Vitality schreef:
Wel een interessant punt uit de laatste MMA podcast van DBSTF.
Zij (DBSTF) hebben met Q gesproken over langere dj sets. Q zou dit wel zien zitten, maar veel andere dj's/acts niet...
Echt ontzettend jammer imo dat veel acts dit niet aandurven en mede daardoor feesten meer en meer voorspelbaar. Hoop dat Q het toch gewoon een keer aandurft, zou de scene zoveel goeds doen!
Ik snap je punt niet helemaal. Q ziet het zitten, maar veel artiesten niet. Maar toch zou Q het moeten aandurven? Artiesten en/of hun management kunnen boekingen natuurlijk ook weigeren hè. Ik wil niet zeggen dat ze dat ook gelijk doen als ze een boeking krijgen voor een set die ze te lang vinden, maar je kunt als organisatie moeilijk vol tegen de wensen van een artiest in gaan.
Ik denk dat het probleem voornamelijk zit in wat de scene vraagt van artiesten. Vroeger kon je er nog mee wegkomen om alleen een DJ te zijn die vette sets neerzette. Daar werd je mee geboekt. In de afgelopen 10-15 jaar is de rol van eigen producties steeds belangrijker geworden en grotere boekingen zonder eigen producties (of, in sommige gevallen, producties uitgebracht onder jouw naam) zijn simpelweg niet meer mogelijk. Ik vermoed dat dit komt door het zeer sterk toegenomen aanbod van artiesten, die zich uiteraard moeten onderscheiden door middel van eigen producties. Kijk naar een Defqon waar je nu 300+ verschillende artiesten hebt over het weekend en je nog steeds een hoop (semi-)grote namen mist. Dat kon je je 10 jaar geleden toch niet voorstellen?
Anyhow. Aanbod groeit -> artiesten proberen zich te onderscheiden met producties -> langzaam maar zeker worden producties het criterium waar je boekingen mee krijgt in plaats van het DJ zijn.
Vergeet niet dat artiesten binnen hetzelfde subgenre naast collega's ook concurrenten zijn. Immers, als artiest A geboekt wordt is er al één plek op de line-up vergeven die niet naar artiest B gaat. Met een kleinere scene is dat geen probleem, maar met een grotere scene moet je knokken voor je plek en dus voor je centen.
Waarom dan geen langere sets? De insteek is veranderd van "Ik sta redelijk safe in de scene en kan platen van anderen draaien" naar "Ik draai vooral mijn eigen platen om mijzelf meer te promoten voor meer boekingen". Hoe korter de sets, hoe makkelijker je ermee wegkomt meer eigen recente producties/hitjes van jezelf te draaien. Je moet jezelf simpelweg promoten door je eigen producties te draaien in je sets. Kortere sets maken dit makkelijker.
Daarnaast heb ik het idee dat fans van specifieke artiesten loyaler zijn geworden door de opkomst van social media en de daarmee toegenomen mogelijkheid tot interactie met artiesten. Kijk bijvoorbeeld hoe erg het hier gewaardeerd wordt dat artiesten op het forum meelezen en reageren! In een groot deel van die gevallen worden de producties van de desbetreffende artiesten ook gewaardeerd. Je weet natuurlijk niet zeker of die activiteit leidt tot het meer waarderen van tracks of dat de artiesten actiever worden doordat hun tracks hier meer in de smaak gevallen, maar ik durf er geld op in te zetten dat er in ieder geval een wisselwerking is tussen die twee. Die loyaliteit die ontstaat geeft "horen van specifieke platen van artiest X" een grotere bijdrage aan het bezoeken van hun sets. Meer bezoekers = "bezoekers willen mijn muziek horen" = aantrekkelijker voor boekingen = je marktpositie versterken.
Daarnaast kan ik me herinneren dat er, in de Q&A met Bass Modulators, door de heren gesproken is over de verminderde spanningsboog van bezoekers waardoor tracks anders geproduceerd worden (kortere midintro's, climaxen, breaks etc). Ik merk bij mezelf en bij medebezoekers dat het bij een anderhalf uur lange set moeilijker is om de hele set geboeid te blijven dan bij een kortere set. Hoe langer een set wordt (vooral als je veel eigen tracks draait waardoor iedere track een beetje dezelfde stijl is, wat je als artiest wil om jezelf te onderscheiden), hoe meer je spanningsboog vermindert. Je gaat bijvoorbeeld meer naar de wc, wat eten of wat te drinken halen of staat met mensen om je heen te praten. Ook met de gedachte "Oh maar deze set duurt nog zolang, in verhouding mis ik niet zoveel". Een kortere set betekent dus dat mensen meer geneigd zijn om de hele set te blijven en daadwerkelijk op te letten, waardoor je verhoudingsgewijs meer muziek aan de man kunt brengen wat het eerder genoemde cirkeltje weer in gang zet.
TL;DR: vanwege de toegenomen concurrentiepositie van artiesten en meer loyale fanbases is het aantrekkelijker voor artiesten om kortere sets te draaien waarin je (zowel absoluut als relatief) zoveel mogelijk je eigen muziek aan de man brengt in plaats van die van anderen.
Hele lap tekst geworden uiteindelijk.
Maar ja, ik vind het zelf ook geen prettige ontwikkeling. Ik zou liever lange gevarieerde sets zien (waar je spanningsboog wel intact blijft doordat het niet allemaal op elkaar lijkt), maar met de huidige verzadiging van de markt en het gegeven dat er nog steeds artiesten als paddestoelen uit de grond blijven schieten heb ik weinig hoop dat we de komende jaren een andere trend gaan zien.
Edit: overigens kan ik me voorstellen dat het voor boekingskantoren ook aantrekkelijker is zodat zij naast een boeking voor artiest X ook meer ruimte hebben om andere artiesten aan te bieden. Een boeking van anderhalf uur voor één artiest of twee gelijkwaardige artiesten allebei een boeking voor een uur p.p., het laatste lijkt mij meer winstgevend.