Het is wel een stijtje wat Spoontech definieert inderdaad. Daarom waren mensen ook snel om aan te geven dat een naam als Genox, Dark Pact Unkind en Prime Suspects er niet echt tussen past. Het zelfde dat Physika eigenlijk buiten de boot valt bij Gearbox, wat positief is.
Maar als je oppervlakkig naar HS Mafia, Vazard, Mind Dimension e.d. gaat luisteren dan is het allemaal een naar verhouding typische lompe (kick) met afwisselend een melodie of niet met redelijk de zelfde opbouw.
Maar ik vind dat je makkelijker een verschil kan aanduiden tussen een Hardstyle Mafia, Main Concern, Vazard, Genox en Vyral dan een NCrypta, Luminite, Malice of een huidige Crypsis, Radical en Act Of Rage e.d.
HS Mafia is melodieus, vaak langere break.
Vyral is iets duisterder qua melodieën en heeft diepere typerende kicks.
Inferium maakt echt filmische platen
Vazard maakt enorm sfeervolle, heeft typerend breaks en buildups, is qua sounds vaak iets minder afgewerkt.
Mind Dimension & The Purge snap ik, Mind Dimension is vaak wat industrieler.
Genox is experimenteler en neigt iets meer naar een Gearbox stijl
Main Concern valt geen touw aan vast te knopen, experimentele kicks vooral.
Je hoort vaak bij die platen van hun dat het inderdaad "Spoontech" is, maar een paar platen van alle artiesten te hebben gehoord, en zeker als je langer hardstyle luistert en je er wat in verdiept, zou je toch duidelijk de verschillen moeten horen. Dat geldt namelijk ook gewoon voor andere labels, dat je de verschillen tussen de artiesten hoort, dat ligt dan meer aan jezelf als je het nog niet hoort.
Zeker als je het gelijke luisterende oor er aan geeft. Een album van een Vazard alleen is al veel (en dan ook vele) malen diverser dan de albums van Rebelion en Malice.
Eerlijk gezegd vind ik dit stijltje typisch Spoontech en ook behoorlijk wat lijken op een Vyral/D-Verze