratis te downloaden.

Wat het ook vaak goed doet is een onverwachte reverse bass. Bijvoorbeeld:

Cyber - Evolve
Blutonium Boy - Make It Loud (Headhunterz Remix)
TNT - Ravish
Star Creatorz - Killzone (Hunter Remix)
Coone & TNT ft. Technotronic - Pump Up The Jam

Maar ook weer niet te veel van dezelfde soort. Gewoon een beetje ter plekke kijken wat wel en niet werkt, en daarop inspelen. Qua mixen zou ik het gewoon simpel houden, waarschijnlijk niemand die daar op let.
Ongelezen bericht Geplaatst op 22 aug 2019 17:10 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

THArdstyler schreef:
Wat patrickjeb zegt sluit ik me wel bij aan inderdaad. Eventueel kun je ook nog beetje kijken in de discografie van Ecstatic en Atmozfears. Maken vaak echt euforische nummers, maar zoals jij benoemd ook met kick met een rauw randje. Al komen de kicks van bijv. Atmozfears wel een stuk beter door dan bijv. een RVAGE.


Toevallig is Atmozfears een van mijn favoriete euphoric DJ's/producers, ik kan zo genieten van zijn werk en elke set weet hij ook precies wat op welk moment goed aanslaat, dus er gaan zeker Atmozfears platen of een mash-up voorbij komen!

Chroman schreef:
Je hebt ook veel van die nummers/bootlegs die iedereen wel kent, maar die nooit gedraaid worden. Denk bijvoorbeeld aan plaatjes als:

Bazzleggerz - Meet Her At The Bootleg 2008 --> bekend melodietje
DVBBS & Borgeous - Tsunami (Jay Cosmic Remix) --> remix van house-hitje
Frontliner - Pull Tuuduu Over --> recent weer populair vanwege Ex On The Beach of zo?
Avicii - SOS (Sound Rush Bootleg)
Martin Garrix ft. Bonn - High On Life (Sound Rush Bootleg)
Avicii - Without You (Sound Rush Bootleg)
ZHU - Faded (NSCLT Bootleg)
Underdog Project - Summerjam (MickeyG Bootleg)
Zedd ft Selena Gomez - I want you to know (Low-E & Alter Egosz Bootleg)
Galantis - Runaway (Frontliner Bootleg)


Hier kun je er een paar van draaien en als het publiek hier goed op reageert kun je er meer doen. Verder kun je deze achter de hand houden als het een beetje inkakt. Meeste zijn ook gratis te downloaden.

Wat het ook vaak goed doet is een onverwachte reverse bass. Bijvoorbeeld:

Cyber - Evolve
Blutonium Boy - Make It Loud (Headhunterz Remix)
TNT - Ravish
Star Creatorz - Killzone (Hunter Remix)
Coone & TNT ft. Technotronic - Pump Up The Jam

Maar ook weer niet te veel van dezelfde soort. Gewoon een beetje ter plekke kijken wat wel en niet werkt, en daarop inspelen. Qua mixen zou ik het gewoon simpel houden, waarschijnlijk niemand die daar op let.


Thanks voor je reactie! Een onverwachte reverse bass gaat er zeker inzitten, hier wil ik denk ik mee openen omdat het (voor het publiek dat er dan al is) gelijk lekker opzwepend is. Wat betreft bootlegs, ik had Arcade van Jay Reeve in gedachten, deze vaker op huisfeesten gedraait en hij blijft het goed doen. De meeste bootlegs uit jouw lijstje ken ik (maar heb ik simpelweg niet overwogen), maar ik ga ze allemaal eens luisteren.

Die van Frontliner - Pull tuuduuu over, dat is echt een sterke keuze denk ik! Ik volg zelf helemaal geen ex on the beach dus ben er ook niet van op de hoogte, maar bedankt voor deze tip!
Ongelezen bericht Geplaatst op 30 aug 2019 14:12 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

RomanAnthony schreef:
Qua doormixen zou ik het houden bij wat je zelf het prettigst vindt. Een eerste gig is al spannend genoeg, dus om dan anders te gaan mixen dan hoe je normaal gewend bent maakt het alleen nog maar spannender.

Dit kan ik heel erg aanraden. Bij mijn eerste gig wou ik mezelf als het ware 'bewijzen' tegenover het publiek dat ik een goed potje kan mixen. Uiteindelijk valt dit toch zwaar tegen, je bent nerveus en alles gaat toch anders dan dat je thuis doet. Ik zou het lekker bij intro op (2e) climax houden als ik jou was. Als je wat meer gewend bent om op het podium te staan kun je daarna altijd variƫren in je mixwerk.

Als ik als opener sta dan probeer ouder spul te draaien maar niet te oud, vaak niet ouder dan 5/6 jaar. Ben van mening dat die platen het beste werken over het algemeen. Een greep aan tracks die ik zou meenemen (en als eerste in me opkomt):

B-Front & Frontliner - Godz Powerrr!
Frontliner - Spacer
Brennan Heart - We Can Escape
Wildstylez - Timeless
Coone - Love For The Game
Noisecontrollers - Always Orange
DBSTF - Music Made Addict (The Prophet Remix)
Warface & MC Nolz - Art Of War

Succes en veel plezier :)
Ongelezen bericht Geplaatst op 06 sep 2019 13:26 
 
Hardtraxx Elite
Avatar gebruiker

En hoe ging het?
Ongelezen bericht Geplaatst op 17 sep 2019 20:35 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Late reactie, maar beter laat dan nooit.

Het feest is nog niet geweest, pas over 3 weekjes. Ja, ik ben er enorm vroeg bij haha.

Ik heb nog even de tijd om wat nummers te verzamelen. Ik heb besloten dat ik niet van tevoren ga bepalen welke nummers ik ga draaien maar dat ik wat classics, oudere euforische platen, euforische plaatjes van nu, en wat bootlegs meeneem. Misschien ga ik dit weekend nog wel naar Genesis dus kan ik daar nog wat inspiratie opdoen, want ik ben niet helemaal thuis in de classics.
Ongelezen bericht Geplaatst op 25 sep 2019 18:38 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

BroodjeKroket schreef:
Late reactie, maar beter laat dan nooit.

Het feest is nog niet geweest, pas over 3 weekjes. Ja, ik ben er enorm vroeg bij haha.

Ik heb nog even de tijd om wat nummers te verzamelen. Ik heb besloten dat ik niet van tevoren ga bepalen welke nummers ik ga draaien maar dat ik wat classics, oudere euforische platen, euforische plaatjes van nu, en wat bootlegs meeneem. Misschien ga ik dit weekend nog wel naar Genesis dus kan ik daar nog wat inspiratie opdoen, want ik ben niet helemaal thuis in de classics.


Dan staat je nog wat te wachten. Classics zijn nou niet bepaald makkelijk te mixen met wat uitzonderingen na natuurlijk in vergelijking met de intro easy mode van vandaag :P
Ongelezen bericht Geplaatst op 25 sep 2019 18:43 
 
Hardtraxx Veteran

Kan toch best makkelijk doorspoelen naar twee 'blokjes' voor de break of mid ofzo
Ongelezen bericht Geplaatst op 11 okt 2019 19:13 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Die truc werkt niet bij elke plaat, vooral niet als je de plaat niet volledig kent.
Ongelezen bericht Geplaatst op 23 okt 2019 18:47 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Reactie flink aan de late kant, maar het ging heel goed!

Heb me ten eerste ontzettend vermaakt en heb leuke reacties gekregen van het publiek. Thanks voor jullie adviezen!
Ongelezen bericht Geplaatst op 24 okt 2019 09:45 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

BroodjeKroket schreef:
Reactie flink aan de late kant, maar het ging heel goed!

Heb me ten eerste ontzettend vermaakt en heb leuke reacties gekregen van het publiek. Thanks voor jullie adviezen!

Heb je een tracklist/impressie van wat je gedraaid hebt?
Forumoverzicht » Algemeen » DJ's Corner