1. Led Zeppelin - Stairway to HeavenMet stip mijn nummer 1. Ben op zich geen grote Led Zeppelin-fan, maar van dit nummer kan ik maar geen genoeg krijgen. Álles klopt er gewoon aan, van de vocalen met diepere betekenis tot aan de gitaarsolo. Ook heerlijk die verschillende stijlen in 1 nummer; het rustige, akoestische begin, langzaam opbouwend naar hardrock in het laatste deel.
2. Pearl Jam - Black Mijn voorkeur qua Pearl Jam gaat juist uit naar Black

Vooral hoe het hele nummer 1 groot samenhangend geheel is. Hier vind ik juist Eddy Veder nog beter uit de verf komen dan in Alive, met die heerlijke uithalen in de tweede helft van het nummer.
3. Pink Floyd - Wish you were hereKippenvel al bij de instrumentale intro, welke ook de rode draad door de gehele track is. Ook bijzonder dat het, ondanks dat het een duistere betekenis heeft, een redelijk vrolijk nummer is.
4. Supertramp - SchoolDie sfeer

Dat heerlijke begin met die mondharmonica, en sowieso het 'gespeel' met tal van verschillende instrumenten over het gehele nummer is geniaal.
5. Guns 'n roses – Sweet child of mineDeels nostalgie, maar zeker ook een verschrikkelijk complete plaat (als in, alles wat ik in een nummer wil horen zit er in verwerkt). Ook hier alweer kippenvel bij de intro.
6. Eric Clapton - LaylaZowel de 'originele' versie (van Derek & The Dominoes) als de akoestische versie van Eric Clapton (solo) heb ik erg hoog zitten. De melodie in het origineel is gewoon geweldig. Heb de soloversie pas later leren kennen, maar vind die eigenlijk nog beter.
7. Pink Floyd - Comfortably NumbNogmaals Pink Floyd. Heerlijk wegdroom nummertje. Opnieuw een goed voorbeeld van hoe een rustige track niet altijd meteen dramatisch hoeft te zijn.
8. Alan Parsons project - Old and WiseNiet echt een onderbouwing hierbij, voornamelijk een gevoelskwestie denk ik.
9. Stef Bos - PapaGedraaid op de begrafenis van de vader van een vriend van me. Maar zelfs ik als 'vage bekende' kreeg tranen in mijn ogen toen dit nummer gedraaid werd. Vind zijn stem niet echt bijzonder, maar door de achtergrond verdient deze zeker een plek in mijn top 10.
10. Blof & Counting Crows - Holiday in SpainTypisch voorbeeld van een lied dat uitblinkt in eenvoud. Zo simpel, maar toch zó aansprekend. Heerlijk luisterplaatje.
Verdere eervolle vermeldingen:
Guus Meeuwis – De Weg (die mag op mijn begrafenis, dan weten jullie dat vast)
Razorlight – Wire to Wire
Golden Earring – Radar Love
The Verve - Lucky Man
En qua EDM exclusief harde stijlen zijn dit mijn favorietjes:
Ivan Gough & Feenixpawl feat. Georgi Kay - In My Mind (Axwell Remix)
Afrojack - Radioman
David Vendetta - Bleeding Heart (Micah String Violinist Remix)
Eric Prydz - Pjanoo (High Contrast remix)