Koelkast schreef:
Er is samplen en er is gewoon stelen imo.
Samplen wordt al gedaan vanaf het begin van de EDM. En als het goed gebeurd is het ook supervet en ontstaan er hele nieuwe nummers (Smack my Bitch Up van de prodigy bestaat bijv. in zn geheel uit samples). Maar dit is gewoon een heel stuk track kopiëren en er een bekende popster bij gooien om zo ff te kunnen cashen op de huidige house hype. Op zich kan ik er weinig problemen mee hebben, zolang het allemaal wordt gevraagd en beide artiesten het er mee eens zijn (wat in Will.I.Ams geval dus niet zo blijkt te zijn?). Want eigenlijk heeft Daft Punk precies hetzelfde gedaan;
Met samplen vind ik helemaal niets mis, mits het niet te lange stukken zijn of heel obvious hetzelfde ermee gedaan wordt. Bij Smack My Bitch Up is er bijvoorbeeld een compleet nieuw geheel gemaakt, dan is het wat mij betreft helemaal geen probleem. Dit is gewoon driekwart van de track een exact dezelfde track gebruiken met een paar vage, matig geproduceerde stukken erdoor. Bizar eigenlijk dat je ermee weg denkt te komen.
Bij Alexis Jordan is het anders, daar is namelijk voor betaald door het management. Die nieuwe hit die ze met die Rattle plaat heeft is ook gewoon netjes voor betaald zover bij mij bekend is. Hier is geen euro aan uitgegeven als je de woorden van Arty mag geloven. Geen contact met Anjunabeats (het label) of met Arty of Mat Zo. Ik vind dat best wel kwalijk.