Broken Balance schreef:
Ik denk dat er meerdere factoren zijn waardoor hun concepten gewoonweg niet meer werken en de concepten die wel werkten hebben ze weggedaan voor slechtere concepten.
Neem de vorige jaren. Qapital, Defqon en Qlimax kan je er buiten laten, die verkopen vaak wel uit en hebben draagvlak. Al zal dat bij Qapital ook wel op raken gezien het gewoon een raw feest is. De reputatie is in ieder geval goed genoeg dat het nog wel even zal meegaan.
XQlusive, Epiq, Impaqt, Wow Wow, Dediqated, de kleine feesten als 5 Years Rebelion, Get Wack, P1 feest, Scantraxx feest, SZP feest e.d. hadden bijna allemaal een of meerdere van de onderstaande factoren:
* Slechte kaartenverkoop
* Standaard concept
* Te hoge prijs
* Andere feesten bieden goedkopere en gelijke alternatieven
* Slechte voozieningen
* Standaard line-ups
* Scheiding tussen subgenres in harder styles
Deze factoren weven allemaal in elkaar over.
De slechte kaartenverkoop zie je zelfs bij een Qlimax of Qapital terug. En dat heeft eigenlijk, samen met de te hoge prijs, te maken met dat je precies het zelfde soort feest voor veel minder kan krijgen.
Bijvoorbeeld, voor solo artiesten zijn er andere feesten als Xxlerator Spotlight die het zelfde bieden voor een gunstigere prijs. Voor oude feesten heb je VWAB e.d.. B2S pakt eigenlijk de freestyle met Pussylounge al en zo kun je wel door gaan. De concepten zijn niet bijzonder, te duur en hebben geen line-up die er bovenuit steekt. Het enige dat anders is, is het Q logo dat er bij staat, waardoor de prijs een stuk hoger is.
Deze prijs lijkt niet altijd terecht, ik hoor van sommige feesten dat ze door de slechte verkoop (of gewoon uit zichzelf) echt georganiseerd zijn alsof het is georganiseerd door een beginnende organisatie, met 5 Years Rebelion wel als hoogtepunt denk ik. Dit breekt af aan de reputatie van Q als solide organisator. Men gaat meer kijken naar de reputatie van individuele feesten dan die van Q zelf.
Daar tegenover heeft Q wel een ander succesvol nieuw concept gehad dit jaar, en dat is De Samenzwering. Waarom? Omdat niemand anders een soortgelijk concept heeft en het een topproductie was. Maar De Samenzwering is een co-productie met Multigroove die ervaring hebben met dit soort feesten, dus in hoeverre kan je Q daarvoor prijzen.
Als je met deze concepten al zo'n reputatie opbouwt. Waarom zouden mensen er dan nog heen gaan. Je betaalt veel voor iets wat niet per se goed is en niet er bovenuit steekt. Dit terwijl concepten als Freaqshow (ondanks matig verkoop maar dat is meer door de datum) en Q-Base er wel bovenuit staken.
Je ziet bij Q-Base naar Impaqt bijvoorbeeld dat een uniek concept met een brede line-up is omgezet naar een feest dat bijna het zelfde aantal artiesten heeft maar een veel minder brede line-up heeft waardoor het gewoon een standaard festival is geworden met een prijskaartje. Het enige unieke was in essentie de pay-wall waar twee uur meer feest achter zat, wat is dat nou voor onzin als je het zo bekijkt. Zo haal je een legendarische naam om zeep en zet je een standaard matig concept neer wat nooit zo'n status zal halen.
Defqon is eigenlijk nog het enige concept wat keihard loopt elk jaar. Het is duur, imo nog te duur, maar je ziet wel waarom. Dat concept is eigenlijk bijna niet veranderd, er is wat aan toegevoegd, maar bijna niks is weggenomen. Daarnaast heeft het muziek voor iedereen. Hierdoor was het denk ik een goed lopend feest. Qlimax heeft dit ook maar dat heeft de variatie niet van Defqon.1 en daar betaal je procentueel gezien nog meer. Bij een unieke goede line-up zal Qlimax ook altijd uitverkopen. X-Qlusive Holland verkoopt ook elk jaar uit, maar dat is echt een niche ding wat de hardstyle scene overschrijdt.
Ten slotte zie je steeds meer dat raw mensen absoluut niet naar melodieus willen, uptempo niet naar industrial
techno enz enz. Zelfs onderling in subgenres heb je fans die de compleet verschillende kanten beslaan. De harder styles scene wordt steeds breder. Als je een gigantisch feest wilt uitverkopen moet je voor veel mensen veel te bieden hebben. Ik denk dat Q dit onderschat. Een klein niche feest of een groot niche feest waar een grote doelgroep voor is die kwalitatief goed is zal altijd uitverkopen (zoals XQ Holland en De Samenzwering). Maar als je zoiets als Impaqt hebt waar je eigenlijk tig stages met de zelfde soort muziek hebt, dan gaan veel mensen al skippen. Dit omdat ze voor die prijs liever iets zoeken wat meer bij ze aansluit, zeker gezien de rest van Impaqt (het concept) geen meerwaarde heeft. En met Epiq zie je dat een line-up met alles door elkaar niet werkt omdat veel liefhebbers dan in essentie maar een half feest hebben, omdat ze de andere helft niks aan vinden.
Defqon.1 heeft dit wel op orde, Q-Base had dit op orde. Betekent niet dat elk feest alle hoeken leeg moet boeken. Maar als je er bovenuit wil springen moet je je feesten echt beter indelen qua line-ups en beter kijken naar je doelgroep.
TL;DR/Conclusie: De combinatie van de bovenstaande opgesomde factoren zijn de oorzaak imo dat bijna alle concepten matig of totaal niet lopen. Het lijkt een beetje alsof ze b2s achterna gaan. De feesten worden zo identiteitsloos en duur dat ze eigenlijk vooral mensen gaan aantrekken die gewoon willen feesten en die het niet boeit wie er op de line-up staat. En voor die groep zijn de feesten haast te duur.
De oude feesten hadden/hebben legendarische statussen dus ik ben het wel eens dat Q weer een paar stappen terug moet doen, moet kijken naar hun oude concepten (vooral Q-Base en In Qontrol), betere venues/voorzieningen moet hebben (Pleur op met die propvolle Ziggodome elke keer) en weer met unieke concepten/line-ups bij die feesten moet komen die een breed publiek beslaan.