Hardtraxxer
503 posts member since 2013
last seen Oct 2021
Hallo hardtraxxers :thumbup:

Ik ben op het punt gekomen om wat aan de akoestiek te gaan doen in me studio/kamer omdat ik niet bepaalt veel bass hoor en dus soms teveel bass in me tracks heb zitten,
Hierbij vraag ik natuurlijk om jullie hulp hoe ik dit het beste kan oplossen :)

Mijn vraag is dus ook:
Welke dingen zou ik moeten aanschaffen/maken?
En waar kan ik deze het beste plaatsen in me studio/kamer (Of moet ik daar dan eerst een meting voor doen ja/nee?)

Hier een paar foto's van me kamer met een plattegrond die ik heb gemaakt :lol:

Image

Image

Image

Image

Image

Hoop dat jullie me kunnen helpen! :)

Gr,
Patrick (Avix DJ)
Hardtraxxer
last seen Oct 2021
Ik heb ook een keer gezien in de studio van D-Block & S-Te-Fan dat ze van die houten platen met een soort waveform achter hun boxen hadden, is dat wat?
Of die blokjes zoals headhunterz / datweekaz hebben? :)
B
Hardtraxxer
421 posts member since 2010
last seen Jul 2019
Dat is Vicoustic spul, kost een vermogen. Zou dan eerder beginnen met een paar simpele basstraps
N
Hardtraxxer
342 posts member since 2011
last seen Jul 2013
Om een wat betere akoestiek te krijgen kan je een studio correctie systeem kopen. Hier zit een microfoontje bij die je in alle hoeken moet gebruiken zodat het programma weet wat de oppervlakte is. Dit zorgt voor een wat realistischere weergave van het geluid.

http://www.bax-shop.nl/studio-correctie ... ucten.html

Als je echt een perfecte akoestiek wilt zal je toch over moeten gaan naar een kamer die je puur als studio gebruikt en daar een professioneel bedrijf metingen laat doen en isolatie materiaal op laat hangen.
Hardtraxxer
499 posts member since 2013
last seen Dec 2019
Wat ook werkt is platen met rockwool erin. Let wel op dat er verschillende types zijn. De ene dempt beter als de ander. (Het type 221of 562 prima)
A
Hardtraxxer
255 posts member since 2012
last seen Dec 2013
Geen idee, ik heb dat probleem ook wel, maar ik slaap op een zolder met scheef dak, dus er valt niet veel aan te doen... Avix, je hebt wel echt een ziek mooie kamer! :O
Hardtraxxer
last seen Dec 2019
Een schuine kant kan juist fijn zijn omdat je reflecties totaal anders zijn en deze meestal richting de grond gaan.(minder reflecties op je "sweet spot")
Hardtraxxer
last seen Oct 2021
@Alphix Thanks ! :D heb alles alweer beetje verbouwd ivb met de akoestiek haha :) nu me boxen etc in de lengte gezet en het ergste is nu gellukig verhopen van de problemen met de akoestiek :)
G
Hardtraxxer
167 posts member since 2012
last seen Aug 2013
je kan zelf al een hoop maken hoor. die platen zijn zelf ook wel te maken en hier en daar wat basstraps plaatsen scheelt ook al
P
Hardtraxxer
376 posts member since 2009
last seen 13 days ago
Vraagje over akoestiek:
Ik heb een groot akoestisch paneel gemaakt voor het plafon en 4 kleine voor de muur en in de hoek.
Nu wil ik weten hoe ik kan weten waar ik deze exact moet weghangen? De 2 in de hoek is niet zo moeilijk, maar op het plafon en de muur weet ik niet. Ik heb iets opgevangen dat je dat met een spiegel kan doen? Kan iemand mij hier meer uitleg over geven? Mij studio is 2.60 x 5.00. M. Uiteraard heb ik alles in de lengte richting opgesteld.
P
Hardtraxxer
305 posts member since 2014
last seen Feb 2016
Pantermaat wrote:Vraagje over akoestiek:
Ik heb een groot akoestisch paneel gemaakt voor het plafon en 4 kleine voor de muur en in de hoek.
Nu wil ik weten hoe ik kan weten waar ik deze exact moet weghangen? De 2 in de hoek is niet zo moeilijk, maar op het plafon en de muur weet ik niet. Ik heb iets opgevangen dat je dat met een spiegel kan doen? Kan iemand mij hier meer uitleg over geven? Mij studio is 2.60 x 5.00. M. Uiteraard heb ik alles in de lengte richting opgesteld.
Zolang je een ''simpele'' kamer of slaap kamer gebruikt voor je studio, zou ik niet al te veel besteden aan de akoestiek. Je kan idd een tweetal basstraps maken, en op je muur wat dingen plakken.. Maar ik zou het pas echt gaan uitrekenen etc, als je een goede ruimte hebt uitsluitend voor je studio.
Want zoals ik kan zien, met alle hoeken etc, gaan absorbers niet heeel veel uitmaken..

EDIT: Ik vergiste me, en dacht dat jij de OP was.. Ik zou even in de sectie studio foto's kijken, misschien kan je daar wat ideeƩtjes opdoen :)
Hardtraxxer
112 posts member since 2013
last seen Sep 2016
Je early reflections zijn vooral heel belangrijk. Je moet zorgen dat je op het punt waar je monitor het eerste signaal naar toe stuurt die jouw oren bereikt, absorbers of diffusers hangt. Op het plafond zou je het paneel eigenlijk direct boven je moeten hangen, ook hier komen weer early reflections bij kijken.

Je kan heel makkelijk te weten komen waar je early reflection punten zitten..

View on YouTube

Vanaf 0:25 ongeveer. :)
Verder is het hele filmpje ook wel een goede opsteker voor als je nog aan het twijfelen bent over bepaalde dingen.

EDIT* Youtube filmpje lijkt niet te werken. Even het op het linkje klikken dan..

https://www.youtube.com/watch?v=akiWq97dSBA
P
Hardtraxxer
376 posts member since 2009
last seen 13 days ago
Super bedankt gasten! Hier heb ik echt wat aan! Heb vanavond het paneel aan het plafon gehangen. Morgen de panelen op de muren op het reflectie punt
D
Hardtraxx Elite
2496 posts member since 2012
last seen Jan 2020
Vanaf volgend jaar ga ik studeren in Enschede voor DJ/Producer en ik ben nu opzoek naar een kamer. Veel grote kamers zijn echter zolder kamers en hebben een schuin plafond. Heeft dit veel invloed op de akoestiek?
Hardtraxxer
580 posts member since 2014
last seen Feb 2023
Cardioid wrote:
Je early reflections zijn vooral heel belangrijk. Je moet zorgen dat je op het punt waar je monitor het eerste signaal naar toe stuurt die jouw oren bereikt, absorbers of diffusers hangt. Op het plafond zou je het paneel eigenlijk direct boven je moeten hangen, ook hier komen weer early reflections bij kijken.

Je kan heel makkelijk te weten komen waar je early reflection punten zitten..

View on YouTube

Vanaf 0:25 ongeveer. :)
Verder is het hele filmpje ook wel een goede opsteker voor als je nog aan het twijfelen bent over bepaalde dingen.

EDIT* Youtube filmpje lijkt niet te werken. Even het op het linkje klikken dan..

https://www.youtube.com/watch?v=akiWq97dSBA

Erg duidelijk dit filmpje :thumbup:
Hardtraxx Addict
1450 posts member since 2013
last seen Apr 2017
DJ_Tim wrote:Vanaf volgend jaar ga ik studeren in Enschede voor DJ/Producer en ik ben nu opzoek naar een kamer. Veel grote kamers zijn echter zolder kamers en hebben een schuin plafond. Heeft dit veel invloed op de akoestiek?
Mijn docent heeft dat in zijn studio, ik meen me te herinneren dat hij zei dat dat wel degelijk veel invloed heeft. Hij heeft in ieder geval het schuine gedeelte volgegooit met rockwool. Absorptie materiaal.
Hardtraxxer
last seen Dec 2019
in principe is het schuine gedeelte geen ramp tegenover een recht plafon, de frequenties worden anders gereflecteerd. Het probleem zit hem vaak in de hoek onder de schuine kant van het plafon.
Als je deze hoek akoestisch gezien kan aanpakken dan ben je al een heel eind.